"Hoi!
Gisteravond heb ik sinds een lange tijd weer een reis gemaakt in de truffelwereld.
Ondanks dat ik weet dat ik op geen enkele manier mijn trip kan beschrijven wat overeenkomt met de ervaring, voelt het bijna als een plicht om toch een report te schrijven.
Mijn laatste truffelreis was in veel opzichten confronterend, dus ik had mij op deze trip mentaal goed voorbereid. Daarnaast had ik allerlei fysieke dingen klaargelegd waarvan ik dacht dat ik hier eventueel behoefte aan zou kunnen hebben tijdens de trip. Dit alles was achteraf helemaal niet nodig.
Van te voren zijn we (ik, mijn vrouw en onze hond) nog even flink aan de wandel geweest. Een hele prettige afleiding aangezien ik van te voren toch een beetje zenuwachtig begon te worden. Rond 19:30 waren we weer thuis.
Thuis aangekomen heb ik de laatste voorbereiding gedaan door onze huiskamer tripvriendelijk te maken. Ik had van te voren de spiegels van de muur gehaald (ik heb slechte ervaringen met spiegels tijdens het trippen), overal kaarsjes neergezet en met een deken + kussens een "nestje" gemaakt bij de verwarming. Verder had ik de keukenraam en de voordeur "verstopt" door er een deken voor te hangen, zodat er totaal geen verbinding was met de wereld buiten ons huisje.
Op de tafel naast mijn "nestje" had ik tekenspullen, glowsticks, kaarsjes en een citroenplant neergezet (die ziet er nuchter al heel cool uit). Aangezien ik graag achter de pc zit had ik daar ook het één en ander voorbereid in de vorm van muziek, afbeeldingen, youtube playlist en een aantal games klaargezet waarvan ik dacht dat ik dit eventueel kon waarderen tijdens de trip (spore & portal 2). Als laatste attribuut had mijn vrouw een een groen/zwarte pompom gemaakt ter grootte van mijn hand.
19:55 -> Met een mix van gevoelens stond ik in de keuken de portie truffels na te wegen zodat ik zeker wist hoeveel ik op zou eten. Enthousiasme en spanning wisselden elkaar af.
20:00 -> Opgerold in m'n stoel achter de pc de 15gr langzaam gekauwd tot ik alles tot mij genomen had. Vind de smaak altijd wel meevallen, maar had toch een flesje sinaasappelsap om de zure nasmaak iets te filteren.
20:15 -> Het wachten vind ik vaak minder prettig dus ik had het spel Portal 2 opgestart als afleiding. Net op het moment dat ik helemaal in het spel verdwenen was, begonnen de eerste effecten. De patronen op de muur en mijn bureau in combinatie met de bodyload en ietwat onrustig gevoel zorgden ervoor dat ik mij niet meer kon concentreren.
Het begint.
Omdat het opstarten van de trip een beetje onrustig was, kon ik mij er niet meer toe zetten om muziek aan te zetten, dus heb ik maar een "relaxing nature video" op youtube aangezet. (Dit was achteraf zoveel mooier dan muziek)
Hierna ben ik op de deken gaan liggen wachtend op wat komen gaat.
20:45 / 21:15 -> Op dit moment vroeg ik mij heel erg af of de trip al begonnen was of niet. Achteraf bedenk ik mij dat het toen wel degelijk al flink bezig was. Voor mijn gevoel was ik nog helder, maar het laminaat op de vloer stroomde als een rivier onder mij. Onze houten kast stond als een cartoonafbeelding met heel veel scherpte en detail mij aan te kijken.
Hierna ben ik mij niet echt meer bewust van de tijd en kan ik ook niet meer precies beschrijven wat ik ervaren heb, toch probeer ik zo chronologisch mogelijk de dingen te beschrijven die mij het meest zijn bij gebleven.
