Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKennismaking, bijna of toch wel verslaafd?

Kennismaking, bijna of toch wel verslaafd?

18 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Misbruik van middelen kan vele oorzaken hebben. verslaving is een definitie daarin in de breedste zin van het woord.
Van matig tot problematisch tot fataal. De algemene regel is dat wanneer het gebruik schade aanricht aan jezelf en/of je omgeving en ten koste van gezond handelen gaat er wel dergelijk een middelenprobleem is. Zoals dopemonster zegt, zoek hier professionele hulp voor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Welaan dan ben je (nog) niet verslaafd i.m.o.
Want dan ben je in eerste instantie de controle kwijt, je lijf en geest willen maar één ding:
Meer, meer, meer. Onder invloed zijn.
Lekker de problemen wegdrukken.
Je gewoon echt fijn euforisch voelen....
e
ellie_95Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hi all,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum. De laatste tijd merk ik dat mijn middelen gebruik uit de hand loopt en dat ik graag ergens mijn verhaal wil doen. Vandaar dat ik nu hier ben, en dit schrijf.

In het kort: ik ben 26 jaar en woon in Amsterdam. Vorig jaar februari is het uit gegaan met mijn relatie en was ik mega verdrietig. Om nog wel op een normaal niveau door te kunnen werken ben ik ritalin gaan slikken. Hierdoor voelde ik overdag het verdriet niet en kon ik lang en goed doorwerken. Helaas ben ik door de corona crisis mijn baan in juli verloren en vond ik snel iets anders. Deze baan was eigenlijk iets te makkelijk voor mij en weinig uitdaging. Maar ik heb het aangenomen omdat ik niet werkloos wilde zijn. Vanwege corona heb ik vanaf oktober 2020 volledig thuis gewerkt. Ik weet niet meer precies hoe en wanneer, maar ergens in die tijd ben ik ook naast het ritalin slikken gaan drinken. Ik denk dat dit komt omdat de ritalin niet meer zoveel effect gaf, maar ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen. Ook is er op een punt bij gekomen dat ik naast de ritalin en alcohol er ook cocaïne nam. Op mijn diepte (hoogte?) punt, gebruikte ik zeker 4 van de 5 werkdagen middelen en in het weekend "recreatief".

Ik weet dat dit mega slecht is voor mijn lichaam. En dat dit alleen komt omdat ik niet gelukkig ben met hoe mijn leven eruit ziet.
Ondertussen ben ik al aan het minderen. De afgelopen 4 weken heb ik in plaats van 4/5 dagen (door de weeks) middelen gebruiken "maar" 1/2 dagen gebruikt. Omdat ik meer tijd nuchter ben heb ik meer tijd om na te denken wat er nu is wat ik mis. En waarom ik niet lekker in mijn vel zit. En dan komt er snel veel boven drijven.
Nu ben ik op een punt waarbij ik niet zo goed weet wat ik moet doen. Ben ik verslaafd? Volgens de richtlijnen wel, maar ik kan zonder veel moeite veel minder gebruiken. En wat moet ik nu? Naar de huisarts? Op zoek naar een nieuwe baan omdat ik deze niet leuk vind, maar wat wil ik dan?
Eindstand: veel onduidelijkheid en verwarring. Ik vind het fijn hier voor het eerst mijn verhaal kwijt te kunnen. Dit voelt al als een stap de goede richting in.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zelfbewust worden is de eerste stap in een hoop dingen zoals je zelf al weet.
Je gaat struggelen met de vraag kan ik dit onder controle houden of niet zoals je zelf al beschrijft. Ik ben iemand die niet snel labels op dingen plakt en graag vrij nuchter tegen dingen aankijkt.
Verslaafd zijn hoeft niet te betekenen dat je de hele dag 24/7 middelen zit te gebruiken maar wat wel een duidelijk kenmerk van verslaving is, en dan spreek ik uit ervaring dat je er (veel) minder controle over hebt dan je je realiseert en er echt tegen moet gaan vechten om er vanaf te blijven (cravings) natuurlijk is iedereen hier anders in en de ene is gevoeliger om verslaafd te raken dan de ander.
Ik raad aan om aan je problemen te gaan werken en aan je middelengebruik en lukt het je zelfstandig om te minderen/stoppen is dat een goed teken.
Tijdje met alles stoppen is sws wel ff een aanrader zodat dingen niet escaleren.
Blijkt het je niet te lukken en word het misschien alleen maar erger dan raad ik je aan om toch echt contact op te nemen met een verslavingszorg.
Veel succes en sterkte toegewenst en ik hoop dat je je geluk zult vinden❤
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoe gaat het nu met je? Gebruik je alleen in het weekend? Heb je vrienden die afleiding kunnen bieden? Weten zij hiervan?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben ook benieuwd hoe het met deze persoon gaat nu...
Ik heb dit draadje goed doorgelezen en ik ga er een topic over maken, met de Vraag:
Wat is een verslaving? Hoe beleef je deze, wat vind je zelf? E. M.
e
ellie_95Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Hi all,

