Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met zelfmedicatie

Stoppen met zelfmedicatie

15 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb je al eens erover nagedacht om te proberen om 's avonds ergens andere afleiding uit te halen ipv een joint roken?
S
Soldier88Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Dopemonster! Nooit en oprecht nooit. Ik ben mij door het opschrijven van de voor en nadelen bewust geworden dat blowen mijn ontspanning is. Die ene joint begint om 19.30 en eindigt om 21 uur en eindigt in als een zombie mijn bed opzoeken. Ik plan de hele dag zo ontzettend vol dat ik savonds tot rust kom geestelijk en lichamelijk door blowend op de bank te liggen. Dus mijn ideeën voor een succes zijn: een ander avond ritueel voorzichtig (vandaar beginnen met om de dag) introduceren. Dus vandaag proberen we mediteren en thee drinken en maak vooraf een planning over hoelaat wat. Alle tips welkom want ik heb onterecht mij zelf altijd voorgehouden dat ik nou eenmaal ontspan op middelen. Dus leek mediteren/mindfulness/ademhalingsoefeningen mij een gezonde vervanger
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoals je zelf al zegt… Sterke vrouw! Je kan dit! Zet ‘m op. 😘
S
Soldier88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Lief dankjewel :kissingheart: Inmiddels erachter gekomen dat ik mijzelf echt overtuigd dit nodig te hebben. Bij iedere poging en terugval = zie nou wel ik red het niet. En nu zeg ik met bevende stem (bevend omdat verandering goed en slecht spannend is) ik kan het wel! Al fluistert de angst we zullen zien. De fluisterende stem van het verslavingsmonster?
S
Soldier88Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Dag 1 niet roken achter de rug en avond 1 niet blowen voor de boeg. Damn wat een onrust en irritatie bij het naderen van mijn standaard blowtijd. 0.0 eetlust van de stress. 1 van mijn grootste redenen van blowen is tot rust komen en slapen zonder nachtmerries. Ik hoop door langzaam af te bouwen (Niet in hoeveelheid maar in dagen) daar langzaam aan te kunnen wennen. Voordeel dat ik in de avond niet gewoon rook dus die trek komt morgenvroeg pas opzetten :yum:
Voor nu ga ik thee drinken mediteren, en televisie kijken en weg van dit topic om te voorkomen dat ik er teveel mee bezig ben. 1 dag moet lukken @ kleine stapjes :nevergonnagiveyouup:
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Soldier88 zei:
Dopemonster! Nooit en oprecht nooit. Ik ben mij door het opschrijven van de voor en nadelen bewust geworden dat blowen mijn ontspanning is. Die ene joint begint om 19.30 en eindigt om 21 uur en eindigt in als een zombie mijn bed opzoeken. Ik plan de hele dag zo ontzettend vol dat ik savonds tot rust kom geestelijk en lichamelijk door blowend op de bank te liggen. Dus mijn ideeën voor een succes zijn: een ander avond ritueel voorzichtig (vandaar beginnen met om de dag) introduceren. Dus vandaag proberen we mediteren en thee drinken en maak vooraf een planning over hoelaat wat. Alle tips welkom want ik heb onterecht mij zelf altijd voorgehouden dat ik nou eenmaal ontspan op middelen. Dus leek mediteren/mindfulness/ademhalingsoefeningen mij een gezonde vervanger
Klik om te vergroten...
Uitproberen dan inderdaad!
Verder is een avondhobby een handige vervangende activiteit denk aan een sport of een boek lezen, biljarten, darten wees creatief!
Als je zo die gewoonte om kan ruilen in een gezondere uitlaatklep ben je al heel ver in je proces om van dat jointje af te komen! Ik raad aan eerst zelf allerlei dingen te proberen en daarna pas ambulante hulp of opname regelen als het niet zelfstandig lukt!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#7
Woehoe! Het is echt even een kwestie van je vaste patroon verbreken. Maar ik weet zeker dat je je over een tijd veel beter gaat voelen. Elke dag clean is er mooi eentje meegenomen. You can do it! 🥳🤩
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#8
Van alle drugs die ik gebruik(te), is blowen verreweg het moeilijkste om vanaf te komen dus ik ken je struggle maar al te goed. En ik heb ook vaak genoeg gedacht aan hulp/afkicken/klinieken voor die ene 1 max 2 jointjes per avond dus het is zeker niet zielig of vreemd dat je hier hulp voor zoekt.
Tevens zijn we beide even oud, hebben we ADHD en leiden we aan ptss naar aanleiding van een complexe jeugd dus je verhaal lezen was voor mij net alsof ik mijn eigen verhaal las (op een aantal punten na uiteraard). Ik ga je volgen en ben benieuwd naar je proces.

