Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslaving

Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslaving

11 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

SmartieAndMe zei:
Maar zou je moeder het niet nog veel erger vinden als je met zulke problemen worstelt en het niet durft te vertellen? Het is natuurlijk verschrikkelijk voor haar om te horen, maar misschien is het wel de beste weg naar herstel van zowel je familiebanden als jezelf. Je familie zal dan ook ineens begrijpen wat er allemaal gebeurd is de afgelopen jaren en waar je allemaal mee hebt moeten worstelen.

Erg goed dat je in ieder geval de boel aan het aanpakken bent. Dat vereist een hoop kracht. Ik kan me ook goed voorstellen dat je het niet aan de buitenwereld wilt laten zien, ik heb een poosje een wietverslaving gehad en hier ook vrij weinig over laten doorschemeren. Uiteindelijk denk ik wel dat het makkelijker is om te stoppen als je er open over bent.

Hou je voor jezelf bij hoeveel je nu gebruikt? Misschien is het fijn dit te noteren en dan misschien zelfs regels aan jezelf stellen hoeveel je van jezelf mag gebruiken per dag. Als je een beetje de hoeveelheden onder controle weet te krijgen kun je daarna misschien wel gaan afbouwen in kleine stapjes.

Ik hoor vaak goede dingen over https://www.drugsondercontrole.nl/. Dat is een website van de Brijder waarbij je online hulp kunt krijgen. Zij kunnen je veel tips geven en begeleiden zonder dat je ook echt ergens heen moet op afspraak of in opname moet. Je kunt het gewoon thuis van achter je computer doen. Als de drempel tot hulp zoeken groot is, is dit misschien een fijne middenweg.

Laat hier vooral weten hoe het gaat! Er zitten hier veel mensen die je kunnen steunen en tips geven.
Klik om te vergroten...

Vertellen tegen mijn moeder zal erg heftig zijn. Ze is zelf ook depressief geweest en heeft zwaar aan de medicijnen gezeten. Slikt nu nog het een en het ander en kan hier ook niet mee stoppen.

Mijn moeder is erg tegen het uiten van je gevoelens, heb vroeger ook nooit daarover mogen praten. Alles ging d direct de doofpot in en verder over gezwegen.

Ik werd door de dokter per direct doorverwezen naar de pshyciater en ze vond dit een spoedgeval, mede door de mentale instabiliteit door de keta en depressie. Mijn moeder kreeg thuis een brief van de doorverwijzing en ging compleet door t lint, want tja, praten over je gevoelens en je problemen mocht natuurlijk niet.

We zijn maar een opgeraapt zooitje instabiele personen volgens mij haha.

Owja en ben pas 21 jaar oud.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

Ben opzich niet ontevreden over wat ik allemaal heb meegemaakt, het kon natuurlijk veel beter zijn, maar weet nu hoe het is om alles te hebben, niet naar geld te hoeven kijken, en alles krijgen wat je wilt. Maar ook dat ik met de fiets naar de supermarkt moest om brood en havermout + melk te halen voor de gehele week omdat je zelfs niet eens de benzine kan betalen. Dit kwam door een inbraak die mij ook erg diep heeft geraakt. Diep in de schulden gekomen daardoor en ook mijn katje hebben ze toen mishandeld.

Heb allebei de werelden gezien en kan iedereen aanraden om lekker te blijven werken en voor een stabiele basis te zorgen. Eigen huis, vast inkomen etc. Ikzelf heb nu eindelijk een fatsoenlijk huis waar ik me leven lang kan huren (kan niet kopen d.m.v nog niet 3 jarig bestaan van eigen bedrijf. Hier geen gekke dingen doen en rustig je ding doen is veel beter.

Wil je veel stress, elke dag over je schouder kijken, slechr slapen en veel rare dingen meemaken? Ga dan alles wat je tegenkomt verkopen. Raad dit echter wel af.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

Dat klinkt wel heel heftig allemaal, vooral voor jouw leeftijd. Ik vind het dan ook niet raar dat je in een verslaving vervallen bent, met zulke heftige gebeurtenissen kan niemand goed omgaan denk ik. Het is gewoon te veel.