Allereerst, bedankt voor jullie reacties!

Hoe gaat het nu?
Met ups and downs. Ik heb sinds het weekend van 14 augustus (bewust) geen cocaïne meer gebruikt. Dat klinkt niet zo lang, maar voor mij is het lang geleden dat ik bijna 3 weken achter elkaar geen cocaïne heb gebruikt. Wat mij opvalt dat het mij ondanks dat vrij makkelijk lukt om er vanaf te blijven.
Daarnaast ben ik goed gaan nadenken waarom ik naar de middelen (drugs, alcohol) grijp. Toen ik het eerste bericht schreef dacht ik dat dit 100% kwam door mijn baan en lang geleden door de break up. Dit lijkt niet helemaal zo te zijn, ivm herkenbaarheid wil ik er niet te veel op in gaan. Maar waar het op neer komt is dat ik mij door mijn huidige huisgenoot vaak niet veilig in mijn huis voel. Dit gaat veranderen, ik heb besloten om mijn huidige woning uit te gaan. Helaas duurt dit door omstandigheden nog tot november, gelukkig kan ik tot die tijd veel naar mijn ouders toe waar ik mij wel veilig voel.

Ik merk dat ik stappen zetten spannend vind en regelmatig even een momentje moet huilen om het eruit te gooien. Maar ik zie dat maar als een goed iets. Liever dat dan grijpen naar de middelen.

Het plan voor nu in om na de verhuizing te gaan zoeken naar een andere baan. Ik merk dat door de verhuizing mijn hoofd al vol genoeg zit. Het lukt nog steeds om maximaal 2 dagen per week ritalin te gebruiken. Ik ben nu op het punt dat ik per keer maximaal 2 pillen per keer(dag) neem ipv 4. Dus dit is ook een verbetering sinds de vorige keer (11 augustus). De hoeveelheid alcohol die ik drink is nog ongeveer het zelfde als 11 augustus.

Voor nu hoop ik dat het lukt om de trend van mindering op deze manier voort te zetten. Mijn doel is niet om in 1 keer met alles te stoppen. Maar ik wil gezonder zijn en middelen niet gebruiken als verdoving of een manier om de dag door te komen. Het helpt dat ik een plan heb. Makkelijk is het niet. Maar ik wil mijn leven niet laten leiden door middelen.
e
ellie_95Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Dopemonster zei:
Zelfbewust worden is de eerste stap in een hoop dingen zoals je zelf al weet.
Je gaat struggelen met de vraag kan ik dit onder controle houden of niet zoals je zelf al beschrijft. Ik ben iemand die niet snel labels op dingen plakt en graag vrij nuchter tegen dingen aankijkt.
Verslaafd zijn hoeft niet te betekenen dat je de hele dag 24/7 middelen zit te gebruiken maar wat wel een duidelijk kenmerk van verslaving is, en dan spreek ik uit ervaring dat je er (veel) minder controle over hebt dan je je realiseert en er echt tegen moet gaan vechten om er vanaf te blijven (cravings) natuurlijk is iedereen hier anders in en de ene is gevoeliger om verslaafd te raken dan de ander.
Ik raad aan om aan je problemen te gaan werken en aan je middelengebruik en lukt het je zelfstandig om te minderen/stoppen is dat een goed teken.
Tijdje met alles stoppen is sws wel ff een aanrader zodat dingen niet escaleren.
Blijkt het je niet te lukken en word het misschien alleen maar erger dan raad ik je aan om toch echt contact op te nemen met een verslavingszorg.
Veel succes en sterkte toegewenst en ik hoop dat je je geluk zult vinden❤
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor jouw berichtje! <3
Ik probeer nu inderdaad eerst zelf te minderen, mocht dat niet lukken dan ga ik bij de huisarts aan de bel trekken. Tot nu toe gaat dit zelf ook best oké, maar ik probeer wel scherp en kritisch naar mezelf te blijven kijken.
e
ellie_95Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Brakka Mang zei:
Misbruik van middelen kan vele oorzaken hebben. verslaving is een definitie daarin in de breedste zin van het woord.
Van matig tot problematisch tot fataal. De algemene regel is dat wanneer het gebruik schade aanricht aan jezelf en/of je omgeving en ten koste van gezond handelen gaat er wel dergelijk een middelenprobleem is. Zoals dopemonster zegt, zoek hier professionele hulp voor.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je reactie!
Op dit moment richt het geen schade aan mijn omgeving aan. Maar ik weet donders goed dat alcohol gif is en ritalin ook allemaal nare bijwerkingen heeft voor je hart en bloeddruk. Daar wil ik om die reden helemaal vanaf. Een glas wijn in het weekend prima, maar deze hoeveelheid is ongezond.
e
ellie_95Lid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Ik ben ook benieuwd hoe het met deze persoon gaat nu...
Ik heb dit draadje goed doorgelezen en ik ga er een topic over maken, met de Vraag:
Wat is een verslaving? Hoe beleef je deze, wat vind je zelf? E. M.
Klik om te vergroten...
Hi De Zandman,

