Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin: verslaafd of niet?

Ritalin: verslaafd of niet?

6 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik denk dat cannabis hier vooral de boosdoener is. Ons cannbioden systeem inweeg complex en wat men ervan weet is nog maar schaars. Wel is bekend dat het invloed heeft op bepaalde activiteit van neurotransmitters. Eentje hiervan is serotonine, serotonine heeft invloed op de andere neurotransmitters en omgekeerd. In welke maten kan ik moeilijk zeggen.

ten 2de een voordeel: je symptomen kwamen niet door verslaving... oef! Amfetamine geven geen fysieke ontwenning. De gebruiker voelt zich de dagen erna wel erg moe en depressieve gevoelens kunnen hierbij samengaan. Amfetamine verslaving is vooral psychisch. Bij relatine is door zijn profiel, die kans echt wel veel kleiner dan bij lis,Dex,Levo of andere

het is geweten dat cannabis bij amfetamine erg onprettig uit kan vallen. Vaak komen onrust; paranoïde, angst, hallucinaties en hevige hartkloppingen voor.

je symptomen doen mij denken aan het begin van een acute hyperventilatie aanval oftewel een paniekaanval. Let op je ademhaling. Is die oppervlakkig, snel, vanuit de borst, dan hoef je niet verder te zoeken. Is dit niet het geval kan het nog zijn dat je last had van een irrationele angstaanval. Dat komt door een plotse verstoring van de chemie in de hersenen. Ook hier denk ik dat cannabis de boosdoener is. Ik zou de combo zoveel mogelijk meiden. Je kan hier angststoornis mee in de hand werken. Ik spreek uit ervaring.

beter is minstens 8 uur tussen stimulans en cannabis laten en gebruik sowieso geen cannabis als je je al niet oké voelt, hier bedoel ik niet perse lichamelijk mee maar ook nerveus, gejaagd, geïrriteerd onprettig gedrag, storende gedachten, negatief denken ect... cannabis is erg gevoelig voor intentie en versterkt reeds aanwezige emoties en gedachten.

je pillen een keer later in nemen kan geen kwaad, zolang je maar rekening houdt met de maxdosis en het interval.

voor te slapen zou ik je eerder aanraden om naar kruiden te grijpen: passiflora, valeriaan, ashwagandha, skullcap of slaaproos (slaapmutsje) of een combinatie van de 2.

Hoop je hiermee te hebben kunnen helpen!
Mvg xxtraminimal
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi.

Ik gebruik al ruim 15 jaar ritalin.

Gekregen op recept van psychiater ivm add.

Aan het begin gebruikte ik het dagelijks gedurdende de dag door. 1 pil is 10mg bij mij. 3 pillen per dag was het.

Aantal jaar later hoefde het niet volgens mijn psychiater (zo rond mijn 18e). Zelf heb ik toch illegaal blijven kopen omdat het mij hielp met mijn studie.

Nog nooit enige verslavingsproblemen ervaren. Ik gebruiktehet sporadisch in tijden van extreme drukte (lees:tentamenweken). Ging een aantal jaar zo door. Dit betekende gewoonlijk: 1 week per maand, 3 pillen per dag (in 1x nemen).

Nu heb ik het in de periode 15 juni-25 juli extreem druk. Sinds 15 juni gebruik ik in de ochtend 3x10mg pillen en dan rond 14.00 2x10mg pillen.

In de avond kan ik niet slapen (pas rond 3 uur ofzo) waardoor ik een half plakje spacecake per avond eet. Dat helpt mij in slaap te vallen.

Vandaag: ik werd wakker om 09:00 en heb mijn ritalinpillen pas om 12:00 ingenomen omdat ik in de ochtend nog even naar de coffeeshop wilde voor spacecake.

Ik merkte (nu nog steeds omdat de pillen nog niet zijn ingewerkt) de volgende dingen:

- ik voelde rare tintelingen in mijn lichaam, voornamelijk in mijn armen. Het is te vergelijken met het gevoel dat je krijgt als je een dag geen sigaretten hebt gerookt.
-ik vergat enorm veel en haalde van alles door elkaar in mijn hoofd.
-ik werd hyperactief: ik werd heel chaotisch in mijn doen en denken en ik betrapte mezelf er een aantal keer op dat mijn kaken stijf op elkaar waren (zoals wanneer je xtc hebt gebruikt).
-mijn handen en armen trilden heel erg. Dit kwam en ging steeds weg. Zelfs nu tijdens het typen trillen mijn vingers nog.
-ik zweette en had licht koorts (ben pas verkouden geweest. Nu nog snotneus. Kan daarmee te maken hebben.

