Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsN2O

N2O

2 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
T
TokoBali2Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat is er eigenlijk bekend over hersenschade en eventuele verslavende werking van N2O (lachgas)? Op informatieve sites staan alleen wat vage bewoording, die mij de indruk geven dat er eigenlijk niet veel over bekend is.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is wel redelijk bekend hoor, in principe bij juist gebruik weinig (dus het lachgas uit een ballon inademen zodat het op kan warmen en je niet kan stikken omdat als je out zou gaan je de ballon toch los laat) risico.

Het is wel zo dat lachgas vitamine b12 voor een deel omzet en niet werkzame metabolieten, wat bij gevoelige personen al snel problemen kan opleveren en zelfs schade aan het zenuwstelsel. Vooral veganisten die dus al weinig b12 binnen krijgen of mensen die het van zich zelf slecht opnemen kunnen hier problemen mee krijgen.

Die zijn te herkennen aan gevoelloze of tintelende vingers en kunnen eindigen in zeer serieuze neurologische schade. Dit is inderdaad niet héél algemeen bekend maar op www.erowid.org is wel het een en ander te vinden (zie reports -> health problems maar).

Dit is te voorkomen door niet ál te regelmatig n2o te gebruiken en bij een grote 'binge' vitamine b12 supplement er voor of er na. Wat ik dan weer niet weet is of er voor of er na handiger is, en hoelang die verminderde opname van b12 doorwerkt, en wanneer je dus het handigst een supplement zou kunnen nemen, maar misschien dat het info-team dat weet :)
T
TokoBali2Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Dus een goed rondje lachgas op het personeelsfeestje van de Partij van de Dieren en die hele partij bestaat niet meer? Ik ga even Marianne bellen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."