Ik heb hieronder (hierboven?) een update gegeven.
Ik ben erg benieuwd naar jouw topic, ga ik zeker lezen. Om op jouw vraag te reageren, ik denk voor mij dat het er heel erg aan ligt waarom je gebruikt. Maar ook dat je niet meer zonder kan en wil. Waar de grens voor mij ligt vind ik lastig om te zeggen, wel weet ik dat mijn middelen gebruik voor mij te veel/ te vaak is. Misschien voldoe ik officeel niet aan de definitie van verslaafd, maar ik voel mij er niet prettig bij en vind mijn gebruik (te) ongezond.
e
ellie_95Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Natozlato zei:
Hoe gaat het nu met je? Gebruik je alleen in het weekend? Heb je vrienden die afleiding kunnen bieden? Weten zij hiervan?
Klik om te vergroten...
Hi Natozlato,
Mijn vrienden bieden zeker afleiding, maar weten niet van mijn middelen gebruik. Het fijne is wel dat als we samen zijn we geen drugs gebruiken, in het weekend zijn we wel eens aan het borrelen. Maar naast wijn drinken wordt er dan niets meer gebruikt (en daar is ook geen behoefte aan).
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#12
ellie_95 zei:
Hi Natozlato,
Mijn vrienden bieden zeker afleiding, maar weten niet van mijn middelen gebruik. Het fijne is wel dat als we samen zijn we geen drugs gebruiken, in het weekend zijn we wel eens aan het borrelen. Maar naast wijn drinken wordt er dan niets meer gebruikt (en daar is ook geen behoefte aan).
Klik om te vergroten...

Ben blij dat te lezen. Dat het je ook niet veel moeite kost. Ben je gestopt of geminderd? Misschien was het meer een gewoonte. Het scheelt ook dat je vrienden hebt die niet gebruiken.

Hoe is het nu op je werk?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Natozlato zei:
Ben blij dat te lezen. .......Het scheelt ook dat je vrienden hebt die niet gebruiken.
Klik om te vergroten...
Noot:
Dit is een waarheid als een kluisdeur die dichtgegooid wordt.
Maw. Dit is één van de eerste aandachtspunten, die van groot belang is om te minderen of te kunnen stoppen met drugsgebruik.
De facto:
Als je stoppen wilt, met drugs,
Neem afscheid van al de "drugsvrienden" die je hebt.
Vrienden hebben, die niet gebruiken, is een gigantisch steunpunt!
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#14
Beste,

je situatie is wel zorgwekkend. Alcohol is slecht op alles. Gaat met niks samen, hoewel Het soms als fijn ervaren kan worden. Stimulerende middelen op elkaar gaan gebruiken geeft extra risico met zich mee. De kans op hartproblemen neemt drastisch toe en psychische problemen door een verkeerde balans in de hersenen zijn ook niet uit te sluiten. Door de combinatie zou je ook gedrag kunnen krijgen waarbij je dome dingen kunt gaat doen en daarmee andere en/of jezelf mentale en/of fysieke pijn kan veroorzaken.

