Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met blowen en agressie ? Help !

Stoppen met blowen en agressie ? Help !

2 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
l
lola37Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hopelijk kan iemand mij iets meer duidelijkheid verschaffen over het volgende.
Ik heb al een paar dingen gevonden over stoppen met blowen en agressief gedrag erna, maar misschien kunnen mensen die het zelf hebben ondervonden er meer over vertellen.

Zelf heb ik slechts zo'n 10x in mijn leven geblowd (vakantie, feestjes etc). Mijn vriend echter is onlangs gestopt (nu zo'n 4 maanden) cold-turkey, na 23 jaar blowen. Ik heb er geen verstand van, dus ik vraag hier advies.

Mijn vriend is superlief, maar het enige dat mij zorgen baart is dat hij nu heel snel bij een opmerking van mij, of kritiek of een vraag, zijn toon verandert, zijn stem verheft, boos wordt en ook agressief kan worden (hij heeft bijv. zijn toetsenbord al een flinke dreun verkocht; zichzelf op zijn hoofd geslagen; mij gezegd dat ik kon oprotten, om later zijn excuses aan te bieden).
Aan de ene kant ziet hij in dat hij dit doet, maar aan de andere kant ziet hij het niet en vindt hij niet dat hij agressief is.
Hij geeft ook aan dat hij vroeger met zijn exen nooit ruzie had, meegaand was etc.
Ik vind ook dat hij heel snel verandert van 'mood' : vrolijk > in zichzelf > vrolijk > sjacho etc.
De fase van de nachtmerries en het slechte slapen zijn al voorbij.

Dus mijn vraag: kan dit gedrag van hem te maken hebben met het stoppen met blowen na zo'n lange tijd? En zal het over de volgende maanden stabiliseren/verminderen? Ik las ergens dat het een blijvende persoonlijkheidsverandering kan zijn? Kan het zijn dat alle emoties die vroeger door blowen onderdrukt werden, nu naar boven komen en hij niet weet hoe hij ermee moet omgaan? Heeft iemand tips voor mij of voor hem ? Kan ik hem laten inzien wat hij doet?
s
sinslordLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi Lola,

Ik denk niet dat cannabis een blijvende "persoonlijkverandering" met zich mee brengt,
Alleen in gevallen van Psychose enz zou dat wel kunnen met cannabis.

4 maanden gestopt, dat is wel een erg compliment voor je vriend, ik kan nog geen dag.

Weet je meschien waarom/hoe/waneer zijn humeur veranderd?
Dat zou namelijk meer duidelijkheid aan de situatie geven over zijn "Lontje"
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#3
Klikt alsof het blowen lange tijd een vorm van zelfmedicatie is geweest. Het kan zeker zijn dat hij zijn emoties heeft onderdrukt en dat hij die nu dus op een andere manier een plek zal moeten geven.
Als je net stopt kun je, vooral als je echt lang en veel hebt geblowd, wel wat ontwenningsverschijnselen hebben. Dit is echter van korte duur. Na vier maanden is daar iig geen sprake meer van.
Ik denk dat hij zich nieuw gedrag zal moeten gaan aanwennen om met irritaties e.d. om te leren gaan. Als je stonend bent laat je veel dingen makkelijker links liggen. Het is zaak dat hij dat ook weer zonder blowen leert. Opnieuw gaan blowen is natuurlijk een optie, maar zou -zeker na 4 maanden stoppen- een teken zijn van vluchtgedrag.
Mocht hij/jullie ooit weer willen blowen, wat kans op hernieuwde verslaving inhoud, zorg dan iig dat dit gedrag onder controle is en probeer tabak achterwege te laten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."