Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"MR_CHIP zei: Ik en alle hulpverleners om me heen konden er gewoon niet mee omgaan dat ze voor 1 maand totaal nergens op reageerde Achja Klik om te vergroten... Snap ik. Is ook vervelend. Maar zo gaat het eenmaal vaak in de (forensische) zorgwereld. Alles gaat traag, mede ook omdat het veel tijd kost en veel clienten zijn. Daarnaast hebben er ook wat korte werkweken tussen gezeten ivm feestdagen."
"Een vraag voor ons politiek kopstuk mw @ljuv Check: Wat houdt zo'n soort debat nu concreet in? Wordt hier info gedeeld? Worden hier knopen doorgehakt? Ik weet niet in hoeverre je in het UWV stuk zit maar naar mijn weten worden de eerste drie maanden van dit jaar gebruikt voor "wie hoort in de doelgroep" én worden vanaf april de herberekeningen gedaan per betrokken client. Dus het lijkt mij, met een beetje politieke kennis, het meest logisch dat wordt gesproken over HOE nu verder?"
"Raver zei: Geloof me Kordie. Vuurwerk zal blijven de aankomende jaren. Alleen zal het gene wat dan word afgestoken illegaal zijn. Dus meer harde knallen en overlast. Zal jaren duren voordat het minder zal worden. De illegale handel is nu al enorm toegenomen. Vuurwerk is onlosmakelijk verbonden met de jaarwisseling. Klik om te vergroten... Vreselijk vooruitzicht. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. De controle op inkoop, verkoop en afsteken is zeer moeilijk lijkt me"
"LucidLucy zei: Benzo's an sich zijn ontzettend 'veilig'. Klik om te vergroten... Maar flubro is een rc. Die zijn nooit veilig ivm nul controle. Je kan al snel teveel nemen als de dosering in je pil niet klopt denk ik"
"De politie in West-Brabant en Zeeland heeft de handen vol aan flakka-gebruikers, is te lezen in Trouw. Van de stimulerende designerdrug worden mensen agressief, verward en onvoorspelbaar. Als er incidenten zijn, wordt de politie als eerste gebeld. Het lijkt er wel op dat de piek van flakka-gebruik achter ons ligt, melden onderzoekers. De politie heeft het zo druk met brandjes blussen dat het systeem vastloopt, ziet Nationaal Rapporteur Verslavingen Arnt Schellekens. Het gevolg: overlast op straat. Dit vormde de aanleiding voor een onderzoek naar het middel in de regio's. Stichting Mainline, die het onderzoek uitvoerde, sprak met 15 hulpverleners en 47 gebruikers van het middel. Dat zijn veelal mensen met complexe psychische problematiek - blijkt uit het onderzoek - die geen huis, stabiel inkomen en sociaal netwerk hebben. De omvang van de groep is niet enorm, maar het kan lokaal gaan om honderden gebruikers. De onderzoekers spraken met 47 gebruikers in onder meer Roosendaal en Bergen op Zoom maar ook plaatsen als Rucphen en Breda. En omliggende dorpen. Daar veroorzaakt flakka al gauw onevenredig veel overlast, zegt Mainline-directeur Machteld Busz in de krant. Een deel van de gebruikers is dakloos en komt uit Oost-Europa maar die konden ze niet bereiken. Waarom het flakka-probleem zich vooral in West-Brabant en Zeeland concentreert, kan ze niet helemaal verklaren. Wel is dit volgens Busz een vergeten regio waar weinig zorgaanbod is. Ze wijst erop dat dit dezelfde regio is waar GHB groot werd. De groep gebruikers is volgens de Mainline-directeur ook overlappend, deels gaat het om dezelfde mensen. Hoe groot de gebruikersgroep precies is dat blijft onduidelijk. Er worden soms tientallen lokale gebruikers genoemd tot ook wel 125. De directeur van Mainline zegt in de krant dat het gebruik van flakka inmiddels over zijn hoogtepunt heen is. Maar dat het wachten is op een nieuw verslavend middel. De grootste overlast door de kleine maar heel zichtbare groep flakka-gebruikers in Zeeland en West-Brabant lag volgens Mainline in de periode 2022- 2024. Er zijn ook berichten dat het aantal gebruikers en de overlast eind vorig jaar fors afnam. De verslavingszorg gaf als mogelijke verklaring dat flakka intussen verboden is geworden en daardoor duurder werd. Diverse regioburgemeesters in West-Brabant stuurden begin 2024 een brandbrief aan het kabinet over de problemen. Voor zover bekend is daar nooit een antwoord op gekomen. Bron en filmpje van ex gebruikster: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4646891/politie-heeft-handen-vol-aan-overlast-flakka-gebruikers Klik om te vergroten... De ooit zo beruchte drugs uit Amerika slaat inmiddels dus ook ruw om zich heen in Nederland. Je kan denk ik met veel experimenteren, maar dit is toch wel (hopelijk voor iedereen hier) een stap te ver. Ken je mensen die onder door zijn gegaan hieraan?"
