Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKlassieke muziek?

Klassieke muziek?

19 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Albedo zei:
Zoveel dirigenten, zoveel interpretaties. Dan nog verschillende orkesten, solisten, instrumenten, concertgebouwen, etc. Je krijgt na verloop een andere manier van luisteren en beleven. Misschien vind je 'bepaalde' andere muziek dan niet meer aanspreken. Dat al ervaren?
Klik om te vergroten...
Het is niet dat andere muziek meer aanspreekt, als ik een stuk luister luister ik het in eerste instantie omdat ik t mooi vind. Maar de echte betekenis en de samenhang die ontdek je meestal pas veel later
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#2
De cellosuites van Bach:greenheart:
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heerlijk soms. De rust, de concentratie, het vergeten van verleden en toekomst. Maar ook de verbeelding!
Als ik klassieke muziek luister, ga ik vaak voor opvoeringen met maar een paar instrumenten (cello & piano), die spelen dan automatisch achter elkaar op youtube.

Dit vind ik echt een hele mooie:
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja enorm fan. Van alle muziek mijn nummer 1. Ik zoek op youtube naar de perfecte uitvoering voor mij. Favoriete performers: Jascha Heifetz (viool), Rabin (viool), Kogan (viool), Horowitz (piano), Janet Baker (operazangeres, check haar Dido), Julia Hamari (check haar Mattheuspassion), Thomas Quasthoff (check z'n Winterreise) en.... Arleen Auger met een van de mooiste aria's ever:

P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#5
En dit: de engelstalige versie van Erbarme Dich gezongen door een contralto (vind ik eigenlijk de mooiste vrouwenstemsoort, prachtig diepe klanken...) uit de Mattheus Passion. Met Menuhin op viool! Ongekend.
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#6
mikoz zei:
Heerlijk soms. De rust, de concentratie, het vergeten van verleden en toekomst. Maar ook de verbeelding!
Als ik klassieke muziek luister, ga ik vaak voor opvoeringen met maar een paar instrumenten (cello & piano), die spelen dan automatisch achter elkaar op youtube.

Dit vind ik echt een hele mooie:
Klik om te vergroten...
Ja! Tof stuk. Ik vind faure's elegie nog mooier. De herhaling van het eerste thema met de arpeggios op de piano... prachtig
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Portobello zei:
Ja enorm fan. Van alle muziek mijn nummer 1. Ik zoek op youtube naar de perfecte uitvoering voor mij. Favoriete performers: Jascha Heifetz (viool), Rabin (viool), Kogan (viool), Horowitz (piano), Janet Baker (operazangeres, check haar Dido), Julia Hamari (check haar Mattheuspassion), Thomas Quasthoff (check z'n Winterreise) en.... Arleen Auger met een van de mooiste aria's ever:

Klik om te vergroten...
Hmmm horowitz... aparte smaak. Ik vind dat ie altijd heel typerend speelt maar ja hij is natuurlijk ook de laatste romanticus :P
Verder hangt t er maar weer van af. Voor chopin heb ik brijwel altijd zimerman maar bij beethoven barenboim etc. Oh ja en earl wild voor de rachmaninoff stukken.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#8
Albertospaghetti zei:
Hmmm horowitz... aparte smaak. Ik vind dat ie altijd heel typerend speelt maar ja hij is natuurlijk ook de laatste romanticus :P
Verder hangt t er maar weer van af. Voor chopin heb ik brijwel altijd zimerman maar bij beethoven barenboim etc. Oh ja en earl wild voor de rachmaninoff stukken.
Klik om te vergroten...
Ik vind hem heel clean, zelfde type als Heifetz maar dan piano. Ik hou van uitvoerders die niet overromantiseren. Horowitz speelt heel snel - net als Heifetz - maar er zit zo veel emotie onder. Je hebt van die rammers als Lang Lang en zo, daar word ik megachagrijnig van. Ik word blij als iemand net achter de beat speelt bij Chopin bijvoorbeeld, zó hoort dat.

Ik vind Kempff wel goed voor Beethoven pianosonates (op latere leeftijd maakte hij zelf wat fouten maar toch werd dat overstemd door z'n emotie in zijn spel). Bairenboim kan ik niet zo goed hebben, al begeleidde hij wel mooi bij Schuberts Winterreise met Thomas Quasthoff.

Horowitz was wel een eigenwijze. Hij speelde niet altijd volgens de partituur.

Ik ben een sucker voor Beethovens pianosonates overigens, met name Hammerklavier. Een van zijn laatsten. Beethoven, daar zit zo veel ingehouden woede in en pijn. Maar ik heb veel favorieten, alleen Wagner en Strauss et cetera blief ik niet.

Oh en Glenn Gould! Die is ook goed.
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sup allemaal.
Wat is jullie favoriete klassieke stuk.
En dan bedoel ik geen yann tiersen of al die andere ik ben op een trein station kijk hoe goed ik piano kan spelen muziek.
Zijn er nog meer liefhebbers hier?
Ik kan je aanraden dit te luisteren
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik hou het meeste van muziek waar niet of weinig in gezongen wordt. Ik luister thuis niet echt veel meer, maar in de auto wel. Dan kan klassiek relaxt en rustgevend zijn afhankelijk van het stuk en mijn bui. Filmmuziek is vaak ook klassiek, ook al vinden velen dat niet hetzelfde. Echt een favoriet heb ik niet daarbij maar deze is na al die jaren nog steeds erg goed.

