#1
Ik heb ook een jaar of twee in dezelfde boot gezeten en misschien zit ik er nog steeds wel in, maar in mindere mate. Het was ieder weekend weer raak, vrijdags, zaterdags en soms ook zondag. Vaak tegen mezelf gezegd (vooral wanneer je brak bent): voorlopig ff een tijdje rustig en aankomend weekend ff helemaal niks. Zodra het weekend aanbreekt is het toch weer raak, klotezooi.
Op een gegeven moment net als jij ook geescaleerd tot gebruik waar enkel ik van af wist, zelfs vrienden niet. Slecht hoor.. valt ook op geen enkele wijze goed te praten, maarja het is toch gebeurd. Waar je je wel op kan focussen is de toekomst.
Ik ben blij dat je inziet dat de weg die je nu inslaat erg destructief is. Dat is namelijk stap 1. De volgende stap is voor jezelf nagaan of daadwerkelijk ook echt wilt stoppen. Wanneer je volledig achter deze beslissing staat, kun je er ook alles aan doen om dit realiteit te maken, namelijk:
Om te beginnen al je zooi weg doen.
Ten tweede al je contacten (dit kunnen dus ook 'gebruikers'vrienden zijn) verwijderen/blokkeren.
Ten derde in kaart brengen wat voor jou moeilijke momenten zijn. Bij mij was dit dus 's weekends. Voor deze moelijke momenten moet je iets vervangends zoeken. Met sporten heb ik hierin mijn eigen invulling gegeven.
Ten vierde een escape bedenken. Mocht je ooit heel sterk in de verleiding komen om wat te gaan halen of sterker nog te gebruiken, moet je hieraan kunnen ontsnappen. Langs gaan bij een vertrouwenspersoon of goede vriend zou dit kunnen zijn. Of iemand bellen die je steunt en die je net ff weer wat motivatie te binnen weet te schieten om het niet te doen.
Ten vijfde open staan voor professionele. Wil het echt niet lukken, dan zijn er gelukkig nog mensen die je hierin willen begeleiden. Je moet je niet schamen, wanneer je hier gebruik van wilt maken. Dit is juist heel moedig. Jij erkent nu namelijk dat je een probleem hebt en laat zien dat je er ook wat aan wilt doen, om het op te lossen. In tegenstelling tot het verzwijgen en hierin verstrikt blijven.
Sowieso is erover praten met iemand wel belangrijk. Samen bereik je altijd veel meer dan in je eentje. Zoals je misschien op dit forum wel hebt gelezen, gebruik ik zelf ook nog drugs. Beetje hyprocriet misschien dat ik je dit nu schrijf, maar ik herken mezelf in jouw verhaal hierboven en wil dit toch graag met je delen.
Op een gegeven moment net als jij ook geescaleerd tot gebruik waar enkel ik van af wist, zelfs vrienden niet. Slecht hoor.. valt ook op geen enkele wijze goed te praten, maarja het is toch gebeurd. Waar je je wel op kan focussen is de toekomst.
Ik ben blij dat je inziet dat de weg die je nu inslaat erg destructief is. Dat is namelijk stap 1. De volgende stap is voor jezelf nagaan of daadwerkelijk ook echt wilt stoppen. Wanneer je volledig achter deze beslissing staat, kun je er ook alles aan doen om dit realiteit te maken, namelijk:
Om te beginnen al je zooi weg doen.
Ten tweede al je contacten (dit kunnen dus ook 'gebruikers'vrienden zijn) verwijderen/blokkeren.
Ten derde in kaart brengen wat voor jou moeilijke momenten zijn. Bij mij was dit dus 's weekends. Voor deze moelijke momenten moet je iets vervangends zoeken. Met sporten heb ik hierin mijn eigen invulling gegeven.
Ten vierde een escape bedenken. Mocht je ooit heel sterk in de verleiding komen om wat te gaan halen of sterker nog te gebruiken, moet je hieraan kunnen ontsnappen. Langs gaan bij een vertrouwenspersoon of goede vriend zou dit kunnen zijn. Of iemand bellen die je steunt en die je net ff weer wat motivatie te binnen weet te schieten om het niet te doen.
Ten vijfde open staan voor professionele. Wil het echt niet lukken, dan zijn er gelukkig nog mensen die je hierin willen begeleiden. Je moet je niet schamen, wanneer je hier gebruik van wilt maken. Dit is juist heel moedig. Jij erkent nu namelijk dat je een probleem hebt en laat zien dat je er ook wat aan wilt doen, om het op te lossen. In tegenstelling tot het verzwijgen en hierin verstrikt blijven.
Sowieso is erover praten met iemand wel belangrijk. Samen bereik je altijd veel meer dan in je eentje. Zoals je misschien op dit forum wel hebt gelezen, gebruik ik zelf ook nog drugs. Beetje hyprocriet misschien dat ik je dit nu schrijf, maar ik herken mezelf in jouw verhaal hierboven en wil dit toch graag met je delen.