Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumswanneer ben ik verslaafd aan alcohol ?

wanneer ben ik verslaafd aan alcohol ?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#1
het is de beginvraag van mijn verbruik

-ik drink 1/2 l tot max 1l sterke drank per dag
-ik haat sterke drank, ik mix naar 20-25 % alcoholgehalte
-dus ik mix vodka met fruitsappen, totdat ik ongeveer 3 a 4 volle coctailglazen per dag neem
-door die fruitsappen heb ik nog nooit een kater gehad

mijn vraag, hoe kan ik testen of ik verslaafd ben, bvb een week niks drinken zonder probleem ?
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
1 liter per dag sterke drank is behoorlijk

Een week niets drinken is geen oplossing

Stel jezelf een paar vragen:
Hoe vaak denk je aan alcohol
Drink je onder werk tijd
Denk je bvb om 12:00 gelukkig bijna 16;00 dan kan ik lekker een mixie maken
Stap je weleens in de auto de volgende ochtend nog onder invloed

Belangrijkste is te onderzoeken waarom je zoveel drinkt
Heb je emotionele of fysieke pijn?
Vind je het maar saai of ondraagbaar zonder alcohol

Een verslaving is niet uit te drukken in hoeveel heden
Het gaat erom waarom doe je het
En waarom elke dag zoveel

Vrienden van mij hebben vooral het idee dat alles
Saai is zonder drank en drugs
En ze zijn wat opener en 'lollig'

Ikzelf:
Ik ben verslaafd
Heb de meeste middelen wel misbruikt
Ja heb onder werk tijd gedronken ja soms stond ik op en teok een biertje open 9 uur
Zaterdag morgen en 9:15 de 2de
Regelmatig dronken op werk verschenen met de bus
Veel relaties kapot gegaan baan verloren
Paar x opname ziekenhuis wegens falen organen
Als me ex om 9:00 zondag morgen les ging geven en ik op de kinderen pastte
Kwam het regelmatig voor dat als ze 12:00 thuis kwam ik bezopen was
Begravenissen dokter bezoek allemaal onder invloed
Later werd het coke altijd onder invloed
Verscheen bij me broertje zijn rechtzaak totaal door gesnoven
En liep met 5 gr coke het paleis van justitie in
En zat gewoon te snuiven op de toeschouwers stoeltjes
Keuring cbr omtrent alcohol zwaar onder invloed va coke
Ter indicatie ik dronk 16 biertjes en kwart fles cognac per dag elke dag
Ik gebruik omdat ik me emoties en gedachten en herrineringen
Niet kan verdragen en niet wil voelen
En ookal gaat heel me lijf momenteel kapot
En gister er bijna aan onderdoor ben gegaan
Vandaag weer gehaald en weer veel
Als ik maar niks voel
Ik ben alles en iedereen al kwijt geraakt
Heb afgelopen half jaar 33.000€+ eraan besteed
Ja ik voel me er klote over ja ik wil ervan af
Maar ik wil niet voelen

Dan ga je toch in therapie oid zal je denken?
Heb vele jaren therapie opnames etc gehad
Enige wat ze doen is me plat gooien met medicatie

Ik kreeg bvb 4mg risperdal 250mg truxal 50mg prometazine 10mg diazepam en 300mg efexzor per dag met 3x 50mg oxazepam so nodig per dag

Ja ik was vooral lichamelijk suf en rustig
Maar hielp me niet in me kop
Er is ook gewoon keihard tegen me gezegd
Dit is het beter word het niet accepteer
Dat je verschillende persoonlijkheids stoornissen
Eraan over hebt gehouden
Probeer je wraak gevoelens te laten gaan
Neem vaak time outs
En probeer er wat van te maken
Maarja...

Maar stel je dus de vraag waarom drink ik
Lichamelijke onthoudings verschijnselen zal je niet hebben
Dus ik vermoed emotionele of mentale problemen
Die je verdoofd met alcohol
Kijk kritisch naar jezelf
Maak dingen niet minder erg als dat ze zijn
En als het zo is accepteer dat je een probleem hebt
En kijk alleen naar jezelf
Ga bvb niet mijn hoeveelheden vergelijken met die van kou
Dan zal je zeggen ik val wel mee

Mijn'vrienden' doen dat wel gebruiken allemaal
15+ jaar maar mindere hoeveelheden als mij
Dus zei vinden dan ze geen probleem hebben
Maar stuk voor stuk niemand kan zonder
Doen het tijdens werk
En verbergen het voor partners

Ik hoop dat je wat aan me post heb
En ik hoop echt dat je niet de zelfde hersens als mij heb met dat nare virus erin
Maar kijk echt serieus naar jezelf en vlak niets uit of af
En ja misschien moet je hulp of gesprekken of wat dan ook
Maar dat je de vraag stelt hier
Geeft al aan dat je niet zeker bent van je zaak
En dus nadenkt hey zou dit een verslaving zijn
Succes met je zoektocht

