Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpiritualiteit als remedie tegen verslaving, depressie, angst en meer...

Spiritualiteit als remedie tegen verslaving, depressie, angst en meer...

16 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Voorwoord

Het is nu al een tijd geleden dat ik dit topic zou posten over hoe spiritualiteit kan helpen bij diverse geestelijke klachten. Ongeveer een halfjaar terug had ik een document uitgewerkt, maar het voelde toen niet juist om deze hier te posten. Als ik dit had gedaan had ik me namelijk een hypocriet gevoeld. Ik voelde me destijds zelf namelijk ver van geestelijk in orde en om dan anderen raad te geven over mentale gezondheid zou niet goed voelen. Nu zit ik echter een stuk beter in mijn vel en aangezien ik eerder al eens had beloofd dit document te maken en hier te posten, wil ik hier nu graag op terugkomen. Omdat dat document inmiddels echter niet meer helemaal reflecteert hoe ik denk over dingen, verwijder ik deze en begin ik opnieuw. Het is mijn hoop dat anderen – net als mijzelf – middels spiritualiteit tot een betere geestelijke gezondheid kunnen komen. Mijn doel is om alles zo helder en simpel mogelijk te houden, zodat het begrijpelijk is voor iedereen.


Wat is spiritualiteit?

Om dan maar bij het begin te beginnen. Wat is spiritualiteit? Dit is nog niet zo makkelijk te zeggen als je zou denken. Als je de wiki hierover opzoekt, zul je bovenaan lezen “zaken die de geest betreffen”. Een zeer vage beschrijving, aangezien we er niet eens over uit zijn wat we verstaan onder de ‘geest’. Onder ‘geest’ wordt namelijk in het Nederlands zowel het verstand, als de ziel verstaan. Twee toch wel heel erg verschillende concepten. En eerlijk gezegd is mijn eigen persoonlijke definitie van spiritualiteit ook nogal veranderlijk geweest door de jaren. Om te proberen zo duidelijk mogelijk over spiritualiteit te praten, zal ik mijn huidige opvatting over de betekenis van ‘spiritualiteit’ eerst uiteenleggen:

Spiritualiteit is de verlichting van ons wezen. Het brengen van intelligentie in gedachten. Het laten vloeien van liefde in een verbitterd hart. Het geven van leven aan een stervende wereld. In werkelijkheid zijn deze dingen 1 en hetzelfde, maar woorden kunnen maar beperkt weergeven wat het echt is.

Misschien het allerbelangrijkste om te beseffen, is dat spiritualiteit niet iets exotisch is. Verlichting van de geest is niet iets voorbestemd voor slechts enkelen onder ons. De plek waar je geboren wordt heeft er niets mee te maken, je voorgeslacht/afkomst niet, je sociale klasse niet, et cetera. En met verlichting van de geest bedoel ik hier ook niet een moment van totale verlichting, al komt dit wel (zelden) voor. Het punt dat ik wil maken, is dat wij allemaal elk moment intelligentie, liefde en leven kunnen geven aan onze gedachten, hart en complete wezen.

Aan de hand van een soort fictief Q&A format zal ik dit onderwerp verder behandelen.


Q&A - Hoe breng ik spiritualiteit in mijn leven

Hoe gaat dit nou in zijn werk? Praktisch gezien, hoe breng ik spiritualiteit in mijn leven om… minder te lijden? Om tot een betere mentale gezondheid te komen? Om meer vrede te ervaren, om dichter tot mezelf te komen?

Simpel, we zullen onze perceptie moeten herstellen. We zullen van onze cultureel gecreëerde zelf, terug moeten keren naar onze natuurlijke zelf. Een opgave die perfect haalbaar is en waarvan wij zelf bepalen hoe snel dit proces gaat. Kijk, wanneer je als baby ter wereld komt, heb je nog geen idee dat je een zelf bent (ten opzichte van een wereld en ‘anderen’). Je bent in je eigen bewustzijn nog niet gedefinieerd als een entiteit die los bestaat van de wereld. De culturele identiteit moet nog zorgvuldig (meestal niet zo...) opgebouwd worden. Maar alsnog heeft de baby een zelf. Namelijk de natuurlijke Zelf, het bewustzijn dat weet dat het bewust is. Al vroeg in ons leven echter wordt ons geleerd dat wij een zelf zijn, ten opzichte van anderen. De anderen zijn nu niet meer onderdeel van onszelf, maar wij zijn nu nog slechts dit lichaam en onze gedachten. Tijdens ons leven bouwen we deze cultureel opgelegde identiteit steeds verder uit. We ontwikkelen en verfijnen deze persoonlijkheid. Maar we vergeten dat hoeveel we ook toevoegen en raffineren, deze identiteit secundair is aan onze essentie. Het is slechts een tijdelijke rol die we spelen. Onze essentie is nog steeds exact hetzelfde als toen wij een baby waren, namelijk het naamloze bewustzijn dat bewust is van zijn eigen bestaan.


Maar ho wacht eens even, waarom zou ik weer het bewustzijn van een baby willen hebben!?

