#1
Wat doe ik als ik negatieve gedachten en gevoelens krijg tijdens een trip(dit probeer ik tegenwoordig ook deels toe te passen in het dagelijks leven.)
Ik heb niet zoveel verstand van "zweverige" gewoonten (makkelijkste manier om het nu even te formuleren (???of formulieren???) voor mij. (No offence :P ) Maar ik ben tijdens de afgelopen keren truffelen erachter gekomen dat als ik mijn (negatieve) gedachten hun gang laat gaan, ze over de snelweg in m'n hersenen laat racen.. dat dit mij veel rust brengt uiteindelijk en een gevoel van totale wetenschap krijg/voel/zie over het meeste van wat in mezelf om gaat en wat er nog allemaal op m'n pad zou kunnen komen in de toekomst. Ook meestal gepaard met het gevoel dat alles om me heen ineens heel duidelijk is. Hoe positief of negatief het op het moment ook is.. ik haal er nu altijd goede lessen uit.
Wat mij helpt in een lastige, stressvolle situatie:
- Even gaan liggen/half zitten op de, op dat moment voor jouw gevoel, fijnste stoel, bank, matras of...
- Vervolgens laat je de negatieve gevoelens en gedachten hun gang gaan, ik kijk dan zeg maar in mijn gedachten en gevoelens vanuit een derde persoon lijkt het wel.
- Dan evalueer ik de "struggle" die ik net heb meegemaakt en ga er over filosoferen.
- Uiteindelijk zie ik allerlei mogelijkheden voor me. Ik bekijk het "bad" gaan wat ik zo net heb meegemaakt op ieder mogelijk positieve punten die de heletijd met de negatieve gedachten en gevoelens onafscheidelijk leken te zijn van elkaar en waardoor het positieve op de eerste blik niet te zien is. Eerst zijn deze uitkomsten/gewaarwordingen ergens diep geworteld in je onderbewuste, waarna ze, mits je alles hebt laten gaan en je je niet verzet hebt tegen bepaalde struggles, meer naar de voorgrond komen. Je wordt bewust van je diepgewortelde onderbuwuste (je zal je waarschijnlijk verbazen over hoeveel positiviteit je uit een dramatische situatie kunt halen).
Andere dingen die helpen een bad trip tegen te gaan, maar waardoor een kans ontstaat dat je je onderbewuste wel onderdrukt en het geen kans geeft om gezien/gevoeld/gehoord te laten worden. Het kan ook zijn dat een van onderstaande situaties kunnen zorgen dat er simpelweg een andere wending aan de trip komt.
- Andere muziek opzetten. Dit kan zeer bepalend zijn voor de sfeer en bijvoorbeeld type visuals.
Zo had ik laatst een trip waarbij een vriend een nummer op had staan wat een beetje spaans/uplifting/zeeer vrolijk/palmboom achtig klonk. Zo ervaarde ik het toen toch.. . Ik waande me op dat moment in een openlucht spa op het strand met palmbomen. Op de tafel voor me verschenen allerlei verschillende cocktail drankjes en halve kokosnoten met rietjes erin. Een vriendin van me lag vlakbij in het zachte zand op het strand te genieten van dé perfecte massage.
In realiteit zat ik op de bank de woonkamer in te kijken met een zeer verraste blik op alles wat er ineens in "de woonkamer" aanwezig en gaande was. Plots zette een vriend een ander nummer aan. Ik schoot abrupt uit m'n fantasie en zei gelijk helemaal verdrietig en ontdaan: "aaah neeee ik zat heerlijk te genieten in het mooiste paradijs waar ik ooit ben geweest." De vriendin die voorheen in mijn ogen een massage leek te krijgen lag op de vloer, op haar ontblootte buik een beweging te maken alsof ze een sneeuw engel aan het maken was. Dit deed ze, omdat de tegels heerlijk koud waren zei ze
.
- Gezelschap vragen van een heel goede/"beste" vriend. Als hij een heel goede vriend is weet ie waarschijnlijk wel waar je van gaat lachen en/of vrolijk van wordt.