Succes!!!!!:kissingheart:
S
Soldier88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@ dopemonster. Mijn systeem raakt heel snel overprikkeld en zolang ik prikkels krijg blijft mijn brein aan. Dus een avondhobby moet vooral heel rustig, zonder andere mensen. Ga ik op biljart als voorbeeld blijf ik in bed malen over hoe ik beter kan worden. Dus mijn eerste probeersel is een ontspannend boek. Ik kan bv ook geen film kijken met teveel actie, of ik raak verveeld of het boeit mij teveel. Dus de uitdaging een simpel boek zonder teveel hectiek die mij wel interesseert maar niet te diep is van stof. @long way to go maar gemotiveerd!
S
Soldier88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Spyro zei:
Woehoe! Het is echt even een kwestie van je vaste patroon verbreken. Maar ik weet zeker dat je je over een tijd veel beter gaat voelen. Elke dag clean is er mooi eentje meegenomen. You can do it! 🥳🤩
Klik om te vergroten...
Dag 1 gelukt maar vals gespeeld! De uitleg hoe ik het heb ervaren!

We gaan rustig naar bed en beginnen met ademhalingsoefeningen met rustgevende muziek. Lig je fijn vraagt de video? Oh fuck hoe lig ik eigenlijk fijn? Hoe slaap ik normaal? Slaap ik ooit normaal? Afgeleid terug naar adem halen. Voel je lichaam ontspannen. Zal mijn arm wel goed liggen of blokkeer ik nu energie? Terug naar ademhalen. 1..... 2...... Oké misschien zonder muziek. Kut weer afgeleid. Frustratie. Niet frustreren je moet ontspannen. 1..... 2..... jeetje wat is dat getik toch steeds? Negeren adem halen 1.... 2.... 3.... hej ik ben al bij 3 gekomen zou ik dan nu bijna in slaap vallen? Daar is dat getik weer... uit bed lekkage ontdekt, handdoek eronder en terug. Adem halen 1.... 2..... zou dat raam misschien dichter moeten? Nee negeren. 1..... 2..... Oké dat raam moet echt dichter.... ondertussen is het 12.15 en de slaap ver te zoeken. Oké fuck it naar beneden, in de bestekla vinden we nog een eenzame lorazepam en slikken maar. Oké ontspannen. Ik val uiteindelijk in slaap en na 5 uur ben ik klaar wakker.
Het besef dat ik altijd stoned wakker wordt plus het besef dat mijn ouders mij aardig verneukt hebben. Het besef dat mijn ex heel veel geluk heeft gehad dat ik er voor hem was toen hij met zulke dingen worstelde. Zoveel stress dat ik bijna een paniek aanval krijg. Bikkelen, Niet aan toegeven blijf ademhalen je hebt gvd 1 dag iig kunnen afstrepen. En we rijden naar het tankstation om sigaretten te halen. De vrouw lacht al: eens gaat het je lukken dame! En ook ik geloof dat voor nu kijk ik ernaar uit vanavond dit grote brein te verdoven en morgen gaan we weer beginnen aan een project= rustig boek en mij zelf in slaap lezen zoals ik als kind deed.
S
Soldier88Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Realisatie = roken, dat zuigen aan een sigaret of joint is rustgevend voor mij. Ik kan even rustig zitten op een stoel en drink een glas thee. Sinds 7 dagen gestopt met cafeïne drinken. Op naar nieuwe mogelijkheden :innocent:
Chr0nic zei:
Van alle drugs die ik gebruik(te), is blowen verreweg het moeilijkste om vanaf te komen dus ik ken je struggle maar al te goed. En ik heb ook vaak genoeg gedacht aan hulp/afkicken/klinieken voor die ene 1 max 2 jointjes per avond dus het is zeker niet zielig of vreemd dat je hier hulp voor zoekt.
Tevens zijn we beide even oud, hebben we ADHD en leiden we aan ptss naar aanleiding van een complexe jeugd dus je verhaal lezen was voor mij net alsof ik mijn eigen verhaal las (op een aantal punten na uiteraard). Ik ga je volgen en ben benieuwd naar je proces.

