Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan coke persoonlijkheid veranderen?

Kan coke persoonlijkheid veranderen?

13 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
Docteur AndersLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi Allemaal,

Ik heb een jaar geleden iemand leren kennen en langzamerhand kwam ik erachter dat er iets niet klopt. Drie maanden erg leuk gehad, maar hij sloeg om als een blad aan een boom. Van de een op de andere dag een compleet ander mens. Omdat hij meerdere familieleden en exen al bestempelt had met psychische stoornissen (de heftige, psychopaat enzo), begon er iets te dagen. Hij was misschien degene met meerdere persoonlijkheden, niet zijn ex die inmiddels getrouwd was en meerder kinderen erbij gekregen heeft. Zijn kind mocht hij niet zien, nooit een goede reden gehoord. Dus ik begon heel erg uit te kijken. Blijkt achteraf drugsgebruik te zijn. Combi van minimaal 3 keer per week coke en dagelijks 2 tot 4 liter bier. Hij heeft veel problemen. Veel verkloot. Maar ik geloof dat verleden het verleden is en gaf hem een kans. Die heeft hij op de meest domme manier mogelijk ook verkloot. Nu ben ik, net als de rest, ook psychisch niet in orde, in zijn ogen. Want ik heb de relatie verbroken nadat ik achter wel heel veel leugens kwam. Hij woont bij zijn moeder, was niet eens verzekerd toen ik hem leerde kennen, al jaren werkloos. Flinke schulden. Onder bewind, wel een baan aangenomen in tussentijd, maar nooit 1 cent aan mij uitgegeven. Ik wel aan hem. Gelukkig niet teveel.

Ik vermoed dat die persoon wel weet dat hij verslaafd is, maar er niks aan wil doen. Hij lijkt het type die met meer geld, meer gaat gebruiken. Maar eist van anderen compleet vertrouwen, aanpassingen, je mag niks verkeerds zeggen, want dan gaat hij tekeer. Hemelt iedereen op, denkt dat iedere vrouw spontaan verliefd op hem wordt, huilt dan uit als blijkt dat ze niks van hem willen. Iedereen is slecht, op 1 vriend na. Die gebruikt coke dagelijks en zit in zware relatieproblemen met een netgeboren baby. Dus die enablen elkaar. Ik heb het geaccpteerd, toen ik dacht dat het om af en toe gebruik ging. Ik vind namelijk dat iedereen af en toe wat zou mogen nemen wat diegene lekker vindt. Door medische problemen kan ik het niet meer, maar ik heb weleens genoten van weed. Heb ook gerookt. Nooit gedronken, dat beviel me niet. Ik ben geen heilige en verwacht dit niet van anderen. Maar als je van een jaar maar 3 maanden lol hebt gehad en de rest een heel zware kost blijkt, waarbij enorm veel leugens zijn verteld en alles om hem draaide, dan zie ik het niet meer zitten om er nog energie aan te besteden, die ik niet meer heb d.m.v. lichamelijke ziekte. Ik zit in onderzoeken, mijn waardes zijn niet goed en ik heb hartklachten. Ik krijg al medicatie hiervoor, maar de oorzaak moet nog gevonden worden. De grens heb ik getrokken toen ik 1 vraag stelde over coke. Ik heb hem er nooit lastig meegevallen, ik stelde alleen de vraag of het klopt dat je er meer enrgie van krijgt (met de gedachte, ik ben zo vreselijk energieloos, mischien...). Hij flipte. Ik mocht nooit meer wat zeggen over coke. De vraag werd gesteld in lacherige sfeer, waarbij ik geen enkel vermoeden had dat ik hem aan zou vallen. Want dat gaf hij ook aan, in zeer agressieve toon.

Ik heb wat vragen, omdat ik gewoon te weinig weet. Die strakke ogen enzo, dat ken ik wel, maar wat gebeurd er met de persoonlijkheid?

Kan het zijn dat iemand die coke gebruikt:

- Heel vrolijk wordt en dan down? En down als in geen lontje meer hebben?
- Geen tijdsbesef meer heeft?
- Afspraken niet nakomt en dan alle smoesjes zo draaien dat het aan jou ligt?
- Sowieso alles in smoesjes verdraaien, zodat het altijd aan anderen ligt?
- Gedrag vertoont dat lijkt op meerdere persoonlijkheden hebben?
- Een compleet verrot gebit heeft? Als in, alles doorgerot?
- Veel eist en dat aanneemt als normaal?
- Dan een heleboel inlevingsvermogen, en dan totaal geen?
- Veel zelfmedelij heeft?
- Weet dat hij verslaafd is, maar er niks aan wil doen, ook al is alles voorbij de grens van kapot?
- Is het normaal dat ik me bedonderd voel?

