"Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en ik wil meteen met de deur in huis vallen. Ik ben een student die zich op dit moment bezig houd met het nieuwe benzodiazepinenbeleid dat ingevoerd word per 1 januari 2009. Het doel is het schrijven van een advies aan minister Klink ten opzichte van dit beleid. Om een goed advies te kunnen schrijven ben je natuurlijk visies, meningen en discussies nodig. Daarom dit topic. De reden waarom ik een apart topic opstart om alles netjes bij elkaar binnen 1 topic te houden en zodat het voor mij goed mogelijk is om mogelijke visies te gebruiken binnen dit advies. Het grote benzo topic is puur informatief en het word naar mijn idee onoverzichtelijk als daar alles bij in komt te staan. Alles m.b.t. dit beleid dus hier plaatsen.
Mijn vragen aan jullie:
1 - Wat vinden jullie van het nieuwe benzodiazepinenbeleid dat vanaf 1 januari 2009 rechtsgeldig is in Nederland
2 - Wat denken jullie dat dit nieuwe beleid voor gevolgen heeft in zowel positieve als negatieve zin?
3 - En voor wie gelden deze positieve of negatieve gevolgen het meest?
Geef jullie mening en discuss!!
Even wat side information en feitjes:
Op dit moment (200 worden vrijwel alle soorten medicatie vergoed. Vanaf 1 januari 2009 komt daar veranderingen in, de groep benzodiazepinen (onderstaande medicatie) verdwijnt uit het verzekeringspakket. Voortaan moeten mensen deze groep medicijnen zelf betalen. Er zijn enkele voorwaarden waarmee de benzodiazepinen nog wel vergoed blijven
Voor wie blijven benzodiazepinen vergoed?
- Epilepsie; hierbij worden benzodiazepinen gebruikt om aanvallen te voorkomen of te
behandelen.
- Angststoornissen, wanneer de behandeling met ten minste twee antidepressiva volgens de
geldende richtlijnen niet is aangeslagen.
Meervoudige psychiatrische problematiek, waarbij behandeling met hoge doses
benzodiazepinen noodzakelijk is. Onder hoge doses wordt bijvoorbeeld verstaan oxazepam in
een dosering van 100 mg, terwijl 10 tot 20 mg gebruikelijk is. Onder deze groep vallen
bijvoorbeeld patiënten die behandeld worden voor het onttrekken van verslavende middelen
(alcohol en drugs), danwel voor katatonie, manie en psychosen.
- Als palliatieve sedatie bij terminale zorg. Hieronder wordt verstaan het verlagen van het
bewustzijn van patiënten in de laatste levensfase.
Factsheet nieuwe beleid: http://knmg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_100_TICH_R233606603276430
De volgende medicijnen worden als benzodiazepinen beschouwd:
Anxiolytica:Bromazepam, Chloordiazepoxide, Clobazam, Clonazepam, Clorazepaat, Oxazepam, Prazepam,
Hypnoticum: Brotizolam, Flunitrazepam, Flurazepam, Loprazolam, Lorazepam, Lormetazepam, Midazolam, Nitrazepam, Temazepam, Zolpidem, Zopiclon
Beiden: Alprazolam, Diazepam
Cijfers over 2007: (Opgesteld door GIP, geneesmiddelen in project ( aug, 200)
- Nederland kent: 1.761.600 gebruikers
- Ongeveer 700.000 mensen hiervan zijn verslaafd.
Benzodiazepinenverslaving is één van de kleinste groepen binnen de verslavingszorg die behandeld word. Alcohol word het meest behandelend.
Voor overige info kijk in het grote benzo topic, of google.
Even een paar dingen verhelderen in dit topic:
- Ik wil hier een topic creeeren waarin goed onderbouwde visies weergegeven worden ten op zichte van het nieuwe benzodiazepinenbeleid
- Dit is geen informatietopic, het is duidelijk dat 'Het grote benzo topic' hier geschikt voor is. Hier geen vragen over benzo's in het algemeen dus
- Dit advies word overhandigt aan de minister himself. Jullie visie kan een rol spelen hoe het advies uitpakt.
- Zet bij je mening wat je bent: Een chronisch gebruiker (die zichzelf niet als verslaafd ervaart), een chronisch gebruiker (die zichzelf als WEL verslaafd ervaart), Iemand die af en toe gebruikt (vanuit medisch standpunt: om bijv. klachten te verhelpen), iemand die af en toe gebruikt (vanwege het feit dat hij of zij er plezier aan beleeft), of geen gebruiker. Of hulpverlener (vermeld hierbij je opleiding en/of werkveld)"
In: 1 Januari 2009: Het nieuwe Benzodiazepinenbeleid
1-1-2024