Aanpassing overleg met je huisarts mocht je twijfelen
Ik ben na jaren extreem drinken
En laatste jaar dag in dag uit 16 bier en kwart cognac
Abrupt gestopt zonder medische hulp of toezicht
Me lijf deed zo raar en vreemd dat was echt eng
Maar wat helemaal ernstig was ik kreeg een delirium(psychose)
Ik zag hoorde en dacht dingen die er niet waren
Kon ook niets onthouden geen kloppende zinnen maken
En moest echt alles opschrijven
Ik heb ook echt op me klote gehad van de huisarts
Het had eigenlijk fataal moeten zijn volgens hem
Maarja dat geluk heb ik dan weer niet :tearsofjoy:
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#3
aan Liefhebbertje

jouw quote: 'Vrienden van mij hebben vooral het idee dat alles
Saai is zonder drank en drugs
En ze zijn wat opener en 'lollig'
...komt het dichste bij denk ik

ik kan me wel iets permiteren qua vrije keuze, omdat ik al bijna een jaar niet werk
-mijn aandoening is niet te genezen, dus das in zekere zin makkelijk
-ik slaap 16 uur per dag
-en ik neem de alcohol om medicinale drugs te versterken, ook omdat het lekker is
-ik heb nooit een kater, alleen een constante roes

jouw verhaal lijkt veel dramatischer: problemen aan de 'binnenkant', met misschien de kans dat er iets aan te doen is, al is het maar een verbetering, dat zou mij al stress geven
en ook grote problemen aan de drugkant, waar ik geen idee heb voor je, wat eerst te doen, mocht je dit willen
sterkte gewenst, om beide de baas te zijn-worden-blijven :wink:
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
autysd zei:
aan Liefhebbertje

jouw quote: 'Vrienden van mij hebben vooral het idee dat alles
Saai is zonder drank en drugs
En ze zijn wat opener en 'lollig'
...komt het dichste bij denk ik

ik kan me wel iets permiteren qua vrije keuze, omdat ik al bijna een jaar niet werk
-mijn aandoening is niet te genezen, dus das in zekere zin makkelijk
-ik slaap 16 uur per dag
-en ik neem de alcohol om medicinale drugs te versterken, ook omdat het lekker is
-ik heb nooit een kater, alleen een constante roes
Klik om te vergroten...

Ga denk even duidelijk zijn neem hier geen aanstootaan aub!

Wel permiteren?
Oke kwa werkzaam leven kan je het indd permiteren geen baas die oplet
Maar denk je aan je:
Gezondheid? Bvb lever hard nieren en icm andere medicijnen drugs op een knock out of hartslag vermindering icm of lostaande vertragende adem haling?
Nooit een kater en constante roes snap ik als je continu onder invloed bent
Jou beweegreden is dus versterken roes medicinale effecten
Kan je zonder die versterking het minder goed aan?
Vind je de versterkte roes wel zo lekker elke dag te willen?
Duid dit in mijn ogen sterk op een verslaving aan

Kleine toevoeging 1 van de grotere redenen waarom mensen in een afkicktraject op dag behandelings basis terug vallen
Is de ontstane leegte lees: de ineens enorme hoeveelheid tijd die normaal aan gebruik opgingen
En het dus teveel aan oningevulde uurtjes hebben lees als niets te doen hebben
Dit is niet denigrerend bedoel ik beoordeel je ook niet in je zijn maar:
16 uur slapen en 8 uur gebruik kan ik wel koppelen aan leegte en doet me denken aan een zeer zware depressie.

Mag ik vragen waarom je ziek thuis zit?
En is er geen ander middel beschikbaar ipv 1 met zoon zware roes?
Waardoor je misschien minder snel geneigd bent alcohol te pakken
Zeg aub geen nee maar bekijk het eerst even

In mijn ogen voldoe je redelijk aan het gedrag van een zeer aktieve 'gebruiker ( zal je nog geen verslaafde noemen ben bang dat je je erdoor aangevallen voelt maar.....)
En meestal zijn er wel andere medicijnen beschikbaar die bijna of evengoed
De pijn bestrijden met iets minder gevaarlijke bijwerkingen waardoor een verslaafde
Terug zou vallen, eraan verslaafd raken, of meer gaan nemen of combineren

Mijn verhaal doet op het oog misschien dramatisch aan
Maar bedenk je mijn pijn kan je niet vergelijken met de jouwe
Ik ervaar de mijne mischien net zo of net zo zwaar goedpratend als jij de jouwe doet
Allebei willen we vooral 'high' zijn
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kan je functioneren zonder alcohol?
Als het niet kan ben je verslaafd.
:kots:
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Benzoboss zei:
Kan je functioneren zonder alcohol?
Als het niet kan ben je verslaafd.
:kots:
Klik om te vergroten...

Damn zo simpel?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Liefhebbertje zei:
Benzoboss zei:
Kan je functioneren zonder alcohol?
Als het niet kan ben je verslaafd.
:kots:
Klik om te vergroten...

Damn zo simpel?
Klik om te vergroten...
Als het goed is wel.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rest topic gelezen?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Liefhebbertje zei:
Rest topic gelezen?
Klik om te vergroten...
Ja.
Ik heb het vlug samengevoegd in 12 woorden :wave: .
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Als je elke dag drinkt is het logisch dat je geen/nauwelijks een kater hebt. Je krijgt een kater als je stopt met drinken, 't is een ontwenningsverschijnsel.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#11
wees gerust, de enige diagnose, die ik in de laatste 35 jaar gehad heb is ASS (DSM-5)
met één mentale extra complicatie

das ook de enige reden, waarom ik al een tijd niet werk, ik ben een 'zwaar geval' nu
hoe dat kan, vraag er niet om, is te prive; ik heb een uitkering en zal altijd beschermd zijn

sommigen weten waarom ik nogal veel alcohol drink, maar ik moet erover zwijgen omdat je denk ik wel weet waarom dit in mijn geval een gevaarlijk topic is...btw ik neem risico's, weet ik :beer:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."