Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Goedenavond. Ik zal me eerst kort voorstellen: Mijn naam is John, 56 jaar en ben twaalf jaar verslaafd geweest aan allerlei hard dope en in 1983 gegradueerd op de Emiliehoeve na een verblijf van ± 18 maanden + 8 maanden Re-entry. Het doet mij ook wat pijn als ik bepaalde negatieve reacties lees over de EH. Zélf heb ik de EH als zwaar maar rechtvaardig ervaren, al was ik er zelf ook schijtbang voor om naartoe te gaan na de verhalen die toen óók al de ronde deden. Borden in deurformaat, overalls, kale koppen, keiharde ontgroeningsmethoden etc. etc. Maar ja, een kat in het nauw maakt rare sprongen en als je op sterven na dood bent, bajes in en uit gaat en je ziet je lieve moedertje bijna dood van verdriet gaan moet je toch iéts doen. Ik heb er ook in overall én met borden gelopen, diverse 'afspraken' gehad en de schaar is ook ooit eens in m'n nog altijd weelderige haardos gezet door m'n peers nadat ik m'n weekend behoorlijk opgefokt had maar heb mijn tijd daar héél anders ervaren. Ik ben er keihard met mezelf geconfronteerd, wat mogelijk was omdat ik er open voor stond maar heb er vooral veel plezier gehad. Heb veel vrienden gemaakt, mezelf ontdekt, behulpzaam zijn, hard leren zijn, delegeren, organiseren, risico's nemen, m'n creativiteit ontdekt, leren werken, koken, communiceren, lachen, liefhebben, knokken etc. etc. Maar voorál leren leven. Hierdoor denk ik dat de meesten die zo overdreven negatief reageren het vooral bij zichzelf moeten zoeken, al kan ik me heel goed voorstellen dat sommigen het zo negatief ervaren hebben bekruipt me het gevoel dat sommigen érg overdreven reageren en de boel behoorlijk aandikken. Ik heb er ook nog een tijd als staflid gewerkt en zal de Emiliehoeve altijd als MIJN huis zien waar ik altijd welkom was en ben. Dat dit gevoel klopt bleek toen ik een paar zondagen geleden met m'n huidige vriendin in de buurt was en besloot er even aan te kloppen. Ik werd er hartelijk onthaald en kon onder het genot van een kop koffie rustig m'n gang gaan en zo m'n vriendin laten delen in een stukje van mij. Heb met wat huidige bewoners gesproken en na 27 jaar is er best het e.e.a. veranderd en is het programma een behoorlijk stuk 'laagdrempelige'r(?) en 'grenzeloos'(!) geworden. Maar de basis lijkt nog hetzelfde. Nl. met elkaar je probleem oplossen. Stond er vroeger niet naast de weg een groen bord met de tekst 'EMILIEHOEVE, DEEL VAN DE OPLOSSING" ? Respect!!!!!! Groet, John"
"SjaakT zei: - Wanneer verslaafde weer op vrije voeten is, eventuele nazorg bieden om terugval te voorkomen Klik om te vergroten... Sjaak, Met alle respect, maar als iemand om welke reden dan ook hulp wil gaan zoeken bij een 'verslavingszorginstelling'(?) lijkt het me verstandiger dat ie die redenen daarvoor wat meer bijstelt dan er vanuit te gaan dat je vrijheid je daar wordt ontnomen. Dat had ie immers zelf al gedaan door ooit te gaan gebruiken. M.a.w. 'op vrije voeten komen' na een opname in een verslavingszorginstelling(?) lijkt me een wat negatieve benadering. Groet, John"