Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsex ontkend verslaving crack: kan ik nog iets doen?

ex ontkend verslaving crack: kan ik nog iets doen?

2 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
f
freespiritLid
01-01-2024, 00:00
#1
hallo allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum en zit met een vraag. ik heb een half jaartje ongeveer een relatie gehad met iemand waarvan achteraf blijkt dat hij verslaafd is aan de crack maar tot op de dag van vandaag blijft ontkennen. omdat ik het linksom, rechtsom geprobeerd heb dit bespreekbaar te maken, echter zijn gedrag hetzelfde bleef heb ik het moeten beëindigen. het gaat me wel aan het hart en vroeg me zodoende af of ik aan de zijlijn hierin wellicht nog iets voor hem kan betekenen of het maar gewoon echt los moet laten....

ik ben namelijk niet helemaal op de hoogte van de emoties of maybe juist gebrek aan emoties ten gevolge van zo'n verslaving. ik zou daar graag meer over willen leren of snappen.

feitelijk begon ik geld te missen, kwam erachter dat hij zo'n beetje alles aan bezittingen kwijt was geraakt waar hij allemaal perfecte smoesjes bij had verzonnen, met als toppunt ik dus die crackpijp van hem gevonden had bij mij in huis. ook heb ik hem een keer betrapt op roken. hij zegt het al 14 jaar te gebruiken, vertelt soms ook over periodes van heftig gebruik, alleen steeds als ik het naar het hier en nu trek komt het erop neer dat hij niet rookt en is er verder geen discussie mogelijk. voor de andere praktische problemen die hij had ben ik met hem naar hulpinstanties meegeweest her en der en ontkend hij eveneens een verslavingsprobleem te hebben. zo krijgt hij nooit de hulp die eigenlijk nodig is. sterker nog, hij lijkt zelfs niet in te willen zien dat hij alles is kwijtgeraakt door dat spul te roken. de laatste keer dat ik over zijn gebruik begon is hij enorm boos geworden waardoor ik dat bespreekbaar maken maar niet meer tot mijn opties beschouw.

kortom, iemand zwaar in de ontkenning lijkt het zo, terwijl ik als dichtbijzijnde buitenstaander denk: hallooooo, word wakker man!! onmachtig gevoel. wat denken jullie? moet ik mn vingers er niet meer aan branden of zijn er instanties of hebben jullie tips in deze?

alvast bedankt.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Zolang een gebruiker niet inziet dat die daadwerkelijk verslaafd is kan je het op je buik schrijven. Alle pogingen die je zal ondernemen zullen hem alleen maar vijandiger maken. Helaas...

Persoonlijk zou ik hem even aan laten modderen en op een wat gevoeliger moment , in alle rust het nogmaals ter sprake brengen. Wil die absoluut niet luisteren, jammer dan, geen moeite meer in steken, straks zit je zelf met meer gezeik als hij.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoals hierboven al gemeld, is het ontzettend lastig om een verslaafde te laten inzien dat hij daadwerkelijk verslaafd is. Helaas is het moeilijk om iemand te helpen die (nog) niet geholpen wil worden. Als je het al vaker aangekaart hebt en hij niet voor rede vatbaar is heeft het weinig zin.

Ik heb ook geprobeerd een maat van me van de drugs af te houden, maar uiteindelijk is het zijn leven, zijn geld en zijn gezondheid. Ik kan er wel wat van zeggen, maar ik sta in principe machteloos aan de zijlijn. Hij moet het zelf willen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."