Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Dag mensen, Even benieuwd hoe vaak dit soort situaties voorkomen, en ook algemene verbazing over de ware aard van mensen. Dus ik ben vorige week gestopt met smoken. Ik heb 7jaar lang dagelijks gesmoked (verslaving). Ik wou dit eigenlijk het liefst voor mezelf houden omdat ik wel eerder een poging heb gedaan tot stoppen. Scheelt weer scheve blikken als je weer terugvalt. Maar goed, ik was laatst aan het helpen met een verhuizing van een kameraad die ik al 8jaar ken en bijna dagelijks mee optrek (tijdens Corona is dat wel een stukje minder geworden, maar alsnog wekelijks). Tijdens het verhuizen had hij al meerdere sigaretten opgestoken en hij merkte op dat ik niet 1 keer had gerookt. Uiteindelijk gezegd dat ik slecht in m'n vel zat door het dagelijkse smoken en dat ik er mee gestopt was. Op dat moment zei hij er niet veel van, maar hij zat al een beetje te hinten op "meen je dit?? Is toch leuk om een jointje te roken samen?". De volgende dag werd ik wakker en ik zag dat er een waslijst aan berichten gestuurd was door hem. Blijkbaar was hij boos dat ik de keuze had gemaakt om te stoppen met smoken, ondanks dat ik als reden aangaf dat ik slecht in m'n vel zat. Hij vond het blijkbaar belangrijker dat hij iemand had waar hij een avondje stoned mee kon worden dan dat ik me beter probeerde te voelen (zat redelijk richting depressie te gaan). 8 jaar vriendschap dus ik had niet meteen zoiets van 'jou moet ik uit m'n leven zetten'. Dus ik gaf aan dat we nog prima konden chillen maar dat ik dan ipv een joint een biertje pak. Maar dit was niet voldoende. Dat zou niet gezellig zijn geweest volgens hem. Volgens hem zou ik deze verslaving pas echt onder controle hebben als ik wel blijf smoken. En zijn uitleg daarvoor was: als je de controle hebt over hoeveel je smoked, dan hoef je ook niet te stoppen. Ik wist dat dit dikke BS was omdat ik wel eerder pogingen tot stoppen had gedaan en elke keer terugviel door juist weer een joint te roken. Dus ik zei nee tegen hem. En even later maakte hij de insinuatie dat we dan misschien maar beter niet met elkaar moeten afspreken. Het ironische aan dit verhaal is dat deze vent zelf in de verslavingszorg werkt. Dus ik ben heel benieuwd hoe zijn leidinggevende het zou opvatten als hij tegen, bijvoorbeeld, een alcoholist zou zeggen dat diegene eigenlijk gewoon nog wel drank moet drinken. Maar goed, toen hij de insinuatie maakte om dan misschien niet meer af te spreken heb ik daar ook meteen gebruik van gemaakt. En sindsdien niet meer gesproken ondanks dat hij nog wel contact heeft proberen te zoeken. En dat was eigenlijk mijn verhaal. Bedankt voor het lezen. Zijn er nog meer mensen die dit soort dingen meegemaakt hebben en hoe hebben jullie uiteindelijk deze situatie behandeld?"
"Blyatman: dat is ook inderdaad wat ik me afvroeg op dat moment. Hij had al wel vaker trekjes getoond waaruit bleek dat hij redelijk uit zelfbelang handelde maar ik probeer toch altijd wel het goede in mensen te zien. En dat is iets wat blijkbaar ook tegen me kan werken. Makelifegreatagain: precies. Ik heb mezelf ook heel lang voorgehouden dat ik beter niet kon stoppen omdat ik dan nog gewoon avondjes kon smoken met hem. Maar ik merk dat het een heel stuk makkelijker is om er vanaf te blijven zonder mensen in je leven die ook veel smoken. Alhoewel ik zonder twijfel denk dat je ook prima dat soort contacten wel kan onderhouden, mits de ander het accepteert dat je wil stoppen."
