Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Mindless zei: Zoals gezegd over de insomnia: Ik begrijp wel dat je beter een pil gebruikt zodat je kan slapen, in plaats van dat je zonder pil helemaal niet slaapt. Soms is wat hulp van buitenaf beter, zeker wanneer het slaap betreft, dat is namelijk cruciaal voor je welzijn. Ik zeg alleen dat het geen lange termijn oplossing is. Maar nee, wat betreft tinnitus: het is niet liegen tegen mezelf. Mijn tinnitus verdween letterlijk naar de achtergrond, toen ik er niet meer tegen vocht. Je kunt het daadwerkelijk accepteren. De acceptatie ligt juist in het accepteren dat je er nooit vanaf komt. Nu is het een deel van mij en daardoor gaat het gek genoeg naar de achtergrond. Het is er nog steeds, ik merk het alleen niet bewust op. Alleen als ik me erop focus. En mocht het ooit écht weggaan: prima. Maar mocht het echt altijd blijven: ook prima. Cruciaal is wel, dat je dat ook echt moet menen, anders is het geen acceptatie maar tolerantie. Wat betreft tinnitus, ligt 90% van je beleving ervan in je weerstand ertegen. Stress en angst dat het nooit ophoudt voedt het "geluid". Want het is niet echt een geluid van buitenaf, maar van binnenuit. Natuurlijk begrijp ik wel dat er verschil zit tussen tinnitus als een constante piep (wat ik heb) en tinnitus als een drilboor of kettingzaag geluid. Die laatste zullen waarschijnlijk veel moeilijker te accepteren zijn, maar ook daar zal je weerstand ertegen de grootste factor zijn in je beleving ervan. Klik om te vergroten... Wat is jouw lange termijn oplossing voor insomia? Daar ben ik wel benieuwd naar. Hoe zorg je er voor dat iemand goed slaapt voor genoeg uur die al sinds zijn jeugd slecht slaapt, het steeds slechter is geworden, met als uitkomst insomia en door de tinitus niet makkelijker wordt…Hoor het graag! En voordat je zegt ‘therapie’ uit platformen voor die therapie blijkt dat een groot percentage als nog maar 4 uur slaapt na het afronden van een behandeling. Dus niet echt een oplossing. En ‘pammetjes’ hebben geen effect op mij. Fijn dat je weinig last hebt van je tinitus. Je accepteert het omdat je moet doe ik ook, maar blijf het als nog gewoon horen hoor… en blijft irritant. Je kan zeggen dat je het prima vind als tinitus blijft maar dit is onzin vind ik. Niemand wil tinitus hebben…. en wat miss niet duidelijk was: ik heb ADD en ASS en ja daar horen veel dingen bij: jk heb angst en paniekaanvallen, ik heb niet zomaar slaapproblemen ik heb insomia. Het zijn niet zomaar lichten klachten die met af en toe een pilletje op te lossen zijn, wanttt deze aandoeningen (ASS, ADD en tinitus) zijn helemaal niet te genezen. Ik heb niet zomaar naar medicijnen ‘gegrepen’, zou het het liefste ook zonder doen. Maar dan voel ik mij enorm ongelukkig en onprettig. Nu voel ik mij best goed. Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is. Maar mocht je nog vragen hebben over mijn situatie stel ze gerust.☺️"
"Dopemonster zei: Luister naar deze man !!! 👈🏼👌🏻💪🏻 Denk nooit dat een pilletje slikken je psychiatrische ziekte op gaat lossen. Therapie is the only road for recovery, meds are just temporarily een oplossing en helaas zijn er een hoop mensen die ze wel levenslang moeten nemen zoals bijvoorbeeld bij chronische pijn zoals mij of mensen met adhd, schizofreen etc. Maar laat je nooit zomaar door je dokter of psychiater medicijnen aanpraten zonder er over na te denken wat je aan je psychische klachten of ziektebeeld gaat doen Psychiaters weten het altijd heel mooi te vertellen en zijn alleen maar boekwijs aka vanuit de theorie en hebben zelf die pillen niet geslikt !!!! Er zijn al lang talloze onderzoeken gedaan wat voor risico's amfetaminen met zich meebrengen (ritalin, dexamfetamine, amfetamine aka speed) En wat voor risico's benzo's met zich meebrengen, same goes for opiates Maar ook anti psychotica en de allerergste is dat je juist super psychose gevoelig word bij het afbouwen / stoppen Klik om te vergroten... Ik weet wat de risico’s zijn. Ik weet dat het allemaal chemische troep is. Als jij diegene bent die tijd heeft voor allemaal therapieen good for you, maar ik heb gewoon een full time studie en een deeltijd baan…🤷🏼♀️ En voordat je gaat zeggen ‘je gezondheid gaat voor’: ja! Maar rekeningen moeten ook betaald worden en studie is niet gratis."