Nog steeds liggend in mijn "nestje" kwam onze huiskat bij me liggen. Ik heb mij nog nooit zo verbonden gevoeld met de kat. Wat ik wel eens gelezen heb hier over dat katten er bijna goddelijk uit zien tijdens een trip klopt helemaal. Wat een prachtbeest.
Als mijn gedachten soms een beetje teveel heen en weer begonnen te schieten, hoefde ik alleen maar naar de kat te kijken en ik was weer één en al rust.
Op een gegeven moment had ik een helder moment: de glowsticks!
Ik was zo blij met de glowsticks, ik kon er zulke mooie beelden mee creëren en het triggerde een waterval aan theorieën.
Ik had gewoon random een handvol glowsticks gepakt, maar na een tijdje besefte ik mij dat ik er precies acht had gepakt en precies van elke kleur twee stuks. Nu ik dit zo typ klinkt dat helemaal niet bijzonder, maar op het moment zelf liep ik gewoon over van trots. Het klopte gewoon. Dit is hoe het zijn moet, eenheid, perfectie.
De kleuren waren ook zo intens dat ik waarschijnlijk bijna een uur lang met de glowsticks in mijn hand en een glimlach op mijn gezicht naar de kleuren heb lopen staren.
Af en toe had ik het idee dat ik toch best nuchter was, wat zich dan weer afwisselde met een ontzettend chaotische doolhof aan gedachten en theorieën. Die loop eindigde dan elke keer weet met een glimlach en de gedachte: "Wat mooi, ik ben toch best in de war".
Mijn vrouw zat ook de hele tijd tijdens de trip beneden en op een gegeven moment viel het mij op dat ze moe begon te worden. Ik kreeg het idee dat ze op bed wou, maar niet kon omdat ik hier nog lag. Heel even gingen mijn gedachten in een negatieve loop.
Mijn gedachten gingen ongeveer zo:
"Het is jouw schuld dat ze niet op bed kan"
"Zou het wel goed gaan met haar?"
"Misschien moet ik maar zeggen dat ze wel op bed mag" (alsof ze mijn toestemming nodig heeft)
"Maar als ze op bed gaat, klopt het niet meer"
"Laat haar gaan"
- hier had ik mijzelf overtuigd dat het niet uitmaakte en wou net zeggen dat ze niet wakker hoefde te blijven voor mij
"Ze kan niet op bed want jij ligt op de deken"
Die laatste gedachte vond ik op de één of andere manier zo grappig dat de hele negativiteit verdween.
Ze heeft hierna nog heel even (denk ik, de tijd klopte nog steeds niet) bij mij gelegen voordat ze toch op bed ging. De visuals waren bij mij toen al afgelopen, maar ik was zelf in een soort slaap/droom stand beland waarin ik in mijn hoofd nog een tijdlang door getript heb. Ik was mij ook niet meer heel erg bewust van mijn omgeving op dit moment.
Verdere leuke momenten waren de golfjes energie die af en toe van mijn hoofd naar mijn tenen gingen en het gevoel soms door de vloer te vallen. Ook het moment dat ik de kat zag samensmelten met de kussen (zwarte kat, groene kussen) was heel bijzonder.
Ook kon ik merken dat ik de dagen hiervoor behoorlijk vaak op DF heb gezeten, want door de hele trip heen was ik met leden van het forum mijn ervaringen aan het delen en gesprekken aan het voeren. Dit terwijl ik eigenlijk bijna nooit reageer of überhaubt leden ken. Ik voelde mij toch heel erg verbonden.
Waarschijnlijk ben ik behoorlijk wat dingen vergeten te vertellen, maar dit is wat ik op dit moment kan herinneren. Mocht ik in de loop van de dag een beter beeld hebben, of er achter komen dat dit verhaal heel onsamenhangend is geworden, zal ik mijn best doen om het nog aan te passen.
Al met al was het een hele vergevingsgezinde trip, het voelde vertrouwd, het voelde als thuiskomen."