#1
SmartieAndMe zei:Je bedoelt misbruiken denk ik. Er is niets mis met wat recreatief druggebruik op z'n tijd.![]()
En verder, als iemand er baat bij heeft prima ga zo door. Pas wel op dat je jezelf niet in vervelende situaties wringt. Als mensen hun verslaving echt heel hoog hebben zitten en bijvoorbeeld misschien wel toe zijn aan een wanhoopsdaad, kun jij misschien wel onbewust de verkeerde dingen zeggen. Je bent tenslotte niet getraind als hulpverlener en mensen bij het Trimbos, Drugsinfoteam en andere organisaties zijn hier wel voor opgeleid.
Onbedoeld kun je het dus erger maken dan het is. Om deze reden bemoei ik me niet meer met dit soort situaties. Zelfs met de allerbeste bedoelingen krijg je te maken met dingen waar je niet tegen opgewassen bent als je dit blijft doen.
Organisaties als de NA zijn lokaal georganiseerd, en hebben een hoge mate van zelfstandigheid(breng in elk geval 2 euro voor je koffie mee o.i.d.), maar beschikken collectief als lokale afdeling of landelijk over enorm veel eerstehands informatie.
Daarnaast kun je uitzoeken wanneer ze bij jou in de buurt samenkomen en gewoon komen opdagen, zonder wachtlijsten van maanden.
Als je op die manier je probleem wilt aanpakken is het voor de detox wel slim om je huisarts of wie er voorhanden is daarbij te betrekken, maar die zijn vaak wel te overtuigen met goede lectuur.
Na een tijdje ben je over de detox heen en hebben de meeste mensen een zwak moment, als je dan bijvoorbeeld een Sponsor hebt bij de NA kan enorm helpen te blijven gaan. Juist ook het feit dat je je sponsor als je die hebt opzadelt met jou situatie veroorzaakt bij de meeste mensen een soort gevoel van verantwoordelijkheid op persoonlijk niveau, dat maakt het zo effectief.
Als Helper zoiets in gedachten heeft kan dat naast de officiële verslavingszorg toch meerwaarde hebben. En je zal geen verslavingsarts of casemanager/coach vinden die de NA je af zal raden.