Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet voorkomen & sturen van een bad trip

Het voorkomen & sturen van een bad trip

6 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat doe ik als ik negatieve gedachten en gevoelens krijg tijdens een trip(dit probeer ik tegenwoordig ook deels toe te passen in het dagelijks leven.)
Ik heb niet zoveel verstand van "zweverige" gewoonten (makkelijkste manier om het nu even te formuleren (???of formulieren???) voor mij. (No offence  :P ) Maar ik ben tijdens de afgelopen keren truffelen erachter gekomen dat als ik mijn (negatieve) gedachten hun gang laat gaan, ze over de snelweg in m'n hersenen laat racen.. dat dit mij veel rust brengt uiteindelijk en een gevoel van totale wetenschap krijg/voel/zie over het meeste van wat in mezelf om gaat en wat er nog allemaal op m'n pad zou kunnen komen in de toekomst. Ook meestal gepaard met het gevoel dat alles om me heen ineens heel duidelijk is. Hoe positief of negatief het op het moment ook is.. ik haal er nu altijd goede lessen uit.

Wat mij helpt in een lastige, stressvolle situatie:

- Even gaan liggen/half zitten op de, op dat moment voor jouw gevoel, fijnste stoel, bank, matras of...
- Vervolgens laat je de negatieve gevoelens en gedachten hun gang gaan, ik kijk dan zeg maar in mijn gedachten en gevoelens vanuit een derde persoon lijkt het wel.
- Dan evalueer ik de "struggle" die ik net heb meegemaakt en ga er over filosoferen.
- Uiteindelijk zie ik allerlei mogelijkheden voor me. Ik bekijk het "bad" gaan wat ik zo net heb meegemaakt op ieder mogelijk positieve punten die de heletijd met de negatieve gedachten en gevoelens onafscheidelijk leken te zijn van elkaar en waardoor het positieve op de eerste blik niet te zien is. Eerst zijn deze uitkomsten/gewaarwordingen ergens diep geworteld in je onderbewuste, waarna ze, mits je alles hebt laten gaan en je je niet verzet hebt tegen bepaalde struggles, meer naar de voorgrond komen. Je wordt bewust van je diepgewortelde onderbuwuste (je zal je waarschijnlijk verbazen over hoeveel positiviteit je uit een dramatische situatie kunt halen).

Andere dingen die helpen een bad trip tegen te gaan, maar waardoor een kans ontstaat dat je je onderbewuste wel onderdrukt en het geen kans geeft om gezien/gevoeld/gehoord te laten worden. Het kan ook zijn dat een van onderstaande situaties kunnen zorgen dat er simpelweg een andere wending aan de trip komt.

- Andere muziek opzetten. Dit kan zeer bepalend zijn voor de sfeer en bijvoorbeeld type visuals. 
Zo had ik laatst een trip waarbij een vriend een nummer op had staan wat een beetje spaans/uplifting/zeeer vrolijk/palmboom achtig klonk. Zo ervaarde ik het toen toch.. . Ik waande me op dat moment in een openlucht spa op het strand met palmbomen. Op de tafel voor me verschenen allerlei verschillende cocktail drankjes en halve kokosnoten met rietjes erin. Een vriendin van me lag vlakbij in het zachte zand op het strand te genieten van dé perfecte massage. 

In realiteit zat ik op de bank de woonkamer in te kijken met een zeer verraste blik op alles wat er ineens in "de woonkamer" aanwezig en gaande was. Plots zette een vriend een ander nummer aan. Ik schoot abrupt uit m'n fantasie en zei gelijk helemaal verdrietig en ontdaan: "aaah neeee ik zat heerlijk te genieten in het mooiste paradijs waar ik ooit ben geweest." De vriendin die voorheen in mijn ogen een massage leek te krijgen lag op de vloer, op haar ontblootte buik een beweging te maken alsof ze een sneeuw engel aan het maken was. Dit deed ze, omdat de tegels heerlijk koud waren zei ze :tearsofjoy: .

- Gezelschap vragen van een heel goede/"beste" vriend. Als hij een heel goede vriend is weet ie waarschijnlijk wel waar je van gaat lachen en/of vrolijk van wordt. 

(op dit gedeelte was alles onprettig chaotisch in mijn mind. Ik zat op de piek)
Bij mij is het zelfs eens zo geweest (dit gaat over de zelfde trip als met die spa, palmbomen en massages) dat die vriendin even was opgestaan van de bank om drinken te halen ofzo. Al gauw voelde ik me eenzaam, haar aanwezigheid was erg belangrijk geworden in de trip. Ik zat met de rug naar de richting waar zij weer vandaan zou komen. Toen ze weer achter me op de bank ging zitten - nog steeds buiten mijn zicht en gehoor - heb ik haar dus niet zien of horen aankomen. Ik hoorde van allerlei geritsel, tikjes en soms echo's in de kleinste, normaal gesproken onopvallende geluidjes, waardoor ik dus niet heb kunnen horen dat ze weer achter me ging zitten. Maar... Op het moment dat ze ging zitten zag ik alles in mijn gezichtveld feller, kleurijker en super zonnig worden. Ik werd onbeschrijfelijk blij en draaide me meteen om, om te zien waar dat wonderbaarlijke licht vandaan kwam. Toen zag ik de vriendin en niemand kon mijn glimlach meer van mijn gezicht af krijgen. Het voelde alsof ik haar jaren niet had gezien. We knuffelden. Ik voelde intens geluk. 

