Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"hej, ik heb al een paar kweeksetjes online gekocht en bedenk me toch dat me dat veel te veel onnodig geld kost dat ik makelijk(met een beetje geduld en moeite) kan besparen door zelf bakjes (of torentjes) te gaan maken. Ik heb nu al een aantal sporenprints "gemaakt", my een 5kilo zak mais , een zakje vermiculiet (verkrijgbaar in de dierenwinkel : want veel mensen op dit forum zoeken ernaar) en wat aluminiumfolie bakjes ( veel te duur voorwat het is ) aangeschaft ik heb nu al tientallen instructievideos, instructiesites, forums afgegaan (als je iets doe moet je dat goed doen ) om zoveel mogelijk info te vinden en welke problemen ik kan voorhebben enhoe ik ze moet voorkomen maar op de volgende vragen heb ik geen(of geen zinnige) antwoorden op gekregen= -moet ik tussen de flushes van een "zelfemaakt" bakje ook het bakje "soaken" ( dus onder water zetten en voor 12-24u laten staan en daarna het overtollige water er uit gieten ) ? -Is witte rijstmeel ook goed voor PFtek ipv bruine rijstmeel ? -Weet iemand nog een goed casinglaag recept waar geen turf voor nodig is (liefst met benodigdheden die je in de supermarkt kan kopen) Ik hoop dat iemand ervaring heeft met 1 van deze vragen en die my er een antwoord op kan geven alvast bedankt"
"===> B+ <=== of golden teacher zijn ook erg visueel naart sgeint ( maar nog zelf niet geprobeert) B+ kweekt héééél schoon, groot en stevig en het effect is ook erg visueel"
"hj Ikzit juist aan de laatste flush van mijn B+ kweeksetje (hopelijk groeit er nog iets uit want ik heb een paar domme foutjes gemaakt na de 2de oogst: kraan even te hard gezet tijdens het soaken, perongeluk 40u laten soaken en de eerste 24 u id zak geen licht gegeven ) gellukkig heb ik een goede sporenprint kunnen halen uit de vorige flush Ik ben van plan om zelf een kweeksetje te maken op rogge (met een bakje dubbel zo groot als een zakdoekendoosje ongeveer) HIER is mijn vraag: wat moet ik doen nadat ik mijn eerste oogst uit mijn eigen gemaakte setje heb gehaald? Komt er automatish een volgende flush? moet ik dat bakje soaken zoals bij mijn setje dat ik besteld heb? of blijft het daarbij en moet ik opnieuw zo'n setje maken? grt bzz"
"poison drink zei: Lol, jou verhaal lijkt wel van mijn vingers te komen. Ik ga ook heel binnenkort proberen kweken op rogge, en de vraag die je hier stelde vroeg ik me dus ook af. :P Ik heb een sporenprint besteld en hoop dat die van de week gaat aankomen. Misschien als je natte vermiculiet onder de bakjes legt, zodat de luchtvochtigheid goed blijft, je niet opnieuw hoeft te soaken? Enkel zien dat het goed vochtig blijft? I'm only guessing tho. Anyway, ik zit hier niet echt iets nuttigs te zeggen, dus ik wens je nog veel succes toe met het kweken! O ja, hoeveel flushes heb je gehad? En hoeveel gram in totaal? Klik om te vergroten... Ik weet het niet zo goed want ik heb tussen door mijn 1ste en 2de flush de grote eral uitgehaalt en de kleine laten doorgroeien.. dus ditmijn 4 en een halfde zeker ook tussen mijn 2de en mijn 3de flush kwamen eral nieuwe na 3 dagen en had ik al na 7 dagen oogst.. waarscheinlijk nog kleine pins tussen laten staan zeker.. ik hoop op nog een oogst maaar ik betwijfel het want het setje ziet er niet zo fantastisch meer uit ( putten van het plukken en de kraan te hard zetten en wel wat paddestoeltjs die langs de zijkant van het bakje zijn gegroeit al sind mijn eerste flush die ik er niet uit kan krijgen zonder de set helemaal kapot te maken ) ik heb itot nu toe(droog) 25g eruit gehaald dus 250 vers denkik .. maar ik heb ook een vraagje ? ik heb geen snelkookpan en kan ook aan geen geraken , zijn er andere manieren om mijn rogge enz (Goed) te stereliseren? grt"
"lolnoob zei: Ik ben mijn paddo's aan het drogen op de verwarming met wc papier eronder. Ze zijn een heel stuk gedroogd maar nog steeds buigzaam en dus niet helemaal droog. Ze lijken niet droger te worden. Is het een goed idee om ze in hele kleine stukjes te snijden? Daarna wil ik ze gaan verwerken in wat chocola, dus dat het kleine stukjes zijn is geen probleem. Ik wil er het liefst een soort poeder van maken. Maar kan dit kwaad mbt de psilocybine of psilocine? Klik om te vergroten... ik heb ook gehad dat ze een hele tijd buigzaam bleven maar overnacht ineens kurkdroog zijn geworden. ik zou ze gewoon zo laten drogen zoals ze zijn ( dan komt alleen de buitenkant in contact met bacterien enal.) Ik denk dat dat geen kwaad kan maar zou toch niet op te hoge tempratuur laten koken want dat is niet goed voor de kwaliteit heb ik gehoort..(en zou niet ineens heel je vooraad erin doen voor het geval dat het mislukt) laat me weten of het gelukt is dan ga ik daar mij ook is mee bezig houden"
