"Ben jaren geleden gediagnosticeerd met asperger. Maar ben ook vrijwel doof geboren.
Wat blijkbaar een heel groot punt is bij autisme plaatje is het niet aankijken van mensen of moeite ermee hebben.
Juist omdat ik van heel erg jong af aan continu erop gehamerd werd en me erin gestampt werd ik mensen moest aankijken om ze beter te verstaan ( onder andere liplezen, geluid gerichter opvangen van de andere persoon, en emoties aflezen) nou heb ik dat perfect geleerd waardoor de diagnose en het jaren lang niemand mij begrijpen maad ik ook mezelf niet dus pas heel laat kwam.
Ps: emoties aflezen is nog altijd niet zo sterkt punt😅 en sarcasme of grapjes uit elkaar houden etc ook niet, alleen lukt dat beter als de persoon heel erg goed ken en precies weet wat bij hem of haar sarcasme of grapje is meestal en zelfs daar gaat 't nog wel eens mis)
Maar mijn punt is!
Niet iedere autist is hetzelfde, en hoe ouder de persoon hoe meer "aangeleerd" gedrag hij of zij wss weet toe te passen waardoor je het vrijwel niet of helemaal niet eens merkt (licht ook aan de mate hoe goed ken je diegene).
Veel dingen zijn nooit aan te leren hoe hard je ook je best doet. Je behoud toch altijd de hersenen van een autist en dat kan je nooit veranderen en daar word je mee geboren.
11.2km/s zei:
Kenmerken van autisme per levensgebied - Alles op een rijtje... schrijven
Welke kenmerken van autisme heb jij? Het kan fijn zijn om je autisme concreter te maken, zodat je weet wat het voor jou in de praktijk inhoudt. Dan heb je meer zelfkennis en kun je beter rekening houden met jezelf. Door autisme te verwoorden kun je ook beter uitleggen aan anderen wat het...
mandyverleijsdonk.nl
Ik weet anders niet waar ik dit moet plaatsen….
Maar hier zijn veel mensen met autisme en dit is een handig overzicht waarmee je je kenmerken makkelijker kunt verwoorden.
LevensgebiedMogelijke kenmerken van autisme Informatie verwerken en nadenkenSnel associëren, druk hoofd, veel gedachten hebben.
Denken in beelden.
Moeite met onvolledigheid en onduidelijkheid.
Zwart-wit denken.
Detailgericht zijn, geen overzicht hebben, bottum-up-denken.
Geen filter hebben, alle prikkels komen binnen.
Ondergevoelig zijn, waardoor bepaalde prikkels niet binnenkomen.Sociaal en communicatieSoms te direct, bot.
Soms spreken zonder zichtbare emotie.
Moeite met spontaniteit.
Moeite met oppervlakkigheid, met smalltalk.
Naïef, goedgelovig zijn.
Taal letterlijk nemen.
Moeite met initiatief nemen.
Wel meevoelen, maar niet weten hoe te handelen.
Gesprek niet bij kunnen benen, omdat je meer tijd nodig hebt om te reageren.
Soms moeite met de ander begrijpen.
Contact moet eerder functioneel zijn, een reden hebben.
Liever één-op-één-contact dan groepen.
Moeite met oogcontact, voelt te intens.Emotie(regulatie)Emoties zijn intens.
Imploderen of exploderen doordat dingen oplopen en je het niet merkt of niet kan uiten.
Blijven hangen in een emotie, niet los kunnen laten.
Emoties van anderen overnemen, niet bij jezelf kunnen blijven.Je gedrag aan- of bijsturen (executieve functies)Moeite met tijd inschatten.
Opstartproblemen, hoge drempel voor taken, moeite met schakelen en overgangen.
Moeite met theorie toepassen in de praktijk.
Vastlopen bij veranderingen.
Moeten blijven nadenken, geen automatisering van taken die je vaak doet.Persoonlijkheid en kwaliteitenTrouw, eerlijk en open zijn.
Puur, oprecht en uniek zijn.
Open geest, niet snel oordelen.
Doorzettingsvermogen, discipline hebben.
Je aan de regels houden.
Gevoel voor rechtvaardigheid, strijdkracht.
Grappig zijn.
Soms een bijzonder talent, zoals een extreem fotografisch geheugen.FysiekMoeilijk contact maken met je lijf.
Vaker vage klachten zoals prikkelbare darmen.
Moeite met motoriek, onhandig.
Soms moeite met lichamelijk contact.
Klik om te vergroten...
Ben jaren geleden gediagnosticeerd met asperger. Maar ben ook vrijwel doof geboren.
Wat blijkbaar een heel groot punt is bij autisme plaatje is het niet aankijken van mensen of moeite ermee hebben.
Juist omdat ik van heel erg jong af aan continu erop gehamerd werd en me erin gestampt werd ik mensen moest aankijken om ze beter te verstaan ( onder andere liplezen, geluid gerichter opvangen van de andere persoon, en emoties aflezen) nou heb ik dat perfect geleerd waardoor de diagnose en het jaren lang niemand mij begrijpen maad ik ook mezelf niet dus pas heel laat kwam.
Ps: emoties aflezen is nog altijd niet zo sterkt punt😅 en sarcasme of grapjes uit elkaar houden etc ook niet, alleen lukt dat beter als de persoon heel erg goed ken en precies weet wat bij hem of haar sarcasme of grapje is meestal en zelfs daar gaat 't nog wel eens mis)
Maar mijn punt is!
Niet iedere autist is hetzelfde, en hoe ouder de persoon hoe meer "aangeleerd" gedrag hij of zij wss weet toe te passen waardoor je het vrijwel niet of helemaal niet eens merkt (licht ook aan de mate hoe goed ken je diegene).
Veel dingen zijn nooit aan te leren hoe hard je ook je best doet. Je behoud toch altijd de hersenen van een autist en dat kan je nooit veranderen en daar word je mee geboren."