Het is niet de bedoeling om terug te keren naar het bewustzijn van een baby, want dan zouden wij niet meer kunnen functioneren in deze wereld. Nee, de culturele identiteit moet ontstegen worden, om terug te keren naar de essentie mét behoud van onze kennis over de wereld.


Maar waarom is het nodig om terug te keren naar de essentie?

Onze essentie is in harmonie met de wereld. Voor de essentie zijn er geen anderen, maar is alles zichzelf, waardoor er geen conflict kan zijn met de wereld. Geen angst, want er zijn geen anderen. Geen verlangen, want de essentie kan alleen zichzelf kennen en niets toevoegen aan zichzelf. Geen depressie, want de essentie leeft in eeuwige gelukzaligheid. Hoewel dit onze waarheid is, hebben wij de mogelijkheid om dit tijdelijk totaal te vergeten en droomwerelden te creëren waarin wij afgesloten lijken te zijn van onze essentie.


Nogmaals, wat moet er praktisch gedaan worden om spiritueel te leven?

We hebben net duidelijk gemaakt dat we naar onze essentie terug moeten keren om spiritualiteit in ons leven te brengen. Dit in de praktijk brengen is tegelijkertijd het simpelste, maar ook het moeilijkste dat je kunt doen. De grap is namelijk dat je niet terug kúnt keren naar je essentie omdat je je essentie bént. Hoe kun je van jezelf naar jezelf gaan? De waarheid is dat er in werkelijkheid niet zoiets bestaat als een spirituele reis die we moeten ondergaan. De reis die er lijkt te zijn is in zijn geheel onderdeel van de illusie.


Dan hoef ik dus niets te doen…

Ja en nee… Hoewel wij de essentie zijn, is onze aandacht meestal uitwaarts gericht naar de wereld, naar objecten, naar anderen, naar het verleden, naar de toekomst. Al deze dingen maken onderdeel uit van de illusionaire wereld (matrix) waarin je leeft. Ja, je hoeft niets te doen om terug te keren naar je essentie, maar je moet niets doen om terug te keren naar je essentie. Niets doen betekent echter niet dat je initieel geen grote inspanning zult moeten leveren om je aandacht niet af te laten leiden door externe zaken. Wil je dichter bij je essentie komen en daarmee dichter bij intelligentie, liefde, vredigheid, et cetera, dan zul je je aandacht op jezelf, op je essentie moeten houden. Voor een geconditioneerd bewustzijn is dat – ondanks dat het een uiterst simpel fenomeen is – een grote opgave. Simpelweg omdat we letterlijk geprogrammeerd zijn om aan alles aandacht te geven, behálve onze essentie. We hebben alleen oog voor alles in de illusie en geen oog voor de waarheid van onszelf en bovendien wordt ons dagelijks geleerd dat dit juist is, omdat anderen ook net zo verstrikt zitten in de illusie als wijzelf.


Dus ik breng mijn dagen door met helemaal niets doen?

Dit is een misvatting. Uiteraard moeten er dingen gedaan worden, inspanningen geleverd. Het betreft hier een intern-, niet een extern niets-doen. Tijdens elke activiteit ligt de aandacht primair op jezelf (je essentie) en activiteiten vinden secundair plaats. Met andere woorden, je bent mentaal niet meer met tunnelvisie bezig met dingen, maar bent je altijd in de basis bewust van jezelf (dat wat niet veranderd), zodat je niet meer verdwaald raakt in- en betoverd door het veranderlijke (de wereld en je gedachten).


Ik kan mijn essentie niet vinden.

De essentie zelf is zoals gezegd niet te vinden, omdat je het zelf bent. Maar de effecten van de essentie zijn duidelijk en direct waarneembaar in de geest/mind. Het moment dat je je gedachten gaat observeren zonder deze te willen controleren/manipuleren – dus alsof je naar wolken in de lucht kijkt – zal de kracht van de essentie invloed gaan uitoefenen op je wereld. Hoe dit zich manifesteert in jouw specifieke geval is afhankelijk van hoe verstrikt je bent in je eigen illusie/matrix. Ons verleden dragen we letterlijk mee in ons lichaam als energie die vast zit in gefixeerde patronen. Gedachtepatronen, emotionele patronen, zelfs onze houding en manier van bewegen wordt hierdoor beïnvloedt/bepaald. Nu werkt het zo dat wanneer we “in contact komen met” (je begrijpt dat taal hier niet toereikend is) onze essentie, dat deze allereerst direct bezig zal gaan om deze vastgeroeste patronen op te lossen en te verwijderen. Afhankelijk van hoe zwaar ons ‘emotionele lichaam’ is, kan dit een erg pijnlijk proces zijn. Maar het is een noodzakelijk proces. Zonder ons lichaam en geest vrij te maken van deze patronen, is de volledige kracht van onze eigen essentie veel teveel voor onze pseudo-identiteit, die aan elkaar hangt van woorden en ideeën, samen gelijmd door geloofsovertuigingen. Eerst moet een zuivering van onze zogenaamde ‘body-mind’ plaatsvinden. Sommigen echter hebben een vrij lichte ‘pain body’ (zoals Eckhart Tolle het mooi noemt) en zullen dus al veel eerder de fijnere aspecten ervaren van de essentie die invloed op hen uitoefent. En die fijnere aspecten betreffen dus onder andere het ervaren van grote intelligentie/inzicht in gedachten en het voelen van onvoorwaardelijke liefde voor het (je) bestaan. Maar ook veel meer dan dat. Met bepaalde methoden zoals bijvoorbeeld psychedelica gebruik is het mogelijk om tijdelijk voorbij je identiteit/ego te gaan en zo deze veel hogere energie te ervaren, maar om dit (deels) in je dagelijkse realiteit toe te laten is deze zuivering noodzakelijk. Deze eerste “fase” is soms erg confronterend en nederig makend en de reden dat maar heel weinig mensen zich serieus bezig houden met spiritualiteit.


