Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMondriaan Heerlen (voorheen Welland)

Mondriaan Heerlen (voorheen Welland)

7 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
B
Bas1984Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben in het verleden ook al eens hier geweest voor een korte opname. Eenmaal buiten ben ik weer snel in oude gewoonte terug gevallen. Ik heb nu een coach waar ik anoniem kan blijven en dus makkelijker mijn verhaal kan doen ( familie problemen en werd gepest). Het is particulier maar dat blijft voor mij hetzelfde, was ik naar een instelling gegaan zat ik met wachttijd en betaal ik mijn eigen risico
O
OxyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi allemaal!

Wie heeft ervaring met verslavingszorg mondriaan in Heerlen? En dan met name de kliniek. Vroeger heette de kliniek 'Welland', misschien nog steeds wel.
Ik sta al een paar maanden op de wachtlijst en over nog een paar maanden ben ik aan de beurt.
Waarschijnlijk kom ik eerst op de detox afdeling, maar het kan ook zijn dat het afdeling dubbele diagnose wordt.
Wat ik eigenlijk met name graag zou willen weten is: heeft het je geholpen? Hoe heb je het ervaren?
En ook erg belangrijk (voor mij) zijn er eenpersoons slaapkamers, of moet je je slaapkamer delen?
Mag je in het weekend naar huis? Zo niet, vanaf welke week?
Je mag mij ook een privébericht sturen. Je zou me enorm helpen!!!
Alvast bedankt! :grin:

Groet,
Oxy
h
hasjkikker bennyLid
01-01-2024, 00:00
#3
hallo

ik ben zelf heel bekend met de kliniek terwyl ik er niet ben opgenomen of dergelijke..

Wat ik vooral wil duidelijk wil maken is dat het geen goede kliniek is. De mensen doen hun werk en alles lijkt goed maar dat is het NIET. Het gaat hier vooral om de drugs. Drugs is heel makkelijk binnen te krijgen aangezien je niet gefouilleerd wordt. Er vindt op meerdere afdelingen drugshandel plaats terwyl de leiding dit niet doorheeft! ook op de drugs gewoon op je afdeling rondlopen is mogelijk.

Dit komt omdat (bijna) elk personeel daar zelf nooit in contact is gekomen met drugs dus ze ku nen geen onderscheid maken tusse normaal en trippen. Als jezelf met drugs in aanraking bent gekomen of zelf gebruikt dan zie je meteen of iemand drugs op heeft en wat voor drugs. Maar heb je dst nooit gehad weet je ook niet waar je op moet letten. Daardoor is deze kliniek(en genoeg andere) geen goede plaats om tot "rust" te komen. Ik ken veel mensen die in het mondriaan drugs hebben gebruikt die zelfs moeilijk op straat verkrijgbaar is. Wat bij vrienden van mij opvalt is dat ze eruit komen met een merkwaardige kennis van drugs. Een vriend van mij heeft er gezeten voor XTC terwyl hij nirt verslaafd is of een ziekte, en had binnen 2 weken al kennis gemaakt met speed xtc en zelfs cocaine.

Wat de begeleiders betreft of de opzichters een jointje roken mag niet maar laten ze wel toe. Je moet toch wat..

Heeft het geholpen; Nee. Je moet het sws zelf willen het stoppen met drugs, En ook volhouden. Toen een vriend van me hoorde een half jaar daar te moeten blijven heeft die uit verveling drugs genomen aangezien je eerste paar weken geen uitgang krijg en daarna begin jet met 2x half uur ofzo. de rest van de dag zit je op de afdeling. Ik ben geen drugsverslaafde maar ik kan me voorstellen dat je wel ff lekker weg silt van de stress en gevangenschap daar en ga je maar pilletje gooien ofzo..

Eenpersoonskamers? Ik ken redelijk wat afdelingen maar de meeste hebben minimaal 2 beden per kamer. als je op een afdeling komt waar je pas om 10 uur savonds binnen hoeft te ziin slaap je met 3/4 mensen..

Op een afdeling gelden bepaalde regels. Het kan dat je veel switcht tussen afdelingen. De afdeling waar je eerst komt is meestal niet degene met veel vrijheid.. Vinde ze dat je dat je goed gedragen hebt ga je naar een afdeling waar je wel weg mag.
h
hasjkikker bennyLid
01-01-2024, 00:00
#4
bezoekuren zijn doordeweeks 6-8 en weekends 6-8 en 2-4(kan ook 2-:sunglasses:

Wat hoofdzakelijk geldt voor mondriaan: Als je echt wilt stoppen met drugs kom je er wel. Zit je er omdat je een psychose heb gehad e.d. of je wilt mindere uiteindelijk dan kun je last krijge. De drugs wordt je als ware in de handen gegooit. Het grappige is dat die laatste zin ook waar is. Na kamercontrole van een vriend van me kwam iemand van de afdeling binnen en gooide een zakje met speed naar hem. Dat zakje heeft die gewoon in zen boxer verstopt en klaar.

