Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Ik voel je frustratie helemaal door het beeld heen. Ik kan er zelf ook heel slecht tegen als mensen met goed bedoelde adviezen vanuit hun eigen ervaringen komen. Ze bedoelen het zeker goed, daar twijfel ik ook echt niet aan, maarrr de ene situatie is gewoon niet met de andere situatie te vergelijken. Ik las dat je behoefte hebt aan lotgenoten contact, zelf heb ik een hele tijd geleden op een forum gezeten met andere mensen met slaapproblemen, en ik voelde me wel echt heel erg gehoord daar. Wel een kleine disclaimer, de verhalen die je daar leest zijn wel echt insane, gaat wel een stuk verder dan vermoeidheid hallucinaties etc, maar dat zijn dan veelal ook mensen van 60+ die er al meer dan 50 jaar last van hebben. Aan de ene kant niet echt fijn om te lezen omdat je dan echt denkt van goddamn, hopelijk ben ik er tegen die tijd wel vanaf.. Maar de dingen die ze schrijven zijn wel echt heel erg herkenbaar en dat doet dan ergens wel goed.. ofzo.. Al gun je ook niemand die hell natuurlijk. Weet alleen helaas niet meer hoe dat forum precies heet, maar als je wat googlet met de woorden slaapstoornis forum o.i.d. dan heb je d'r vast zo wat gevonden haha. Waarschijnlijk bestaan er ook wel fysieke lotgenoot groepen voor insomnia? Maar daar moet je dan natuurlijk wel de energie voor hebben, dus een forum is wel wat laagdrempeliger denk ik zelf dan. Hoop dat je er misschien iets aan hebt! Seroquel heeft mij (oke, voor een tijdje,) wel goed geholpen, dus hopelijk jou ook!"
"Mezelf zei: Nou zojuist met de dokter gesproken en ik zou binnen een week gebeld gaan worden voor het maken van een afspraak bij de slaappoli. Dan zal er hoogstwaarschijnlijk .... eerst een meetapparaat meegegeven worden die ik tijdens slaap op/om moet gaan doen. Dan kan er eerst bepaalde blokkades etc mee uitgesloten worden. Denkende aan apneu bijv...... 1 stemmetje in mij zegt wat een traag gedoe allemaal want zal vast niet met iets van dit te maken hebben, maar natuurlijk is dit wel de beste aanpak.. Klik om te vergroten... Oh heel fijn dat je eindelijk betere hulp krijgt dan alleen maar “ga op tijd naar bed” of “probeer deze pillen” in ieder geval! En na een week is snel hoor haha, hier is de wachttijd 2 jaar 🙃 Ze moeten natuurlijk eerst inderdaad dingen uitsluiten voor ze verder kunnen kijken, kost helaas wat tijd.. Maar hopelijk kun je dr uiteindelijk verder mee! Heb je eigenlijk zelf enig idee wat het ongeveer kan zijn? Gaat je brein niet uit waardoor je wakker blijft, word je heel vaak wakker of word je na een paar uur alweer klaarwakker wakker, of, wat ze ook wel eens zeggen, mensen met ADHD maken later pas melatonine aan?"
"Mezelf zei: Heel erg bedankt @Jester ! Ik had al wel even om me heen gekeken en de kwam daarbij somnio forum tegen en ben wat aan het rondlezen op stichting slapeloosheid. Ook forum als viva heb ik gekeken maar daar moet er al flink gefilterd worden tussen slechte slaper dat met een kruidje als valariaan is op te lossen en de gevallen die alles al geprobeerd heeft. Ik ben hier en daar ook zeker vergelijkbare verhalen tegengekomen. Nog niet actief aan het deelnemen maar denk dat ik vandaag of morgen toch hier en daar een poging ga wagen.... Stiekem moet ik ook een beetje toegeven dat ik wat bang ben om weer niet volledig begrepen te worden.. Maar je hebt gelijk, ik moet het ook gewoon doen en niks verwachten . Nou moet ik zeggen dit gister totaal vergeten ben op te noemen bij de ha. Dus heb ik het nu even op briefje geschreven zodat ik het morgen niet vergeet te vragen tijdens het telefonsich consult. Al is misschien vergeten een verkeerd woord. Vannacht was het de voor mij gebruikelijke 4,5uur slaap. En hoewel moe, heb ik nu weer totaal geen last van wat voor hallucinatie dan ook. Grootste verschil is dat ik nu weer bewust inslaap en wakker geworden ben. Tegelijkertijd merk ik nu ook dat het vredige gevoel minder is dan op de "slechte" dagen hiervoor. Wat mij toch wat laat neigen dat dit meer richting wanen was dan dat ik me daadwerkelijk op de "normale" manier goed voelde zeg maar.... Ben benieuwd met wat de dokter gaat komen morgen. Ik begin wel klaar te raken voor de volgende stap/poging. Klik om te vergroten... Geen dank!! Goed dat je zelf ook al wat rondgekeken hebt op internet! En ja, de gewone slechte slapers zitten er helaas