"Fairflower zei: Beste mede-DFers, Voel me zeer angstig paniekerig na bijna 24 uur gestopt te zijn met vooral 4F-MPH (ook 3FMA)...zou ik hier toch beter doorgaan zonder benzo s te nemen aangezien benzo s ook zeer verslavend zijn of is een minimum a benzo s wel raadzaam? Ik nam 400 a 500 mg 4F-MPH op t einde. Groetjes! Klik om te vergroten... Hey! Ik kon zelf sinds een aantal jaar geleden niet meer slapen door mijn tinitus, die ik kreeg door stress, overspannenheid en burn-out. Mijn psychiater schreef mij quetiapine 200mg voor om te slapen. Hier slaap ik prima mee. Meestal van 23.00 tot 7.00 uur (ik neem ze 21.30 uur in en ze werken vrij snel). Daarnaast slik in venlafaxine 225 mg en pregabeline 150mg, deze slik ik zodat ik niet helemaal gek wordt van mijn tinitus. Plus deze twee medicatie versterken de quetiapine en visa versa. Ik heb hier erg veel baad bij en voel mij stukken minder gestresst, vrolijker en meer uitgerust. Hopelijk heb je er iets aan."
"Fairflower zei: Hey, ik neem 25 mg (soms 50) seroquel om te slapen. 100 mg is al teveel voor me, ben ik heel duizelig van. Dat zijn idd niet verslavende medicijnen die natuurlijk niet t zelfde doen als een benzo die ook tegen verkrampingen en onrust kan helpen. Maar erg belangrijk om te zoeken naar nier verslavend medicijn als een medicijn een noodzakelijk kwaad is. Klik om te vergroten... Quetiapine werkt ook tegen onrust, het zorgt voor rust in je hoofd, waardoor je goed kan slapen. Je hebt ook quetiapine retard die ook overdag werkt en dus je onrust ook overdag aanpakt. Qua verkrampingen heb je al eens hydrokinine, baclofen, botuline A toxine, tizanidine of tolpersion geprobeerd? ☺️"
"Fairflower zei: Tegen fysieke onrust eigen aan een ontwenning van hoge doseringen stimulansen? Dat is iets anders dan geestelijke onrust he...gaat op puur fysieke onrust omdat de dopaminereceptoren niet meer naar behoren werken of gewoon zo afgestompt zijn dat er parkinson-achtige symptomen optreden... De onrust verdragen zal deels nodig zijn, maar deze betert geleidelijk aan ook als de dopaminereceptoren zich herstellen. Ik vermoed dat we beetje over andere symptomen spreken. Ben niet zeker, maar denk het. Wil me ook niet toevlucht zoeken tot medicijnen voor iets wat eigenlijk vanzelf hersteld, tijd geven is de boodschap. Want met die medicijnen stoppen is ook weer niet simpel... 🤗 Klik om te vergroten... Ik hoop dat je vind wat je zoekt! 🙂"
"Hey! Ik kon zelf sinds een aantal jaar geleden niet meer slapen door mijn tinitus, die ik kreeg door stress, overspannenheid en burn-out. Mijn psychiater schreef mij quetiapine 200mg voor om te slapen. Hier slaap ik prima mee. Meestal van 23.00 tot 7.00 uur (ik neem ze 21.30 uur in en ze werken vrij snel). Daarnaast slik in venlafaxine 225 mg en pregabeline 150mg, deze slik ik zodat ik niet helemaal gek wordt van mijn tinitus. Plus deze twee medicatie versterken de quetiapine en visa versa. Ik heb hier erg veel baad bij en voel mij stukken minder gestresst, vrolijker en meer uitgerust. Hopelijk hebben jullie er iets aan."
