Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Neo-Shulginist zei: Stoppen met drugs is heel makkelijk. Je hoeft alleen iets niet te doen. Wat wel heel moeilijk is: het echt besluiten dat je geen drugs meer wil gebruiken. Daarvoor moet je jezelf op een redelijk fundamenteel niveau overtuigen. Ik denk dat je daarvoor vier dingen nodig hebt: (1) kennis over waarom drugs bij jou tot meer nadelen dan voordelen leidt (2) zelfreflectie over waarom je drugs wil gebruiken (3) een gevoel over de gevolgen van drugs, die er dan toe leiden dat je (4) op een bepaald moment een afweging maakt die ertoe leidt dat je niet slechts weet, maar je realiseert dat je eigenlijk geen drugs wil gebruiken. Dat kost dus best wel veel werk aan jezelf. Doe je het niet allemaal, dan lukt het vast ook om te stoppen. Maar dan is ook nog de kans aanwezig dat je op een gegeven moment denkt van 'ah deze ene keer kan toch geen kwaad'. Klik om te vergroten... Mooi gezegd. Die 4 punten zijn inderdaad belangrijk om het āah waarom ook nietā-moment te vermijden. Ik ga er eens rustig over nadenken en alles opschrijven. Momenteel lukt het, maar ik wil dat het op lange termijn blijft lukken."
"ljuv zei: Wat een lieve reactie, thanksš Snap ik, ik weet ook dat voor veel mensen alcohol het opstapje naar drugs is. Ik gaf alleen aan dat het niet de enige oplossing of het enige juiste antwoord is... Als iemand met een hulpvraag komt voor andere tips, kunnen we die ook gewoon geven in plaats van voortdurend de moraalridder uit te hangen of vanuit onze eigen problematiek ("ik kan niet drinken zonder drugs te doen") te redeneren. Als ik zo lees waar TS vandaan komt in haar reacties hiero, heb ik het idee dat het veel meer op mijn situatie lijkt: niet verslaafd aan drugs noch drank, maar moeilijk te beginnen met een doel (in haar geval: stoppen met drugs en alleen een beetje alcohol drinken op feestjes). Ik denk dat ze de andere genoemde tips zeker kan proberen en dat het een heel reĆ«le kans van slagen heeft. De meeste mensen hebben niet de problematiek die velen hier wel hebben namelijk... En TS is iemand die maar sporadisch gebruikt (zegt ze dan). En als het haar niet lukt hoor ik het graag terug, zoals ik al aangaf. Edit: uiteindelijk heeft ze alleen gezegd dat ze sneller ja zegt als ze alcohol gebruikt. Die specifieke situatie kan ze heel makkelijk voorkomen zonder alcohol uit te sluiten. Haha ja ik vind het zoveel minder erg dan ik verwachtte! Mijn vrienden vergaten daarentegen wel steeds dat ik niet dronkš Maar waarschijnlijk dus inderdaad omdat ik niet echt een goede reden heb te stoppen behalve een belofte. Mijn tante heeft het er veel zwaarder mee dan ik en ik denk dat ze wel gedemotiveerd zal zijn als ik stop met de "weddenschap". Dat is voor mij weer een extra reden het niet te doen. Wel goed dat laatste wat je zegt! Jij hebt je kans verknald (en gelukkig nu een juiste manier voor jezelf ontdekt), maar dat betekent niet dat we die kans niet aan TS moeten geven! She got this yooooo! Klik om te vergroten... ljuv zei: Wat een lieve reactie, thanksš Snap ik, ik weet ook dat voor veel mensen alcohol het opstapje naar drugs is. Ik gaf alleen aan dat het niet de enige oplossing of het enige juiste antwoord is... Als iemand met een hulpvraag komt voor andere tips, kunnen we die ook gewoon geven in plaats van voortdurend de moraalridder uit te hangen of vanuit onze eigen problematiek ("ik kan niet drinken zonder drugs te doen") te redeneren. Als ik zo lees waar TS vandaan komt in haar reacties hiero, heb ik het idee dat het veel meer op mijn situatie lijkt: niet verslaafd aan drugs noch drank, maar moeilijk te beginnen met een doel (in haar geval: stoppen met drugs en alleen een beetje alcohol drinken op feestjes). Ik denk dat ze de andere genoemde tips zeker kan proberen en dat het een heel reĆ«le kans van slagen heeft. De meeste mensen hebben niet de problematiek die velen hier wel hebben namelijk... En TS is iemand die maar sporadisch gebruikt (zegt ze dan). En als het haar niet lukt hoor ik het graag terug, zoals ik al aangaf. Edit: uiteindelijk heeft ze alleen gezegd dat ze sneller ja zegt als ze alcohol gebruikt. Die specifieke situatie kan ze heel makkelijk voorkomen zonder alcohol uit te sluiten. Haha ja ik vind het zoveel minder erg dan ik verwachtte! Mijn vrienden vergaten daarentegen wel steeds dat ik niet dronkš Maar waarschijnlijk dus inderdaad omdat ik niet echt een goede reden heb te stoppen behalve een belofte. Mijn tante heeft het er veel zwaarder mee dan ik en ik denk dat ze wel gedemotiveerd zal zijn als ik stop met de "weddenschap". Dat is voor mij weer een extra reden het niet te doen. Wel goed dat laatste wat je zegt! Jij hebt je kans verknald (en gelukkig nu een juiste manier voor jezelf ontdekt), maar dat betekent niet dat we die kans niet aan TS moeten geven! She got this yooooo! Klik om te vergroten... Bedankt voor al je reacties, die ik nu pas lees, maar enorm apprecieer āŗļø momenteel lukt het me, ik ga af en toe uit met alcohol maar zeg al een maand nee tegen al de rest. Heb nu als doel 4 maanden ingesteld⦠en gisteren was maand 1 voorbij. Ik ga zoals je zei ook nog wat meer reflecteren: opschrijven waarom ik dit doe, wat ik kan doen in bepaalde situaties, ⦠zeker in mijn gsm zodat ik het altijd bij de hand heb. Nogmaals; bedankt!!"
