Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLevendige dromen en lucide dromen.

Levendige dromen en lucide dromen.

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben sowieso een dromer, in al zn facetten, van utopische, heel realistische, tot intense dromen en nachtmerries, die me soms nr de keel grijpen, waarbij ik na ontwaken, me nog niet in de eigenlijke realiteit voelde n ik verschillende checks moest doen, wat is waar n wat niet en soms echt achterbleef met een gevoel van 'wow, oké wat moet ik hiermee' en begon dan ook met flarden op te schrijven en krabbelen, allemaal vluchtig, want ik ben nog doodmoe. Terug ready om te slapen, kon ik het nooit laten om, bewust of onbewust zoveel mogelijk flarden van mn realistische dromen, zelfs van de meest weerzinwekkende dromen, te linken met iets of wat, ontelbare en ongrijpbare fragmenten, elk met hun vraagteken, die in mn hoofd doolden. Het werd, nee is nu echt een soort v doel, bijna obsessie, om de betekenissen erachter te vinden, omdat dergelijke dromen, zowel de wondermooie fantasierijke, als de meest weerzinwekkende, iets apart met me doet, het houd me met momenten echt zo bezig, dat als ik wakker ben, het me niet altijd loslaat, het me iets wil duidelijk maken. Nu verdiep ik me al ca 3j meer en meer in lucide dromen, indd ook veel lezen, mensen hun ervaringen met lucide dromen, zo is de vrouw van mijn 7j jongere broer hier heel intens mee bezig, schrijft er ook boeken over. Het boeit me zo hard. Zelf heb ik allesbehalve de highest leven van luciditeit al ervaren, wel soort van bewust in bepaalde droom kunnen blijven en deels sturen. Het vergt enorm veel oefening en moet echt als serieus onderdeel van je leven an sich zijn.
Leden hier, die ervaring hebben met lucide dromen en/of waar dromen, toch iets veranderd hebben in hun leven, hoe miniem ook, ik hoor het graag.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nihilist88 zei:
Zelf heb ik allesbehalve de highest leven van luciditeit al ervaren, wel soort van bewust in bepaalde droom kunnen blijven en deels sturen. Het vergt enorm veel oefening en moet echt als serieus onderdeel van je leven an sich zijn
Klik om te vergroten...
Zelf heb ik soms lucide dromen en kan ze perfect zelf sturen. Ik geef een voorbeeld: een nieuw universum maken, superman zijn, vechten tegen 1000 Ninja's op Times Square of Leven in de wereld van Dragon Ball Z
Ik ben ook heel gevoelig aan dromen, realistische dromen, lucide dromen, nachtmerries en slaapverlammingen.

De ene persoon heeft er meer aanleg voor dan een ander. Zelf oefen ik daar niet op en het vergt niet echt energie. Bij lucide dromen die je onder controle hebt dat je zelf kiest wat je doet, wat je in de normale wereld niet kan. Gewoon je ogen toehouden.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
transformated zei:
Zelf heb ik soms lucide dromen en kan ze perfect zelf sturen. Ik geef een voorbeeld: een nieuw universum maken, superman zijn, vechten tegen 1000 Ninja's op Times Square of Leven in de wereld van Dragon Ball Z
Ik ben ook heel gevoelig aan dromen, realistische dromen, lucide dromen, nachtmerries en slaapverlammingen.

