Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHardcore en hersenchemie

Hardcore en hersenchemie

7 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
SecLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik was benieuwd of jullie hier verstand van hebben,
Stel je hebt een hardcore plaat en op het moment dat je m geluisterd hebt "nuchter", is je hoofd uitgeput.
Wat gebeurt er dan precies, heb ik het goed dat je je serotonine dan laag rushed?
En wat gebeurt er daarna chemisch gezien?


Groetn,
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik had laatst bij deze muziek van deze op de radio en totaal niet mijn muziek voorkeur maar het euforische gevoel was echt waanzinning en in mijn fantasie was het allemaal perfect. Heel fijn gevoel.

P.s ik verstaat er geen kut van maar hij had het over mijn toekomst en de voorspoed in mijn gedachten


Als we naar muziek luisteren produceren onze hersenen natuurlijke pijnstillers die ons een goed gevoel geven. Deze ‘opiaten’ zorgen ervoor dat muziek een gunstig effect heeft op onze stemming, pijn en algemeen welzijn. Actief bezig zijn met muziek door te zingen, dansen of zelf muziek te maken versterkt dat effect.

Het genieten van muziek telt 2 componenten: wachten tot je favoriete muziek begint en het daadwerkelijk horen ervan. De hersenen maken dopamine aan in beide fasen. Dopamine is gekoppeld aan het beloningssysteem in de hersenen, maar muziek doet meer dan dat. Het gevoel van euforie dat muziek teweeg brengt is te wijten aan de opioïden die onze hersenen aanmaken.

Uit een experiment van de McGill University in Montreal (Canada) blijkt dat het blokkeren van die opioïde signalen door mensen een geneesmiddel (Naltrexon) te geven ervoor zorgt dat het gevoel van plezier bij het horen van muziek vermindert. Dit betekent dat opioïden betrokken zijn bij het positieve effect van muziek.

Onderzoekers van het Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences in Leipzig en de Universiteit van Wenen pasten deze inzichten toe bij het ontwerpen van een ‘Jymmin’ machine. Die combineert muziek met een krachttraining. De muziek verandert naarmate de gebruiker harder duwt, zodanig dat het ritme van de muziek overeenkomt met de intensiteit van de training. Al na 6 minuten zorgt de machine ervoor dat de hoeveelheid inspanning die nodig is voor de training gehalveerd wordt.

Het luisteren naar muziek verhoogt ook de pijndrempel. Het kan zelfs de behoefte aan pijnstillers verminderen. Sommige ziekenhuizen gebruiken al muziek om de angst voor een operatie en de pijn erna te verlichten. Dat dit niet vaker gebeurt, komt waarschijnlijk doordat dit meer tijd vergt van verpleegkundigen dan het geven van een pijnstiller. Maar niets weerhoudt je er natuurlijk van om zelf je favoriete muziek toe te passen om angst en pijn te onderdrukken.

Bron(nen): New Scientist
S
SecLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeker met fysiek actieve muziek zou het ook endorfine moeten releasen, met hardcore ook dopamine en adrenaline, afhankelijk van. Toch heeft endorfine heeft niet zo'n tax. Ik ben echt benieuwd naar het "basgezicht". Alsof het de hele rit de moeite waard was, maar je wordt wat stug achter gelaten. En ik zat te twijfelen of het komt door spierspanning in het gezicht, of dat het iets doet met het serotonerge systeem, en wat dat doet als respons. Of het uberhaupt nog mogelijk is om terug te komen van zo iets?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Eve's drop zei:
Sommige ziekenhuizen gebruiken al muziek om de angst voor een operatie en de pijn erna te verlichten.
Klik om te vergroten...

Klopt! Maar het gebeurd al best lang hoor in sommige zh.
Ik was denk, nou, pakweg 10 jaar terug op de SEH om mijn schouder terug in de kom te laten zetten en daar werkten ze al met muziek.
Ondanks een licht roesje (zonder wel geprobeerd maar lukte niet), kregen ze m niet terug. Ik spande ongewild mijn spieren aan en trok een soort terug omdat ik wist wat komen ging. Toen kreeg ik een koptelefoon op met goede muziek en ik moest mijn ogen dicht doen. Tien seconde later PLOP schouder weer in de kom! (en de pijn gelijk zo goed als weg hahaha)

Het helpt echt!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#5
FB_IMG_1567886171095.jpg


Hier een scan van een moeder die haar kind kust.

De oplichtende delen zijn de delen waar serotonine, oxytocin en dopamine actief zijn. Soortgelijk fenomeen gebeurd er dus ook met het luisteren naar muziek waar je dus "kippenvel" van krijgt


Prachtig!
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Klopt! Maar het gebeurd al best lang hoor in sommige zh.
Ik was denk, nou, pakweg 10 jaar terug op de SEH om mijn schouder terug in de kom te laten zetten en daar werkten ze al met muziek.
Ondanks een licht roesje (zonder wel geprobeerd maar lukte niet), kregen ze m niet terug. Ik spande ongewild mijn spieren aan en trok een soort terug omdat ik wist wat komen ging. Toen kreeg ik een koptelefoon op met goede muziek en ik moest mijn ogen dicht doen. Tien seconde later PLOP schouder weer in de kom! (en de pijn gelijk zo goed als weg hahaha)

Het helpt echt!
Klik om te vergroten...


Smartlappen meezingers daar springt mijn schouder ook vanzelf weer van in de kom denk haha!
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Ik was denk, nou, pakweg 10 jaar terug op de SEH om mijn schouder terug in de kom te laten zetten en daar werkten ze al met muziek.
Ondanks een licht roesje (zonder wel geprobeerd maar lukte niet), kregen ze m niet terug. Ik spande ongewild mijn spieren aan en trok een soort terug omdat ik wist wat komen ging. Toen kreeg ik een koptelefoon op met goede muziek en ik moest mijn ogen dicht doen. Tien seconde later PLOP schouder weer in de kom! (en de pijn gelijk zo goed als weg hahaha)
Klik om te vergroten...
Ik had dit net zo, 8x schouders rechts uit de kom, 2x links uit de kom. Maar gebruik maken van muziek was hier niet van sprake, niet het ziekenhuis van Enschede, Den Bosh en Ede. Bij mij stonden ze met meerdere van die studentjes aan mn arm te trekken om hem in de kom te plaatsen, 2sec later schoot hij weer los. Direct foto en alles, planning voor een operatie. 1 grote drama lol
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bas zei:
Ik had dit net zo, 8x schouders rechts uit de kom, 2x links uit de kom. Maar gebruik maken van muziek was hier niet van sprake, niet het ziekenhuis van Enschede, Den Bosh en Ede. Bij mij stonden ze met meerdere van die studentjes aan mn arm te trekken om hem in de kom te plaatsen, 2sec later schoot hij weer los. Direct foto en alles, planning voor een operatie. 1 grote drama lol
Klik om te vergroten...
Dat is rot man!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."