"Goed zo. Gebruik vandaag om te stabiliseren en start morgen meteen met afbouwen. Het is vaak het idee van de afkick waardoor je er als een berg tegenop ziet, want de eerste paar stapjes van 0,3 af zijn meestal zo zwaar nog niet. Plus het idee dat je er iets aan doet geeft een beetje voldoening. Dat las ik ook in je eerdere berichten in dit topic. Elke dag dat je naar beneden gaat is een overwinning.
En ik merkte zelf altijd dat er een bepaalde lijn zit in de dag. Ik zelf had altijd de moeilijkste momenten tussen 16:00 en 20:00. Schrijf t op voor jezelf, want misschien zie je dan door jouw afkick ook een bepaalde lijn lopen. En als je weet hoe jouw afkick in elkaar steekt, wanneer je je het slechtst voelt, en wat de aanleiding daarvoor is, scheelt dat helft aan paniek en angst. Want bloeddruk meters zijn behulpzaam, maar bij een gevoel van paniek, schiet die meting de lucht in, en dat heeft soms niets te maken met dat je dosis te laag is, maar omdat je bijna geconditioneerd bent om bang te zijn dat er iets fout gaat met afkicken. Een hyperfocus op je lijf en geest. En dat werkt vaak tegen je. Ik ken het. Iemand in je omgeving die je dan gerust kan stellen scheelt ook de helft. En blijf in je hoofd houden dat ze in klinieken precies hetzelfde doen, dus het kan gewoon. Jij hebt t eerder gedaan, op precies dezelfde manier (misschien zelfs sneller, in een kliniek?) dus blijf dat tegen jezelf zeggen als je angstig wordt.
Bij twijfel natuurlijk wel ALTIJD je arts bellen. Dat begrijp je. Veiligheid boven alles, begrijp bovenstaande niet verkeerd, het is een serieuze zaak.
Wat betreft de wekkers, ik heb bij de Hema zo’n antieke wekker gekocht die wel niet zo’n teringherrie maakt. Die zette ik dan een 5 minuten later dan de wekker in mijn telefoon, en op een plek waardoor je uit bed moet om m af te zetten. Meteen opnieuw zetten voor twee uur later; dosis innemen en slapen.
Ja dat is kut, en afzien, maar het helpt wel.
Vaak heb je m niet nodig, maar zet m dan wel meteen voor twee uur later als nog. Als back up. Klinkt als veel werk, maar na een dag of wat hoort het bij je ‘ritueel’ van de nacht.
Wat betreft die benzo’s, dat is natuurlijk inderdaad kut. Je zou je arts om Promethazine kunnen vragen, dat is een anthistamine die de werking van benzo’s versterkt. Geven ze soms ook aan mensen die benzo’s afbouwen, zodat ze kunnen slapen.
Is niet verslavend en je bouwt er geen tolerantie voor op, dus kun je meteen mee stoppen als je klaar bent. Maar dat moet je met je arts overleggen dan..
Sorry lang verhaal weer, maar ik wil zo graag duidelijk maken dat het echt te doen is. Je kan het, echt. En als je alsnog naar een kliniek wil, weet dan, dat als je geen detox nodig hebt, Solutions nauwelijks een wachtlijst heeft en de behandeling 5 weken in t totaal duurt. Kan dus in je zomervakantie. 12 stappen kliniek. Jij kan jezelf clean krijgen, daar heb ik alle vertrouwen in. Je hebt een arts die je kan bellen, je hebt dit forum en je hebt de kennis en de wilskracht in huis om dit te kunnen doen."
In: De weg naar herstel
1-1-2024