(op dit gedeelte was alles onprettig chaotisch in mijn mind. Ik zat op de piek)
Bij mij is het zelfs eens zo geweest (dit gaat over de zelfde trip als met die spa, palmbomen en massages) dat die vriendin even was opgestaan van de bank om drinken te halen ofzo. Al gauw voelde ik me eenzaam, haar aanwezigheid was erg belangrijk geworden in de trip. Ik zat met de rug naar de richting waar zij weer vandaan zou komen. Toen ze weer achter me op de bank ging zitten - nog steeds buiten mijn zicht en gehoor - heb ik haar dus niet zien of horen aankomen. Ik hoorde van allerlei geritsel, tikjes en soms echo's in de kleinste, normaal gesproken onopvallende geluidjes, waardoor ik dus niet heb kunnen horen dat ze weer achter me ging zitten. Maar... Op het moment dat ze ging zitten zag ik alles in mijn gezichtveld feller, kleurijker en super zonnig worden. Ik werd onbeschrijfelijk blij en draaide me meteen om, om te zien waar dat wonderbaarlijke licht vandaan kwam. Toen zag ik de vriendin en niemand kon mijn glimlach meer van mijn gezicht af krijgen. Het voelde alsof ik haar jaren niet had gezien. We knuffelden. Ik voelde intens geluk.
- Naar een andere, vertrouwde omgeving gaan. Voor onervaren trippers raad ik aan op zo'n moment een vriend(in) mee te nemen naar deze andere omgeving. Het kan namelijk, naast dat een nieuwe omgeving je rustig kan laten worden en je gedachten in een positievere richting kan buigen, ook juist de onderdrukte ervaring/gedachten/gevoelens nog een extra schop geven om aan het licht te komen en jou te confronteren.
Los laten
Persoonlijk zou ik de gevoelens en gedachten toelaten. Je hebt geprobeerd om de trip een andere wending te geven maar het is niet gelukt. Op dit moment is het het beste om je volledig te laten meestromen in je trip. Laat alles los. Wanneer je dit niet doet in de genoemde situatie kan het zijn dat je je trip niet goed kunt verwerken de dagen erna. Ik weet ook nog wel een tijd dat ik dat niet deed en me dus verzette tegen mijn onderbewuste, dit heeft wel eens een slechte invloed op mijn, zeg maar, mentale helderheid gehad.
Pfff genoeg getypt
Peace![:hearteyes:]()
Ik heb niet zoveel verstand van "zweverige" gewoonten (makkelijkste manier om het nu even te formuleren (???of formulieren???) voor mij. (No offence :P ) Maar ik ben tijdens de afgelopen keren truffelen erachter gekomen dat als ik mijn (negatieve) gedachten hun gang laat gaan, ze over de snelweg in m'n hersenen laat racen.. dat dit mij veel rust brengt uiteindelijk en een gevoel van totale wetenschap krijg/voel/zie over het meeste van wat in mezelf om gaat en wat er nog allemaal op m'n pad zou kunnen komen in de toekomst. Ook meestal gepaard met het gevoel dat alles om me heen ineens heel duidelijk is. Hoe positief of negatief het op het moment ook is.. ik haal er nu altijd goede lessen uit.
Wat mij helpt in een lastige, stressvolle situatie:
- Even gaan liggen/half zitten op de, op dat moment voor jouw gevoel, fijnste stoel, bank, matras of...
- Vervolgens laat je de negatieve gevoelens en gedachten hun gang gaan, ik kijk dan zeg maar in mijn gedachten en gevoelens vanuit een derde persoon lijkt het wel.
- Dan evalueer ik de "struggle" die ik net heb meegemaakt en ga er over filosoferen.
- Uiteindelijk zie ik allerlei mogelijkheden voor me. Ik bekijk het "bad" gaan wat ik zo net heb meegemaakt op ieder mogelijk positieve punten die de heletijd met de negatieve gedachten en gevoelens onafscheidelijk leken te zijn van elkaar en waardoor het positieve op de eerste blik niet te zien is. Eerst zijn deze uitkomsten/gewaarwordingen ergens diep geworteld in je onderbewuste, waarna ze, mits je alles hebt laten gaan en je je niet verzet hebt tegen bepaalde struggles, meer naar de voorgrond komen. Je wordt bewust van je diepgewortelde onderbuwuste (je zal je waarschijnlijk verbazen over hoeveel positiviteit je uit een dramatische situatie kunt halen).