Zal spiritualiteit dan al mijn problemen oplossen?

Het dichter bij jezelf/je essentie komen - welke compleet transcendentaal is aan de wereld - zal je toenemend het vermogen geven om te dealen met je problemen en uitdagingen in het leven. Het zal je problemen niet voor je oplossen, maar je de intelligentie, de capaciteit en de competentie geven om ze te kunnen overkomen. Hierdoor zal vluchten in verslavingen door angst/depressie/stress niet meer nodig zijn. Wat eerst onoverkomelijke obstakels leken, zullen uitdagingen worden die met grote vreugde worden aangegaan.


Om af te sluiten met een tijdloos relevante quote:

"If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, Infinite. For man has closed himself up, till he sees all things thro' narrow chinks of his cavern."

~William Blake

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Z
ZonnetjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mooi geschreven. Omdat ik wel een beetje in het onderwerp verdiept ben, snap ik wat je bedoelt.
Voor mensen die totaal geen ervaring hebben met het onderwerp kan het alsnog een moeilijk te begrijpen zijn waarop je op doelt.

Zelf maakte ik kennis met het onderwerp toen ik de mindfulness trainingen ging doen van Lumosity (app). In eerste instantie om tot rust te komen en beter en sneller in slaap te vallen. Maar tijdens die trainingen kom je er achter hoe druk je hoofd eigenlijk continu bezig is met dingen denken.
Ik zie het meer als een manier om bewust te worden van dingen die je normaal op autopiloot doet. En er bij stil te staan waarom je dat doet, en of de autopiloot handeling/denkwijze wel de juiste is.
Mijn verhaal is dan misschien wel weer te kort door de bocht :tonguewink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless

Mooi geschreven inderdaad.

Ik heb zelf een iets terughoudender mening zoals @Mindless ongetwijfeld weet lol.

Spiritualiteit kan je helpen om lekker in je vel te zitten, een stuk zorgelozer door het leven te gaan en een positieve instelling te hebben. Lekker in het nu leven, niet meer piekeren over het verleden en geen zorgen maken over de toekomst. En dat zal ongetwijfeld helpen om problemen buiten de deur te houden.

Maar ik wil wel de volgende kanttekening plaatsen, je (flink) bezighouden met spiritualiteit wil niet zeggen dat je dan automatisch van zaken als stress, depressie, angst verslaving en meer.... bespaard blijft.

@Mindless geeft misschien onbedoeld, misschien wel degelijk bedoeld daar zelf een goed voorbeeld van:
Ongeveer een halfjaar terug had ik een document uitgewerkt, maar het voelde toen niet juist om deze hier te posten. Als ik dit had gedaan had ik me namelijk een hypocriet gevoeld. Ik voelde me destijds zelf namelijk ver van geestelijk in orde en om dan anderen raad te geven over mentale gezondheid zou niet goed voelen. Nu zit ik echter een stuk beter in mijn vel en aangezien ik eerder al eens had beloofd dit document te maken en hier te posten, wil ik hier nu graag op terugkomen. Omdat dat document inmiddels echter niet meer helemaal reflecteert hoe ik denk over dingen, verwijder ik deze en begin ik opnieuw.
Klik om te vergroten...
Dus ondanks dat spiritualiuteit een vrij grote rol in je leven speelt, heb jij dan toch een mindere periode beleefd. Het zijn dus toch gewoon mensen, die spirituelen.

Over drugs en spiritualiteit zijn de meningen verdeeld, ook onder spirituelen. Ik ken mensen die je zullen zeggen dat als je innerlijke rust hebt gevonden er geen enkele noodzaak meer is om genot te zoeken in middelengebruik, en dat gebruik alleen maar 'ruis' geeft en de innerlijke rust verstoort. En aan de andere kant heb je de spirituele psychonaut, die juist beweert dat bepaalde drugs onlosmakelijk verbonden zijn met hoe zij spiritualiteit beoefenen, favoriet is dan vooral Ayahuasca, maar ook andere psychedelica worden gebruikt. En dan heb je ook nog een groep die erg spiritueel ingesteld is maar wel van een feestje in het weekend houden, de welbekende yoga-snuivers lol.