of je verslaafd ben weet je zelf wel diepe van binnen. Je hebt hier geen bevestigt van ons nodig. Belangrijker is om het te erkennen voor jezelf. Kan je er niet afblijven, heb je al vaak voorgenomen “morgen maar ik het en blijf ik nuchter, of morgen gebruik ik enkel 1-2 lijntjes Coco.” , maar je hervalt toch in meer gebruiken en combineren dan weet je genoeg. Gelukkig geven amfetamine en dus ook cocaïne weinig lichamelijke afkick en weinig lichamelijke klachten.

kijk of je iemand in vertrouwen kan nemen. Stop niet met alles in 1keer. Dat is ook een zware klap voor je lichaam. Voor nu zou ik wel al stoppen met 1 stimulans. Zorg dat je nog maar 1 stimulans gebruikt en geen combo meer. Laat alcohol gebruik niet uit de hand lopen, want dat is een erg moeilijke. Ook hier, stop niet meteen met alcohol, maar verminder je inname per dag over de week alvorens te stoppen.

wees je ervan bewust dat alcohol wel lichamelijke ontwenning kan geven. Hoe hevig die is hangt van je hoeveelheid en duur van gebruik af. Dit kan heel hevig zijn of meevallen. Ik ben tegen cold Turcky (tenzij je een medische klachten krijgt waardoor het niet anders kan) en dan nog zou ik contact opnemen met een arts. Alcohol buitensporig blikven gebruiken kan zorgen voor zenuwschade met levenslange pijn tot gevolg. Amfetamine erbij verhogen de neurotoxiteit.

Ik wil je niet bang maken, sorry voor mijn eerlijkheid, maar ik vind het wel belangrijk dat je dit beseft. Wees ook niet te streng met je eigen. Zoals ik al zei. Ga naar 1 stimulans en probeer je alcohol te beperken tot 3-4 glazen wijn of bier. Laat sterke drank links liggen!

een optie kan zijn om een langwerkende relatine in te schakelen zodat je niet meer telelens hoeft bij te doseren. Het moeten innemen kan zucht naar andere uitlokken. Daarbij zal langwerkende stabieler resultaat geven en kan het de drang naar andere stimula verminderen.
Ik hoor graag terug wat je denkt van mijn advies en visie!

beste wensen en veel moed :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Extraminimal zei:
Beste,

je situatie is wel zorgwekkend. Alcohol is slecht op alles. Gaat met niks samen, hoewel Het soms als fijn ervaren kan worden.
Klik om te vergroten...
Opm fijn, dit is maar schijn....
Extraminimal zei:
of je verslaafd ben weet je zelf wel diepe van binnen.
Klik om te vergroten...
Opm Klopt. Je " voelt" het, als je te ver heen bent...
Extraminimal zei:
kijk of je iemand in vertrouwen kan nemen.
Klik om te vergroten...
Opm je huisarts?
Extraminimal zei:
meer. Laat alcohol gebruik niet uit de hand lopen, want dat is een erg moeilijke. Ook hier, stop niet meteen met alcohol, maar verminder je inname per dag over de week alvorens te stoppen.

wees je ervan bewust dat alcohol wel lichamelijke ontwenning kan geven. Hoe hevig die is hangt van je hoeveelheid en duur van gebruik af. Dit kan heel hevig zijn of meevallen.
Klik om te vergroten...
Opm in een verslavings kliniek geeft men de eerste 5 dagen wel eens een beetje librium.. overleg dit eens met je huisarts?
Extraminimal zei:
Ik wil je niet bang maken, sorry voor mijn eerlijkheid, maar ik vind het wel belangrijk dat je dit beseft. Wees ook niet te streng met je eigen. Zoals ik al zei. Ga naar 1 stimulans en probeer je alcohol te beperken tot 3-4 glazen wijn of bier. Laat sterke drank links liggen!


beste wensen en veel moed :wink:
Klik om te vergroten...
Alle sterkte!!
e
ellie_95Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hi all,

Vanuit mij weer een update. Vanwege de herkenbaarheid kan ik niet alles in detail delen. Maar een goede drie weken geleden is mijn huisgenoot ontspoort (psychose) en heb ik onder politie begeleiding mijn koffers gepakt en ben ik tijdelijk voor mijn veiligheid naar mijn ouders gegaan. Dit weekend ga ik weer terug verhuizen. Mijn huisgenoot is door de huisbaas het huis uit gezet. De afgelopen 2,5/3 weken ben ik tot rust gekomen bij mijn ouders. Het was niet gepland deze situatie maar het bijkomende voordeel is dat ik nu wel weer veilig in mijn eigen huis kan wonen.

