Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerhaal over langdurige crack/cocaine verslaving & vraag naar hulp

Verhaal over langdurige crack/cocaine verslaving & vraag naar hulp

5 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
K
KwmLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wil dit gewoon even kwijt...

En als er iemand is die met een gelijkaardige situatie/verslaving zit, of iemand die het al grotendeels heeft overwonnen...zou ik het leuk vinden als je ideeën of tips hebt om herstel een grotere slaagkans te geven. :)

Anyway, ik ben dus verslaafd aan crack. Niet eens cocaine meer, als ik één of enkele lijnen snuif, doet me dat niets. Het enige waar ik dan aan denk is om zo snel mogelijk alleen te kunnen zijn zodat ik crack kan maken en rustig een fles of pijpke kan bovenhalen.

Ik ben nu 32 jaar. Ik begon op mijn 20 jaar, als't niet enkele jaren vroeger was, met cocaine te gebruiken. Zeer regelmatig, heel snel na elkaar, in principe tot het geld op was. Elke keer opnieuw. Soms ging ik wel een week of 2 zonder meer dan een gram te gebruiken ofzo. Maar vanaf ik terug geld had, ging het extreem snel op en praktisch exclusief aan cocaine. Ik gebruikte ook cocaine als een soort 'zelf medicatie'. Of dat maakte ik me waarschijnlijk gewoon wijs, ik heb namelijk op mijn 17 een eerste psychotische aanval gekregen door een slechte lsd trip. Die psychische kwetsbaarheid heeft veel van mijn leven aangetast. Maar in ieder geval deed coke snuiven mij eigenlijk gewoon voelen alsof ik terug 'de oude' was. Zoals ik was voor die psychotische episode. Nu, ik weet niet of ik dat gewoon als excuus gebruikte om cocaine te kunnen gebruiken zonder een schuld/schaamte gevoel te krijgen.

Het is heel erg mogelijk dat dat het geval was, excuses maken en mezelf goed praten, is een heel slechte eigenschap die ik heb aangeleerd over de jaren.
In ieder geval, dat waren de eerste stappen van mijn verslaving.

Toen gebruikte ik zeker al problematisch maar ik gebruikte nog op een 'sociaal' niveau. Ik ging uit, ik sprak af, ... ik had nog een sociaal leven. Hoewel zowat elke activiteit samen ging met drugs.

Over de jaren heen, ik denk dat ik ongeveer tot mijn 27 heb gesnoven, ging het van snuiven naar basen (crack).

Er zijn veel dingen gebeurd vanaf toen tot nu.

Ik ga niet alles proberen te beschrijven, want ik vergeet waarschijnlijk toch de helft of meer. Maar ik ga gewoon enkele gebeurtenissen noteren die me het meest zijn bijgebleven.

- Familie, relaties en vriendschappen die allemaal compleet zijn verwaterd/verdwenen door continu te liegen, bedriegen, gebruiken, etc. Mijn familie is me nu nog aan het steunen, maar hun liefde en geduld loopt ook ten einde. Hoe ongelooflijk goed ze met me zijn geweest en me te hebben geprobeerd te helpen, het maakte niet uit in die tijd..Ik bleef hervallen en gebruiken. Ze zijn ook op.

(Zoals een kameraad, die ik ondertussen ook verloren ben, me duidelijk heeft verteld: "Je kan je bruggen niet blijven verbranden. Vroeg of laat worden ze niet meer hersteld.")

- Dakloos geworden in het buitenland, op 2 verschillende momenten in mijn leven. Ik heb enkele keren geprobeerd om 'opnieuw te beginnen' in het buitenland via nieuw werk, woonst en omgeving...Eerlijk gezegd was dat ook iets dat ik mezelf en mijn omgeving voorloog. Ik ben nooit daadwerkelijk clean vertrokken, dus om te verwachten om clean te worden op mijn alleen zonder sociale controle en met geld op zak...is te belachelijk voor woorden.

De 2e keer, in Spanje, heb ik op letterlijk op karton geslapen in steegjes, in een kraakpand en uiteindelijk ook in een centrum voor daklozen. Ik had letterlijk niets meer buiten de kleren die ik aan had.