Wat vind je hiervan?
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Albedo zei:
Wat vind je hiervan?
Klik om te vergroten...
Philip Glass.... :hearteyes::hearteyecat::hearteyes:

Is niet echt klassiek te noemen, maar wel èrg goed. Een aantal jaren geleden heb ik met tranen in mijn ogen Philip Glass live mee mogen maken op Lowlands. Koyaanisqatsi live, met de beelden op doek geprojecteerd.

De avond ervoor had ik aan de MDMA gezeten, de afterglow daarvan was nog bezig en ondanks de warmte stond ik met kippenvel te luisteren. :hushed:

Verder kan ik een enkele keer wel wat klassieke muziek waarderen, maar thuis luister ik er niet vaak naar. Ik ben weleens naar een uitvoering van het Requiem van Mozart geweest, en naar de Vijfde van Mahler.

En niet te vergeten de Carmina Burana!

Waar overigens, van O Fortuna, de mooiste Mama Appelsap bestaat:

F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat favorieten:
- Prelude in E minor (Chopin)
- Carmina Burana (Carl Orff)
- Harpsichord Concertos (Bach)
- Wagner. De death metal van de 19de eeuw.
- Rhapsody in Blue (Gershwin)
- Rigoletto (Verdi)

En natuurlijk André Rieu. Zoooo gezellig :weary:
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
verwondering zei:
Is niet echt klassiek te noemen, maar wel èrg goed.
Klik om te vergroten...

Officieel komt de naam van het classicisme, maar tot 1900 wordt meestal aangehouden dacht ik.

Ja prachtig het Requiem van Mozart. Als ik het uit wil schreeuwen zet ik die wel eens op.
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#14
Albedo zei:
Officieel komt de naam van het classicisme, maar tot 1900 wordt meestal aangehouden dacht ik.

Ja prachtig het Requiem van Mozart. Als ik het uit wil schreeuwen zet ik die wel eens op.
Klik om te vergroten...
Het classicisme geld tot 1800. Daarna komt de romantische periode en alles daarboven is moderne klassieke muziek. Het is wat je leuk vind natuurlijk
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fenrir zei:
Wat favorieten:
- Prelude in E minor (Chopin)
- Carmina Burana (Carl Orff)
- Harpsichord Concertos (Bach)
- Wagner. De death metal van de 19de eeuw.
- Rhapsody in Blue (Gershwin)
- Rigoletto (Verdi)

En natuurlijk André Rieu. Zoooo gezellig :weary:
Klik om te vergroten...
Geweldig. Leuk dat er ook andere mensen zijn hier die van klassiek houden.
Ooit naar rachmaninoff geluisterd? Wel heel somber.
Maar zn prelude is, wat jij zegt, fantastisch
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#16
Albedo zei:
Ik hou het meeste van muziek waar niet of weinig in gezongen wordt. Ik luister thuis niet echt veel meer, maar in de auto wel. Dan kan klassiek relaxt en rustgevend zijn afhankelijk van het stuk en mijn bui. Filmmuziek is vaak ook klassiek, ook al vinden velen dat niet hetzelfde. Echt een favoriet heb ik niet daarbij maar deze is na al die jaren nog steeds erg goed.

Wat vind je hiervan?
Klik om te vergroten...
Hmm philip glass heb ik nooit eht naar geluisterd. Ik zal m morgen eens luisteren. Ik ben nu zo moe dat ik er niks van oppak waarschijnlijk. :P
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik kan jullie allemaal aanraden hier eens naar te luisteren.
Echt een iconisch romantisch stuk. Ik luister hier al maanden elke dag naar en ik heb nogsteeds het idee dat ik niet alles snap zoals ik het zou moeten snappen. Erg zwaar stuk wel
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Albertospaghetti zei:
ik heb nogsteeds het idee dat ik niet alles snap zoals ik het zou moeten snappen.
Klik om te vergroten...

Niks moet vind ik. Wie zegt dat? Ik laat het over me heen komen. Vind ik het mooi of niet? Krijg ik kippenvel dan ben ik blij. Ik heb vroeger wel eens gezocht naar de achtergrond van een componist of de situatie waarin het stuk geschreven was, maar verder niet.
A
AlbertospaghettiLid
01-01-2024, 00:00
#19
Albedo zei:
Niks moet vind ik. Wie zegt dat? Ik laat het over me heen komen. Vind ik het mooi of niet? Krijg ik kippenvel dan ben ik blij. Ik heb vroeger wel eens gezocht naar de achtergrond van een componist of de situatie waarin het stuk geschreven was, maar verder niet.
Klik om te vergroten...
Niks moet uiteraard. En er is geen goed antwoord op wat je zou moeten begrijpen. Chopin was een hele vrije man, zette niet vaak iets neer naast de noten. Hij vond dat stukken een vrije interpetatie zouden moeten hebben. Beethoven daar in tegen zette precies alles neer zodat hij dacht dat het gespeeld zou moeten worden.
Maar om even op je punt terug te komen. Ik vind het mooi om een stuk over de loop van tijd meer en meer te begrijpen. Om te snappen waar de passage voor zou kunnen staan en wat het bijvoorbeeld te maken heeft met de context daarvan. Dat bedoel ik met moet. Maar iedereen luistert op zijn eigen manier natuurlijk.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zoveel dirigenten, zoveel interpretaties. Dan nog verschillende orkesten, solisten, instrumenten, concertgebouwen, etc. Je krijgt na verloop een andere manier van luisteren en beleven. Misschien vind je 'bepaalde' andere muziek dan niet meer aanspreken. Dat al ervaren?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."