altijd wel tussen, ik kan me er ook erg aan irriteren maar denk ook wel van: voor hen is het óók vervelend, weinig slaap doet de mens ook niet veel goeds. En hun slaap probleempjes bagatelliseren maakt die van ons niet minder erg haha En ik snap heel goed dat je bang bent voor onbegrip. Ik praat er zelf ook heel weinig over om die reden, maar probeer de mensen die aankomen met de ‘standaard tips’ die je 20 jaar geleden al tig keer geprobeerd hebt echt te negeren. Is lastig, vooral met slaaptekort haha I know. Je kan er altijd bij schrijven dat je niet op zoek bent naar de gouden tip maar vooral even goed wil ventileren met ‘gelijkgestemden’ omdat dat ook gewoon fijn is. Dat vredige gevoel door slaaptekort wat je omschreef vergelijk ik wel eens met de manie-kant die mensen met borderline kunnen hebben. Het is totaal niet hetzelfde natuurlijk, maar voor mij kan het ook voelen alsof ik opeens in een soort high zit, zeer productief of creatief ben, nog minder slaap en toch opeens totaal niet meer moe (of gewoon compleet over de moeheid heen?) en alles voelt dan ook vredig, rustig, goed,.. tot de crash. En dan staat de slaap hallucinatie opeens weer in de keuken haha. Die van mij is een soort schim ofzo met een hoed? Maar t kan ook random andere shit zijn. Laatst was ik mn handen aan t wassen en zag ik opeens een huge spin over mn handen lopen, schrok me helemaal de #$%*&@€, want hóé dan, een spin onder de kraan. Ik denk nu ook wel van wauw mensen moeten echt denken dat ik aan de drugs zit ofzo, maar ik ben al 1,5 jaar clean mensen!! 😂 Maar oke lang verhaal kort, slaaptekort doet echt crazy shit met je wat mensen die t niet in zo’n mate ervaren hebben niet helemaal zullen begrijpen. Misschien maar beter ook? Niet slapen is nog slechter voor je dan niet eten. Ik hoop echt voor je dat je dokter met iets zinnigs komt! Keep us updated!"
"Mezelf zei: Zijn voornamelijk in de ooghoeken dat er dan zomaar een schaduw voorbij komt. Of omdat er een maatje die avond ervoor was ik de volgende dag overdag zomaar tegen hem wil praten terwijl hij er al lang niet meer is. Maar voelt dan wel zo.... En geluiden dan .. had echt van die gerommeld en gebonk achtige geluiden waarvan ik dan ergens weet dat het er niet is toch deed het me een keer doen kijken. Voordat ik de Dex nam was het en moeilijk in slaap komen en na paar uur klaarwakker maar sinds de Dex slaap ik 's avond wel wat makkelijker in. Meestal binnen het uur dat ik dan wel slaap. Alleen maakt het dus niet echt uit hoe moe ik ben of hoe laat ik ga slapen, na 4uur gemiddeld word ik gewoon weer klaar wakker. Vaak ook in een oogwink... Net aan beseffende dat ik even weg ben geweest. Op die keren van afgelopen weekend na dan en trouwens dat was ook nog overdag en from out of nowhere dat ik zomaar echt tijd mis.... Verder weet ik of eigenlijk een sterk vermoeden dat ik wel knarsetand in mijn slaap maar apneu zal het niet zijn. Piekeren kan ik het ook niet noemen als is mijn hoofd gerust actief en min of meer altijd wel met iets bezig maar of ik dat piekeren kan noemen..... Hoe is dit nu in grote lijnen met jou dan wat betreft slaap? Klik om te vergroten... Ohh ja dat van de ooghoeken ken ik ook zeker! Dat er opeens een schaduw voorbij komt of op je af lijkt te springen ofzo? Voelt het dan de volgende dag zeg maar voor je ook alsof het niet de volgende dag is? Alsof alle dagen samen eigenlijk 1 lange dag zijn? Je hersenen gaan natuurlijk ook rare dingen doen/denken als je slaaptekort hebt haha. Wel fijn dat je door de dex makkelijker in slaapt! Bij ADHD medicatie kan er soms ook wel eens juist het tegenovergestelde gebeuren. Heel vervelend en frustrerend om dan na 4 uurtjes weer helemaal klaarwakker te zijn. Ook dat mensen dan vaak denken van ohh dan ben je de volgende avond wel moe genoeg om wel door te slapen, maar zo werkt het niet (altijd) nee. Klinkt voor mij ook niet echt als slaap apneu nee, en piekeren tja, ik denk ook altijd maar: als je nachten wakker ligt, natuurlijk slaat je hoofd dan op hol. Ik heb de afgelopen 2 jaar een beetje geaccepteerd dat het is wat het is, ik heb sinds de middelbare school eigenlijk (ben ondertussen trouwens 28jr) vooral het probleem dat ik gewoon echt onmogelijk in slaap val. Op de basisschool had ik precies wat jij hebt, paar uurtjes slaap en dan werd ik midden in de nacht klaarwakker wakker en ging ik