Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCannabis verslaving

Cannabis verslaving

20 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste forum leden,

Hierbij mijn eerste post op het forum.

Ik probeer al sinds begin dit jaar af te kicken van wiet / hasj wat opzich in het begin goed gelukt was. Ik blow al elke dag vanaf mij 16e, en ik ben nu 22.

Maar het probleem wat ik nu heb dat is dat ik 2 weken clean ben, en dan weer 2 dagen een jointje roken, dan weer een week stoppen, dan weer 3 dagen een jointje roken, en zo gaat het maar door vanaf het begin van 2022.

Dus nu ben ik niet meer lichamelijk verslaafd aan cannabis, maar nog wel erg geestelijk omdat ik er soms erg naar verlang, maar na gebruik heb ik daar weer erg spijt van (Ik heb astma).

Mijn vraag aan jullie is of jullie tips hebben om helemaal clean te blijven en niet steeds terug te vallen voor een paar dagen.. alvast bedankt!
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind dat je het al aardig goed doet zo te lezen. Je blowed iig niet elke dag. Mocht je toch langer nuchter willen zijn adviseer ik om te sporten. Dat helpt het beste. En afleiding verder. Creatieve dingen/muziek. Als je verder hulp nodig hebt zijn hier vast nog meer mensen met goede tips. Mvg
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#3
ChefCurry zei:
Ik vind dat je het al aardig goed doet zo te lezen. Je blowed iig niet elke dag. Mocht je toch langer nuchter willen zijn adviseer ik om te sporten. Dat helpt het beste. En afleiding verder. Creatieve dingen/muziek. Als je verder hulp nodig hebt zijn hier vast nog meer mensen met goede tips. Mvg
Klik om te vergroten...
Dankjewel Chef voor je reactie!

Sporten doe ik al 2x per week (fitness) maar inderdaad ik moet meer afleiding zoeken zodat ik niet weer in die spiraal kom van 1 jointje is niet erg. Na 6 jaar ben ik er gewoon wel klaar mee en ik word er toch alleen maar super langzaam van.
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#4
ChefCurry zei:
Jep of cbd/thc olie. Werkt toch anders dan blowen. Ik neem vaak edibles of druppies.
Klik om te vergroten...
Laatst CBD olie van de kruidvat geprobeerd maar me maag kan er gewoon niet zo goed tegen, geen idee waarom
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#5
Anth07 zei:
Dankjewel Chef voor je reactie!

Sporten doe ik al 2x per week (fitness) maar inderdaad ik moet meer afleiding zoeken zodat ik niet weer in die spiraal kom van 1 jointje is niet erg. Na 6 jaar ben ik er gewoon wel klaar mee en ik word er toch alleen maar super langzaam van.
Klik om te vergroten...
Snap ik helemaal . Gewoon ff doorzetten dan wen je aan het nuchter zijn. Succes !
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ChefCurry zei:
Snap ik helemaal . Gewoon ff doorzetten dan wen je aan het nuchter zijn. Succes !
Klik om te vergroten...
Thanks moet goed komen! Wat ook nog een idee is om gewoon 1 keer in de zoveel tijd een edible nemen, maar dat vinden me darmen dan weer niet zo leuk.
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#7
Anth07 zei:
Thanks moet goed komen! Wat ook nog een idee is om gewoon 1 keer in de zoveel tijd een edible nemen, maar dat vinden me darmen dan weer niet zo leuk.
Klik om te vergroten...
Jep of cbd/thc olie. Werkt toch anders dan blowen. Ik neem vaak edibles of druppies.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#8
Anth07 zei:
Laatst CBD olie van de kruidvat geprobeerd maar me maag kan er gewoon niet zo goed tegen, geen idee waarom
Klik om te vergroten...
Je hebt ook andere manieren om CBD te consumeren. Denk aan lolly's en pleisters.

Ik heb gelezen dat de cravings van wiet na een week pas pieken. Lees je wat erover in, dan kan je zien hoe het proces van afkicken een beetje zal zijn. Het is niet dat je na een paar dagen pas eraf ben.
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Don Draper zei:
Je hebt ook andere manieren om CBD te consumeren. Denk aan lolly's en pleisters.

