Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsArts welke Baclofen voorschrijft

Arts welke Baclofen voorschrijft

2 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
In verband met mijn alcohol gebruik ben ik (na vele andere pogingen) terechtgekomen bij novadic kentron, en heb daar een arts gevonden die mij volgens een handreiking voor het gebruik van baclofen bij alcohol afhankelijkheid is gaan behandelen. Alle andere pillen, therapieën, coaching, AA en 12 stappen groepen heb ik al geprobeerd, en redelijk veel van geleerd, maar nog steeds terugval na terugval.

Door het uitvallen van de betreffende arts is het opbouwen van de dosis baclofen ook gestopt, voordat het hele protocol afgemaakt was. Sindsdien heb ik nog enkele keren met moeite nog wat herhaalrecepten gekregen. Ik eiste een consult met een andere arts over het verdere verloop van de behandeling, maar die wilde geen baclofen voorschrijven.

Uiteindelijk ben ik zelf af gaan bouwen. Dat heb ik volgens hun protocol veel te snel moeten doen, met de baclofen die ik nog had, maar ik had echt geen zin om nog zoveel moeite te doen om aan een recept te komen.

Na mijn ervaring ben ik er wel van overtuigd dat baclofen een middel is wat voor mij werkt. Tijdens de behandeling ben ik verhuisd, en door de stress weer gaan drinken. Ik heb thuis gedetoxt, en gebruikte toen 3x 20mg Baclofen(60mg/dag). Eerdere keren dat ik stopte met drinken(acuut, zonder afbouwen) gebruikte ik zeker 30 tabletjes oxazepam in de eerste week, en daarna niet zoveel meer. met de baclofen heb ik 3 of 4 tabletjes gebruikt, en na 3x24uur clean vergat ik om de oxazepam in te nemen.

Mijn hele omgeving merkte ook een significante vooruitgang op al mijn doen en laten. Humeur was beter, ik was alerter, van de drank afblijven lukte veel beter(en langer), en ik ondernam veel meer.

Nu wil ik al jaren echt voor altijd de fles laten staan, maar ik krijg geen arts gevonden die mij het middel voor wilt schrijven, sommigen hebben zelfs verteld dat je het middel ook via internet kan bemachtigen.

Zelf zie ik dat om 2 redenen niet zitten, ik wil gewoon begeleiding van een arts, en ik kan het middel eigenlijk niet eens betalen via andere kanalen dan gewoon een recept voor de apotheek.

Ik snap niet dat geen arts me wilt helpen vanwege de volgende redenen:

- Het middel is absoluut veilig, het bestaat al heel lang, en ik heb er zelf in meer dan een half jaar geen nare bijwerkingen van ondervonden. Elke week heb ik een lijst ingevuld over evt. bijwerkingen, en mijn drinkgedrag en de afwezigheid daarvan.
- Bij Novadic kentron heb ik ook een formulier getekend dat ik begrijp dat het een off-label medicijn is voor alcohol afhankelijkheid, en dat het nog niet definitief is aangetoond dat het werkt.
- Uit eigen onderzoek heb ik een hele hoop kleine trials gevonden, die allemaal ongeveer dezelfde(positieve) uitkomst hadden. Mijn eigen korte ervaring ondersteunt de uitkomst van al die kleine onderzoekjes.

Mijn eigen huisarts en psychiater willen niet meewerken, en de verslavingszorg in mijn regio is zo druk qua wachtlijsten dat ik al een heel eind uitgeweken ben voor de behandeling.

Volgens mij duurt het niet heel lang meer totdat de werking van baclofen op zijn waarde geschat word door de medische wereld, alleen is het vervelende dat die tijd mijn gezondheid met een beetje pech schade zal doen oplopen.

Het is een beetje een lang verhaal, maar ik wil graag een compleet beeld schetsen van mijn ervaring tot nu toe. Wie kan mij de goede richting in wijzen?
L
LemonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Jij bent geen arts, en dat jij denkt dat het jou misschien helpt kan heel subjectief zijn. Natuurlijk is er een kans dat het jou wel degelijk helpt maar als geen arts jou wil helpen dan zal dit ook met een reden zo zijn..

Je gaat naar arts voor een behandeling, niet voor een ´wondermiddeltje´.
Als een patiënt denkt een dat een bepaald middel voor hem therapeutische voordelen heeft dan is dat bespreekbaar, een second opinion zou nog een optie kunnen zijn.

Wat ik je echt mee wil geven is dat je het zelf moet doen, je bent zelf verslaafd geworden en het is jouw eigen fout.

Ja je hebt een gevoeligheid, maar JIJ drinkt het op. JIJ koopt het en stopt het in JOUW lichaam.
Waarom zou een ander het dan voor je moeten gaan oplossen?

Ik weet dat het cru klinkt maar bij veel verslavingen is het bittere waarheid, jij moet zelf die stap zetten om je leven opnieuw in te richten. Dat is heel zwaar maar uiteindelijk zal jij jezelf dankbaar zijn.

Probeer van jezelf te houden, geniet van de mooie dingen in het leven en straf jezelf niet te zwaar voor fouten. Een nieuwe hobby kan afleiding geven.

Waarom drink je eigenlijk? Voor iedere verslaving is een basis en dat is vaak ook waar het steeds weer fout gaat.