Andere dingen die helpen een bad trip tegen te gaan, maar waardoor een kans ontstaat dat je je onderbewuste wel onderdrukt en het geen kans geeft om gezien/gevoeld/gehoord te laten worden. Het kan ook zijn dat een van onderstaande situaties kunnen zorgen dat er simpelweg een andere wending aan de trip komt.
- Andere muziek opzetten. Dit kan zeer bepalend zijn voor de sfeer en bijvoorbeeld type visuals.
Zo had ik laatst een trip waarbij een vriend een nummer op had staan wat een beetje spaans/uplifting/zeeer vrolijk/palmboom achtig klonk. Zo ervaarde ik het toen toch.. . Ik waande me op dat moment in een openlucht spa op het strand met palmbomen. Op de tafel voor me verschenen allerlei verschillende cocktail drankjes en halve kokosnoten met rietjes erin. Een vriendin van me lag vlakbij in het zachte zand op het strand te genieten van dé perfecte massage.
In realiteit zat ik op de bank de woonkamer in te kijken met een zeer verraste blik op alles wat er ineens in "de woonkamer" aanwezig en gaande was. Plots zette een vriend een ander nummer aan. Ik schoot abrupt uit m'n fantasie en zei gelijk helemaal verdrietig en ontdaan: "aaah neeee ik zat heerlijk te genieten in het mooiste paradijs waar ik ooit ben geweest." De vriendin die voorheen in mijn ogen een massage leek te krijgen lag op de vloer, op haar ontblootte buik een beweging te maken alsof ze een sneeuw engel aan het maken was. Dit deed ze, omdat de tegels heerlijk koud waren zei ze
- Gezelschap vragen van een heel goede/"beste" vriend. Als hij een heel goede vriend is weet ie waarschijnlijk wel waar je van gaat lachen en/of vrolijk van wordt.
(op dit gedeelte was alles onprettig chaotisch in mijn mind. Ik zat op de piek)
Bij mij is het zelfs eens zo geweest (dit gaat over de zelfde trip als met die spa, palmbomen en massages) dat die vriendin even was opgestaan van de bank om drinken te halen ofzo. Al gauw voelde ik me eenzaam, haar aanwezigheid was erg belangrijk geworden in de trip. Ik zat met de rug naar de richting waar zij weer vandaan zou komen. Toen ze weer achter me op de bank ging zitten - nog steeds buiten mijn zicht en gehoor - heb ik haar dus niet zien of horen aankomen. Ik hoorde van allerlei geritsel, tikjes en soms echo's in de kleinste, normaal gesproken onopvallende geluidjes, waardoor ik dus niet heb kunnen horen dat ze weer achter me ging zitten. Maar... Op het moment dat ze ging zitten zag ik alles in mijn gezichtveld feller, kleurijker en super zonnig worden. Ik werd onbeschrijfelijk blij en draaide me meteen om, om te zien waar dat wonderbaarlijke licht vandaan kwam. Toen zag ik de vriendin en niemand kon mijn glimlach meer van mijn gezicht af krijgen. Het voelde alsof ik haar jaren niet had gezien. We knuffelden. Ik voelde intens geluk.
- Naar een andere, vertrouwde omgeving gaan. Voor onervaren trippers raad ik aan op zo'n moment een vriend(in) mee te nemen naar deze andere omgeving. Het kan namelijk, naast dat een nieuwe omgeving je rustig kan laten worden en je gedachten in een positievere richting kan buigen, ook juist de onderdrukte ervaring/gedachten/gevoelens nog een extra schop geven om aan het licht te komen en jou te confronteren.
Los laten
Persoonlijk zou ik de gevoelens en gedachten toelaten. Je hebt geprobeerd om de trip een andere wending te geven maar het is niet gelukt. Op dit moment is het het beste om je volledig te laten meestromen in je trip. Laat alles los. Wanneer je dit niet doet in de genoemde situatie kan het zijn dat je je trip niet goed kunt verwerken de dagen erna. Ik weet ook nog wel een tijd dat ik dat niet deed en me dus verzette tegen mijn onderbewuste, dit heeft wel eens een slechte invloed op mijn, zeg maar, mentale helderheid gehad.
Pfff genoeg getypt
Peace
Maar mooi, dan zijn we het daarover eens