Maar wat is dan het beste? Ik denk gewoon dat het een kwestie is waar jij je zelf het prettigst bij voelt en dat er geen absolute waarheid is hierin. Verschillende wegen die naar rome leiden dus.
Neem psychedelica, naar mijn mening kunnen die best waardevol zijn en kunnen die zorgen voor nuttige inzichten maar dat wil niet zeggen dat het krijgen van inzichten voorbehouden is aan hen die psychedelica gebruiken. Het is een hulpmiddel, een tool waarvoor je kan kiezen om die in te zetten maar die niet absoluut noodzakelijk is, verre van dat.

Ik hou het even hierbij, maar wellicht zal ik er later nog wat dieper op in gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zonnetje zei:
Mooi geschreven. Omdat ik wel een beetje in het onderwerp verdiept ben, snap ik wat je bedoelt.
Voor mensen die totaal geen ervaring hebben met het onderwerp kan het alsnog een moeilijk te begrijpen zijn waarop je op doelt.
Klik om te vergroten...
Dank je :)

Ja, maar het is denk ik ook iets wat alleen maar echt begrepen kan worden door eigen ervaring. Het is niet mijn bedoeling met dit topic om iemand te leren wat spiritualiteit is. Slechts er naar verwijzen, zodat men er een idee van krijgt en zelf kan ontdekken wat het is.

Zonnetje zei:
Ik zie het meer als een manier om bewust te worden van dingen die je normaal op autopiloot doet. En er bij stil te staan waarom je dat doet, en of de autopiloot handeling/denkwijze wel de juiste is. Mijn verhaal is dan misschien wel weer te kort door de bocht :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Dat is een goede omschrijving van mindfulness.

Maar mindfulness is naar mijn mening niet alles wat spiritualiteit omvat. Het is een essentieel "onderdeel" ervan, maar een beetje het "probleem" met mindfulness, is dat het ego ook zeer 'mindful' kan zijn. :wink: Je kunt heel bewust door het leven gaan, terwijl de wortel van alle problemen die diep onder de grond zit, niet omhoog wordt gehaald. Mindfulness combineren met meditatie (diepe introspectie) is daarom denk ik zeer aan te raden. En die laatste is nou eenmaal zeer lastig in woorden te brengen. En moeilijk te begrijpen voor iemand die zich enkel met de theorie en niet het praktiseren van spiritualiteit bezig houdt. Dus vandaar alle moeilijk doenerij. :wink:


acht.zes zei:
@Mindless

Mooi geschreven inderdaad.
Klik om te vergroten...
Thanks :)

acht.zes zei:
Maar ik wil wel de volgende kanttekening plaatsen, je (flink) bezighouden met spiritualiteit wil niet zeggen dat je dan automatisch van zaken als stress, depressie, angst verslaving en meer.... bespaard blijft.
Klik om te vergroten...
Dit is een beetje de discussie die we door de jaren blijven voeren. :wink:

Maar dit is dan ook niet wat ik wil claimen. Nee, je bezighouden met spiritualiteit wil niet zeggen dat je automatisch bespaard blijft van stress, depressie, angst, verslaving, et cetera.

acht.zes zei:
@Mindless geeft misschien onbedoeld, misschien wel degelijk bedoeld daar zelf een goed voorbeeld van:
Klik om te vergroten...

acht.zes zei:
Dus ondanks dat spiritualiuteit een vrij grote rol in je leven speelt, heb jij dan toch een mindere periode beleefd. Het zijn dus toch gewoon mensen, die spirituelen.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk zijn het mensen! :grimacing:

Ik zal proberen heel duidelijk mezelf te verklaren:

Die periode dat het minder met me ging, dat is iets wat we allemaal weleens meemaken. Dat is deel van onze menselijkheid. De claim is dan ook niet, dat wanneer we "spiritueel" worden, dat we nooit meer een dip/depressie mee zullen maken. De claim is, dat er iets in ons is (dit is dualistische taal, in werkelijkheid is het onszelf) dat onze menselijkheid en de wereld ontstijgt. Iets dat zelf nooit in een depressie beland. Iets dat liefde, licht, leven, intelligentie in onze wereld brengt, wanneer wij ermee in contact komen.

Maar omdat wij onze menselijkheid en onze vrije wil hebben, kiezen we (op een bepaalde manier) vaak om juist niet daarmee in contact te komen. Want in tegenstelling tot wat we vaak zeggen, vrezen we vrijheid, vrezen we onvoorwaardelijke liefde, vrezen we de kracht en intelligentie die onze zwakheden doorziet en weg zal vagen.