- Naar een andere, vertrouwde omgeving gaan. Voor onervaren trippers raad ik aan op zo'n moment een vriend(in) mee te nemen naar deze andere omgeving. Het kan namelijk, naast dat een nieuwe omgeving je rustig kan laten worden en je gedachten in een positievere richting kan buigen, ook juist de onderdrukte ervaring/gedachten/gevoelens nog een extra schop geven om aan het licht te komen en jou te confronteren.

Los laten
Persoonlijk zou ik de gevoelens en gedachten toelaten. Je hebt geprobeerd om de trip een andere wending te geven maar het is niet gelukt. Op dit moment is het het beste om je volledig te laten meestromen in je trip. Laat alles los. Wanneer je dit niet doet in de genoemde situatie kan het zijn dat je je trip niet goed kunt verwerken de dagen erna. Ik weet ook nog wel een tijd dat ik dat niet deed en me dus verzette tegen mijn onderbewuste, dit heeft wel eens een slechte invloed op mijn, zeg maar, mentale helderheid gehad.

Pfff genoeg getypt  
Peace :hearteyes:
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Truffels, Let it all go

Hoi Mikoz! Ik kan me erg goed vinden in wat jij allemaal hier neerzet, het laat ook blijken dat je trippen goed begrijpt en hoe je ermee moet omgaan. Vaak lees ik in reports over mensen die voor de eerste keer trippen en dan in een negatieve gedachten stroom komen, wat uiteindelijk in een bad trip eindigt. Ik weet niet of er al een info topic is bij het gebruiken van psychedelica hier op het forum, soort van trip guide, maar dit zou er wel bij mogen komen te staan. Of zelf even een topic maken met "Hoe ga je met negatieve gedachten om tijdens het trippen?"

Cheers! :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Truffels, Let it all go

Ik zag dat je dit ook in een oud topic had gepost, dat heb ik even verwijderd aangezien dit nieuwe topic mij een betere plek lijkt.

Kan me trouwens ook vinden in wat je opschrijft. De beste manier om om te gaan met negatieve gedachten (tijdens trippen of het dagelijks leven) is het onder ogen zien en het niet weg stoppen. Dat is de enige manier om zoiets ook te verwerken en er sterker uit te komen. De andere dingen die je beschrijft werken ook prima in het veranderen van de stemming tijdens een trip, alleen dan stop je de negatieve gedachten wel weer weg.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#4
ElvenSpice zei:
Hoi Mikoz! Ik kan me erg goed vinden in wat jij allemaal hier neerzet, het laat ook blijken dat je trippen goed begrijpt en hoe je ermee moet omgaan. Vaak lees ik in reports over mensen die voor de eerste keer trippen en dan in een negatieve gedachten stroom komen, wat uiteindelijk in een bad trip kan eindigt. Ik weet niet of er al een info topic is bij het gebruiken van psychedelica hier op het forum, soort van trip guide, maar dit zou er wel bij mogen komen te staan. Of zelf even een topic maken met "Hoe ga je met negatieve gedachten om tijdens het trippen?"

Cheers! :wink:
Klik om te vergroten...
Hee, het is inderdaad zo dat veel mensen te weinig informatie hebben voordat zij beginnen aan hun eerste trip. Ik heb de titel bijgewerkt. Zo zullen mensen dit denk ik sneller gaan lezen. Bedankt voor de tip :)
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Truffels, Let it all go

Psychedelibee zei:
Ik zag dat je dit ook in beschrijft topic had gepost, dat heb ik even verwijderd aangezien dit nieuwe topic mij een betere plek lijkt.
Klik om te vergroten...
Ik wilde eigenlijk maar een klein tekstje typen bij dat andere topic. Maar het werd al gauw een veel langer stuk :tongueout:. Dus heb ik hem ook als eigen topic aangemaakt. Het is ook eigenlijk wel overbodig om ditzelfde bericht ook in dat andere topic te laten staan.

Psychedelibee zei:
De andere dingen die je beschrijft werken ook prima in het veranderen van de stemming tijdens een trip, alleen dan stop je de negatieve gedachten wel weer weg.
Klik om te vergroten...
Klopt, dit geef ik ook aan in mijn tekst.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
mikoz zei:
Psychedelibee zei:
De andere dingen die je beschrijft werken ook prima in het veranderen van de stemming tijdens een trip, alleen dan stop je de negatieve gedachten wel weer weg.
Klik om te vergroten...
Klopt, dit geef ik ook aan in mijn tekst.
Klik om te vergroten...
Wilde het ook alleen even bevestigen vanuit mijn eigen ervaringen.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
mikoz zei:
Psychedelibee zei:
De andere dingen die je beschrijft werken ook prima in het veranderen van de stemming tijdens een trip, alleen dan stop je de negatieve gedachten wel weer weg.
Klik om te vergroten...
Klopt, dit geef ik ook aan in mijn tekst.
Klik om te vergroten...
Wilde het ook alleen even bevestigen vanuit mijn eigen ervaringen.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde het niet bitchy hoor :mrgreen: Maar mooi, dan zijn we het daarover eens :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."