Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs in een relatie

Drugs in een relatie

3 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
B
Beau32Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste leden,
De reden dat ik mij hier heb aangemeld is, omdat ik met een dilemma zit. Mijn vriend en ik zijn 3 jaar samen. Voor mijn tijd was hij verslaafd aan pep, moeilijk verleden, verkeerde vrienden. Toen we wat kregen is hij gestopt, zover als ik weet. Ik heb zelf vrij veel moeite met drugs - heb het eigenlijk afgezworen, ondanks dat ik het nog nooit zelf heb geprobeerd.
Mijn probleem was om hem soms te weinig vrij te laten, waardoor we een tijdje uit elkaar zijn geweest. Nu is het weer goed, maar gaat hij af en toe, ongeveer 2 keer per maand naar feestjes, waar hij XTC en daarna een sleutelpuntje nogwattes gebruikt zodat zijn ogen weer normaal staan (zegt ie :) )
Nu slaapt ie niet, na een feestje tot 5 uur. En ik zit er nogal mee dat hij tegelijkertijd zijn leven weer heeft opgepakt en aan zijn nieuwe opleiding is begonnen, waardoor ik bang ben dat hij na al die dingen die al verpest zijn, hij zijn toekomst ook verpest.
Ik ben gek op hem, echt waar, maar dit staat wel tussen ons in - mede door dat ik nergens mee naartoe mag - want iedereen gebruikt drugs en daar ben ik op tegen (dat is zijn reden).

Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Hij zegt dat er binnenkort geen feestjes meer komen, maar dat zei hij 2 weken geleden ook, en toch gisteravond Focus.
Ik kan het nog opbrengen om te zeggen; veel plezier, vind het leuk voor je dat je gaat.
Maar eigenlijk heb ik er verdomde moeite mee dat hij dat soort dingen doet.

Wat moet ik doen? Accepteren of anders vertrekken? Want ermee stoppen zal hij niet.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is in ieder geval een lastige kwestie. Het gaat er om wat jij accepteert. Jij maakt concessies door te zeggen dat hij naar de feestjes mag, je wenst hem zelfs veel plezier, terwijl je helemaal niet eens bent dat hij naar die feestjes gaat. Je moet je eigen grens trekken. Hem veranderen kan je waarschijnlijk niet, maar je kan wel te kennen geven dat je het niet tof vind.

Je moet zelf de grens trekken van wat je accepteert, en wat je niet accepteert. Ook is 2 keer per maand, steevast XTC gebruiken allesbehalve goed voor je. Ook een lijntje 'nogwat' erbij is helemaal niet gezond. Het geeft bij mij in ieder geval aan dat hij het niet onder controle kan houden. Maar sommige mensen moeten eventjes hard met hun bek door het grind voordat ze beseffen dat wat ze doen, helemaal niet goed voor hun is. Zorg alleen dat hij je niet meetrekt.

Praat met hem over zijn drugsgebruik. Reageert hij negatief hierop, wil hij niet in discussie en wordt hij agressief, dan kan dat duiden op een drugsprobleem.

Ik wens je veel sterkte met deze situatie, als je enige vragen hebt kan dat natuurlijk altijd!
B
Beau32Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Pandan, bedankt voor je reactie. Inmiddels een paar weken verder, maar het blijft een lastige situatie. We hebben er geprobeerd over te praten, maar zijn vrienden moesten uiteindelijk 'ingrijpen' omdat de ruzie steeds hoger op liep.
Ik weet zeker dat ik er moeite mee blijf houden. Ik wil ook niet bij hem weg. Maar tegelijkertijd heb ik er al moeite mee als hij al de hele tijd - met z'n vrienden die ook allemaal met hem samen gebruiken steeds - met ze loopt te whatsappen. En als de naam van de groepsapp 'Merry XTC-mas' heet.
Ben ik dan zo bekrompen? Dat ik als ik ergens mee naartoe gaan, werkelijk de enige ben die niks gebruikt? Ik begrijp er echt niks van.. dat er even een paar lijntjes gelegd worden en dat het argument om te gebruiken is 'het moet wel' (na oud en nieuw, kwart voor 7 's morgens).

Ik mocht ook eigenlijk niet mee daar naartoe omdat ik er moeite mee heb, we er vaak ruzie over krijgen, maar die vrienden vinden dat ook leuk als hij een keer zijn vriendin meebrengt. Het was best gezellig, maar nu voelt hij zich weer niet lekker, hij lijkt er iedere keer ziek van te worden.

Ik weet echt niet hoe ik hiermee om moet gaan :confused:
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Beau32 zei:
Ben ik dan zo bekrompen? Dat ik als ik ergens mee naartoe gaan, werkelijk de enige ben die niks gebruikt? Ik begrijp er echt niks van.. dat er even een paar lijntjes gelegd worden en dat het argument om te gebruiken is 'het moet wel' (na oud en nieuw, kwart voor 7 's morgens).
Klik om te vergroten...

Je moet niet de schuld bij jezelf gaan leggen. Dat jij het ervaart als storend is niet jouw schuld, want zo ben je gewoon. Ik snap dat je niet bij hem weg wilt, maar als je niet gelukkig bent in je relatie, je veel ruzie hebt over zijn drugsgebruik en hij blijft gebruiken ondanks dat je hebt aangegeven dat je wilt dat hij mindert, of er mee stopt is je relatie in mijn ogen nogal eenzijdig. Het zinnetje 'Het moet wel' is in mijn ogen een indicatie voor een drugsprobleem. Maar zoals ik al eerder heb gezegd, zal het proberen hem te veranderen weinig tot niks uithalen, je zult waarschijnlijk alleen maar meer ruzie er door krijgen. Ga bij jezelf na wat je uit je relatie wilt halen. Accepteer het, of accepteer het niet. Maak je keuze en blijf bij je keuze.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."