Ik heb de relatie al verbroken en voel me vanaf het eerste moment alleen maar opgelucht. Ik werd zelfs bang dat hij ging stelen, hij toonde net iets teveel inetresse op het laatst in een product wat ik heb wat best veel waard is. Maar hij heeft wel een mindf..k achtergelaten. Net als bij de rest die hem kent, inclusief zijn kind die hij niet mag zien. Om dit rust te geven, ben ik op zoek gegaan naar een manier om antwoorden te krijgen. Ik kwam hier terecht, heb eerst een paar dagen wat gelezen, en kwam tot de conclusie dat hier erg veel eerlijke verhalen, maar ook meningen worden gegeven. Dat deed me het besluit nemen om hier mijn hoofd te legen. Excuus voor de lange tekst, en als je er nog bent, dank je wel!

Ps, handig om te weten, ik en ex zijn in de dertig.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kan het zijn dat iemand die coke gebruikt:

- Heel vrolijk wordt en dan down? En down als in geen lontje meer hebben?
- Geen tijdsbesef meer heeft?
- Afspraken niet nakomt en dan alle smoesjes zo draaien dat het aan jou ligt?
- Sowieso alles in smoesjes verdraaien, zodat het altijd aan anderen ligt?
- Gedrag vertoont dat lijkt op meerdere persoonlijkheden hebben?
- Een compleet verrot gebit heeft? Als in, alles doorgerot?
- Veel eist en dat aanneemt als normaal?
- Dan een heleboel inlevingsvermogen, en dan totaal geen?
- Veel zelfmedelij heeft?
- Weet dat hij verslaafd is, maar er niks aan wil doen, ook al is alles voorbij de grens van kapot?
- Is het normaal dat ik me bedonderd voel?
————————————————————
Dit zijn vrijwel alle kenmerken van een cocaïne verslaafde. Been there, done that. Neemt niet weg dat dit een excuus moet zijn, maar dit is puur de cocaïne talking and acting. Wanneer iemand afkicken zal van de cocaïne zal zijn oude normale en ouds karakter en vriendelijke persoonlijkheid terugkeren. Zodra de roes afneemt komt de realiteit terug en dan komt het besef van het belachelijke gedrag tijdens de gebruikers perioden.
D
Docteur AndersLid
01-01-2024, 00:00
#3
Blyatman zei:
Kan het zijn dat iemand die coke gebruikt:

- Heel vrolijk wordt en dan down? En down als in geen lontje meer hebben?
- Geen tijdsbesef meer heeft?
- Afspraken niet nakomt en dan alle smoesjes zo draaien dat het aan jou ligt?
- Sowieso alles in smoesjes verdraaien, zodat het altijd aan anderen ligt?
- Gedrag vertoont dat lijkt op meerdere persoonlijkheden hebben?
- Een compleet verrot gebit heeft? Als in, alles doorgerot?
- Veel eist en dat aanneemt als normaal?
- Dan een heleboel inlevingsvermogen, en dan totaal geen?
- Veel zelfmedelij heeft?
- Weet dat hij verslaafd is, maar er niks aan wil doen, ook al is alles voorbij de grens van kapot?
- Is het normaal dat ik me bedonderd voel?
————————————————————
Dit zijn vrijwel alle kenmerken van een cocaïne verslaafde. Been there, done that. Neemt niet weg dat dit een excuus moet zijn, maar dit is puur de cocaïne talking and acting. Wanneer iemand afkicken zal van de cocaïne zal zijn oude normale en ouds karakter en vriendelijke persoonlijkheid terugkeren. Zodra de roes afneemt komt de realiteit terug en dan komt het besef van het belachelijke gedrag tijdens de gebruikers perioden.
Klik om te vergroten...

Dat verklaart het verschil in persoonlijkheden, alleen helaas ben ik bang dat hij zoveel gebruikt, dat er weinig nuchter meer aan is. Hij heeft geen besef meer wat hij zegt en doet. Vandaar de huilbuien uit het niets ook, hij voelt zich waarschijnlijk echt in de steek gelaten door iedereen, niet wetende waarom.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Docteur Anders zei:
Dat verklaart het verschil in persoonlijkheden, alleen helaas ben ik bang dat hij zoveel gebruikt, dat er weinig nuchter meer aan is. Hij heeft geen besef meer wat hij zegt en doet. Vandaar de huilbuien uit het niets ook, hij voelt zich waarschijnlijk echt in de steek gelaten door iedereen, niet wetende waarom.
Klik om te vergroten...
Het vele huilen is vaak teleurstelling in zichzelf, en dat hij zijn emoties niet meer snapt of kan reguleren. Niet heel gek als je constant met je dopamine aan het fucken bent.