De periode dat ik in een dip zat, vreesde ik voor dat alles. En waarschijnlijk zullen er meer van zulke perioden volgen. Waar het om gaat, is om steeds meer die kracht te kunnen verdragen en toe te laten. Dit gebeurd in hoge uitzondering bij sommigen in 1 keer. Maar de gemiddelde mens zal weerstand bieden en terugvallen in zijn/haar eigen duisternis. En wellicht zal ik mijn hele leven lang altijd voor een deel terug kunnen vallen. Nogmaals, het gaat erom om dat contact met de essentie (die transcendentaal aan onze wereld is) beginnen te herstellen en het vertrouwen in dat te versterken.

acht.zes zei:
Maar wat is dan het beste? Ik denk gewoon dat het een kwestie is waar jij je zelf het prettigst bij voelt en dat er geen absolute waarheid is hierin. Verschillende wegen die naar rome leiden dus.
Klik om te vergroten...
Precies, iedereen heeft zijn eigen manier. :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Mindless
Je hebt het over de gemiddelde mens, die standaard mindere periodes in zijn leven meemaakt en de neiging heeft om terug te vallen in de duisternis, maar niet iedereen (overigens ik wel lol) is in zo'n hokje te vangen. En wat ik dan toch wel wil benoemen, je bezighouden met spiritualiteit is geen must om een uiterst stabiel en gelukkig en probleemloos leven te leiden. Een goed voorbeeld daarvan vind ik mijn moeder die ongelooflijk veel rust uitstraalt, zo stabiel is als maar zijn kan en perfect in het nu leeft, met een empatisch vermogen om U tegen te zeggen en op een mindere periode of een dipje heb ik haar nog nooit kunnen betrappen (en die is zo open als maar zijn kan hoor, dus ook niet een die dat soort dingen verborgen houdt of zo). En die heeft zich nooit ook maar een beetje met spiritualiteit bezig gehouden. En een zus van haar heeft zich juist altijd heel veel beziggehouden met spiritualiteit, zo ongeveer alles op dat gebied wel gedaan en geprobeerd, maar is nog steeds behoorlijk labiel en zit vol onrust.

Het is maar een voorbeeld, maar zet een en ander wel in het juiste perspectief.

Maar ik geloof je onmiddelijk als je stelt dat spiritualiteit voor jou heeft gewerkt om uit die mindere periode te komen en dat het voor jou werkt, net zoals dat voor zovelen het geval is. Spiritualiteit biedt allerlei handvaten, ook voor mij hoewel ik me er een stuk minder mee bezig hou dan jij. Maar in mijn ogen is het een middel, en geen doel op zich om daar dan maar constant op blind te staren, zoals mijn tante dus wel doet.

Wat je wel een doel kan noemen is verlichting, iets waar ik zelf zeker in geloof. Maar ik ben ook geneigd te geloven dat je dat kan bereiken zonder je echt bewust met spiritualiteit bezig te houden. Aanleg zal ook een rol spelen, sommige mensen zijn nou eenmaal vanaf hun geboorte enorm stabiel. Een normale en gelukkige jeugd en de dingen die je meemaakt in je leven en hoe je daar mee om gaat spelen uiteraaard ook een rol of je mindere periodes in je leven zal ervaren en of de genoemde duisternis om de hoek komt kijken of niet. En daar moet je ook een beetje mazzel mee hebben, sommige dingen heb je gewoon geen invloed op, zoals bijvoorbeeld misbruik in je jeugd om maar iets te noemen. Dat beschadigd je, en zal je gaan belemmeren op het pad naar verlichting.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dan is er toch nog steeds een misverstand over onze definities van spiritualiteit.

Jouw moeder, die stabiel is, rust uitstraalt en tot empathie in staat is, doet dit vanuit een goede connectie met haarzelf. Deze connectie komt niet voort uit een intellectueel begrip van "spiritualiteit", maar vanuit een intuïtie. Een aanvoelen wat juist, wat goed is en vervolgens vanuit daar handelen. In contact staan met haar echte zelf. Dat op zichzelf noem ik al het praktiseren van spiritualiteit. Het in contact staan met de eigen essentie en zo goedheid in de wereld te brengen.

Als men nooit moeite heeft om de uitdagingen van het leven te zien als slechts uitdagingen en niet als problemen, dan is dat geen probleem ( :wink: ). Maar in de praktijk zijn wij mensen (op een bepaald relatief niveau) en hebben we allemaal onze zwaktes. Aspecten van onszelf die we niet kennen, of niet willen kennen. Daarom dat ik denk dat spiritualiteit naast de intuïtie om goed te doen nog een zeer belangrijk aspect heeft: het bewust zijn daar ván. Dus naast je leven leiden vanuit je gevoel, ook bewustzijn daarin brengen.

Jij beschrijft spiritualiteit meer als een optionele lifestyle denk ik, terwijl ik spiritualiteit als de eigenlijke bewustwording van de essentie zelf zie. En aangezien de essentie zelf bewustzijn is, is spiritualiteit niet een keuze, maar zijn we allemaal spirituele wezens. De een is zich daar echter bewust van en de ander niet. Mijn mening is hoe meer bewust, hoe beter. Want hoe bewuster we zijn (van onszelf), hoe meer we onszelf zijn en hoe krachtiger onze essentie deze wereld in kan komen in de vorm van liefde, intelligentie, etc.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Niet helemaal zoals ik het zie @Mindless

Ik beschrijf wel dat sommige mensen spiritualiteit als lifestyle hanteren en dat als een soort doel op zich zien, dus die mensen zijn er zeker. Maar dat is dus niet zoals ik spiritualiteit zelf zie, mijn definitie is dat niet hoor.