Doofpot is de ergste manier om met je gevoelens om te gaan, al voelt het vaak als de makkelijkste. Als je nu besluit iets met je gevoelens te gaan doen, zal je waarschijnlijk heel wat te verduren krijgen omdat alles wat je weggestopt hebt gewoon weer keihard terugkomt als je dat toelaat. Dat is wel de enige manier om het eruit te krijgen. Goed dat je in ieder geval een psychiater hebt nu. Hoop dat het je helpt de boel een beetje onder controle te krijgen weer. Fijn dat je in ieder geval een huis hebt en zelfs een eigen bedrijf, tof hoor!

Woon je alleen nu eigenlijk? Of woon je met je vriendin samen?
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

SmartieAndMe zei:
Dat klinkt wel heel heftig allemaal, vooral voor jouw leeftijd. Ik vind het dan ook niet raar dat je in een verslaving vervallen bent, met zulke heftige gebeurtenissen kan niemand goed omgaan denk ik. Het is gewoon te veel.

Doofpot is de ergste manier om met je gevoelens om te gaan, al voelt het vaak als de makkelijkste. Als je nu besluit iets met je gevoelens te gaan doen, zal je waarschijnlijk heel wat te verduren krijgen omdat alles wat je weggestopt hebt gewoon weer keihard terugkomt als je dat toelaat. Dat is wel de enige manier om het eruit te krijgen. Goed dat je in ieder geval een psychiater hebt nu. Hoop dat het je helpt de boel een beetje onder controle te krijgen weer. Fijn dat je in ieder geval een huis hebt en zelfs een eigen bedrijf, tof hoor!

Woon je alleen nu eigenlijk? Of woon je met je vriendin samen?
Klik om te vergroten...

Ik denk er niet zo vaak meer aan. Heb er niet echt nachtmerries van ofzo, maar merk wel dat ik snel stress krijg en gewoon beetje een raar ben in mijn hoofd. Wil erg snel alleen zijn, niet echt sociale contacten kunnen opbouwen/maken. Vaak ook rare gedachtes en bepaalde situaties kunnen maken in mijn gedachtes die niet zijn gebeurd, maar uiteindelijk dat wel serieus gaan geloven. Een beetje autistisch lijkt het wel met een vleugje mentale schade.

Woon op het moment alleen en zie mijn vriendin max 1x per week. We proberen het wel steeds meer op te bouwen maar ik voel me na 1 dag extreem ongemakkelijk, en wil dan echt alleen zijn. Tot echt boosheid en irritatie aan toe.
G
GoedeWietLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

Beste steelpan. Als ik je goed begrijp ben je afgekicked van GHB en keta, maar gebruik je nu nog dagelijks coke/ghb/benzos..

Als ik jou mijn advies zou moeten geven, dan zou ik zeggen dat je nog steeds verslaafd bent. En flink. Wat je op de keta hebt gedaan was volledig op het randje, en he mag blij zijn als je organen zich helemaal herstellen.

Ik zou je overgebleven sociale relaties koesteren, en ze gebruiken om 100% af te kicken van alles. Er us niet zoiets als gecontroleerd coke gebruiken. En al helemaal niet als je overgevoelig bent voor verslavingen. En dat ben je getuige je verhaal. Ik herken het, en er is geen tussenweg.

Begrijp me niet verkeerd. Je hebt al iets belangrijks overwonnen. Maar je bent er nog lang niet, en alles wijst erop dat je uiteindelijk weer in een zware verslaving valt als je met drugs blijft rommelen.