Ik heb gelezen dat de cravings van wiet na een week pas pieken. Lees je wat erover in, dan kan je zien hoe het proces van afkicken een beetje zal zijn. Het is niet dat je na een paar dagen pas eraf ben.
Klik om te vergroten...
Aah, vandaar dat ik steeds na een week weer terug val. Het is alleen gelukkig niet meer dat als ik niet heb geblowt dat ik zwetend wakker word, of dat ik niet in slaap kan komen. Dat waren eigenlijk mijn voornamelijkste afkickverschijnselen. Maar geestelijk ben je er gewoon nog verslaafd aan en dat duurt nog wel een paar maanden denk ik. Maarja op deze manier hou ik dat ook steeds in stand. Lastig allemaal
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hey Olliver,

Wat goed van je dat je het op zo'n manier hebt aangepakt en je mag trots zijn op jezelf.

Ik ben nog steeds aan het strugglen om er vanaf te blijven maar ik doe m'n best.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#11
Anth07 zei:
Aah, vandaar dat ik steeds na een week weer terug val. Het is alleen gelukkig niet meer dat als ik niet heb geblowt dat ik zwetend wakker word, of dat ik niet in slaap kan komen. Dat waren eigenlijk mijn voornamelijkste afkickverschijnselen. Maar geestelijk ben je er gewoon nog verslaafd aan en dat duurt nog wel een paar maanden denk ik. Maarja op deze manier hou ik dat ook steeds in stand. Lastig allemaal
Klik om te vergroten...
In principe is het dan ook Harm reduction (beetje doel van dit forum) dat je dan het bijvoorbeeld 1x per week doet bijvoorbeeld wanneer je er trek in krijgt.

Maar met je asthma kan ik het snappen dat je helemaal wilt stoppen. Je kan daar gerust hulp voor vragen bij bijvoorbeeld de huisarts!
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Don Draper zei:
In principe is het dan ook Harm reduction (beetje doel van dit forum) dat je dan het bijvoorbeeld 1x per week doet bijvoorbeeld wanneer je er trek in krijgt.

Maar met je asthma kan ik het snappen dat je helemaal wilt stoppen. Je kan daar gerust hulp voor vragen bij bijvoorbeeld de huisarts!
Klik om te vergroten...
Klopt! Ik zat ook al te denken om zo'n wiet vape te halen, alleen dat is nog steeds niet het beste om te doen als je astma hebt. Maar ik hou gewoon heel erg van het gevoel dat het me geeft, maar ik ben er gewoon klaar mee dat ik het misbruik zoals ik al die jaren heb gedaan. Maar ik ben al goed op weg
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
heya , ik ben zelf 23 en blowde sinds mijn 17de sinds me 18-19de eigl wel elke dag 3-7 blows tot me 23ste

ben nu 6 weken clean
de eerste 2 weken waren het moeilijkst nu alleen in het weekend is t lastig, maarja ken nu nie meer opgeven als je al ver ben das t zelfde met 2-3 weken, dan is het blowstemmetje tog wat minder en moet je gewoon jezelf zeggen dat je het niet ga doen

wat bij mij helpt is

sporten elke dag
en in de avond bietje gamen
of een biertje bij een maatje doen maar niet te veel want dan wil ik weer blowen aha


me advontuur was ook wel 1 week clean en dan tog 2-3dagen blowen om weer te stoppen.. zo bleef ik 3 weekies kutten tot ik daadwerkelijk nee kon zeggen tegen de vraag ‘ ga ik een blowtje halen’

1x nog onderweg naar de shop gegaan in t weekend, en toen bij de rotonde 4 rondjes gemaakt mentale strijd gehad en tog naar de jumbo om een paar despos tehalen wantja daar zit ook een wietlogo op!

als ik het kan ken jij het ook, ga ervoor maak je zelf trots en als t 2 weken lukt lukken 3 ook en 4 ook en zo maar door


afleiding is de key
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#14
mitchieee zei:
heya , ik ben zelf 23 en blowde sinds mijn 17de sinds me 18-19de eigl wel elke dag 3-7 blows tot me 23ste

ben nu 6 weken clean
de eerste 2 weken waren het moeilijkst nu alleen in het weekend is t lastig, maarja ken nu nie meer opgeven als je al ver ben das t zelfde met 2-3 weken, dan is het blowstemmetje tog wat minder en moet je gewoon jezelf zeggen dat je het niet ga doen

wat bij mij helpt is

sporten elke dag
en in de avond bietje gamen
of een biertje bij een maatje doen maar niet te veel want dan wil ik weer blowen aha


me advontuur was ook wel 1 week clean en dan tog 2-3dagen blowen om weer te stoppen.. zo bleef ik 3 weekies kutten tot ik daadwerkelijk nee kon zeggen tegen de vraag ‘ ga ik een blowtje halen’