We zijn allemaal spirituele wezens, en een heel groot gedeelte gaat onbewust en op intuitie, en dan ben ik geneigd om juist in het onbewuste de kern en de essentie te plaatsen en niet in het bewuste gedeelte, het gedeelte waar je dus je hersens bij gebruikt. Want in het bewuste zit naar mijn mening juist het rationele.
Ik denk dat daar het verschil zit tussen ons betreffende ons standpunt over spiritualiteit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
Niet helemaal zoals ik het zie @Mindless

Ik beschrijf wel dat sommige mensen spiritualiteit als lifestyle hanteren en dat als een soort doel op zich zien, dus die mensen zijn er zeker. Maar dat is dus niet zoals ik spiritualiteit zelf zie, mijn definitie is dat niet hoor.
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik ook wel. Maar toch is er vaak een misverstand wanneer wij het over spiritualiteit hebben.

acht.zes zei:
We zijn allemaal spirituele wezens, en een heel groot gedeelte gaat onbewust en op intuitie, en dan ben ik geneigd om juist in het onbewuste de kern en de essentie te plaatsen en niet in het bewuste gedeelte, het gedeelte waar je dus je hersens bij gebruikt. Want in het bewuste zit naar mijn mening juist het rationele.
Ik denk dat daar het verschil zit tussen ons betreffende ons standpunt over spiritualiteit.
Klik om te vergroten...
Waar het denk ik om gaat, is om het onbewuste bewust te maken. Omdat zolang we dat niet doen, onze 'mind' in de vorm van onbewuste gedachtepatronen de baas is over ons, in plaats van andersom. Vandaar depressie, verslaving, terugkerende angst etc. Als wij zien dat wij de autoriteit hebben en ook die autoriteit uitoefenen, dan laten we dat allemaal niet toe.

We kunnen verder verschillende definities hebben van wat precies onderdeel is van de bewuste geest en daar eindeloos over discussiëren, maar is het niet in feite zo simpel als: hoe meer bewustzijn we in ons leven brengen, hoe beter de kwaliteit van leven wordt? Ik denk dat we het daar in ieder geval wel over eens kunnen zijn. :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Mindless
Er zijn ook zeker punten waarover we het wel eens zijn, die laatste stelling ben ik het zoals je al verwacht had wel met je eens. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Wat je wel een doel kan noemen is verlichting, iets waar ik zelf zeker in geloof. Maar ik ben ook geneigd te geloven dat je dat kan bereiken zonder je echt bewust met spiritualiteit bezig te houden. Aanleg zal ook een rol spelen, sommige mensen zijn nou eenmaal vanaf hun geboorte enorm stabiel. Een normale en gelukkige jeugd en de dingen die je meemaakt in je leven en hoe je daar mee om gaat spelen uiteraaard ook een rol of je mindere periodes in je leven zal ervaren en of de genoemde duisternis om de hoek komt kijken of niet. En daar moet je ook een beetje mazzel mee hebben, sommige dingen heb je gewoon geen invloed op, zoals bijvoorbeeld misbruik in je jeugd om maar iets te noemen. Dat beschadigd je, en zal je gaan belemmeren op het pad naar verlichting.
Klik om te vergroten...
Ik had deze alinea blijkbaar over het hoofd gezien, of je had hem er nog bijgeplaatst in een edit.

Zelf zie ik geen verschil tussen spiritualiteit en het pad naar verlichting. Ik geloof dat of we het nu weten of niet, we primair spirituele wezens zijn op een missie tot zelfrealisatie. Alles heeft dat als onderliggend doel. Ik ben het met je eens dat spontane verlichting voorkomt en dat bewustwording dus in principe geen absolute vereiste is, maar de geschiedenis wijst uit dat dit een zeer zeldzaam fenomeen is. Er zijn maar heel weinig Eckhart Tolle's, om het zo maar te zeggen.

Veel wijze mensen hebben gezegd dat de kans op verlichting immens toeneemt door bewustwording. God zoekt ons, maar wij (als het ego) zoeken ook God. Het aan beide uiteinden opbranden van de lont is een mooie metafoor die ik hier ooit over gehoord heb.

Niet iedereen heeft natuurlijk interesse om zijn hele leven te wijden aan die zoektocht naar de Zelf. De meeste mensen zullen toch voornamelijk interesse hebben in wereldse zaken, omdat dit een enorme aantrekkingskracht op ons heeft, met goede redenen. Toch denk ik dat een bepaalde mate van spiritualiteit voor iedereen wenselijk is. Of je je nu serieus bezig houdt met de vraag 'wie ben ik', of je slechts een verslaving of depressie wilt overkomen middels een meer bewust leven, het is imo beide spiritualiteit. Vandaar ook dat ik dit topic wou maken, omdat iedereen hier immens baat bij heeft.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Mooie toevoeging @Mezelf!
Dat komt mij heel bekend voor, aangezien mij dat ook vaak overkomen is.