"dupont zei: Goed bezig, en knap dat je dieper wilt gaan. Ben je ook van plan om die inzichten met iemand te delen? Samen kom je namelijk verder. In het begin van mijn herstel kon ik echt niet inzien wat voor mij nou de gedachtengangen waren die tot gebruik leidden. Voor mij hielp het dan om naar aanwijsbare dingen te kijken, bijv. ga ik op zoek naar restjes drugs en word ik onrustig, dan ga ik de verkeerde kant op. En dat gebeurde vaan op mijn vrije woensdagmiddag, maar ik zag de link met werk nog steeds niet, maar daar gebeurde zo veel. Ik snap niet dat ik het toen niet zag, maar toch was dat heel lastig. Mocht het dus niet lukken om die inkijk in je hoofd meteen te krijgen, kijk dan eerst eens naar je gedrag. Dan ga je steeds een stapje eerder opmerken wat er gebeurt, en kom je uiteindelijk wel bij iets concreets uit. Hou vol en houd ons op de hoogte š Klik om te vergroten... Bedankt voor de tip Dupont. āŗļø het klinkt misschien vreemd maar bij mij is het echt ergens āplezierā willen maken, denk ik? Bijvoorbeeld mijn huisgenoten willen binnenkort wiet brownies maken, en toen dacht ik: dat kan ik misschien wel doen, wiet boeit niet zo veel, ga ik iets missen? Maar toen heb ik toch maar neen gezegd, en gezegd dat als ze het gaan doen me te waarschuwen zodat ik die dag iets anders kan gaan doen."
"dupont zei: Zo dacht ik ook dat het bij mij ging. Dat ik gewoon trek kreeg om te gebruiken omdat het lekker was. Maar er zat veel meer achter. Het was wel degelijk vluchten en verdoven. Maar dat ging ik pas langzaam inzien door aan nezelf te werken. Met hulp van anderen inzien wat mijn denkfouten waren, wat mijn copingstrategieƫn waren. Steeds een beetje meer van mezelf laten zien aan de buitenwereld liet ook mijn binnenwereld steeds meer opengaan, inzichtelijk worden. Het was voor mij een zoektocht van jaren. Dat kwam vooral doordat ik alles beter dacht te weten maar ook doordat ik bang was de echte Dupont te laten zien. Altijd maar maskers op, pleasen, me beter voordoen. Pas toen ik mijzelf ging waarderen om wie ik was, konnik naar mijn fouten kijken en ze aangaan. Dat was nog steeds klote maar het heeft me veel gebracht. Luisteren naar mensen met meer ervaring, langere cleantijd, relevante opkeiding. Dat had ik veeeel eerder moeten doen. Minder eigenwijs zijn. Klik om te vergroten... Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit het probleem is bij mij. Ik zou bv nooit drinken/iets nemen als ik stress heb of me slecht voel. Ik heb ook nog nooit in men eentje gedronken/iets genomen. Het is altijd in de setting van plezier, feesten,... Ik zou mezelf een 'sociale gebruiker' noemen."
"Hey iedereen ik heb deze nacht 1 keer coke gebruikt (en echt maar 1 keer een beetje en erNa niets meer). En voor een of andere reden stress ik me plots dood. Ik heb al andere drugs genomen maar ik ben zo bang om verslaafd te zijn aan coke ook al heb ik letterlijk maar 1 keer gedaan en was het niet zo speciaal⦠moet ik gewoon niet meer uitgaan en vanaf nu alles vermijden?"
"Casrus zei: Hoeveel heb je genomen? Klik om te vergroten... Echt niet veel, een klein beetje op mijn hand, wel voldoende om het effect te voelen"
"Don Draper zei: Nu heb je nog de kans om nee te zeggen en een verslaving te verkomen. Dit gevoel kan misschien even hangen maar nu sterk zijn en het niet meer nemen. Dan gaan de cravings (voorgoed) weg. Klik om te vergroten... Ja true⦠ik was even in paniek⦠ik hoop gewoon echt dat als ik drink en iemand stelt het me nog eens voor mijn domme kop niet denkt van ājaa super waarom nietā. Ik vertrouw mezelf even niet meer"
"Lemmy zei: Uitgaan moet je zeker nog doen. Als je coke maar niets vindt: meteen stoppen. Klik om te vergroten... Ik vond het wel leuk maar wil gewoon absoluut niet verslaafd worden"
"Don Draper zei: Vond je het lekker? Het gevoel dat je dit veel vaker wilt? Klik om te vergroten... Ik vond het wel fijn, maar ik wil het echt niet vaker doen, maar ben bang dat als ik dronken ben en iemand het voorstelt ik gewoon ja zeg. Dus ik ga denk ik gewoon even voorzichtig doen met uitgaan en als ik uitga mezelf ervoor zeggen van: als iemand je iets voorstelt, zeg gwn nee⦠klinkt super dramatisch sorry hahaha maar ik wil gwn dat het bij 1 keer blijft"
"PsyTekz zei: Je hebt al andere drugs genomen en bent daar ook niet aan verslaafd geworden. Geen zorgen je gaat ook niet meteen verslaafd worden na 1malig gebruik. De reden dat je er nu angstig op reageert is waarschijnlijk uitwerking/neveneffect van cokegebruik. Klik om te vergroten... True, danku, jullie stellen me gerust ā¤ļø"