1x nog onderweg naar de shop gegaan in t weekend, en toen bij de rotonde 4 rondjes gemaakt mentale strijd gehad en tog naar de jumbo om een paar despos tehalen wantja daar zit ook een wietlogo op!

als ik het kan ken jij het ook, ga ervoor maak je zelf trots en als t 2 weken lukt lukken 3 ook en 4 ook en zo maar door


afleiding is de key
Klik om te vergroten...
Goed van de dat je dat hebt door gezet! Hahah ja ik herken die mentale strijd zal ik een jonko halen of niet, en als je dan jezelf toestemming daar voor hebt gegeven is het heel moeilijk om het niet te doen, dan kan je inderdaad beter een paar despos halen. Maar wat je zegt inderdaad afleiding is heel belangrijk, als je wat leuks aan het doen bent dan komt dat stemmentje in je hoofd geen eens aan bod.
o
oldcannajunk007Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Anth07 zei:
Beste forum leden,

Hierbij mijn eerste post op het forum.

Ik probeer al sinds begin dit jaar af te kicken van wiet / hasj wat opzich in het begin goed gelukt was. Ik blow al elke dag vanaf mij 16e, en ik ben nu 22.

Maar het probleem wat ik nu heb dat is dat ik 2 weken clean ben, en dan weer 2 dagen een jointje roken, dan weer een week stoppen, dan weer 3 dagen een jointje roken, en zo gaat het maar door vanaf het begin van 2022.

Dus nu ben ik niet meer lichamelijk verslaafd aan cannabis, maar nog wel erg geestelijk omdat ik er soms erg naar verlang, maar na gebruik heb ik daar weer erg spijt van (Ik heb astma).

Mijn vraag aan jullie is of jullie tips hebben om helemaal clean te blijven en niet steeds terug te vallen voor een paar dagen.. alvast bedankt!
Klik om te vergroten...
Beste Anth07,

Ik ben Oliver een Belg en ik rookte sinds mijn 12 jaar dagelijks cannabis. Ik ben momenteel 21 jaar en ben al een maand gestopt met het roken van cannabis. Ik heb voor mijn 20ste nooit gedacht om te stoppen met het middeltje. Ik had het altijd in mijn omgeving en meestal gratis waardoor het gemakkelijk was om er aan te geraken. Ik heb in November 2021 mijn eerste stoppoging gewaagd. Dat was me toen ook maar 2weken gelukt en dan terug beginnen blowen langzaam aan, maar wel veel minder dan daarvoor. ik rookte eerste 5 tot 6 gram per dag en na mijn eerste stoppoging van 2weken ben ik terug beginnen blowen. eerst een paar trekjes en man ik was apenstoned. Het voelde alsof het mijn 1ste keer was, dan terug naar 1gram per dag en dat door tot 4weken geleden begin Juni 2022. ik ben terug begonnen doordat ik altijd onder vrienden kwam die cannabis rookte in mijn omgeving en de drang ernaar telkens te groot werd. Ik had toen een beter gevoel erbij omdat ik het wist dat ik er zeker mee kon ophouden. Tot een paar weken geleden voelde ik me zeer depressief ik dacht dat ik nergens meer heen kon door mijn cannabisverslaving. Ik zag iedereen leuke dingen doen en ik kwam enkel nog op plaatsen waar er cannabis werd gerookt. Ik heb dan vanzelf besloten om dan terug te stoppen voor een tijdje, om terug een beter gevoel te kunnen krijgen. Mijn plan was om eerst 2weken te stoppen. Oké dan de eerste drie dagen waren telkens een hel voor mij. na een dag of 4-5 begon ik me steeds beter te voelen. toen na 2weken afkickverschijnselen en drang begon het beter en beter te lukken om er niet meer aan te denken. Ik sliep ook terug veel beter en vond de nare dromen ook wel best tof om te ervaren. Nu mijn advies is om zeker 2 weken niet meer te blowen en alle vrienden of kennissen die blowen te vermijden. Ik zou ook alle tools die met cannabis te maken hebben zoals grinder, vloeitjes en andere zaken die met cannabis te maken hebben aan een kennis te schenken, dit is wat ik heb gedaan. na de 2de week was mijn depressie over en begon ik me terug goed te voelen en veel socialer. Ik ging elke dag leuke dingen doen met mensen die niet blowden. in week 3 heb ik zelf een meisje leren kennen en door dit gaf het me nog meer motivatie om er vanaf te blijven.
Ik kan terug gewoon onder de mensen komen zonder stress te hebben en ik kan ook terug rustig met de auto uren rijden en me ontspannen. Zelf als ik politie zie heb ik geen stress meer dat ze me zullen staande houden.

