Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met blowen, hoe gaat het me lukken?

Stoppen met blowen, hoe gaat het me lukken?

3 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
SpoochLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo iedereen,

Mijn naam is Max en ik blow als een gek de afgelopen 4 jaar in mijn leven.
Ik ben echt begonnen met blowen toen ik 17 was en het is van 1 naar 10 gegaan in minder dan een week tijd.
Ik heb een verleden van gepest worden en mishandelingen en ik vind de hele dag door blowen de beste bezigheid die er is, ik vergeet alles en ben gelukkig, ik vind het leven mooi voor de perioden dat ik stoned ben en voel me altijd erg boos en haat dragend als ik geen wiet heb.
Maar momenteel is het enige wat ik wil stoppen met blowen, ik voel me de laatste tijd er erg depressief door, al mijn geld gaat in rook op (Letterlijk) en dingen zoals een rijbewijs en eigen huis heb ik nu veel liever dan een grote zak wiet.
Alleen het stoppen vind ik echt onmenselijk lastig, mijn ouders blowen ook al zo lang ik me kan herinneren en aangezien ik nog thuis woon wordt ik de gehele dag geconfronteerd met wiet en sigaretten. Als ik probeer te stoppen zeggen mijn ouders dat ik toch wel iets mag doen als een mens (Vanwegen het feit dat ik echt niet het persoon ben die naar feestjes gaat of drinkt, ik ben nognooit uit geweest en ze vinden dat ik dan tenminste nog wel een blowtje mag roken) Alleen ik wordt zelf niet gelukkig van het blowen, alleen het lijkt in mijn hoofd de enige bezigheid die ik heb waar ik een beetje gelukkig van wordt, alles wat ik doe als ik niet onder invloed ben vind ik zo saai grijs en doel loos.
Ook zorgt het blowen er voor dat ik compleet geisoleerd ben van iedereen en voornamelijk van vrouwen, ik heb al jaren lang geen relatie meer gehad omdat ik wiet belangrijker vind dan een vriendin, dit maakt mij regelmatig ook depressief waardoor ik terug val in veel wiet roken.

Ik wil echt van het blowen af, maar ik zou echt in de naam van god niet weten hoe ik het beste dit kan aan pakken, het zit zo diep in mijn brein, het enige waar ik de hele dag aan denk is *blowen* en als ik bijv een tijdje nuchter ben geweest omdat ik naar werk moest is het enige waar ik naar uit kijk het feit dat ik straks heel erg stoned ga worden omdat ik een paar uur niet geblowt heb.

Alvast bedankt als je dit helemaal gelezen hebt, en ik hoop dat er mensen tussen zitten die me eventueel wat tips kunnen geven hoe ik dit moet aan pakken, want ik zit helemaal vast in mijn eigen leven
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het begint denk ik met bepalen of je helemaal wilt stoppen met blowen of dat je aanzienlijk wilt minderen.

Als je helemaal wilt stoppen zijn de regels duidelijk, niet meer doen duh, maar dan moet je daar nog wel komen natuurlijk. Als je enorm wilt minderen moet je voor jezelf helder krijgen wat je dan een acceptabele frequentie vind voor blowen en daar duidelijke regels voor jezelf bij opstellen.

Als je volledig wilt stoppen is het misschien een idee om het langzaam af te bouwen, als je nu meerdere joints per dag rookt begin dan eerst eens met het terugdringen naar 1 joint per dag. Vervolgens kun je bijvoorbeeld om de dag gaan blowen, enzovoort.

Als je gewoon wilt blijven blowen in de toekomst, bedenk dan duidelijke regels voor jezelf. Als je duidelijke regels hebt opgesteld kun je voor jezelf ook makkelijk nagaan of je je er aan houd. Zonder duidelijke regels zal je gebruik toch gemakkelijk gaan goed praten voor jezelf.

Of je nou voor volledig stoppen of minderen kiest, realiseer je dat een terugval nog wel eens zal voorkomen en probeer dan niet meteen hopeloos te worden maar er juist positief naar te kijken dat je het toch ook al een tijdje niet hebt gedaan. Het zal echt niet makkelijk worden helaas.