"dupont zei: Jij bent vroeg wakker. Allemaal prima die pillen van de psychiater, totdat je er mee wilt stoppen. Dan blijk je opeens afhankelijk, en afbouwen gaat gepaard met heel veel ongemak. Uiteindelijk slaap je dan nog slechter dan voordat je met al die pillen begon. Slaap liever puur natuur, hoewel ik best snap dat dat met Tinnitis lastig kan zijn. Maar stress managen met pillen is echt een heel slecht idee. Beter leer je de stress verwerken en er op een gezonde manier mee om gaan. Klik om te vergroten... Ik sliep helemaal niet door mijn insomia, dus slapen puur natuur zat er niet in. Beter kunstmatig slapen dan helemaal niet slapen. Dus mijn tip geldt echt voor mensen die geen oog dicht doen, dan is quetiapine een geweldige oplosing. Mijn venlafaxine slik ik tegen mijn depressie die ik van tinitus heb, en de pregabeline zorgt ervoor dat prikkels minder heftig binnenkomen, waardoor mijn tinitus en paniek/angstaanvallen niet erger worden. Ik zeg niet dat je moet gebruiken wat ik gebruik, wil gewoon mijn ervaring delen. Misschien hebben mensen er iets aan."
"Dopemonster zei: Dit dus! Er moet echt eens meer aandacht komen voor het stigma rondom pillen van de psychiater aka voorral anti depressiva en anti psychotica en dat mensen denken dat benzo's heel verslavend zijn en moeilijk vanaf te komen is maar dat voorral anti psychotica zoals quatiapine ook echt super lastig is om vanaf te komen en zulk soort medicatie echt goed overwegen moet worden voor het gebruikt gaat worden! Klik om te vergroten... Bij mij is er goed over nagedacht hoor. Maak je geen zorgen."
"Roze Olifant zei: Hoe bedoel je dit precies? (Ik lees twee dingen in je tekst die een beetje tegenstrijdig lijken, dus waarschijnlijk begrijp/lees ik het gewoon verkeerd.) In mijn beleving ligt er júist een flink stigma op het gebruik van psychiatrische medicatie zoals antidepressiva en antipsychotica. Daar is zelfs een hippe naam voor bedacht: ‘medshaming’. In mijn ogen is dat stigma vele malen groter dan dat op benzo’s. Benzo’s worden door velen - redelijk onterecht - als ‘lichtere medicatie’ gezien en zijn doorgaans ook toegankelijker. Dat gezegd hebbende, moet er zéker niet te licht gegaan worden over middelen zoals quetiapine. Dit is gewoon zware medicatie. Dat zou i.m.o. dan ook zeker niet zo makkelijk off-label voor insomnia voorgeschreven mogen worden. Mijn psychiater wist daarnaast ook te melden dat middelen zoals quetiapine langdurig door kunnen werken, ook overdag, waarbij je ze denken kunnen vertragen en daarmee negatief kunnen interfereren met je werk. Zij vond het dus niet erg geschikt als slaapmiddel (al zullen sommige mensen er zeker bij gebaat zijn… en ik begrijp dat extreme insomnia ook ondraaglijk is op lange termijn). Klik om te vergroten... Daarom slik ik ze ook, omdat de tijdelijke en zeer verslavende slaappillen zoals de pammetjes niet hielpen. Heb van alles geprobeerd. Uiteindelijk was quetiapine de redder in nood. Ben er ontzettend blij mee!"
"dupont zei: Ik zou willen dat ik van te voren meer moeite gestoken had in het uitzoeken van de voor- maar vooral de nadelen van benzo's, antipsychotica en nog veel meer. Ik heb jaren van mijn leven vergooid met het onder invloed zijn (sommigen zeggen als zombie leven) van o.a. Olanzapine, en heb heftige ontwennig gehad van benzo's. Twee dingen die bijna achteloos meegegeven werden door psychiaters zonder daarbij te vermelden dat ik er ooit ook nog eens vanaf zou moeten / willen etc. Ik zou zelfs willen stellen dat ik voor de afbouw van medicijnen in het diepe gegooid ben, dat wordt nauwelijks fatsoenlijk gefaciliteerd. Het lijkt zo mooi om een pilletje te nemen en overal van af te zijn maar er gaat veel meer achter schuil dan ik dacht. Wat me uiteindelijk heeft geholpen is therapie en m’n angsten aangaan. Klik om te vergroten... Tuurlijk je moet goed nadenken over je medicatie en niet zomaar iets slikken. Ik heb zelf veel onderzoek gedaan en lang gepraat met mijn psychiater over wat we kunnen doen. De medicatie die ik nu slik maken mijn leven fijner. Ik hoop dat jij met of zonder medicatie dat doel ook hebt bereikt! 🙂"