Succes!!!!!:kissingheart:
Klik om te vergroten...
Wat fijn dat het herkenbaar is! Hoe sta je er nu voor? Tips en trics van harte welkom en mag ook in pb uiteraard. En leuk dat je meeleest waarschijnlijk zul je dan veel herkennen en dat vind ik zelf ook heel prettig en hopelijk leren we wat positiefs van elkaar :kissingheart:
P
Plucky DuckLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hey Soldier88! Hoe waren de afgelopen paar dagen?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zo komt wel binnen deze topic want ook ik blow en rook al 22 jaar. Enkele pogingen tot stoppen gedaan en die keren hou ik het dan ook maar een kleine 2 maanden vol. Blijft een veel te lekkere verslaving om van te stoppen voor mij. Nou heb ik het geluk en ongeluk dat ik net aan nog actief blijf waardoor de noodzaak (verslavende stemmetje in mijn hoofd) om te stoppen klein is. Maar ik ken de battle want ook ik ben niet voor niks vanaf mijn 15 gaan blijven en ben dat sindsdien blijven doen. Verder gelukkig dan wel verder mijn leven op orde vind ik maar stoppen van dat blijft erg lastig.

Maar het kan gerust als je maar écht wil 💪!

Ben wel erg benieuwd ook hoe het nu gaat? Wie weet word ik er nog wijzer van :grin:. Je neemt in ieder geval al veel wijze stappen zoals meditatie, ademhalingsoefeningen met rustgevende muziek. Dus lijkt me goed te moeten komen.

In ieder geval heel veel kracht toegewenst in deze battle! Het gaat je vast lukken want je lijkt me wijs en goed overtuigd in het willen stoppen met blowen. Ik zal deze topic zeker blijven volgen :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Na 17 jaren van zwaar weed misbruik en enkele stop pogingen, heb ik het blowen radicaal aangepakt.
Ik ging een kleine twee weken naar heet buitenland, en stopte in één keer volledig met de blowerij.
Dat viel zeer zeker niet mee.
Zo had ik last van zweten, onrustige slaap, en een heel kort lontje zeg maar.
Maar ik hield vol, zorgde voor afleiding en na 2 weken bikkelen was ik er helemaal klaar mee.
Al jarenlang heb ik niets meer qua cannabis meer aangeraakt.
Moet je nagaan dat ik ooit 400 plus kilometers gereden heb omdat mijn voorraad weed op was!
En dan bereik je ( ik) een breekpunt.
Kappen met dat spul!

Nee. Ik wil niet meer van middelen afhankelijk zijn zoals drank, benzo's en weed. Dat gaat me goed af, er dreigde even een terugval in benzo's maar die heb ik afgeslagen op het juiste moment, gelukkig.
Benzo's zijn buitengewoon geniepig, je bent voordat je het weet, even "weg" door de Benzo's, in die zin dat je om te kunnen stoppen met die zooi, een kliniek in moet...
S
Soldier88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ach waar zullen we beginnen. 32 jaar, blow en rook 20 jaar. Vaak gestopt altijd kortdurend. Kort geleden volledig overspannen geraakt en time to change! Geen familie of vrienden om te steunen dus in de tijd van het internet mijn weg naar het forum gevonden. Altijd op zoek geweest naar spanning en ontspanning, mij zelf hierin beschadigd, verloren en terug gevonden.

Sta op 3 spoedlijsten om te worden opgenomen voor 1 joint per avond, voelt bijna zielig om hiervoor hulp te zoeken?! Maaar! In tijden van internaten, tijden van jezelf kwijt raken was mijn maatje de joint altijd te vinden. De tijd waarin ik mijn expartner verloor aan een hardnekkige GHB verslaving en al het licht verdween? Daar was mijn maatje. De tijd waarin mijn ouders mij op het internaat gooide waar ik huilde als eenzaam meisje, de verlichting van mijn maatje was altijd te scoren.
En in het heden, de tijd van drukte van mijn adhd, nachtmerries vanuit een complexe ptss was ook mijn maatje nog altijd daar.

Dus tegen alle adviezen en tegen beter weten in ga ik voor opname nog 1 realistische poging doen van het blowen af te komen. Vandaag sinds 20 jaar zal ik voor het eerst niet blowen in de avond. We beginnen vandaag met om de dag! En gebruik dit topic mijn proces bij te houden.

Liefs een steunzoekende sterke vrouw
P
Plucky DuckLid
01-01-2024, 00:00
#16
Succes! Ik lees met je mee : )

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."