Je hebt nog alle kans op een normaal stabiel leven, mocht je erin slagen 100% af te kicken. Daarna moet je nog al je drugsrelaties permanent verbreken. En dat zal moeilijk zijn.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

slechts een toevoeging van wiki: 'Ketamine is een van de weinige psychedelische drugs die verslaving kunnen veroorzaken.'
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

Heftig hoor. Wil je je verhaal niet met ze delen? Alleen dan kan je volgens mij weer echt close worden met je familie, als ze weten wat je doormaakt. Ik denk dat het je ook flink steun kan bieden.

Welke hulp heb je momenteel? En wat gebruik je nog?
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik doe dit niet om aandacht of iets dergelijks te vragen, maar puur om jullie te informeren hoe snel t fout kan gaan. Ook voor vragen of gewoon te praten kun je me altijd een bericht sturen. Je denkt als verslaafde vaak dat jij de enigste bent die dit heeft, maar ik begrijp je en weet hoe je je voelt. Praten helpt.

Leer van mijn verhaal want de afgelopen 2 jaar waren niet alleen fysiek maar ook mentaal zwaar. Vooral de laatste 3 maanden waarvan ik elke dag veel keta nam

Kreeg na 2 jaar waarvan het eerste jaar GHB verslaving (60ml per dag 24/7) en het laatste jaar ketamine 5gr per dag last van extreme depressie en geestelijke verwardheid. Totaal niks meer kunnen, lopen, fatsoenlijk praten ging niet meer, alleen een beetje mompelen door de verdoving, extreem weinig eten. Ben in de laatste 2 maanden 10kg afgevallen en heb extreme last gekregen van k-cramps, extreem gevoelige buik, ineens benaudheid gepaard met lever en nier pijn en daar bovenop werd mijn blaaswand opgevreten door de ketamine. Ik plas nu al 6 weken stukjes vlies wat van mijn blaaswand komt.

Kun ie voorstellen, 6 weken met dezelfde pijn als een blaasontsteking. Stukjes blaaswand uitplassen en soms zo vd kaart zijn dat je in een waas leeft voor een paar dagen.

Heb hele leuke dingen met ketamine meegemaakt, maar de laatste maanden waren mentaal extreem zwaar. Echt serieus over de dood nadenken, ligplekken krijgen omdat je al 3 dagen zwaar uitgeput in je bed ligt (vriendin kwam me eten brengen op bed), zwaar depressief, geen uitweg meer weten en zelfs voelen dan je lichaam het begeeft, dit laatste is het engste wat ik heb meegemaakt. Op een kreeg ik pijn in me borst en voelde als het waren mijn lichaam zichzelf "uitschakelen" heb toen 112 gebeld maar ik was zo ver weg dat ik niet eens kon zeggen waar ik was etc. Sindsdien wel geminderd maar nogsteeds niet genoeg. Daarna weer teruggevallen naar 5gr per dag. Snachts ineens klaar wakker zijn, om 3 uur snachts de was gaan doen, het huis gaan opruimen omdat je totaal geen besef van tijd hebt.

Heb het de laatste periode extreem zwaar gehad en moest van de dokter per direct naar de pshyciater en mezelf volduwen met anti-depressiva. Dokter wist totaal niks van ketamine af en zei doodleuk ja gewoon stoppen dan, lukt jou wel. Nou wist de dokter niet dat die soort anti-depressiva de ketamine weer versterkt dus zat dagelijks zo ongeveer 5x in een k-hole.

Ben er nu een week zo goed als af, af en toe nog een paar puntjes maar dat was het. Nu besef ik pas wat ik heb meegemaakt. Ketamine verslaving doe ik nooit meer. Als ik het doe wil ik nog wel een keer k-holen maar dat was t.

Gebruik nu af en toe coke om mezelf weer wat goed te voelen als ik in een dip zit en pak daarna ghb om die depressive dag weer op te vangen.