"FerdFatoehaus zei: en haar irritante vriend. Klik om te vergroten... Gerben. Aan hem zag je niks vond ik. Althans weinig. Aan Lennart ook niet, maar die was alweer afgekickt."
"ljuv zei: Hiiiii, Ik zit inderdaad niet kei goed in dit onderwerp, sorry… Er is nog niet veel bekend over wat er tijdens concreet tijdens de vergadering wordt besproken, alles wat ik kon vinden is dit: Bekijk bijlage 64723 En in die brief: https://www.awvn.nl/app/uploads/2024/11/TKbrief-Verbeteraanpak-WIA-kwaliteit.pdf Bekijk bijlage 64724 Deze Kamerbrief is nooit gekomen, dus ik vermoed dat ze het over deze zaken zullen gaan hebben. Met deze link kun je alle documenten over de WIA aan de Kamer van sociale zaken vinden: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid/documenten?trefwoord=WIA&onderdeel=Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Wat belangrijk is om te onthouden is dat de Tweede Kamer niet gaat bepalen hoe het verbeterplan eruit komt te zien. Die verantwoordelijkheid (over de uitvoer) ligt bij het UWV en het ministerie van sociale zaken. Wel mag/moet/gaat de Tweede Kamer controleren of ze het plan voldoende vinden. Dus: gaat het plan van het UWV de mensen voldoende helpen, optijd helpen, etc. En: hebben ze er vertrouwen in dat met het verbetervoorstel wordt voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt. Wat daarnaast bestaat, is natuurlijk de hervorming van de WIA die de minister had aangekondigd. Daar mag de Tweede Kamer wel concreet over beslissen, want dat gaat over beleid en niet de uitvoering van beleid. Hiermee vervullen ze hun KADERSTELLENDE taak. Daarnaast over de vergadering in april: Dit is volgens mij gewoon een reguliere commissievergadering. Dat betekent dus dat er geen officiele beslissingen genomen mogen worden/ knopen zullen worden doorgehakt. Mochten die volgens de commissie wel nodig zijn, wordt het onderwerp weer geagendeerd voor de Plenaire vergadering, waar ze besluiten mogen maken. Maar ik denk dat je kan verwachten dat de commissie geinformeerd wordt over de stand van zaken en dat ze dan gaan praten over wat er beter kan/moet. Daarmee voeren ze dus hun CONTROLERENDE taak uit. Heel veel meer dan dat zou ik nu niet verwachten. Klik om te vergroten... Super duidelijk. Gewoon in begrijpbare taal. Waarvoor dank. Topper ben je."
"Prachtig verschijnsel. Ik ga straks kijken"
"Herkenbaar. Confronterend. Ik heb geen ongeluk veroorzaakt met drank of drugs. Ook niet als in de vorm van restwaarde (allemaal getest). Maar ik heb ik 2018 wel een zwaar ongeluk gehad door oververmoeidheid. Dus mensen; ook dit is echt gevaarlijk. Was ik die nacht nog maar blijven slapen op de kazerne, maar ik dacht dat het ging. Dus net als bij drank en drugs treedt ook overmoedigheid op bij oververmoeidheid."
"Ik ken iemand die het snoof. In een lijntje dacht ik. Zal wel effect hebben gehad want hij leefde op den duur op straat (en nu overleden)"