"Vrouw
28 jaar
55 kilo
Hallo,
In de afgelopen 1,5 jaar ongeveer heb ik nu drie keer XTC gebruikt, uiteraard nadat ik mij goed had ingelezen. Toch worstel ik nog steeds met de juiste dosis voor mij persoonlijk. Ik zal mijn drie ervaringen hieronder beschrijven zodat het probleem duidelijk wordt:
De eerste keer was op Thuishaven in Amsterdam. Het was een pil van een vriendin, en de hoeveelheid MDMA van de pil wist zij niet, en aangezien het de eerste keer was begon ik met ongeveer eenvijfde van de pil. 2,5 uur later voelden we allebei nog steeds niks, dus hebben we ongeveer een kwartje per persoon bijgenomen. Eventjes later kickte die wel in, en wilde ik alleen maar dansen en genoot ik van de kleuren- en lichteneffecten. Echt een euforisch en verliefd gevoel heb ik niet gehad, ik vond het allemaal vrij mild. De vriendin had dezelfde ervaring, dus onze conclusie was dat de eerste dosis waarschijnlijk te laag was geweest.
De tweede keer was afgelopen zomer op Dour Festival in België, en de laatste avond vond ik een goed moment voor XTC. Opnieuw een pil van een vriendin, sterkte was onbekend. Ik begon opnieuw met een kwartje, maar toen ik na een uurtje nog niks voelde en gezien mijn laatste ervaring, nam ik een halfje bij (ik weet het, veel te veel dus heel stom). Toen duurde het niet lang of ik voelde mijn benen heel licht, dat al snel overging in een paranoïde gevoel, waarbij zoveel mensen om me heen me beangstigden, en moeheid. Ik vertelde dit aan mijn vriendin en we hebben toen samen een rustig chillplekje opgezocht totdat ik me beter zou voelen. Op een gegeven moment voelde ik me niet meer bang en besloot ik er maar wat van te maken en op te staan want ik wilde sowieso naar de show van Parov Stelar. We vonden een mooi plekje bijna vooraan en ik merkte dat ik me eigenlijk best wel goed voelde. Ik begon tegen de jongens naast ons te praten (die ook hadden genomen) en ze vertelden een verhaal over verloren schoenen (eentje had twee verschillende linkerschoenen aan) dat ik hilarisch vond. Toen had ik wel dat gevoel van verbondenheid door de XTC. Van het concert zelf heb ik met enorm gulzige teugen genoten, nog nooit had ik zoiets meegemaakt. Ik voelde me in opperste euforie, dat nog werd versterkt doordat ik op de schouders van één van de jongens mocht zitten en over het publiek kon kijken, geweldig! Uiteindelijk vervolgd in een tent waar techno werd gedraaid en ook daar lekker energiek met andere mensen gebabbeld en gedanst, terwijl ik normaal dat bijna nooit doe omdat ik best wel verlegen kan zijn. Deze nacht was dus fantastisch, maar door die rare (over)dosering van XTC in het begin van de avond wist ik dus nog steeds niet wat ik nou beter had moeten doen.
De derde keer XTC was afgelopen ADE. Deze pil had ik zelf gekocht, en ook laten testen. Hij bleek 249 mg MDMA te bevatten, zeer hoog gedoseerd dus. Gezien mijn lichaamsgewicht zou een kwartje dus voldoende moeten zijn, dus daar begon ik dan ook mee. Twee uur later voelde ik me nog steeds niet beter, eigenlijk heel nuchter, maar ook moe en niet veilig in de omgeving waar ik was. Dus ik zocht met een vriendin weer een rustig plekje op waar ik tegen haar aan ging liggen. Ik weet nu dus niet of ik toen dus te weinig had genomen of juist teveel. Uiteindelijk gingen we weer terug naar de dansvloer. Toch voelden we allebei eigenlijk niks van de XTC, dus besloten toch maar weer een kwartje bij te nemen. En opnieuw, na het bijnemen pas kickte de pil weer in en ging ik lekker hard op de dansvloer. Ik voelde het toen ook pas in mijn kaken. Ook nog met een jongen gezoend, maar ik vond het niet per sé lekkerder dan zonder XTC, terwijl ik van anderen hoor dat zij dat wel heel erg hebben. Ik voelde me ook totaal niet verliefd. Helaas toen ik het gevoel had dat ik nog een paar uur langer door kon feesten was het feest al afgelopen (7 uur 's ochtends).
Conclusie: Pas na het bijnemen heb ik iedere keer pas echt een goede XTC-ervaring. Na de eerste dosis voel ik me elke keer alleen maar nuchter, of moe en paranoïde/onveilig, of dat allemaal tegelijkertijd. Superirritant, want er gaat iedere keer een aantal uur overheen waarin ik niet echt geniet en dan maar bijneem. Ik vraag mij af hoe dit komt, ik heb drie verschillende mogelijke verklaringen:
1. Het duurt gewoon héél lang voordat de MDMA bij mij begint te werken. Dus die trip die ik ervaar na het bijnemen is eigenlijk het effect van de eerste dosering, die dan pas na twee of drie uur begint te werken.
2. Ik ben juist ultragevoelig voor MDMA, en eigenlijk heb ik iedere keer gewoon teveel genomen en uit dat zich in het paranoïde gevoel. De volgende keer moet ik dus beginnen met een hele lage dosering. Een collega zei dat zij met 1/8 al voldoende heeft voor een verliefd gevoel en dat de beschrijving van mijn laatste trip klinkt als teveel.
3. Of juist het tegenovergestelde, ik ben juist heel weinig gevoelig voor MDMA, en moet eigenlijk meer nemen dan de voorgeschreven 1-1,5 mg per kilogram lichaamsgewicht als eerste dosis om de XTC-ervaring te krijgen.
Zoals je ziet zijn ze alledrie heel tegenstrijdig dus ik weet gewoon niet wat ik de volgende keer moet doen. De tweede keer XTC was geweldig, en dat zou ik graag nog wel een keer willen ervaren, maar dan gewoon met een goede eerste dosis die gewoon normaal inkickt zonder bij te hoeven nemen, en zonder me eerst kut te voelen.
Wat denken jullie dat er aan de hand is en wat kan ik het beste doen?"