Heb er ongeveer 200gr ketamine doorheen gejaagd, paar liter ghb en een hoop vrienden verloren. GHB is trouwens ook niet chill om van af te kicken. Deed het zelf cold turkey in me eentje. Had een volle liter weggegooid, slaappillen, spierverslapper en dat ene medicijn wat goed tegen de drang werkt voor ghb (kan ik je echt aanraden). 3 weken zwaar mentaal in de put gezeten, maar ook lichamelijk zwaar hebben. Maar na die 3 weken was t ook helemaal over.

Ook een tip, als je flink wat keta hebt gepakt, pak dan GEEN GHB om dan te kunnen slapen. Dit kan echt je leven kosten. Pak wat oxazepam, termazepam of diazepam. Maar echt geen GHB. Ben ongeveer 3 uur out gegaan, maar in plaats van niet meer bij kunnen komen (wat normaal echt niet gaat als je out bent gegaan) werd ik elke 20 seconden wakker om te moeten ademen. Ik kon niet meer ademen en moest telkens voor lucht schreeuwen eigenlijk, mijn lichaam kon t zelf niet meer tijdens de slaap.

Heb zelfs wat filmpjes gemaakt van mezelf dat ik helemaal in een space zat, om tegen mezelf te zeggen dat ik moet stoppen.

Dit KUNNEN gevolgen zijn van een verslaving. Iedereen is anders maar ik kan je vooral de ketamine erg afraden. Het is een anti-depressiva, maar tot op zekere hoogte. Ga zelf hier dan ook niet mee experimenteren, ga naar de pshycoloog en ga daar praten. Zodra je niet sterk in je schoenen staat en hetzelfde meemaakt met mij zul je het misschien niet meer aankunnen en zelfmoord plegen. Die gedachtes komen komen dan echt serieus te spraken bij jezelf. Je gelooft niet meer in het leven en denkt dat t toch niks uitmaakt. Heb vaak zat zitten kijken voor een goede zelfmoord. Maar uiteindelijk niet gekunnen gelukkig.

Leer van mij verhaal en denk goed na als je dat ene lijntje smiddags wilt pakken, want tja de week is weer doormidden:wink: zo is dat ook bij mij begonnen.

Owja en nog 1 tip voor de verslaafde die thuis zitten zonder werk en zich verveling. De enigste manier om je verslaving te overwinnen is door dingen te gaan doen. Ben zelf gaan fietsen, heerlijk buiten (moest t ook een beetje want me auto was kapot, maar dat maakt niet uit haha). Daarna 2 dagen in de week mijn moeder meehelpen met boodschappen, 1x per week langs me oma en opa en 1x per week me vriendin zien. Ik kan niet langer bij iemand zijn omdat ik verder geen gevoel meer heb. Kon/kan geen gevoel meer voelen, alleen maar somberheid. Kon niet meer geil worden, geen vreugde in dingen die ik eerst wel had en gewoon nergens iets om geven. Zelfs de dood van een goede kennis deed me niks. Nu dat ik wat meer te doen heb ok een dag ben ik met me hoofd ergens anders en voel me elke dag beter worden. Krijg weer wat energie, voel me weer een beetje de oude. Dit zal nog wel een aantal weken/maanden duren, maar uiteindelijk kom ik weer volledig tot leven.

Leer van dit verhaal, kan je een hoop ellende schelen.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

Doordat ik in een depressie zat en geen gevoel, zin in iets had, heb ik het contact met mijn moeder en oma en opa zwaar verwaarloosd. Heb mijn moeder 6 maanden niet gezien en durfde haar telefoontjes niet op te nemen door schaamte en doordat ik niet meer kon praten door de ket. Verder mijn vrienden ook verwaarloosd en op een gegeven momemt 5 dagen binnen gezeten. Geem contact met anderen, geen telefoon, niet eens boodschappen doen. Gewoon op bed zitten en ket gebruiken.

Relatie met mijn vriendin is tussendoor een paar keer over gegaan maar toen ze zag hoe slecht ik er aan toe was besloot ze bij me te blijven totdat ik weer beter was. Ik heb ook een lieve kitten waar ik zielsveel van houd en hun zijn de enigste 2 redenen (inc. Mijn moeder en opa en oma) waardoor ik geen zelfmoord heb gepleegd.