"Dat zijn inderdaad veel betere vrienden om mee om te gaan Neo. Ik heb uiteindelijk ook wel die schouderophalen-instelling aangenomen betreffende deze situatie. Toch fijn dat je het even van je af kan typen. Voor wat betreft het stoppen met smoken, mochten er mensen meelezen die ook denken aan stoppen.. ik werk 40 tot 45u per week (ma-vr) en tijdens mijn smoke periode deed ik naast 't werken eigenlijk niks anders dan op de bank hangen. Vooral in deze tijd. Mocht je jezelf hierin herkennen, dit zijn de voordelen die ik er van ondervind: -ik loop qua huishouden niet meer achter de feiten aan. Smoken belemmerde mij echt in actief zijn en dingen doen. Nu is het hele huis schoon, de was is altijd bij en ik kook weer voor mezelf, waar ik voorheen vaak eten bestelde. Dit is voor mij echt een hele fijne verandering en ook iets dat voldoening geeft. -je wordt weer jezelf.. tijdens het smoken heb ik echt het gevoel dat m'n leven op automatische piloot stond. Tijd vloog voorbij en ik heb eerlijk gezegd bijzonder weinig gepresteerd in die 7 jaren. Ik heb dan wel een goede baan met vast contract, maar dat is eigenlijk ook mijn enige "overwinning" geweest in die periode. -eten smaakt weer 10x beter. -ik wil weer dingen ondernemen. Bij mensen op bezoek gaan (ook lastig nu, maar toch). Voorheen schuwde ik sociale contacten en leefde ik liever op m'n bank dan dat ik naar buiten ging. -dromen zijn weer terug. Ik weet dat veel mensen dit als een afkickverschijnsel zien maar ik geniet er echt van om weer te dromen. Ook al zijn het super vage, doch half-realistische dromen.. echt heerlijk! -werken en algemene activiteiten gaan echt een stuk beter. Ik onthoud meer. Ik verschaf meer werk dan voorheen (ik was absoluut nooit stoned op werk, maar toch merk je het) en ik geniet ook weer van m'n werk. -je voelt weer emotie. Ook al is het na het stoppen een redelijke rollercoaster de eerste tijd qua mood swings, dit ervaar ik liever dan die automatische piloot. -veel heldere state of mind -adem is een stuk frisser -ik bespaar nu 400eu in de maand. Leuk zakcentje. Dit is exclusief het geld dat ik bespaar op het niet meer zo vaak eten bestellen. Totaal per maand zal het rond de 500eu besparen zijn. Het is voor mij echt die stap geweest om het een dag te proberen om niet te smoken. Als je eenmaal die eerste dag door bent dan is de 2e dag al een stuk makkelijker omdat je op dat moment al bezig bent met stoppen. Die eerste stap was het moeilijkst. Ik ben redelijk lui aangelegd van mezelf en als ik dan cravings had voor een joint die eerste dagen, dan hoefde ik in principe alleen maar het volgende tegen mezelf te zeggen: "het enige wat je moet doen om te stoppen is niks doen.. hoe makkelijk is dat?". Niet naar de shop gaan = niet smoken."
"Bedankt voor de reacties mensen! Kleine update: inmiddels 3 weken gestopt. Gaat me eerlijk gezegd wel makkelijk af nu om niet te roken/smoken. Denk er al nauwelijks meer aan. Verder al van 2 verschillende mensen gehoord dat ik er beter uitzie dan voorheen. Ben er zelf niet echt bewust van dat ik er nu anders uitzie, maar kan geen toeval zijn, haha. Overigens heb ik er ook al meer dan vrede mee dat de desbetreffende persoon in mijn originele post geen deel meer uitmaakt van mijn leven! Verder gewoon heel erg tevreden met alles op dit moment. Zeker een goede beslissing geweest voor mezelf om er mee te stoppen!"
"Eerste maand zit er op vanaf 11:00 vandaag! Zit nu op een punt dat ik er zo weinig nog aan denk dat ik 1 of 2x per week bij mezelf denk 'ohja, dat is waar ook.. dit zou een moment zijn dat ik zou gaan roken'. Gaat de goede kant op 😜"