maar op mijn kamer spelen tot de fam wakker werd. Maar op de een of andere manier is dat op een gegeven moment dus omgedraaid naar helemaal niet meer in slaap kunnen vallen, wiet heeft me toen een hele tijd goed geholpen tot het juist tegen ging werken (wat ik op het moment zelf natuurlijk totaal niet in wilde zien ) en toen heb ik er ook therapie voor gehad, ik denk dat het CBT-i heette? Maar hoe meer ik er mee bezig ging hoe erger het werd, tot de rock bottom 2 jaar geleden toen was ik 6 dagen/5 nachten wakker en ik hoef jou denk ik niet uit te leggen hoe g e k je dan wordt (zonder drugs dus haha maar met drugs zul je wellicht ook gek worden). Dus toen gestopt en besloten om er even niks meer tegen te doen. De acceptatie heeft er bij mij voor gezorgd dat de stress er af is en ik er niet meer tegen vecht, ik werk in de horeca bij een tent die pas om 16u open gaat, maarr ga binnenkort switchen van baan waarbij ik eens in de 3 weken wel een week lang zeer vroeg mijn bed uit moet dus ik probeer het nu heel rustig weer een beetje normaler te trekken. Waar stiekem dus ook wel wat spanning bij komt kijken. Ik hoop wel echt dat ik het zelf zo iets recht kan trekken! Want wil eigenlijk ook niet meer dat het mijn leven zo beïnvloedt, ik kan bijvoorbeeld nooit 's morgens iets doen, ben standaard fucking moe waardoor ik 40 uur werk per week niet haal maar wel graag zou willen want workaholic in hart en nieren, en de dagen voelen toch wel vrij kort aan als je om 7u gaat slapen en om 13u je bed uitkomt. Heb wel slaap medicatie anders slaap ik dus helemaal niet, maar als het me zelf niet lukt om het wat recht te trekken ben ik ook wel van plan om opnieuw hulp te zoeken, al heb ik daar ook echt geen zin in haha Dus ja, dat in het kort!"
"De Zandman zei: Ik heb zware insomnia, en slaap altijd heel slecht, @Mezelf Zeker als je enkele nachten achter elkaar te weinig slaap krijgt! Ik heb twee onderzoeken naar slaapproblemen gehad. Het was daar in een kliniek een nacht proberen te slapen, dat begint om 11 uur s'avonds met een EEG. Daarna proberen te slapen, met al die electrodes op je hoofd. Dit uiteraard na een slaap dagboek bijhouden wat jij ook doet. En wat gebeurde er? Ik sliep niet, dus hebben ze niets kunnen meten.... Toen kreeg ik zolpidem. Deze gebruik ik nog steeds. Voor 4 uur maximaal slaap, tenzij er weer een nachtmerrie komt en Tanja mij uit die ellende haalt. Dat gebeurt nu ongeveer1 x per twee weken. Soms korter op elkaar, soms langer. Maar, ik weet niet of er straks na Tanja nog een hulphond wordt verstrekt en ja, de problemen zijn niet zoals die van jou natuurlijk Sterkte! Klik om te vergroten... Dat is ergens echt mijn grootste (reeële) angst haha, dan ben je daar eindelijk en gaan ze het opmeten en slaap je niet.. Nouja, dat zegt natuurlijk ook misschien wel genoeg over het probleem? Heb je naast zolpidem nog iets van ondersteuning o.i.d. gekregen of was dat het? En misschien een persoonlijke vraag, maar omdat je ook nachtmerries hebt, heb je ook wel eens dat je opeens wakker schrikt met een intens angstig gevoel, hartslag volle toeren, gevoel alsof je stikt? Ik heb dit in periodes, nu gelukkig al even niet meer gehad, maar vraag me echt af wat het is en of meerderen het hebben"
"Kordie zei: Je vraagt of meerdere mensen dit kennen. Helaas kan ik daar met ja op antwoorden. Ik heb, net als @De Zandman, werk moeten doen wat nooit meer van je netvlies gaat. Zoiets komt bij mij vaak terug in nachtmerries. Herbelevingen. Een kindsoldaat wat zijn machinegeweren door aan het laden is (voor de laatste keer). Een doorzweeft lichaam zien waar de organen uitpuilen. Gillende dames aan de telefoon als ik ze moest bellen dat hun man was overleden etc. Ik zit dan badend in het zweet rechtop in bed met hoge hartslag. Hart in de keel alsof een harde oliebol je luchtpijp dicht drukt. Heel onrustig. Wil eruit want in mijn ogen is er dan voor mij gevaar "de knop gaat om". In de nacht ga ik dan naar de logeerkamer en wacht ik tot het over gaat. Herbeleving overdag vind ik veel erger. Terug trekken kan dan vaak niet. En dan heb ik er dagen last van. Klik om te vergroten... Dat klinkt inderdaad heel, maar dan ook echt heel erg heftig om mee te maken. Dat zal inderdaad nooit meer van je netvlies af gaan nee.. Heb of had je hier wel ondersteuning bij? Therapie, luisterend oor, iets in die richting?"