Dus ik zou zeggen laat zeker een paar weken die zogenaamde slechte vrienden achter je of maak een besluit met hun dat je enkel nog samen dingen wilt doen waar ze geen joints kunnen roken. Zoals eens iets gaan drinken, een stad bezoeken in het buitenland waar je niet snel cannabis zult tegenkomen of andere zaken zoals sporten,.. Ik persoonlijk zou gewoon even met mensen overeenkomen die niet blowen of andere drugs gebruiken. Nu na een maand gestopt te zijn en een nieuw meisje te leren kennen heb ik totaal geen zin meer om te blowen of thuis bij mensen te komen die constant blowen. Ik heb veel meer geld over, voel me veel gelukkiger en steviger in mijn schoenen. Als ik wakker ben voel ik me ook niet meer lui en heb ik steeds zin om naar het werk te gaan en om contact te komen met nieuwe mensen. Mijn ouders en vrienden die geen drugs gebruiken zijn trots op me, juist de mensen met wie ik dagelijks cannabis hebt gerookt vinden het jammer dat ik me niet meer laat zien. Ik heb hun duidelijk gemaakt dat ik voor altijd wil stoppen en dat ze beter ook eens zouden kunnen proberen om te stoppen. De meeste van die vrienden die dagelijks roken die zullen toch nooit iets willen gaan drinken, onder nieuwe mensen komen of naar een land gaan waar er geen cannabis is. Voor mij is het over. Ik wil hun niet in de steek laten maar ik denk dat een leven zonder cannabis altijd veel prettiger is en denk aan de toekomst.

ELKE VERSLAVING IS SLECHT VOOR JE GEZONDHEID EN MENSEN DIE ZEGGEN DAT CANNABIS GEEN DRUGS IS ZIJN FOUT IN MIJN OGEN !
HET KAN VEEL VERPESTEN IN JE LEVEN.

Succes het kan je zeker lukken ook alleen op jezelf en ook al blow je al meerdere jaren!!!
o
oldcannajunk007Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik wil even wel bij vermelden ik praat nog steeds met een paar van die vrienden maar doe het van op afstand via camera of sms.
Greetz Oliver
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je kan overwegen om eens bij zelfhulpgroepen te gaan kijken. Een van m'n beste vrienden is eens met me mee geweest. Hij dacht dat hij nooit zou kunnen stoppen. Heeft ongeveer 15 jaar dagelijks geblowd. Maar vond zijn verslaving niet heftig genoeg om eens naar meetings te gaan. Hij vergeleek zijn gebruik met die van mij.

Toch is ie eens meegekomen als bezoeker en nu ruim een half jaar clean waar het hem eerst nooit langer dan één of enkele weken lukte.

Kijk anders eens op de site van Narcotics Anonymous of Cocaine Anonymous (let niet zo op de drugs in de naam, die doet er niet echt toe). Het maakt niet uit wat voor drugs je gebruikt, je bent er welkom als je graag zou willen stoppen.
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Update:

Ik ben er nu inmiddels bijna 2 jaar van af😄
Doorzetten en op een gegeven moment mis je het niet meer, maar dat heeft tijd nodig. Wel doe ik soms nog een edible maar het is geen verslaving meer.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Weezy50 zei:
Update:

Ik ben er nu inmiddels bijna 2 jaar van af😄
Doorzetten en op een gegeven moment mis je het niet meer, maar dat heeft tijd nodig. Wel doe ik soms nog een edible maar het is geen verslaving meer.
Klik om te vergroten...
Lekker man!
B
BarakkaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Goed om te lezen, ben nu 5 weken gestopt, dit geeft moed voor de toekomst..top van je en bedankt voor je bericht!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."