Het is niet zo dat ik hunkerde naar ritalin of het uberhaupt weer wilde gebruiken. Ik gebruik het puur omdat het noodzakelijk is. Na deze periode ga ik sowieso tot januari 2022 niet gebruiken.

Mijn vraag: ik weet dat bovenstaande symptomen op een verslaving duiden, maar ik voel me niet verslaafd. De wil om ritalin te gebruiken ontbreekt namelijk, ik doe het puur uit noodzaak. Ben ik verslaafd aan ritalin of niet?

Is ritalin uberhaupt verslavend?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Je voelt je niet verslaafd maar dat ben je wel
Ritalin is zeker verslavend.zorg eerst dat je gebruik..elke dag qua dosering en tijd hetzelfde is. Stabiliseren dus.
Als je dat hier opschrijft kunnen we je beter helpen
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Avoicc zei:
Ik gebruik het puur omdat het noodzakelijk is.
Klik om te vergroten...

Jij vind het noodzakelijk, het is het niet. Dat maakt je al mentaal verslaafd.

Avoicc zei:
Ben ik verslaafd aan ritalin of niet?
Klik om te vergroten...

Als je het je al afvraagt is het vaak zo.
Je overschrijd ook flink de dosering en dat is ook misbruik.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deze klachten lijken methylfenidaat gerelateerd.

Deze dosering methylfenidaat is volgens de wiki niet extreem, maar als je het combineert dan misschien wel?
Je slaapkwaliteit is waarschijnlijk niet echt fantastisch, je brein is wakker maar wordt platgeslagen met cannabis.

Na deze periode ga ik sowieso tot januari 2022 niet gebruiken.
Klik om te vergroten...

Zou ik doen als ik jou was, elders lees ik dat je je de hele dag een zombie/robot/leeg omhulsel voelt, klinkt alsof de ritalin je dwars zit...
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Extraminimal zei:
Ik denk dat cannabis hier vooral de boosdoener is. Ons cannbioden systeem inweeg complex en wat men ervan weet is nog maar schaars. Wel is bekend dat het invloed heeft op bepaalde activiteit van neurotransmitters. Eentje hiervan is serotonine, serotonine heeft invloed op de andere neurotransmitters en omgekeerd. In welke maten kan ik moeilijk zeggen.

ten 2de een voordeel: je symptomen kwamen niet door verslaving... oef! Amfetamine geven geen fysieke ontwenning. De gebruiker voelt zich de dagen erna wel erg moe en depressieve gevoelens kunnen hierbij samengaan. Amfetamine verslaving is vooral psychisch. Bij relatine is door zijn profiel, die kans echt wel veel kleiner dan bij lis,Dex,Levo of andere

het is geweten dat cannabis bij amfetamine erg onprettig uit kan vallen. Vaak komen onrust; paranoïde, angst, hallucinaties en hevige hartkloppingen voor.

je symptomen doen mij denken aan het begin van een acute hyperventilatie aanval oftewel een paniekaanval. Let op je ademhaling. Is die oppervlakkig, snel, vanuit de borst, dan hoef je niet verder te zoeken. Is dit niet het geval kan het nog zijn dat je last had van een irrationele angstaanval. Dat komt door een plotse verstoring van de chemie in de hersenen. Ook hier denk ik dat cannabis de boosdoener is. Ik zou de combo zoveel mogelijk meiden. Je kan hier angststoornis mee in de hand werken. Ik spreek uit ervaring.

beter is minstens 8 uur tussen stimulans en cannabis laten en gebruik sowieso geen cannabis als je je al niet oké voelt, hier bedoel ik niet perse lichamelijk mee maar ook nerveus, gejaagd, geïrriteerd onprettig gedrag, storende gedachten, negatief denken ect... cannabis is erg gevoelig voor intentie en versterkt reeds aanwezige emoties en gedachten.

je pillen een keer later in nemen kan geen kwaad, zolang je maar rekening houdt met de maxdosis en het interval.

voor te slapen zou ik je eerder aanraden om naar kruiden te grijpen: passiflora, valeriaan, ashwagandha, skullcap of slaaproos (slaapmutsje) of een combinatie van de 2.

Hoop je hiermee te hebben kunnen helpen!
Mvg xxtraminimal
Klik om te vergroten...
100% dit: en de chaos en vergeetachtigheid is denk ik een rebound effect. Ben je ook snel geïrriteerd of boos?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Die ene zei:
100% dit: en de chaos en vergeetachtigheid is denk ik een rebound effect. Ben je ook snel geïrriteerd of boos?
Klik om te vergroten...
To.heedt niet meer gereageerd.sinds hij dit topic opende op 1 juli..hij zal je reactie ook niet lezen helaas (als je op zijn naam staat zie je wanneer hij het laatst online was)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."