Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslavingskliniek

Verslavingskliniek

3 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
J
JOyce88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
k ben net nieuw op het forum en heb dit puur aangemaakt om via jullie eventuele tips te krijgen bij het beginnen en het opzetten van een verslavingskliniek. Graag wil ik jullie feedback nemen.


Ook ben ik via deze weg opzoek naar personen die wellicht zelf of in hun naaste omgeving te maken hebben gehad met de verslavingszorg, om wat voor reden dan ook. Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben ervaren en wat er goed is en juist beter kan in Nederland.
Zelf voelde ik weinig echt begrip omdat ze niet ervaringsdeskundig waren.

Mijn interesse om een kliniek op te zetten:
Zelf ben ik jarenlang verslaafd geweest aan Cannabis en als ervaringsdeskundige weet ik hoe vervelend het kan zijn om te lijden aan een verslaving. Ik weet dat het beter geregeld kan worden in Nederland en hier wil ik me hard voor maken.

Alvast super bedankt voor de reacties en jullie hulp!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat vind je dat er nu niet goed geregeld is dan?
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#3
Klinieken die niet werken met ervaringsdeskundigen lijken mij niet echt geschikt, maar dat worden er volgens mij steeds minder. De kliniek waar ik heb gezeten werkt voornamelijk met ervaringsdeskundigen en ik heb het daar dan ook als zeer positief ervaren, en met goed resultaat aangezien ik nu ruim een jaar helemaal nuchter ben. Toch blijft het algemene slagingspercentage opvallend laag, ik heb vaak gehoord dat één op de honderd mensen uit de kliniek het eerste jaar helemaal clean blijven, dat is natuurlijk schrikbarend laag. Maar of die cijfers accuraat zijn durf ik niet te zeggen.

Verder wordt er tegenwoordig veel gewerkt met het AA/NA programma vanuit de VS wat van mij niet zo hoeft. Het is leuk als opstartmiddel maar voor mij heeft het verder weinig uitgehaald nadat ik uit de kliniek kwam. Er wordt ook behoorlijk druk opgelegd dat je moet werken aan je stappen, een sponsor moet zoeken en het liefst elke dag naar een meeting gaat (geeeuw...) anders is de kans groot dat je terugvalt. In die meetings zitten voornamelijk nieuwelingen (in mijn ervaring dan) die vaak na een tijdje niet terugkeren en er zit vaak een vaste kliek die bijna op sektarische wijze met elkaar omgaan en verder weinig contact hebben met andere mensen, omdat die toch "anders" zijn. Maar voor sommigen werkt het dus dat is alleen maar goed, alleen zijn er ook zat andere manieren om nuchter te blijven.
B
Blauw KonijnLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
Wat vind je dat er nu niet goed geregeld is dan?
Klik om te vergroten...

Hier ben ik ook nieuwsgierig naar. Zou je het wat gedetailleerder willen beschrijven?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."