Ikzelf heb ruim 6 jaar dagelijks geblowd, meerdere pogingen gedaan om te stoppen of minderen. Zeker het totaal stoppen had ik telkens enorme moeite mee. De gedachte dat ik nooit meer kon blowen wilde ik niet accepteren. Uiteindelijk besloten om te minderen, heb toen voor mezelf de regels opgesteld dat ik alleen in het weekend nog mocht blowen en verder ook alleen als ik niks belangrijks te doen had en uiteraard ook echt zin om te blowen. Nu kan ik me daar prima aan houden en heb doordeweeks niet eens zin meer om te blowen. Ik sla zelfs doordeweeks joints af bij vrienden die nog wel elke dag blowen. Daarbij heb ik nu zelfs weekenden waarin ik niet eens zin heb om te blowen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb zelf elke dag zo'n 4-5 jaar geblowd, en dan de hele dag. Ik ben vanwege andere reden binnen komen te zitten en was feitelijk gedwongen te stoppen, het was wel te krijgen, maar ik kreeg urinecontroles.

na 1 keer betrapt te zijn met blowen onder een ventilatieroostertje heb ik maar besloten daarmee te stoppen. Dat ging me door de compleet nieuwe omgeving denk ik goed af, net als de stok achter de deur.

Ik gebruikte toen nog geen medicijnen, en had verder weinig last van het acuut stoppen met blowen.
Mentaal was ik er wat anders aan toe door de minder vriendelijke arrestatie en vervolgens binnen zitten.

Ten eerste vind ik het idee van gedeeltelijk stoppen/minderen misschien wel moeilijker voor jezelf dan er compleet een streep achter te zetten.

Ten tweede ben ik in de overtuiging dat als er in je omgeving(je ouders geef je aan, hoeveel dichterbij kan het komen?) geblowd wordt, je jezelf elke keer ongewenst trigger/in de gelegenheid stelt te blowen. dat is teveel voor een mens.

Als laatste raad ik aan om geen wiet meer te kopen, of aan te nemen. Als je alleen wilt minderen is af en toe een joint aannemen, of weigeren wel op te brengen. Als je volledig gestopt bent, of aan het minderen, maar je nog steeds wiet bezit maak je het jezelf onnodig moeilijk.

Als je nog bij je ouders woont, en die het prima vinden wanneer je blowt, of je zelfs erin meeslepen denk ik dat je daar uit huis weg moet om je probleem aan te pakken.

Ik ben het wel met je ouders eens dat af en toe blowen zeker gezonder is dan elke weekend uitgaan en alcohol of ergers te gebruiken. Helemaal geen middelen of noodzakelijke medicijnen gebruiken is natuurlijk beter.

Zoals ik je verhaal lees zit je behoorlijk klem in je huidige situatie. Stoppen zoals je nu leeft heeft echt stalen discipline nodig, en 100% van je tijd. Ook dat kan je onderuit halen. Je hebt een moeilijke keus te maken, maar wel eentje waarvan ik denk dat die invloed kan hebben op de rest van je leven.

82 Jaar is trouwens de gemiddelde levensverwachting in nederland.
S
SpoochLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ten eerste wil ik jullie bedanken voor de antwoorden, ik zal het zeker met mij me nemen volgende week als ik ga proberen een week clean door te komen om even een helder hoofd te krijgen. Ik wil kijken of een week clean zijn het gewenste resultaat geeft, of ik me echt beter en meer fit zal voelen.

Ik woon inderdaad nog thuis en mijn ouders slepen me wel me in het blowen dat geef ik toe, ik wordt raar aangekeken als ik zeg dat ik wil stoppen, eigenlijk het tegen tegenovergestelde van wat er moet gebeuren als je het mij vraagt. Maarja, je kan niet kiezen wie je ouders zijn dus ik zal er maar me moeten leren leven, het enige wat er echt rot aan is is dat ik me herinner hoe ik me voelde voordat ik blowde, en het zonder twijfel beter was dan met. De geld problemen blijven zich opstapelen nu.

Ik ga het volgende week gewoon is cold turkey proberen, gewoon in een keer een punt er achter zetten en kijken of ik het kan laten liggen, als ik van het blowen af ben ga ik denk ik langs de huisarts om te vragen of ze iets hebben wat kan helpen met stoppen met sigaretten roken, aangezien ik heel erg agressief wordt als ik geen nicotine kan krijgen, en dan hoop ik dat ik uiteindelijk deze rook periode achter me kan zetten.

Ik blow trouwens de laatste tijd wel minder, maar altijd wel minimaal 2 joints per dag, vroeger was dat minimaal 5+ per dag. Het zit na jaren zo geblowt te hebben zo in je brein, het is gewoon echt een sleur geworden.

Positive mental attitude en ik zal een update plaatsen over hoe het volgende week gaat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."