En het in de ateek gelaten gevoel is herkenbaar, echter is er ook daarbij het besef dat zijn gebruik er voor zorgt dat mensen hem in de ateek laten. Dus dubbel angst en verdriet en onbegrip.

Ontzettend moeilijk om mee om te gaan, echter niemand kan wat doen. Hij zelf zal moeten ondergaan wat die zelf veroorzaakt en dit gaan inzien dat het niet zo door kan gaan voordat deze persoon 1. Stopt met gebruiken, of 2. Hulp gaat zoeken hierin.

Alles wordt weer de oude, maar biet zolang hij in de cocaïne roes hangt.
D
Docteur AndersLid
01-01-2024, 00:00
#5
Blyatman zei:
Het vele huilen is vaak teleurstelling in zichzelf, en dat hij zijn emoties niet meer snapt of kan reguleren. Niet heel gek als je constant met je dopamine aan het fucken bent.

En het in de ateek gelaten gevoel is herkenbaar, echter is er ook daarbij het besef dat zijn gebruik er voor zorgt dat mensen hem in de ateek laten. Dus dubbel angst en verdriet en onbegrip.

Ontzettend moeilijk om mee om te gaan, echter niemand kan wat doen. Hij zelf zal moeten ondergaan wat die zelf veroorzaakt en dit gaan inzien dat het niet zo door kan gaan voordat deze persoon 1. Stopt met gebruiken, of 2. Hulp gaat zoeken hierin.

Alles wordt weer de oude, maar biet zolang hij in de cocaïne roes hangt.
Klik om te vergroten...

Heel erg bedankt Blyatman. Ik heb voor zelfbescherming gekozen, maar wens hem geen kwaad. Ik heb hem leren kennen toen hij nuchter was, hij was geweldig. Dus zijn echte innerlijk is goed. Maar die omslag, die was hard om mee te maken.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Docteur Anders zei:
Heel erg bedankt Blyatman. Ik heb voor zelfbescherming gekozen, maar wens hem geen kwaad. Ik heb hem leren kennen toen hij nuchter was, hij was geweldig. Dus zijn echte innerlijk is goed. Maar die omslag, die was hard om mee te maken.
Klik om te vergroten...
Het is allemaal zeer herkenbaar door eigen verslaving periode in dit middel, en na jaren clean er van te zijn (op nihil sporadisch gebruik) is het makkelijker het objectief te waarnemen van de andere kant.

En qua zelfbescherming, altijd jezelf op de eerste plek zetten in deze situatie. Het draait vanzelf om wanneer die nuchter is.
S
Snoozerboy🐱Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb je post niet uitvoerig bekeken maar wel je "Kan het zijn dat iemand die coke gebruikt" lijstje en inderdaad herken ik me in iemand waar ik mee omging die verslaafd is aan coke.

Ik had dan geen relatie met hem maar wel een vriendschap die vanaf de basisschool duurde tot recent. Hoe langer hij verder ging in zijn gebruik hoe meer ik en hij vervreemden. Doet alles om een hit van drugs te krijgen en de vriendschap kreeg rare vormen. In plaats van hulp te zoeken voor de aard van zijn problemen "ADHD en moeilijke thuissituatie" lost hij het op met rare capriolen. Zo werd onze vriendschap op ten duur om bij mij vaak te hangen, maar daardoor had hij in zijn ogen niet een gameconsole nodig want hij kon dan dat bij mij spelen. Daarna werden dat peuken, daarna kwam er een systeem ingeslopen dat hij geen drugs had wanneer ik geld had maar wanneer ik geen geld had hij wel drugs had. Enzovoorts.