- Een ervaring die me nadien een psychotische episode heeft bezorgd, ik kwam in een 'crackden' terecht met iemand die duidelijk acuut psychotisch was geworden en me uiteindelijk een (brood)mes op mijn keel heeft geplaatst en me proberen te exorciseren omdat ik hem had onderbroken bij een gebed van hem. Ik weet nog altijd niet hoe ik daar ben weg geraakt, ik herinner me bijzonder weinig van die ervaring. Maar nadien ben ik wel een maand of langer zelf acuut geworden.

- 1 van de laatste ervaringen die ik wil delen is na mijn laatste poging om hulp te zoeken in een afkick centrum, onderweg terug naar mijn thuis was. Ik was aan't station in Antwerpen-centraal, op perron 11 of whatever, en ging de trein nemen. Ik weet nog dat ik de trein hoorde aankomen en ik kraakte. Ik kon het niet meer, ik was op, ik hoorde de trein aankomen en ik had zo een angst gekregen van wat ik aan het denken was en wou doen, dat ik mezelf zo plaatste, dat ik me letterlijk vasthield aan waar ik zat met mijn benen om het niet allemaal op te geven en te springen.

Anyway, ik wou dit gewoon even kwijt...

--

Ik ben nu bezig met een herstel, een plan, doelen en vooral ZELF de motivatie hebben en het ZICHT hebben op een beter leven.

Want moeten stoppen, werkt zelden.
Stoppen omdat het te erg is geworden, werkt (voor mij) ook blijkbaar niet.
Wat me echt motiveerd deze keer is dat ik terug een blik heb gekregen op een leven dat de moeite waard is. Zonder drugs, zonder escapisme en zonder zelfdestructiviteit.

Ik heb al enkele stappen ondernomen, zoals praatgroepen volgen, werk zoeken, bezigheden/hobbies zoeken (nog niet echt gevonden), dealers en gebruikers verwijderen uit mijn dagelijks leven, dit forum joinen :) en nog wat kleine stapjes om het mezelf moeilijk te maken om te 'vergeten' waarom ik wil stoppen.

Bv - De foto in bijlage is momenteel, en blijft, mijn PC achtergrond om mezelf te confronteren met waar ik ben aan begonnen, en waar ik mee wil stoppen. Om niet te vergeten.

Maar alle hulp, tips, succesverhalen, etc. (echt alles) dat kan helpen, is meer dan welkom!

Ook wil ik als laatste even zeggen aan andere mensen die nog met verslaving of andere problematiek aan het worstelen zijn, om me altijd te mogen contacteren als je wilt praten, hulp vragen, of eender wat.

Je bent niet alleen in deze strijd en samen zijn we des te sterker. :)

Bedankt voor te luisteren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kwm zei:
Een ervaring die me nadien een psychotische episode heeft bezorgd
Klik om te vergroten...
Een kennis werkt op een psychoseafdeling en kankert regelmatig hoe dramatisch de combinatie psychose en drugsverslaving is. Grootste deel van de patiënten daar was ook cocaïne verslaafd van wat ik begreep. Een collega van hem kreeg een mes tegen de keel werd gedrukt in vergelijkbare context aan jou verhaal, die kwam een paar maanden niet meer op zijn werk. Dakloos zijn gaat waarschijnlijk ook niet in de koude kleren zitten. Erg lastig ook nog eens een hindernis overkomen wanneer je je gedachten al moeilijk onder controle kunt houden en vertrouwen.

Antwerpen is de laatste stad waar ik mij zou willen bevinden als dakloze, die stad is al deprimerend genoeg op zichzelf.
Kwm zei:
Maar alle hulp, tips, succesverhalen, etc. (echt alles) dat kan helpen, is meer dan welkom!
Klik om te vergroten...
Ik kan niet zeggen dat ik mij ooit in een erg vergelijkbare situatie heb bevonden maar om toch maar even hardop mee te denken. De achilleshiel van cocaïne is dat het een zeer prijzige hobby is. Je geld / inkomen bij iemand anders in bewaring stellen en die je eten en huur laten betalen zodat je simpelweg geen cocaïne kunt kopen voor enige tijd kan misschien een overweging waard zijn. Het klinkt alsof je een hoop hebt mee gemaakt en wel wat cliché rust en stabiliteit kunt gebruiken voor een tijdje.