De ene persoon heeft er meer aanleg voor dan een ander. Zelf oefen ik daar niet op en het vergt niet echt energie. Bij lucide dromen die je onder controle hebt dat je zelf kiest wat je doet, wat je in de normale wereld niet kan. Gewoon je ogen toehouden.
Klik om te vergroten...
Owké, hoe jij het beschrijft, lijkt het fluitje van een cent, als je al iemand bent die dromen vaak intens beleefd. Mijn intentie is wel anders, ik wil lucide dromen gebruiken, om oa vragen te beantwoorden en waarbij ik bewust elementen v overdag/volledig bewustzijn, meeneem in mijn luciide dromen. Wat ik nu heb is, wanneer ik in een fijne, utopische droom zit, heb ik wel de indruk dat ik deze soms nr mijn hand kan zetten, sturen, ik kies vb de setting, kies mijn favo fantasy karakters zoals, elfjes en ik leef in vrede n harmonie, vaak zijn mensen hier steeds afwezig, wat ook lijkt op sturing vd droom, wegen mijn algemene degout vd mensheid. Maar ik denk niet dat ik een droom volledig van nul zelf heb gecreëerd, zoals jij zegt. Ik denk wel dat ik zeer zeker aanleg heb om richting hoge en volledige luciditeit te gaan. Ik zie het wel echt meer als onderdeel om bewuster en mentaal sterker in het leven te staan.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nihilist88 zei:
Owké, hoe jij het beschrijft, lijkt het fluitje van een cent, als je al iemand bent die dromen vaak intens beleefd. Mijn intentie is wel anders, ik wil lucide dromen gebruiken, om oa vragen te beantwoorden en waarbij ik bewust elementen v overdag/volledig bewustzijn, meeneem in mijn luciide dromen. Wat ik nu heb is, wanneer ik in een fijne, utopische droom zit, heb ik wel de indruk dat ik deze soms nr mijn hand kan zetten, sturen, ik kies vb de setting, kies mijn favo fantasy karakters zoals, elfjes en ik leef in vrede n harmonie, vaak zijn mensen hier steeds afwezig, wat ook lijkt op sturing vd droom, wegen mijn algemene degout vd mensheid. Maar ik denk niet dat ik een droom volledig van nul zelf heb gecreëerd, zoals jij zegt. Ik denk wel dat ik zeer zeker aanleg heb om richting hoge en volledige luciditeit te gaan. Ik zie het wel echt meer als onderdeel om bewuster en mentaal sterker in het leven te staan.
Klik om te vergroten...
Ik denk om je vragen te beantwoorden dat dat zal gebeuren in een gewone droom die je bij blijft. Bijvoorbeeld van: waarom had ik dat persoonlijk gesprek met die persoon in een droom of bij een droom die je gewoon overkomt. Daar zul je eerder antwoorden uithalen en dat heb ik met die dromen al gehad. Niet met de lucide dromen.

Bij volledige luciditeit zoals ik. Denk ik niet dat je jou antwoord zal krijgen omdat je de droom zelf maakt.

Meestal kan een droom over het verleden of toekomst gaan. Ook over dat er iets zal gebeuren. Meestal gaan dromen vaak over een bepaald iets dat je gezien heb, gevoeld heb of iets wat je gedaan heb de dag zelf.
Meestal als je droomt is het ook gewoon iets heel random.

Als ik jou was zou ik me er niet teveel op focussen. De droom zal wel naar je toekomen.

Oefenen op lucide dromen kan je zeker blijven doen maar als je het doet doe het rustig en niet van nu wil ik lucide droom. Denk bijvoorbeeld in je achterhoofd aan 1 woord zoals superman tijdens het inslaap vallen. Wie weet kom je wakker als superman en realiseer je het en boem lucide droom🙂
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#5
transformated zei:
Ik denk om je vragen te beantwoorden dat dat zal gebeuren in een gewone droom die je bij blijft. Bijvoorbeeld van: waarom had ik dat persoonlijk gesprek met die persoon in een droom of bij een droom die je gewoon overkomt. Daar zul je eerder antwoorden uithalen en dat heb ik met die dromen al gehad. Niet met de lucide dromen.

Bij volledige luciditeit zoals ik. Denk ik niet dat je jou antwoord zal krijgen omdat je de droom zelf maakt.

Meestal kan een droom over het verleden of toekomst gaan. Ook over dat er iets zal gebeuren. Meestal gaan dromen vaak over een bepaald iets dat je gezien heb, gevoeld heb of iets wat je gedaan heb de dag zelf.
Meestal als je droomt is het ook gewoon iets heel random.

Als ik jou was zou ik me er niet teveel op focussen. De droom zal wel naar je toekomen.