"Er groeie nu (4d flush ) ng wat kleine pins maar ik denk dat het niet veel gaat worden. 2 porties max... ik ben vandaag grote ronde gaan doen in mijn buurt en heb een steriele spuit bij apotheker gaan halen(40cent) maar rogge nergens gevonden, niet bij de bakker, delhaize, groentenwinkel, marokaanse kruidenierszaak nergens;( Iemand een idee waar ik het kan vinden +is het mogelijk alles te stereliseren id oven? bij de apotheker zijden ze 120 graden want dat doen ze in het labo ook.. iemand ervaring mee? phu eindelijk klaar ( Heel dit bericht met men playstation getipt )"
"poison drink zei: Steriliseren in de oven is niet beter als in een gewone pot op het vuur. Water zal nooit warmer worden dan 100°C bij normale druk. Daarom maakt men gebruik van een snelkookpan. Deze kan met een verhoogde druk water koken, tot zelfs 120°C. (Ideale gaswet) Sommige bacteriën gaan zich in geval van voedselgebrek omvormen tot endosporen, die zeer weerstandig kunnen zijn. Deze endosporen overleven een temperatuur van 100°C. Er is een verouderde sterilisatiemethode om deze endosporen te doden, die "tyndallisatie" noemt. Weinig over te vinden op het internet, maar ik denk dat het ongeveer zo gaat: Dag 1 kook je de potten een uur op 100°C en laat je ze zo 24 uur staan. De meeste bacteriën zijn dan al dood, toch overleven de endosporen dit. Na afkoeling gaan de endosporen zich omvormen tot bacteriën, omdat de omstandigheden terug geschikt zijn. Dag 2 kook je de potten opnieuw een uur en laat je ze 24 uur staan. Zo zijn ook de omgevormde endosporen dood. Dag 3 kook je je potten opnieuw een uur, dit om zeker te zijn dat alles dood is. Het is noodzakelijk dat je er 3 dagen over doet trouwens, want het omvormen van spore tot bacterie duurt enkele uren. Klik om te vergroten... oe 3 dagen ;( dat duurt veel te lang moet ikmij toch maar een snelkookpan regelen... juist mijn 4de flusqh geplukt waar ik dacht dat er nix van ging komen .. ik dacht verkeert: het zijn de grootste die ik ooit heb gehad .!! het waren ermaar zes maar de kleinste is 14cm en de grootste 25cm ofzo"
"lolnoob zei: Ik heb ze gisteren geprobeerd met 2 vrienden en het was echt heel erg chill. Ze zijn erg sterk en doordat ik er chocolatjes van had gemaakt waren ze helemaal niet smerig. Geweldige vervormingen en enorm veel gelachen. Bedankt voor alle tips Klik om te vergroten... super ik ben ook ook van plan chocolaatjes te maken .. maar mijn setje is nu uitgeput en de oogst is op ik wil nu graag met bruine rijstmeel en vermiculiet aan cakes gaan beginnen want die brengen meer op heb ik gehoort.logish omdat ze meer oppervlakte hebben om uit te groeien eerst wou ik het op rogge proberen maar ik vond het nergens , alleen roggemeel.. iemand ervaring of tips met/over kweken op torentjes/cakes? gr"
"na 2weken de hoedjes nog neit opengegaan dat weet ik niet hoe dat komt.. als de ze al wel zijn opengegaan zou ik ze oogsten veel groter gaan ze niet worden , en deukjes kan idd door slechte groeiomstandigheden komen maaar dat is nogal moeilijk met een kweeksetje in zak.. ik heb de mijne ook maar onder een burealamp gezet, maar wel met thermomat onder en ik heb 4 goede flushes gehaalt. ik heb al een mooie sporenprint van mijn 2de flush, steriele spuit, bokalen en plastieke bak . alleen nog bruine rijstmeel en vermiculiet. weet iemand waar ik vermiculiet kan halen . ik ben in de plaatselijke biogroeiplantwinkel ofwat dat ook is en in een paar supermarkten gaan kijken en daar wisten ze amper wat het was ik wil zo snel mogelijk beginnen liefst dit weekend zodat ze in de vakantie klaar zijn.. dat gaat krap worden .... ik hoop dat iemand mij kan helpen"
"poison drink zei: Het kan inderdaad zijn dat de temperatuur iets gedaald is de laatste weken. Misschien omdat nu meerdere mensen in het gebouw hun verwarming hebben opstaan. Maar nu is het terug ongeveer 23°C, dus komt hopelijk wel goed. @ Bzzzt: Is het zo moeilijk om rogge te vinden? Ik heb gisteren namelijk in een natuurwinkel (Origin'O, wel enkel in België denk ik) zakjes rogge kunnen vinden. Maar het lijkt me dat dit in bijna elke natuurwinkel te vinden is. Nog een vraagje over je thermomat: waar heb je deze gekocht, en hoeveel verbruikt zo'n ding ongeveer? Klik om te vergroten... ik heb gekeken in de AVEVA(in belgie) ofzoiets en wisten daar zelfs niet wat het was.maar ik ga het met zo van die torentjes proberen brengt meer op heb ik gehoort... die thermomat heb ik bij mijn setje bijgekocht (+12euro denkik) en dan kreeg je er nog wat spuletjs bij : desinfecterende zeep, handsgoentjs,.. ik denk wel dat dat goed werkt want ik heb mijn verwarming niet altijd aan laten staan rnde zak bleef altij op een goede tempratuur.. aj en die paddestoeltjes zien ermaar misvormt uit maar voor het effect maakt dat nrmaal gezien niets uit. grt"