Je kunt echter beargumenteren of dat dan echte spiritualiteit is geweest, of de interpretatie daarvan en identificatie daarmee van het ego. Ik denk namelijk het laatste. En ik zal ook zeker niet ontkennen dat mij dit tig keren is overkomen, of anders gezegd: dat ik in de naam van spiritualiteit mijn ego gevoed/versterkt heb.
Klik om te vergroten...
Ik denk het ook hoor maar
Mindless zei:
De echte spiritualiteit zelf echter, zorgt denk ik nooit voor verdriet en eenzaamheid. Het is - heel simpel - de connectie herstellen met dat wat verdriet, eenzaamheid, angst, jaloezie, afgunst, etc. etc. wegneemt.
Klik om te vergroten...
Toch ben ik het hier nou ook weer niet geheel mee eens. Want juist ook dankzij verdriet en eenzaamheid bestaat er spiritualiteit. Zonder dualiteit geen spiritualiteit. Het 1 kan namelijk niet zonder de ander bestaan. Zo zal er nooit "licht" zijn als er geen "duisternis" bestaat. Zo ook geen geluk zonder verdriet. Als je geen verdriet meer kent, vergeet je vanzelf wat geluk is. Als je nooit eenzaam bent of bent geweest dan ken je ook geen verbondenheid.

Maar inderdaad, het concept spiritualiteit is zeker gevaarlijk. Het is te manipuleren en zo verschillend te interpreteren. Maar dat is het leven. Er zijn 7 tot 8 miljard werelden op deze aarde met evenveel manieren van spiritualiteit.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Weer een mooie typische @Mindless post!
Spiritualiteit is wat dat betreft best een vaag en ruim begrip en wordt door iedereen anders geïnterpreteerd. Voor mij is spiritualiteit leven vanuit jezelf, vanuit éénheid. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Onze psyche is zich namelijk gericht op wat zich om ons heen afspeelt, terwijl alles wat zich om ons heen afspeelt een afspiegeling is van wat wij in ons innerlijke voelen of beleven en denken. Bewust of onbewust.

Zo creëert iedereen zijn of haar eigen wereld. Op deze aardbol zijn er dus net zoveel werelden aanwezig als dat er mensen zijn, of eigenlijk... bestaan er net zo veel werelden als dat er "levens" zijn op deze aarde. Want ook andere dieren dan de mens zijn een onderdeel van het bewustzijn, zoals wij mensen dat zijn. Alleen wij mensen (en misschien nog wel een paar andere diersoorten) hebben de capaciteit om ons bewust te zijn van onze bewustzijn. Maar hoe belangrijk wij ook denken dat onze bewuste bewustzijn is, denk ik dat we daar te veel waarde aan hechten. Onze bewuste bewustzijn is namelijke onze "Ik". Maar deze "ik" is niet onze essentie zoals ook Mindless bedoeld.

Onze essentie is "Bewustzijn" maar dus niet het bewuste gedeelte van die bewustzijn. Het bewuste gedeelte is de "ik". Als we écht terug zijn in onze essentie, zijn we niet meer bewust van onze bewustzijn, maar dan zijn we het zelf.

Daarom hebben we (toen we dus nog "één" waren) ervoor gekozen om in een dualistische wereld/universum/kosmos onszelf op te spitsen in individuen zodat we bewust konden worden van onze bewustzijn.

Dankzij onze "ik" kunnen we nu dus bewust worden van onze bewustzijn terwijl deze "ik" er ook voor zorgt dat we niet dé bewustzijn zijn. Of anders gezegd: Onze "ik" zorgt ervoor dat we niet "één" meer zijn, maar wel de eenheid kunnen ervaren. Want toen we nog "één" waren, was er niks om onszelf te kunnen ervaren of waarnemen.

Carl Sagan zei daarom:
"We are just a way for de Kosmos to know itself"
Wij zijn gewoon maar 1 van de vele manieren om onszelf waar te kunnen nemen want dat zal niet lukken als we nog "één" waren geweest.

Je van bovenstaande bewust zijn en daarnaar te leven is zeker een vorm van spiritualiteit. Alles is één, alleen zijn we hier om dat te "kunnen" ervaren. Als je je hiervan doordrongen raakt zal je vrijer worden van afgunst, jaloezie, woede en alles wat daarbij hoort. Want alles wat je een ander niet gunt, gun je een deel van jezelf niet. Want in essentie zijn we één en hetzelfde. Maar zoals @acht.zes ook zei: kan je heel spiritueel zijn terwijl je je er helemaal niet mee bezig bent. Zo zijn eigenlijk de meest spirituele mensen die ik ken, geen seconde met spiritualiteit bezig. Je er mee bezig zijn kan ook een teken zijn dat je juist nog niet "spiritueel" bent.

Spiritualiteit heeft mij op veel momenten geholpen me beter te voelen maar ook ervoor gezorgd dat ik me vaak alleen, of eigenlijk beter gezegd, "anders" voel dan de rest of gemiddelde mens. Zo kan spiritualiteit mij eenheid geven, maar ook eenzaamheid. Zo geeft het mij liefde maar ook verdriet.

Dat is wat spiritualiteit misschien ook gewoon is: "ervaring van het bestaan".
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mooie toevoeging @Mezelf!