Het is pijnlijk om eerlijk te zijn naar jezelf toe maar het werkt wel het beste. Verstop je niet achter smoesjes, er is weinig wat zoveel voldoening geeft als een mooie toekomst zonder verslaving..

(Ik wil je niet aanvallen en ik snap wel dat het fysiek misschien niet haalbaar voor je is om in 1 keer te stoppen, ik wil je vooral een ander perspectief geven en je uit de slachtoffer-rol trekken. Als jij daadwerkelijk WIL stoppen zul je moeten vechten, zoiets gaat niet vanzelf helaas..)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
hoi lemon,

wat je zegt is zeker waar. ik moet het ook zelf doen, ik ben de enige die er invloed op heeft.

de oorzaak ligt bij mij aan een autistische stoornis, alleen functioneer ik behoorlijk goed, alleen kost mee draaien in de maatschappij mij enorm veel energie. met de baclofen merkte ik dat ik na een dag werken een stuk ontspannener thuis kwam. (er is trouwens ook onderzoek naar de invloed van baclofen bij autistische kinderen, en dat schijnt ook goed te werken).

verder heb ik het verhaal uit je reactie vaak gehoord, ik was het er al mee eens, en denk er nog steeds hetzelfde over. ik weet ook waar mijn zucht vandaan komt, en wat mijn triggers zijn. ik heb echt uren met allerhande specialisten om de tafel gezeten. wat ik merkte was dat 'onder invloed' van de baclofen ik een hele hoop handvatten die ik bij specialisten en de AA gehoord heb voor mij ineens doenbaar waren, terwijl ik ze anders nooit goed heb toe kunnen passen.

een gestrest persoon maakt foute beslissingen, en door dit middel merkte ik dat ik aan het eind van de dag(wanneer ik ook vaak ging drinken) een stuk meer ontspannen was, misschien net als een normaal persoon :)

ik heb echt werk nodig om ritme te houden en het gevoel hebben dat ik ook deel ben van de maatschappij. dat is echt onmisbaar voor mij, alleen kost het me heel veel energie.

ik kan met wat pilletjes zo van de ene op de andere dag stoppen met drinken, geen probleem. maar elke keer dat ik een terugval heb komt bij mij hard aan, want ik doe echt ontzettend mijn best. elke keer dat ik faal heb ik minder vertrouwen in de volgende periode droog staan.

ze doen niet voor niets onderzoek naar allerlei middelen en therapieën, een beetje ondersteuning(zelfs al is het placebo effect) helpt je wel.

hoe je het ook wend of keert, iedereen is het erover eens dat ik veel beter functioneer met baclofen dan zonder, en ik wil nu echt dat proces afmaken.

ik quote even je laatste zin met commentaar:

Ik wil je niet aanvallen en ik snap wel dat het fysiek misschien niet haalbaar voor je is om in 1 keer te stoppen. Ik snap dat je me niet wil aanvallen, en ik ben het grotendeels met je eens. in 1 keer stoppen is voor mij geen probleem, maar ik heb het nu 8 keer gedaan, en houd het gemiddeld 1-3 maanden vol zonder 1 druppel, maar terugvallen is bij mij vaak meteen terug bij af.

ik wil je vooral een ander perspectief geven en je uit de slachtoffer-rol trekken.

dat is ongeveer het beste advies wat ik tot nu toe van experts te horen heb gekregen. ik houd het zelf liever bij:
Er zijn elke week twee dagen, waarover we ons geen zorgen behoeven te maken. Twee dagen, die we eigenlijk zonder zorgen en angst moeten kunnen doorbrengen.

Eén van deze twee dagen is GISTEREN met al zijn fouten en zorgen, zijn geestelijke en lichamelijke pijnen. Dat GISTEREN hebben we niet meer onder controle. Al het geld van de wereld is niet in staat om GISTEREN weer terug te brengen, we kunnen geen enkel ding, wat we hebben gedaan, ongedaan maken. Wij kunnen geen enkel woord, wat we gezegd hebben, terugnemen. GISTEREN is voorbij!

De andere dag, waarover we ons geen zorgen zouden moeten maken is MORGEN met alle mogelijke gevaren, moeilijkheden, beloftes en misschien minder goede prestaties hebben we ook niet onder onze directe controle.

MORGEN zal de zon opgaan, misschien bij een heldere hemel, maar mogelijk ook verborgen achter de wolken.Eén ding staat echter vast: ze zal opgaan! En tot dat ze opgaat willen wij ons over MORGEN géén zorgen maken, omdat MORGEN nog niet geboren is.

Dan blijft er nog maar één dag over: VANDAAG! (uit mijn oranje boekje)


Als jij daadwerkelijk WIL stoppen zul je moeten vechten, zoiets gaat niet vanzelf helaas..


ik ben er elke dag mee bezig, en ga elke week naar de AA, ook ben ik volkomen eerlijk en duidelijk tegenover mijn omgeving en behandelaars. het hoogst haalbare op dit moment voor mij is 2 of 3 dagen in de week niet te drinken, maar het is elke avond zo'n strijd dat het me uitput soms.

toch ben ik blij met je reactie, en de supermarkten zijn inmiddels dicht, dus vandaag heb ik weer succes.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."