In deze periode heb ik op een enkele keer na niet aan de ritalin gezeten. Ik merkte namelijk dat de dip na ritalin zorgt dat ik een veel minder gezellig persoon ben (klinkt heel logisch, maar als je alleen of bijna alleen woont heb je dat niet zo door. Door bij mijn ouders te zitten merkte ik dat opeens).

Ook het drinken heb ik in deze periode ongeveer gehalveerd. Het gaat nu wel weer even spannend worden nu ik weer terug naar mijn eigen plekje ga. Wat wel heel fijn is dat ik vanaf volgende week weer voor 40% naar kantoor mag. Ik hoop dat dit mij helpt om deze lijn door te zetten.

@Extraminimal, ik drink geen sterke drank. Nooit gedaan en heb daar ook niet de behoefte aan. Daarnaast ben ik ook niet cold turkey aan het stoppen. De ritalin heb ik afgebouwd van 4 pillen per dag (en dan 4 dagen per week) naar afgelopen weken maximaal 1 keer in de week 1 pil. De sos heb ik 1 keer gedaan op een bruiloft de afgelopen twee maanden. Maar verder niet. Alcohol heb ik nu dus gehalveerd.
Ik weet dat het mega slecht is voor mijn lijf (hart, bloedvaten & hersenen) dat is ook motivatie nummer 1 om ermee te stoppen. Ik weet dat ik maar 1 lichaam krijg waar ik goed voor moet zorgen. Ik vind het lastig om iemand echt in vertrouwen te nemen. Ik wil namelijk niet die ene vriendin worden met een drank/drugs probleem. Ik twijfel nog wel een beetje om het met mijn huisarts te bespreken, ik vind het niet zo'n fijne man. Dus dan zal ik eerst moeten wisselen van huisarts. Bedankt in ieder geval voor jouw reactie, het was weer een goede eye opener.
e
ellie_95Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Natozlato zei:
Ben blij dat te lezen. Dat het je ook niet veel moeite kost. Ben je gestopt of geminderd? Misschien was het meer een gewoonte. Het scheelt ook dat je vrienden hebt die niet gebruiken.

Hoe is het nu op je werk?
Klik om te vergroten...
Op werk is het nog hetzelfde, maar dat heb ik tijdelijk in de koelkast geschoven ivm de situatie met mijn huisgenoot. Nu dat is opgelost wil ik daar de komende tijd aan gaan werken. Maar het lukte niet om en de situatie met de huisgenoot en de werksituatie tegelijk op te lossen.

De sos was echt een gewoonte geworden. Dat was de eerste twee weekenden zonder even wennen maar ik nu kost het bijna geen moeite meer om niet te gebruiken. XTC doe ik ook niet meer, ook totaal geen behoefte aan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dan ga je echt heel goed de juiste weg op!
En jazeker, alcohol is erg, erg slecht voor je, i.c.m. andere stoffen die je neemt wordt dat schadelijke effect in het kwadraat vergroot....of zelfs in de derde macht!

Als je helemaal gestopt bent met die alcohol en je bent een paar maanden verder, wat zul jij je ontzettend veel beter voelen!
Dat was bij mij ook zo.
En bij vele anderen.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Je bent heel goed bezig zo te lezen, wauw. Daar mag je best trots op zijn!

Wat een vervelende situatie met je huisgenoot. Wat naar om je niet veilig te voelen in je eigen huis hee. Daar had ik de eerste keer overheen gelezen.

Ik snap dat je niet graag met je huisarts praat, als je hem niet fijn vindt. Dat is ook de reden dat ik van huisarts gewisseld ben. Is zo geregeld!

Dus ben je van die vervelende huisgenoot af? En je bent af aan bouwen? Heb je je ouders iets verteld? Misschien heb je er wel steun aan. Ze houden van je en zijn er om je te helpen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."