Als je al 12 jaar worstelt met deze verslaving ga je gok ik professionele hulp nodig hebben, er vanuit gaande dat je nog steeds in Antwerpen woont: https://www.pzbethanienhuis.be/

Succes en sterkte.
K
KwmLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey Jmths,

Bedankt alvast voor de tijd te nemen om te antwoorden en te helpen. :)

Ik ben wel nooit dakloos geworden in Antwerpen, noch gewoond in Antwerpen. Ik heb, dankzij familie (die woont in regio Antwerpen en werkt in een bepaald ziekenhuis), in ZNA (na Spanje, waar ik wel dakloos was geworden) ongeveer 6 maanden mogen proberen af te kicken. Wat spijtig genoeg toen niet is gelukt.

Maar in ieder geval vind ik je idee over niet 'rechtstreeks' aan geld te kunnen zeker niet slecht. Het is me eignl ook al verschillende keren voor gesteld maar ik heb altijd afgewimpelt met excuses.

Eerlijk gezegd ben ik er nu nog een beetje sceptisch tegenover, maar wel minder dan vroeger. Ik denk inderdaad dat het alleen maar kan helpen, okay het zal wel irritant zijn om me voor alle uitgaven te moeten verantwoorden...Maar het is ook waar dat elke keer ik goede voornemens had en ben proberen te stoppen, zodra er geld was, ik zowat aan niets anders kon denken tot ik ben kunnen gaan halen..

Kga maandag, of zodra mogelijk, is horen over budgetbeheer enzo.

--

Op vlak van professionele hulp zie ik het wel een pak minder zitten, niet omdat ik de hulp zelf niet wil. Maar omdat ik al redelijk vaak in een ontwenningsinstelling en andere instellingen heb gezeten en in principe de meerwaarde van dat nog eens opnieuw te doen niet echt zo in zie.

Ik denk dat ik alles wat ze me kunnen bijbrengen al van ze heb ontvangen en dat ik nu in principe gewoonweg de stappen moet ondernemen om het zonder in een beschermde 'cocoon omgeving' te moeten kunnen Er zijn wel andere vormen van professionele hulp waar ik mee bezig ben die zeker helpen.

In ieder geval, bedankt nogmaals voor je hulp! :)
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat een verhaal... 😯.
In ieder geval wens ik je heel veel sterkte en succes met je herstel! Ik ben zelf ook aan meerdere dingen verslaafd geweest, en nog steeds aan andere dingen, blijft een lastig punt... Crack heb ik geen ervaring mee maar coke ben ik 7 jaar verslaafd aan geweest, en gebruik dat nu niet meer... Heel sporadisch nog eens, maar niet omdat ik dat "moet".. had dat nooit van mezelf verwacht, blijkbaar is het mogelijk😂. Wiet heb ik (ongeveer) 10 jaar dagelijks gerookt, ook daar ben ik tegen alle verwachtingen in overheen gekomen, ik rook zo nu en dan nog eens een joint, maar ook niet meer omdat het "moet ".

Ik ben er echt van overtuigd dat het puur je eigen wil is die jou van je verslaving kan verlossen, wat dat ook is.., niemand anders kan dat voor jou doen, het moet echt uit jezelf komen. Nogmaals ik heb geen ervaring met crack dus ik weet niet hoe de afkick daarvan lichamelijk voelt, dus daar zal ik maar verder niet op ingaan..

Maar als zelfs IK een verslaving kan overwinnen, kan iedereen het😋.
Mja ik loop zelf de laatste tijd weer te kutten met m'n speed gebruik, is geen slap excuus ofzo, maar door die quarantaine heb ik momenteel schijt eraan, ik kan niks doen ik zie niemand... niks, dus dan maar gebruiken 🙄. Normaal heb ik bijna geen tijd over voor mezelf naast werk etc. dat scheelt echt een hoop! Mja nu heb ik dus zeeën van tijd.... ernstig😅..