Op een dag de moed bij elkaar geraapt en onverwachts langs mijn moeder gegaan, toen ze de deur open deed viel ze direct flauw. Ze dacht dat ik ergens dood was gegaan/in de gevangenis zat. Daarna doorgereden naar mijn opa en oma en die vonden het heel lastig om mij te zien ze bartse allebei direct in tranen uit, ze waren boos omdat ik niks heb laten weten (zelfs niks op hun verjaardagen) maar ook weer blij dat ik nog leef. Mijn opa was eerst kerngezond toen ik hem voor het laatst zag maar nu was hij ernstig ziek, zag er niet uit en moest een paar keer naar het ziekenhuis. Hij had de moed dan ook bijna opgegeven. Hij vertelde dat hij elke dag een gebedje deed voor me en dagelijks moest huilen omdat ik "weg" was. Nu probeer ik wekelijks langs te gaan, of 1x in de 2 weken. Dit doet mijn opa erg veel goed, hij word elke week steeds beter en heeft weer moed gekregen om het niet op te geven.

Vind sociaal contact met familie nog erg lastig omdat ze niks van mijn verslaving weten. Alleen dat ik depressief ben.

Dit alles was ook heftig om te zien, omdat je niet alleen jezelf verwaarloosd, maar ook je geliefden, vrienden en familie. Doordat ik met mijn vriendin erover kon praten (niet alles want schaam me nogsteeds voor bepaalde dingen) heeft dat mij ook veel geholpen. Praat met iemand zou ik zeggen!! Al is het op dit forum, dit doet me namelijk ook erg goed, mijn problemen opschrijven zonder echte "veroordeling" van mensen. Ofja niet face to face.

Ben je ook verslaafd geweest of ben je dat nu nog, deel je verhaal hieronder. Het zal je goed doen.

Sorry voor het lange verhaal maar hebben jullie weer wat te lezen haha
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

SmartieAndMe zei:
Heftig hoor. Wil je je verhaal niet met ze delen? Alleen dan kan je volgens mij weer echt close worden met je familie, als ze weten wat je doormaakt. Ik denk dat het je ook flink steun kan bieden.

Welke hulp heb je momenteel? En wat gebruik je nog?
Klik om te vergroten...
Mijn moeder begon al te huilen toen ik zei dat ik anti-depressiva kreeg van de dokter. Die is hier heel erg op tegen en zou direct een hartverzakking krijgen. Wil dat haar niet aandoen, de gedachte dat je zoon alleen thuis zit en elk moment vd dag aan de drugs kan gaan zitten/heeft gezeten.

Hulp eigenlijk vrij weinig. Behalve mijn vriendin, die probeerd me te begrijpen en mee te praten etc. Maar verder wil ik zoveel mogelijk op eigen houtje doen. Ben een eigewijze die niet wilt laten zien aan de buitenwereld dat t slecht gaat enzo.

Heb nu 4 dagen geen ketamine meer op, van 5gr naar 0 zonder gekke afkickverschijnselen (net zoals ghb ofzo) alleen geestelijk is t wel ff moeilijk. Gebruik nu coke om me wat fitter en mentaal "fijner" te voelen. Daarna ghb en/of benzo's om te kunnen slapen.

Niet slim om coke te pakken, ik weet het. Maar moet hier erg veel van plassen waardoor de erge pijn in mijn blaas steeds minder word.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

Maar zou je moeder het niet nog veel erger vinden als je met zulke problemen worstelt en het niet durft te vertellen? Het is natuurlijk verschrikkelijk voor haar om te horen, maar misschien is het wel de beste weg naar herstel van zowel je familiebanden als jezelf. Je familie zal dan ook ineens begrijpen wat er allemaal gebeurd is de afgelopen jaren en waar je allemaal mee hebt moeten worstelen.