Mezelf zei:
Spiritualiteit heeft mij op veel momenten geholpen me beter te voelen maar ook ervoor gezorgd dat ik me vaak alleen, of eigenlijk beter gezegd, "anders" voel dan de rest of gemiddelde mens. Zo kan spiritualiteit mij eenheid geven, maar ook eenzaamheid. Zo geeft het mij liefde maar ook verdriet.
Klik om te vergroten...
Dat komt mij heel bekend voor, aangezien mij dat ook vaak overkomen is.

Je kunt echter beargumenteren of dat dan echte spiritualiteit is geweest, of de interpretatie daarvan en identificatie daarmee van het ego. Ik denk namelijk het laatste. En ik zal ook zeker niet ontkennen dat mij dit tig keren is overkomen, of anders gezegd: dat ik in de naam van spiritualiteit mijn ego gevoedt/versterkt heb.

De echte spiritualiteit zelf echter, zorgt denk ik nooit voor verdriet en eenzaamheid. Het is - heel simpel - de connectie herstellen met dat wat verdriet, eenzaamheid, angst, jaloezie, afgunst, etc. etc. wegneemt.

Gek genoeg blijft dit misverstand bestaan tussen mij en voornamelijk @acht.zes. Wanneer men ego spelletjes speelt in naam van spiritualiteit (en daar ben ik schuldig aan, laten we wel wezen), heeft dat helemaal niets met echte spiritualiteit te maken. Het is zelfs het compleet tegenovergestelde ervan. Daarom is het concept 'spiritualiteit' denk ik ook zo gevaarlijk. Het concept valt te manipuleren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
Ik denk het ook hoor maar

Toch ben ik het hier nou ook weer niet geheel mee eens. Want juist ook dankzij verdriet en eenzaamheid bestaat er spiritualiteit. Zonder dualiteit geen spiritualiteit. Het 1 kan namelijk niet zonder de ander bestaan. Zo zal er nooit "licht" zijn als er geen "duisternis" bestaat. Zo ook geen geluk zonder verdriet. Als je geen verdriet meer kent, vergeet je vanzelf wat geluk is. Als je nooit eenzaam bent of bent geweest dan ken je ook geen verbondenheid.
Klik om te vergroten...
De wereldberoemde zogenaamd 'verlichte' Ramana Maharshi zei ooit dat er een moment kwam dat zelfs de herinnering aan lijden verdween.

Misschien is de 'bliss' van de essentie zo, dat verdriet én geluk ontstegen wordt.

Ik ben het wel met je eens dat negatieve gevoelens een functie hebben, omdat het lijden is dat uiteindelijk leidt tot het zoeken van de Zelf. In die zin kun je zeggen dat het inderdaad ook onderdeel is van spiritualiteit, of in ieder geval leidt tot spiritualiteit. Aan de andere kant, als het bewustzijn op zichzelf wordt gericht en zo 'bliss' begonnen wordt te ervaren, dan is die ervaring op zichzelf de herinnering aan wat het is. Het is een compleet iets, dat geen bevestiging van buitenaf (lijden) nodig heeft.

Mezelf zei:
Maar inderdaad, het concept spiritualiteit is zeker gevaarlijk. Het is te manipuleren en zo verschillend te interpreteren. Maar dat is het leven. Er zijn 7 tot 8 miljard werelden op deze aarde met evenveel manieren van spiritualiteit.
Klik om te vergroten...
True :)

Het is heel apart om bijvoorbeeld op straat te lopen en de wereld op deze manier te zien. Elk mens die je voorbij komt is (in) zijn eigen wereld. Zij zijn als lichaam in jouw wereld en jij in die van hen, maar geestelijk zitten we compleet in onze eigen bubbel.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Misschien is de 'bliss' van de essentie zo, dat verdriet én geluk ontstegen wordt.
Klik om te vergroten...
Ja dat denk ik ook. In essentie zijn ze één en het zelfde. Maar wij ervaren ze als verschillend omdat we niet in onze essentie zijn. In werkelijkheid zijn we dat natuurlijk wel maar zo ervaren we dat nu niet. En dat is alleen maar om onze essentie "eenheid" te kunnen ervaren. Door onze essentie te kunnen ervaren, zitten we er niet in of zijn we het niet.

Grappig van dit soort onderwerpen proberen met woorden uit te leggen, is dat óm het in woorden uit te kunnen leggen, je die woorden elkaar moet laten tegenspreken. :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
s
Het is heel apart om bijvoorbeeld op straat te lopen en de wereld op deze manier te zien. Elk mens die je voorbij komt is (in) zijn eigen wereld. Zij zijn als lichaam in jouw wereld en jij in die van hen, maar geestelijk zitten we compleet in onze eigen bubbel.
Klik om te vergroten...
Ja bijzonder he. Iedereen in zijn eigen bubbel, terwijl we ook allemaal één zijn. Jij bent een onderdeel van mijn bubbel en dus onderdeel van mezelf, zo ben ik een onderdeel van jou bubbel en dus onderdeel van jou.
Dag ander deel van mij !
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dag mezelf!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."