Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"BelowTheFlow zei: @Escape, wat studeerde je voordat je stopte ? Wat kun je er nu mee ? Sectorkennis en/of vaardigheden ? Klik om te vergroten... Ik heb Biologie gestudeerd, hiervan heb ik een bachelordiploma. Universiteit. Was begonnen aan Informatica/Computing Science , deze niet afgerond. Wel vaardigheden qua programmeren etc."
"Even een update. Ik weet niet of het verstandig is om dit allemaal online te gooien maar ik moet het ergens kwijt... Ik had vandaag de afspraak bij de gemeente. Er werd dus wel gevraagd naar de afschriften. Dit zijn natuurlijk aanzienlijke bedragen en dat hebben ze bij de gemeente ook gezien, Ik ben eerlijk geweest en ik heb verteld dat het ook om drugs/verslaving gaat. De mevrouw waarmee ik sprak gaf meerdere keren aan dat ik eigenlijk niet daar hoorde te zitten, dat ik jong ben met een universitair diploma, dat dit niet is hoe het hoort te gaan, etc. Even de praktische punten (voor mezelf): - ik ontvang straks bijstand - ik moet 2x per week solliciteren en deze sollicitaties bijhouden in een lijst Zoals eerder in dit topic besproken had ik gezegd naar VNN/Ixta Noa te gaan. Wat ik.... raad maar... niet gedaan heb. De mevrouw van de gemeente zei ook dat ik naar VNN moest kijken. Niet de eerste keer dat ik dit van iemand hoor. Momenteel ben ik me mentaal aan het voorbereiden om morgen bij Ixta Noa naar binnen te lopen en ik hoop dat ik dat ook echt ga doen. Qua sollicitaties: ik heb gesolliciteerd op IT-functies/traineeships. Ik heb één sollicitatie lopen momenteel (wat ik wel positief vond klinken) waar ik deze week van terug hoor. Dit gaat om een soort startersfunctie van 40 uur per week. Ik hoop dat dit goed gaat en vooral dat ik dit aan kan. Ben wel bang dat het allemaal te veel is maar ik ga het nieuws afwachten. Als het positief is kan ik misschien vragen of minder uren (in het begin?) oké is. er komt zoveel op me af en ik weet het gewoon niet. Ik heb de afgelopen week alleen maar zitten huilen voor mijn gevoel"
""
"Hoihoi, Gestopt met mijn studie. Al poosje geen studiefinancering meer en mijn ouders willen stoppen met bijdragen. Heeft iemand hier ervaring met (de aanvraag van) een bijstandsuitkering? Ik ben deze momenteel aan het aanvragen (gemeente Groningen). Mijn bankafschriften van de laatste 3 maanden zijn hierbij verstuurd. Ik heb begrepen dat ze bij de gemeente over opvallende dingen gaan vragen. Heeft iemand anders dit ook gehad? Waar ik me zorgen over maak is het volgende: ik heb per maand zo'n 7 á 10 afschrijvingen van ongeveer €60 per keer (ja, ik weet het, bakken met geld, heb m'n spaargeld zo goed als op). Ik heb hier Research Chemicals van gekocht (dus wel 'legaal'). Hoe groot is de kans dat ik dit moet toelichten? Verder: de afschrijvingen zijn gedaan met een ambigieuze naam. Als je het op Google opzoekt krijg je webshops voor fitness/sportapparatuur. Via het rekeningnummer vind je niks, alleen het betaalplatform. Enig advies? P.S.: ik weet het, ik moet mijn gebruik minderen, maar dat is een ander verhaal."