Gr
O
OxyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thx voor je reactie!
Heb een tijdje niet op dit forum gekeken, dus ben zelf nogal laat met reageren.
Wat je schrijft is niet ergggg positief, hmz. Ik ben wel ontzettend gemotiveerd, dus ik hoop dat dat al een hoop gaat schelen.
Ben zelf al meerdere malen opgenomen geweest, waaronder ook 1x bij de mondriaan, maar nog nooit voor verslaving. Bij sommige instellingen heb je wel eenpersoonskamers en bij de ander niet, vandaar mn vraag ook.
Dat je de eerste tijd niet van de afdeling af mag had ik wel een beetje verwacht. Wel klote, maarja,

In ieder geval bedankt voor de moeite om te reageren!!
O
OxyLid
01-01-2024, 00:00
#6
ff een Update

Inmiddels ben ik opgenomen geweest hier (Mondriaan Welland, klinische detox/verslavingszorg).
En ik kan nu uit eigen ervaring wat dingetjes zeggen voor de mensen die hier in de toekomst zorg gaan krijgen en wat informatie zoeken.
Wat 'hashjkikker benny' in eerdere reacties schreef is niet bepaald hoe het er aan toe gaat.
Het is wel degelijk een hele goede plek om van middelen (wat dan ook) af te komen en dingen te leren hoe dat is gekomen en er wordt gekeken en begeleidt om dat in de toekomst te proberen te voorkomen.
De begeleiding is intensief, zeker de eerste 10 dagen in de detox fase. Je ziet vaak de arts en er wordt dagelijks 2-3 keer gecontroleerd hoe het lichamelijk en geestelijk met je gaat. Ook wordt er iedere dag een verpleegkundige aan je gekoppeld waar je altijd terecht kunt.
Na 10 dagen krijg je een vaste mentor die je begeleidt.
Iedereen heeft een eenpersoonskamer.
Bij binnenkomst worden je tassen en spullen gecontroleerd, ook als je terugkomt van verlof.
Zo ook je urine en moet je blazen. Bloedprikken wordt in de eerste week ook gedaan en mogelijk vaker als daar aanleiding voor is. Dat is ook om te kijken hoe je lever- en nierfunctie is en om te kijken hoe het met je vitaminepeil is gesteld na het leven wat je hebt geleidt.
Urinecontrole, kamercontrole en alcoholblazen kunnen random voorkomen gedurende je verblijf.
Sowieso moet je blazen en urinecontrole doen (daar is iemand bij aanwezig op wc) wanneer je terug komt van verlof.
Het gros van de mensen zien dit niet als straf, maar als stok achter de deur, als hulpmiddel dus.
Terugvallen kan gebeuren, regels overtreden ook. Maar doe je dit 2x, dan is het dag met je handje.
Personeel is over het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam. Afbouwen gaat in overleg.
Natuurlijk is er altijd een manier om de regels te omzeilen, drugs binnen te krijgen, enzovoort.
Maar misschien (en dat bedoel ik allesbehalve belerend!) zou je je dan eerst moeten afvragen of je naar de kliniek gaan voor jezelf, of je er aan toe bent, enz.
Tja, het is allemaal zo makkelijk gezegd he..

Trouwens de eerste dag staat helemaal in het teken van artsen bezoeken, lichamelijk onderzoek, tassen controle, urine controle en allerlei gesprekken.
De eerste 10 dagen (Detox) mag je de afdeling alleen onder begeleiding van een staflid verlaten (wandelen, naar winkeltje op terrein). Er is wel iets van programma, maar dat vult niet de hele dag.
Na de eerste 10 dagen, mag je in het weekend over het algemeen eerste keer 4 uurtjes plus reistijd naar huis, is er mogelijkheid tot breed programma wat je samenstelt met je mentor en mag je vrijer de afdeling verlaten (wel aan- en afmelden).

De afdeling bestaat uit twee groepen van 16 mensen. Detox- en vervolgbehandeling zit door elkaar. De clienten variëren van 18 tot 65 jaar en ook de middelen waarvoor de mensen behandeld worden variëren.
Ik heb er in ieder geval veel geleerd en zit nu in de nazorg. Deeltijdbehandeling is voor sommige mensen ook een optie.

Meer vragen? Vraag gerust, of pb me ff.
A
Andrew193Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Beste Oxy,

Ik had een vraagje .Een vriendin van me is sinds 17 juni 2013 geplaatst bij afdeling Dubbel diagnose.Ze mocht de eerste 2 weken alleen tijdens bezoekuren uitgang hebben,maar iemand moest wel haar ophalen.Nu hoorde ik van haar dat zelfstandig en zonder begeleiding weg mag kan dit?Hoelang mag ze weg dan?
U
Ugly Kid JunkyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Waardeloze kliniek...
Ben er zelf meerdere keren opgenomen geweest, geen enkele opname heeft geholpen.
Mijn alcohol/drugs verslaving kwam pas tot 'n eind na 'n opname elders.
Een van de opname's in Heerlen heeft me drie kiezen gekost, die achteraf te redden waren geweest met 'n simpele wortelkanaal-behandeling. Personeel van Mondriaan Heerlen bracht mij naar de Amalia kliniek in Kerkrade waar, zonder mij iets te vragen, mijn kiezen werden verwijderd, zo van:'Dat is maar 'n junk dus BOEIUH.......

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."