Erg goed dat je in ieder geval de boel aan het aanpakken bent. Dat vereist een hoop kracht. Ik kan me ook goed voorstellen dat je het niet aan de buitenwereld wilt laten zien, ik heb een poosje een wietverslaving gehad en hier ook vrij weinig over laten doorschemeren. Uiteindelijk denk ik wel dat het makkelijker is om te stoppen als je er open over bent.

Hou je voor jezelf bij hoeveel je nu gebruikt? Misschien is het fijn dit te noteren en dan misschien zelfs regels aan jezelf stellen hoeveel je van jezelf mag gebruiken per dag. Als je een beetje de hoeveelheden onder controle weet te krijgen kun je daarna misschien wel gaan afbouwen in kleine stapjes.

Ik hoor vaak goede dingen over https://www.drugsondercontrole.nl/. Dat is een website van de Brijder waarbij je online hulp kunt krijgen. Zij kunnen je veel tips geven en begeleiden zonder dat je ook echt ergens heen moet op afspraak of in opname moet. Je kunt het gewoon thuis van achter je computer doen. Als de drempel tot hulp zoeken groot is, is dit misschien een fijne middenweg.

Laat hier vooral weten hoe het gaat! Er zitten hier veel mensen die je kunnen steunen en tips geven.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Mijn zware periode van 2 jarig GHB en Ketamine verslavin

Vind zelf de omgeving waar je inzit als je neigt naar veralaving het belangerijkste. Heb jij een goede omgeving, goed ritme, sociale contacten, werk etc. Dan word je een stuk minder makkelijk verslaafd. Drugs is niet verslavend, het idee dat je perse wat nodig moet hebben om je zorgen of iets dergelijks weg moet werken is verslavend. Zorg dat je omgeving goed is en je bent al op 80%

Ook natuurlijk heeft je mentale toestand ermee te maken. Ben zelf heel erg mentaal beschadigd als een kind zijnde. Heb dingen meegemaakt die niemand ooit in ze leven zou moeten meemaken. Geen vaste woonsituatie (bijna iedere 2 jaar verhuizen, geen liefde tijdens de opvoeding, nooit over dingen praten, vader 2 meerdere keren en jaren in de gevangenis gezeten, meerdere zeer geweldadige invallen door politie en ga zo maar door. Dit heeft mij zeer beschadigd mentaal. Op mijn 17e verdween mijn vader ineens voor een half jaar naar het buitenland. Hij had er een "goede" (meer een logische) verklaring voor. Maar op je 17e ineens je vader niet meer zien zonder ook maar enig contact/knowhow. Zus meerdere malen in een internaat gezeten doordat ze mentaal beschadigd is en zwaar kan doordraaien zonder enige aanleiding.

Ervaar nu ook veel stress en zwaar paranoide. Elke keer als er een auto langskomt snel op de camerabeelden kijken, want ze zouden maar eens kunnen komen.

Ik moet ook constant het gevoel hebben dat ik iets op heb (denk ik zelf, moet dat mezelf afleren en leren te genieten van het leven). Al is het een bult cafeine, n snuif keta, maakt niks uit. Zolang ik maar iets "voel". Heb zelfs een tijdje elke dag pre-workouts genomen die je meestal voor t fitness neemt, ook dat gaat niet goed in je lichaam na een tijdje.

Een lastige familie met een rijk maar ook zeer negatief verleden. Heb veel leuke dingen gedaan/gekregen etc. En niks was te gek. We mochten alles en kregen alles, als we maar respect toonde en luisterde. kan op t moment meer negatieve dingen bedenken dan positieve, zou normaal andersom moeten zijn.

Voel me een stuk beter nadat ik dit van me af heb geschreven. Het is allemaal maar veel om te lezen, maar wel de moeite waard om toch even na te denken hoe slecht je het zelf echt hebt zodra je ff in de put zit. Kijk naar de leuke dingen van t leven en probeer ervan te genieten. Nu kan het nog

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."