"MetalGuy zei: Ik zeg het niet graag. Maar er bestaat een zéér grote kans dat je dat moet toelichten door de frequentie waarin je hebt besteld! In hoeverre ze hier je uitkering kunnen korten, ben ik niet bekend mee. Zou echter wel oppassen met aankopen in de toekomst. Waarvoor ga je de bijstand in, als ik vragen mag? Klik om te vergroten... Dank je voor je reactie. Dat verwacht ik inderdaad zelf ook... beetje zorgwekkend. Heb de neiging om er eerlijk over te zijn, maar het lijkt me wel problematisch. Heb het topic bijgewerkt, maar: ik ben gestopt met mijn studie. Dus geen studiefinanciering en mijn ouders willen eigenlijk niet meer bijdragen. Solliciteren gaat lastig i.v.m. met depressies en (waarschijnlijk) autistic burnout."
"Bedankt allemaal voor de verdere reacties. Ja, uiteindelijk hoop ik te gaan werken. Heb een paar keer gesolliciteerd maar daar is nog niks uitgekomen. Voor nu weet ik überhaupt niet goed wat ik wil/kan - beginnen met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of dagbesteding zijn voor mij ook opties. Maar een 'gewone' werkplek gaat me waarschijnlijk niet zomaar lukken door mijn autisme. Over mijn studie heb ik overigens 5/6 jaar gedaan in plaats van 3. Het gaat inderdaad om een bijstandsuitkering, dus bij de gemeente, niet het UWV. Ik wist zelf weinig van uitkeringen, maar omdat bij het WIJ-team dus werd aangegeven dat ik het beste bijstand kon aanvragen, heb ik daarop vertrouwd. De sollicitatieplicht maak ik me wel zorgen over, maar ik kan niet anders dan wachten op een afspraak en eerlijk zijn lijkt me"
"Relmuis zei: Hier zou ik me ook op richten. In behandeling zijn is meestal voldoende, waarom precies.gaat ze niets aan, een antwoord als GGZ is voldoende. Volgende link gaat over bijstandsuitkering. Request Rejected Klik om te vergroten... Ah, deze link geeft enigszins antwoord op mijn originele vraag: "De sociale dienst mag meestal niet vragen naar uw uitgaven. Soms mag dat wel. Bijvoorbeeld als u bijzondere bijstand aanvraagt omdat u extra kosten (uitgaven) heeft, zoals ziektekosten of studiekosten.""
"BelowTheFlow zei: @Escape , je kunt ook een andere vraag centraal stellen: wat wil jij met jouw leven ? Ik schrijf het even ongenuanceerd: full time autist en dus levenslang 100% arbeidsongeschikt ? Of bedenken dat je wel degelijk iets kan, dat hebt laten zien (je hebt toch die bachelor met hard werken verworven), kunt laten zien ... en daar mee aan de slag gaan ? Solliciteren is de meest ontmoedigende activiteit die ik ken. Desondanks loont het uiteindelijk ! Een "paar keer" is niet voldoende om de moed op te geven. Wel om tijdelijk even moedeloos van te worden, dat geef ik zo toe. Een sociaal vangnet is goed. Mijn suggestie: gebruik het als trampoline ! Klik om te vergroten... Nee, het lijkt me niet dat ik levenslang 100% arbeidsongeschikt ben. (Deels) Arbeidsongeschikt zijn is dacht ik een eis die ze stellen voor de Wajong, dus niet de bijstand die nu aangevraagd wordt. Zou ook niet zeggen dat ik de moed heb opgegeven, wel dat ik hulp nodig heb met het vinden van de juiste weg"
"MR_CHIP zei: sorry dat ik grotendeels advies geef vanuit het uwv en mijn wajong ik heb immers ook een participatiebijstandsuitkering gehad zal proberen mijn antwoorden daarop aan te passen Klik om te vergroten... Hey, dankjewel voor het advies en het delen van je ervaringen hoor!"
"Koning schepper zei: Op PB een hint gegeven. Geen volle namen of links enzo of dergelijke. Maar je moet wel heel zwakzinnig zijn als je het nu niet kan vinden. Klik om te vergroten... hi, zou je mij ook een pb kunnen sturen alsjeblieft?"