Dit gedrag gaat zo ver dat hij zijn telefoon kwijt is geraakt met abonnement. Hij betaalt keurig zijn telefoon abonnement maar het vervangende simkaart betaalt hij niet. Want dat kan hij aan drugs uitgeven. Hij had ook uitgevonden dat als hij zijn telefoon abonnement niet betaalde dat er niks gebeurde behalve dat zijn simkaart wordt geblokkeerd. Dus hij ging een jaarcontract aan bij een sportschool omdat hij van zijn coke verslaving af wou. Hij ging een maandje niet want ging weer aan de drugs dus hij betaalde dat niet. Nou, toen kwam de deurwaarder er wél heel snel aan. Dit soort oplossingen deed hij ook met het beginnen van een opleiding om vervolgens nooit op te komen dagen. En hij vroeg niet eens studiefinanciering aan want deed lerend werken. En het werk zoeken deed hij ook niet want dat kon natuurlijk op de dag dat school begon. School klaagt erover bij hem en dan is het "fuck it! Altijd gezeik weer! Laat maar!".

Hij is niks meer vergeleken met toen ik hem in de basisschool ontmoette. Helaas omsingelt hij zichzelf ook graag met mensen die héél graag ook met drugs bezig zijn of andere straat figuren maar ook op dezelfde manier leven. Hierdoor leeft hij met een "ik tegen de wereld" denkbeeld waardoor hij een redelijk beperkt beeld heeft van hoe de wereld in elkaar zit. Een soort toxic straat mentaliteit waarbij Tupac zijn held is want een vergelijkbaar leven en verhaal. En niks tegen Tupac maar een nuchtere lezer zou ook weten dat de levenspad wat hij kiest gewoon verkeerd is en niet dat je vechtend en strijdend en stelend het leven door moet gaan. Korte termijn denken en absoluut niet bezig voor de lange adem met het meeste rendement en voornamelijk meer rust in zijn hoofd. In plaats ervan altijd denkend aan zijn volgende hit en hoe hij het de dag erna kan halen.
P
PackjamLid
01-01-2024, 00:00
#9
Docteur Anders zei:
Hoi Allemaal,

Ik heb een jaar geleden iemand leren kennen en langzamerhand kwam ik erachter dat er iets niet klopt. Drie maanden erg leuk gehad, maar hij sloeg om als een blad aan een boom. Van de een op de andere dag een compleet ander mens. Omdat hij meerdere familieleden en exen al bestempelt had met psychische stoornissen (de heftige, psychopaat enzo), begon er iets te dagen. Hij was misschien degene met meerdere persoonlijkheden, niet zijn ex die inmiddels getrouwd was en meerder kinderen erbij gekregen heeft. Zijn kind mocht hij niet zien, nooit een goede reden gehoord. Dus ik begon heel erg uit te kijken. Blijkt achteraf drugsgebruik te zijn. Combi van minimaal 3 keer per week coke en dagelijks 2 tot 4 liter bier. Hij heeft veel problemen. Veel verkloot. Maar ik geloof dat verleden het verleden is en gaf hem een kans. Die heeft hij op de meest domme manier mogelijk ook verkloot. Nu ben ik, net als de rest, ook psychisch niet in orde, in zijn ogen. Want ik heb de relatie verbroken nadat ik achter wel heel veel leugens kwam. Hij woont bij zijn moeder, was niet eens verzekerd toen ik hem leerde kennen, al jaren werkloos. Flinke schulden. Onder bewind, wel een baan aangenomen in tussentijd, maar nooit 1 cent aan mij uitgegeven. Ik wel aan hem. Gelukkig niet teveel.

Ik vermoed dat die persoon wel weet dat hij verslaafd is, maar er niks aan wil doen. Hij lijkt het type die met meer geld, meer gaat gebruiken. Maar eist van anderen compleet vertrouwen, aanpassingen, je mag niks verkeerds zeggen, want dan gaat hij tekeer. Hemelt iedereen op, denkt dat iedere vrouw spontaan verliefd op hem wordt, huilt dan uit als blijkt dat ze niks van hem willen. Iedereen is slecht, op 1 vriend na. Die gebruikt coke dagelijks en zit in zware relatieproblemen met een netgeboren baby. Dus die enablen elkaar. Ik heb het geaccpteerd, toen ik dacht dat het om af en toe gebruik ging. Ik vind namelijk dat iedereen af en toe wat zou mogen nemen wat diegene lekker vindt. Door medische problemen kan ik het niet meer, maar ik heb weleens genoten van weed. Heb ook gerookt. Nooit gedronken, dat beviel me niet. Ik ben geen heilige en verwacht dit niet van anderen. Maar als je van een jaar maar 3 maanden lol hebt gehad en de rest een heel zware kost blijkt, waarbij enorm veel leugens zijn verteld en alles om hem draaide, dan zie ik het niet meer zitten om er nog energie aan te besteden, die ik niet meer heb d.m.v. lichamelijke ziekte. Ik zit in onderzoeken, mijn waardes zijn niet goed en ik heb hartklachten. Ik krijg al medicatie hiervoor, maar de oorzaak moet nog gevonden worden. De grens heb ik getrokken toen ik 1 vraag stelde over coke. Ik heb hem er nooit lastig meegevallen, ik stelde alleen de vraag of het klopt dat je er meer enrgie van krijgt (met de gedachte, ik ben zo vreselijk energieloos, mischien...). Hij flipte. Ik mocht nooit meer wat zeggen over coke. De vraag werd gesteld in lacherige sfeer, waarbij ik geen enkel vermoeden had dat ik hem aan zou vallen. Want dat gaf hij ook aan, in zeer agressieve toon.