"En jij, @Mezelf , ook last van nachtmerries of droom je niet echt in die paar uurtjes?"
"Mezelf zei: Nou kort een wat tegenvallende update. Zojuist met m'n psychiater gepraat waar er eigenlijk heel kort gezegd werd, leer er mee leven en kwa ondersteuning voorlopig quetiapine erbij nemen voor de avondden. Blijf doorgaan met de huidige slaaptherapie. Ook telefonisch overleg gehad met de slaappoli waar deze waren eigenlijk ook maar heel kortaf met de boodschap, ga eerst verder met het huidige slaaptherapie want is niet gek als deze therapie pas na maanden aan gaat slaan. Ik krijg er stiekem wel steeds meer een hard hoofd in dat dit de weg is die ik moet lopen. Het stemmetje van ga dan maar weer blowen want toen functioneerde ik vele malen beter dan nu met Dex en Seroquel, dat stemmetje begint wel steeds harder te roepen. Deze week gaat de slaaptherapie helaas niet door maar volgende week vrijdag staat er weer een afspraak. Afgelopen twee weken met de seroquel is mijn gemiddelde slaap tussen de 4,5 en 5uur wat echt al als een wereld van verschil voelt met de weken ervoor. Eigenlijk voel ik me relatief erg goed en positieve stemming maar alleen het idee dat het niet zonder een middel kan staat me nog wat tegen. Voor nu gaat het in iedergeval wel even goed en daar geniet ik dan maar even van. Verder moet ik gewoon hard en consequent het slaap protocol blijven volgen. Wie weet zijn de wonderen de wereld nog niet uit en slaat de therapie binnenkort toch nog aan. Have a good day all ! Klik om te vergroten... Ahh, wat vervelend om dat te horen te krijgen juist van de mensen waarvan je hoopt dat ze het wel serieus nemen of er de ernst van inzien.. Ze zouden zelf eens een soortgelijk slaapritme moeten proberen voor weken/maanden, kijken hoe zij dan nog functioneren Wel fijn dat de seroquel in ieder geval wel iets doet! Ik weet ook niet zeker of het eigenlijk goed is voor doorslapen? Want ik werd er ook regelmatig wakker mee, alleen ik kon dan wel weer doorslapen (na een peuk..) En ik snap ook wel heel goed wat je zegt over blowen, weet niet meer precies hoe lang je nu gestopt bent en hoe lang je geblowd hebt? Maar, ik zeg het heel voorzichtig, het kan wel echt een flinke tijd duren voordat je slaapkwaliteit die flink verpest wordt door blowen wat verbeterd. Bij de meeste mensen die ik ken die járenlang elke dag (errug veel) blowden heeft het zeker langer dan 1 jaar geduurd voor hun slaap weer wat normaler was, en ik merk ook nu pas na ruim 1,5 jaar een beetje verschil. Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik precies dezelfde gedachte die jij hebt ook niet dagelijks zou hebben Ik hoop in ieder geval voor je dat de slaaptherapie toch nog wel iets gaat doen! Ik snap dat het in theorie zo kan werken dat als je consequent elke dag om hetzelfde tijdstip gaat slapen en op staat je slaapritme zich dan ook tot een normaal niveau zou moeten keren, maar ik weet uit ervaring dat dit zéker niet bij iedereen zo werkt. Blijft toch wel jammer dat bijvoorbeeld artsen en psychiaters dat dan niet willen zien.. 😅"
"Pepsi max cherry, m'n favoriet"
"De eerste keer dat ik stoned was had ik geen controle meer over wat ik zei, ik hoorde mezelf praten zonder van te voren te bedenken wat ik eigenlijk wilde zeggen zeg maar. Een vriend van me zei dat ‘ie het warm had, en ik hoorde mezelf bloedserieus zeggen: “Warm? Het is hier geen parkeerplaats!” Die is er nog wel een paar jaar in gebleven 🥲"