"Neo-Shulginist zei:
Tijdens de effecten van psychedelica kun je niet goed het onderscheid maken tussen een trip of een psychose. Beide worden hoofdzakelijk gekenmerkt door hallucinaties, wanen en verwarring. Daarnaast zijn er wel wat nuanceverschillen (tijdens een psychose komen fasen van catatonie bijvoorbeeld vaker voor), maar die verschillen zijn zo klein dat het weinig zin heeft om proberen het onderscheid te maken. Wat wel duidelijk het verschil aantoont is dat de hallucinaties en wanen verdwenen toen het middel begon uit te werken. Dan kun je achteraf met enige plausibiliteit zeggen: 'kennelijk lag het aan de trip'.
De ervaring die je beschrijft is wel een heel heftige ervaring. Ik kan me voorstellen dat het heel beangstigend moet zijn geweest.
In plaats van benzo's bij de hand kan ik voornamelijk aanraden om aandacht te hebben voor de setting. Het valt me namelijk op dat je (alleen?) thuis voor de buis zat te trippen. Over het algemeen is dat niet de meest prettige setting. Hoewel thuis voor sommige mensen juist heel prettig aanvoelt, kan het ook paniekgedachten uitlokken juist omdat alles er zo anders uitziet en omdat je omgeving heel erg verbonden is met de perceptie van jezelf. Als iets er dan bijvoorbeeld rommelig of raar uit ziet, dan kan dat gelijk terug naar jou slaan: kennelijk ben je een rommelige weirdo (of zoiets).
Over het algemeen raad ik aan om buiten in de (rustige) natuur te trippen, omdat je dan kan proberen een gevoel van connectie te ervaren met je omgeving en de organismen die daarin leven. Dat is imo een grote toegevoegde waarde die psychdelica dan bieden. Niet iedereen zal natuur altijd even rustgevend vinden (de keuze van setting is altijd persoonlijk), maar over het algemeen is het wel een goede keuze voor de setting.
Daarnaast kan het helpen om een ervaren persoon in de aanwezigheid te hebben, die al vroeg door heeft wat er aan de hand is. Vooral in dat begin kan deëscalerend optreden veel leed voorkomen. Heftige tripervaringen hebben namelijk de neiging om angstige gedachtes steeds te versterken. Als je dat proces in een vroeg stadium kunt loslaten, dan kan een heftige ervaring dus voorkomen worden.
Het nadeel van benzo's is dat ze een flinke tijd duren voordat ze beginnen te werken (0,5 - 2 uur). Daarnaast zijn er best wel veel bijwerkingen geassocieerd met benzo's, voornamelijk geheugenverlies en impulsiviteit op korte termijn, en ontwenningsverschijnselen zoals emotionele schommelingen, hoofdpijn, een onrustig gevoel, slaapproblemen, spierpijn, en zo nog een hele waslijst op wat langere termijn.
Voordat die benzo gaat werken heb je al veel minder invasieve methodes tot je beschikking die helpen om tot rust te komen en te aarden. Trucjes zijn bijvoorbeeld: wisselen van omgeving, je aandacht proberen te focussen op een bepaalde activiteit / handeling, proberen te praten over wat je meemaakt, ademhalingsoefeningen, een mantra, of neurolinguistic programming (NLP) / mindfulness om de ervaring een ander perspectief proberen te geven.
Daarom ben ik dus nooit zo'n fan van 'een benzo achter de hand houden', omdat het vaak juist afleid van de dingen die je kunt doen om te dealen met de ervaring die je hebt.
Klik om te vergroten...
Hi bedankt voor alle goede informatie.
Ik dacht dat me kamer wel een goeie set en setting was, inderdaad misschien niet zo'n beste plek. Ik heb vaak vrienden geholpen als ze vast zaten in een zelfde gedachten of slechte trip hadden door de omgeving te veranderen of de muziek te veranderen, zelf ook vaak automatisch ademhalingsoefenigen aan het begin van mijn mushroom trips omdat het begin altijd vrij heftig voelt.
Maar op het moment van deze bad trip dacht ik eigenlijk bijna direct al dat dit een psychose was daarom zou inderdaad een tripsitter heel handig zijn geweest aangezien ik zelf al dacht dat het niet meer voorbij zou gaan.
Gelukkig was het dus gewoon een heftige trip, ik ben zelf ook niet echt een fan van benzo's en ben me bewust van de negatieve effecten en dat het mogelijk afleid. Ik zal ze toch voor de zekerheid hebben maar zal ook weer rustig aan beginnen met psychedelica en meer op set & setting letten, ook zal ik proberen om ademhalingsoefeningen gewoon altijd te doen (goed / slechte ervaring).
Ik zal niet direct een benzo nemen bij een slechte trip maar als het echt helemaal fout gaat is het wel handig wat xanax bij de hand te hebben, aangezien zelfs toen ik een soort gekalmeerd was door een persoon tijdens deze ervaring het geschreeuw, de sirenes en de wanen nog heel heftig waren."
In: LSD psychose of gewoon een bad trip?
1-1-2024