#1
Hopelijk kan iemand mij iets meer duidelijkheid verschaffen over het volgende.
Ik heb al een paar dingen gevonden over stoppen met blowen en agressief gedrag erna, maar misschien kunnen mensen die het zelf hebben ondervonden er meer over vertellen.
Zelf heb ik slechts zo'n 10x in mijn leven geblowd (vakantie, feestjes etc). Mijn vriend echter is onlangs gestopt (nu zo'n 4 maanden) cold-turkey, na 23 jaar blowen. Ik heb er geen verstand van, dus ik vraag hier advies.
Mijn vriend is superlief, maar het enige dat mij zorgen baart is dat hij nu heel snel bij een opmerking van mij, of kritiek of een vraag, zijn toon verandert, zijn stem verheft, boos wordt en ook agressief kan worden (hij heeft bijv. zijn toetsenbord al een flinke dreun verkocht; zichzelf op zijn hoofd geslagen; mij gezegd dat ik kon oprotten, om later zijn excuses aan te bieden).
Aan de ene kant ziet hij in dat hij dit doet, maar aan de andere kant ziet hij het niet en vindt hij niet dat hij agressief is.
Hij geeft ook aan dat hij vroeger met zijn exen nooit ruzie had, meegaand was etc.
Ik vind ook dat hij heel snel verandert van 'mood' : vrolijk > in zichzelf > vrolijk > sjacho etc.
De fase van de nachtmerries en het slechte slapen zijn al voorbij.
Dus mijn vraag: kan dit gedrag van hem te maken hebben met het stoppen met blowen na zo'n lange tijd? En zal het over de volgende maanden stabiliseren/verminderen? Ik las ergens dat het een blijvende persoonlijkheidsverandering kan zijn? Kan het zijn dat alle emoties die vroeger door blowen onderdrukt werden, nu naar boven komen en hij niet weet hoe hij ermee moet omgaan? Heeft iemand tips voor mij of voor hem ? Kan ik hem laten inzien wat hij doet?
Ik heb al een paar dingen gevonden over stoppen met blowen en agressief gedrag erna, maar misschien kunnen mensen die het zelf hebben ondervonden er meer over vertellen.
Zelf heb ik slechts zo'n 10x in mijn leven geblowd (vakantie, feestjes etc). Mijn vriend echter is onlangs gestopt (nu zo'n 4 maanden) cold-turkey, na 23 jaar blowen. Ik heb er geen verstand van, dus ik vraag hier advies.
Mijn vriend is superlief, maar het enige dat mij zorgen baart is dat hij nu heel snel bij een opmerking van mij, of kritiek of een vraag, zijn toon verandert, zijn stem verheft, boos wordt en ook agressief kan worden (hij heeft bijv. zijn toetsenbord al een flinke dreun verkocht; zichzelf op zijn hoofd geslagen; mij gezegd dat ik kon oprotten, om later zijn excuses aan te bieden).
Aan de ene kant ziet hij in dat hij dit doet, maar aan de andere kant ziet hij het niet en vindt hij niet dat hij agressief is.
Hij geeft ook aan dat hij vroeger met zijn exen nooit ruzie had, meegaand was etc.
Ik vind ook dat hij heel snel verandert van 'mood' : vrolijk > in zichzelf > vrolijk > sjacho etc.
De fase van de nachtmerries en het slechte slapen zijn al voorbij.
Dus mijn vraag: kan dit gedrag van hem te maken hebben met het stoppen met blowen na zo'n lange tijd? En zal het over de volgende maanden stabiliseren/verminderen? Ik las ergens dat het een blijvende persoonlijkheidsverandering kan zijn? Kan het zijn dat alle emoties die vroeger door blowen onderdrukt werden, nu naar boven komen en hij niet weet hoe hij ermee moet omgaan? Heeft iemand tips voor mij of voor hem ? Kan ik hem laten inzien wat hij doet?