Onbegrip... dat zal je vast bekend aanvoelen. Machteloosheid, misschien nog meer. Boosheid, verwijten, zijn allemaal de revue gepasseerd. En de vraag: maar waarom dan? heb je misschien al 1000x gesteld.
Verslaving valt niet uit te leggen. Het is niet rationeel. Wat helpt om meer begrip te krijgen voor je naaste is om een inkijkje te krijgen in het hoofd van een verslaafde. En dat is lastig, want wij stellen ons gesloten op. Ik werd er net door een ander topic aan herinnerd en ik vind dat hier te weinig aandacht voor is. Wat verslaving doet met de omgeving van de verslaafde. Ik wil jullie er daarom op wijzen dat er groepen bestaan voor naasten van verslaafden, waar je elkaar kan helpen, tips kan krijgen en geven en kracht en hoop kan putten uit de verhalen en herkenning met anderen. Lotgenotencontact helpt!
http://www.al-anon.nl/
www.naranon.nl
Op zoek naar hulp bij verslaving in Nederland? Je kunt bij ons terecht voor een overzicht van instanties en ondersteuning.
helpmijndierbareisverslaafd.nl
Is getekend,
Een verslaafde
PS. zou dit misschien een sticky kunnen worden? Mijn radeloze moeder was dankbaar geweest als ze eerder op deze groepen was gewezen. En vanwege principiële belangen is de PR gebaseerd op aantrekkingskracht boven promotie. Ook in de professionele hulpverlening is dit te weinig bekend en word hier te weinig naar verwezen.
Ohja en een tip voornamelijk voor ouders, maar misschien ook andere naasten. Als jullie de keuze maken middelen en of hulpmiddelen in beslag te nemen staan jullie daar volledig vrij in. Maar wees bewust dat sommige middelen fysieke afhankelijkheid veroorzaken die levensbedreigend kunnen zijn als een verslaafde zonder komt te zitten. En neem alsjeblieft nooit dat milligrammen weegschaaltje weg. Het heeft mij bijna mijn leven gekost. Een verslaafde gebruikt uiteindelijk toch wel als ie echt wil. met of zonder weegschaal. En dat kan fatale gevolgen hebben.
Verder is het wel belangrijk op weg naar herstel ook alle hulpmiddelen weg te doen (van vloeitjes tot bongs, van pijpjes tot grinders, alles wat herinnert aan gebruik de deur uit). Maar dat weegschaaltje gaat hier voorlopig niet weg. Mocht ik terugvallen, hoef ik mezelf niet onbedoeld de dood in te jagen.