Ik heb wat vragen, omdat ik gewoon te weinig weet. Die strakke ogen enzo, dat ken ik wel, maar wat gebeurd er met de persoonlijkheid?

Kan het zijn dat iemand die coke gebruikt:

- Heel vrolijk wordt en dan down? En down als in geen lontje meer hebben?
- Geen tijdsbesef meer heeft?
- Afspraken niet nakomt en dan alle smoesjes zo draaien dat het aan jou ligt?
- Sowieso alles in smoesjes verdraaien, zodat het altijd aan anderen ligt?
- Gedrag vertoont dat lijkt op meerdere persoonlijkheden hebben?
- Een compleet verrot gebit heeft? Als in, alles doorgerot?
- Veel eist en dat aanneemt als normaal?
- Dan een heleboel inlevingsvermogen, en dan totaal geen?
- Veel zelfmedelij heeft?
- Weet dat hij verslaafd is, maar er niks aan wil doen, ook al is alles voorbij de grens van kapot?
- Is het normaal dat ik me bedonderd voel?

Ik heb de relatie al verbroken en voel me vanaf het eerste moment alleen maar opgelucht. Ik werd zelfs bang dat hij ging stelen, hij toonde net iets teveel inetresse op het laatst in een product wat ik heb wat best veel waard is. Maar hij heeft wel een mindf..k achtergelaten. Net als bij de rest die hem kent, inclusief zijn kind die hij niet mag zien. Om dit rust te geven, ben ik op zoek gegaan naar een manier om antwoorden te krijgen. Ik kwam hier terecht, heb eerst een paar dagen wat gelezen, en kwam tot de conclusie dat hier erg veel eerlijke verhalen, maar ook meningen worden gegeven. Dat deed me het besluit nemen om hier mijn hoofd te legen. Excuus voor de lange tekst, en als je er nog bent, dank je wel!

Ps, handig om te weten, ik en ex zijn in de dertig.
Klik om te vergroten...
Zulke mensen heten narcisten
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Packjam zei:
Zulke mensen heten narcisten
Klik om te vergroten...
Probeer het nu eens meer genuanceerd? Lekker makkelijk iemand die verslaafd is een stempel opdrukken. Iedereen weet dat dit gedrag ontstaat door verslaving. Narcisme is een karakteristieke eigenschap en vorming, heel wat andere dan egoïsme door verslaving.
S
Snoozerboy🐱Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Blyatman zei:
Probeer het nu eens meer genuanceerd? Lekker makkelijk iemand die verslaafd is een stempel opdrukken. Iedereen weet dat dit gedrag ontstaat door verslaving. Narcisme is een karakteristieke eigenschap en vorming, heel wat andere dan egoïsme door verslaving.
Klik om te vergroten...
Inderdaad! begin me mateloos te irriteren aan hoe men tegenwoordig met psychische stoornissen smijt

Als je een beetje precies bent ben je een autist als je boos bent een borderliner en een beetje zelfzuchtig of egoïstisch gedrag en je bent een narcist

Een diagnose hoort door een psycholoog/psychiater al niet zomaar gesteld te worden laat staan door jan en alle man als ie net even worden te kort schiet
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snoozerboy5000 zei:
Inderdaad! begin me mateloos te irriteren aan hoe men tegenwoordig met psychische stoornissen smijt

Een diagnose hoort door een psycholoog/psychiater al niet zomaar gesteld te worden laat staan door jan en alle man als ie net even worden te kort schiet
Klik om te vergroten...
Opm
Dit is een waarheid als een koe. Deze sluit dan ook als een kluisdeur.
D
Dir84sosLid
01-01-2024, 00:00
#13
Lijkt wel op een cocaine roker. Basepijp
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ikzelf rook niet, nu en nooit, perico.
Daar begin ik niet aan.
Nee dank u . Niet voor mij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."