Als die quarantaine voorbij is ga ik gewoon weer fulltime werken en stop dan ook gelijk weer met die teringzooi, fulltime werken is wat dat betreft echt mijn redding, dan heb je (meer) regelmaat, je verdiend geld (handig om m'n huis te betalen🤪) en je hebt ook verantwoording, zoals dus rekeningen betalen... en uiteraard wil ik op m'n werk ook nog een beetje functioneren, dus eet ik automatisch ook gezonder... Misschien heb je hier iets aan, ik hoop het voor je🙂.
K
KwmLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hey Aniet_Speed,

Bedankt voor dit succesverhaal mee te delen :) Heel leuk om te horen dat je met succes van verschillende verslavingen bent af geraakt.

En inderdaad, zonder het zelf te willen zie ik moeilijk in hoe het iemand kan lukken om van een verslaving af te geraken. Natuurlijk is stoppen op wil/wilskracht alleen vaak niet voldoende, anders zouden er een pak minder verslaafden zijn denk ik. Maar het blijft wel een cruciale factor.

Khoop dat je snel terug kan gaan werken en dat je iets vindt om je mee bezig te houden tijdens de quarantaine ipv speed te pakken.

Ik zeg dit absoluut 100% zonder enige vorm van oordeel of whatever (zou belachelijk hypocriet zijn haha), maar khad je situatie met speed in een andere topic gelezen en als het je niet zou storen dat je er meer van bent aan't pakken dan voor de quarantaine, dan zou je het waarschijnlijk niet hebben gepost, toch?
Dus wat ik probeer te zeggen is gewoonweg dat ik denk dat je meer in je mars hebt dan je misschien zelf denkt?

Aniet_Speed zei:
Maar als zelfs IK een verslaving kan overwinnen, kan iedereen het😋.
Klik om te vergroten...

^ Geloof me vrij, iemand die een cocaine verslaving van 7 jaar en een weed verslaving van 10 jaar kan overwinnen, is niet een 'Zelfs IK' :)

Anyway, nogmaals bedankt voor je motiverende post! :)
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kwm zei:
Natuurlijk is stoppen op wil/wilskracht alleen vaak niet voldoende, anders zouden er een pak minder verslaafden zijn denk ik. Maar het blijft wel een cruciale factor.
Klik om te vergroten...

Daarom ook dat ik zei, ik weet niet hoe de lichamelijke afkick is van crack😉, ik weet wel dat je geest, je mindset een héél krachtig iets is, wat tot héél veel dingen in staat is te bereiken..

Kwm zei:
Khoop dat je snel terug kan gaan werken en dat je iets vindt om je mee bezig te houden tijdens de quarantaine ipv speed te pakken.
Klik om te vergroten...

Ik hoop het ook, al moet ik toegeven dat een paar weken voor mezelf ook niet echt heel vervelend is eerlijk gezegd...🤭.. Werk echt veel en heb nooit rust, dus vind t op het gebruik na, wel best even.. Ik heb genoeg te doen hoor, maar ja dan komt toch dat duiveltje opzetten, die mij wijsmaakt dat al die dingen een stuk makkelijker gaan met wat pep op.. niet alleen dat, ik voel me dan gewoon lekkerder... Ondanks dat ik weet hoe erg ik straks naar de klote ben, ik mag nu al zoveel niet! Kan nergens naartoe behalve de supermarkt nou joepieee😅 kan niet afspreken met mensen, nou wat hou je over... geen flikker behalve mezelf toch even dit gunnen.. snapje😜

Kwm zei:
Dus wat ik probeer te zeggen is gewoonweg dat ik denk dat je meer in je mars hebt dan je misschien zelf denkt?
Klik om te vergroten...

T is ook, lang verhaal kort, altijd een strijd, alles wat er in m'n leven gebeurd.. Niks gaat mij voor de wind, dus vind het zogezegd niet eerlijk als ik mezelf dan ook nog eens dingen ga opleggen, zoals ik eerder heb gezegd, je moet al zoveel!

Kwm zei:
Geloof me vrij, iemand die een cocaine verslaving van 7 jaar en een weed verslaving van 10 jaar kan overwinnen, is niet een 'Zelfs IK' :)
Klik om te vergroten...

Ik bedoelde meer, ik was zo'n diehard blower, als je mij zag dacht je gelijk aan blowen zegmaar😆.. Zelfs ik zelf verbaasde me over het feit dat ik gestopt was, een hele vreemde gewaarwording hahaha...

Maar thanks en graag gedaan😋
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."