Oefenen op lucide dromen kan je zeker blijven doen maar als je het doet doe het rustig en niet van nu wil ik lucide droom. Denk bijvoorbeeld in je achterhoofd aan 1 woord zoals superman tijdens het inslaap vallen. Wie weet kom je wakker als superman en realiseer je het en boem lucide droom🙂
Klik om te vergroten...
Klopt volledig, dat ik de 'gewone' dromen/nachtmerries, vaak heel intens ervaar, net omdat deze vaak aspecten van je echte leven bevat, uit het heden, verleden. En wat bij mij ook zeer aanwezig is, is een beperkt aantal mensen die veelvuldig, zeg mr dagelijks hoofdrol speelt en die echt heel vaak gemixt zijn, het gaat dan vb vaak om verschillende exen die 1 persoon vormen n vaak op gekende locaties, waar ik dan dingen meemaak, conversaties n discussies als wast real life. Een vb zet ik ff hier, zijn nog vbn, mr deze was te freaky juist.
Jaren terug, had ik een terugkerende droom over mijn toen huidig lief, op een festival, café, in stad, waar ik mn lief meer n meer zag wegglippen en ik een tegenstandster had. Maar zowel in realiteit als dromen was ik stapel en zé zelfs paar x, echt alst me jou ni lukt, dan met niemand n hoefk geen ander. In realiteit zat onze relatie echt goed, vr mijn gevoel toch, waren heel close, we waren bff, lief, soulmates ineen en leek ze onvervangbaar. Dus kon de dromen ni linken met onze relatie. Dan bij de laatste droom, schoot ik wakker, was laatste beeld, dat ie andere binnen deed voor mijn ogen en was onze relatie gedaan, rondom mij allemaal mensen die mij uitlachten. Ik had zelfs tranen n moest echt bekomen, want voelde me zo echt slecht, gaat over seconden, mr toch kon ik er ni meer v slapen n hield het mij bezig. Dag erna wask bij mijn lief en ik vertelde over, vooral die laatste droom, en nogal bedeesd, sech in mijn droom liet jij me vallen vr ander n op een pijnlijke manier n kzou u nooit meer zien. Mn lief direct, maarnee, da was mr slechte droom n pakten elkaar goe vast, echt knuffelde em non stop, kwou ni meer lossen. Ik gerust n fuck you, dromen zijn bedrog. Maar 3 maand later, jup maakte ie het uit...ik was kapot. En mn ogen gingen plots volledig open, want toen ik die dromen had, ging ze indd al eens vaker allleen weg, mr toen dacht ik aan niks fout, nu leken de dromen toen al iets duidelijk te maken. En zoals in mn droom, na die breuk, nooit geen andere relatie meer gehad, eerst té kapot, de zin om nog eens alles te geven was totaal zoek, de liefde was vr mij enkel nog toppunt v ironie n cynisme n vond de relaties rondom mij n hoe 'geliefden' met elkaar omgaan een grote klucht. Dus m'n dromen, waren letterlijk een toekomstbeeld/waarschuwing.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk ook dat je je vragen niet uit een lucide droom kunt beantwoorden. Je bent dan te bewust bezig. Misschien kan je er beter een paddo trip voor gebruiken (of lsd maar dat is weer next level vind ik.)

Ik heb regelmatig lucide dromen, waar het me vaak lukt om een niet-lucide droom die ik had voort te zetten. Ik wordt wakker van een droom en blijf dan compleet stil liggen, denk alleen aan die droom en verder niks, en vanzelf val ik weer half in slaap en kan ik doen wat ik wil in de droom. Ik weet dat ik droom maar het enige wat lastig is is om dan wakker te worden. Ik probeer dan in de droom heel hard te schreeuwen en dan lukt het wel. Ik word dan schreeuwend maar zonder geluid te maken wakker.

Mijn laatste ervaring was wel een bijzondere. Ik was aan het dromen (weet zo niet meer wat) en ik werd wakker. Ik ging douchen, naar mijn werk, alles wat ik normaal deed dat deed ik alleen er gebeurde soms dingen die ik niet kon plaatsen. Ik dacht wat raar, waarom gebeurd dit?? Goed gewoon bezig gaan met werken, het is weer zo’n vage dag. Daarna werd ik dus echt wakker in bed. Dat was zo’n mindfuck.

Ook heb ik eens een lucide seks droom gehad. Dat was echt DE SHIT! Ik ga niet in details treden 😏

Goed, het gaat bij mij dus vrij natuurlijk. Kan je weinig tips meegeven behalve dat wat bij mij werkt en dat is compleet stil blijven liggen, en niet gaan frustreren “het lukt niet” maar gewoon je ogen dicht houden en wakker blijven.

het schijnt dat het helpt om overdag op momenten stil te staan bij wat je ziet, voelt en ruikt. Dat zou dan terug kunnen komen in je droom en dat kan een handvat zijn om vanuit daar bewust te dromen.
M
MiraculeusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Misschien is het niet echt "lucide dromen" te noemen en valt het meer onder een soort slaapverlamming, maar ik heb wel eens, 's ochtends tijdens het snoozen, dat ik 'uit bed stap', tanden ga poetsen etc., maar dan word ik vervolgens 'wakker' en blijk ik dat gedroomd te hebben. Denk ik, nu ga ik dan echt uit bed, opnieuw proberen, maar blijkt steeds dat ik alles droom en het lukt me niet om daadwerkelijk wakker te worden en op te staan. Voelt heel machteloos want soms ben ik me er echt bewust van dat ik niet echt wakker ben maar lukt het me steeds niet om mijn ogen open te krijgen. Frustrerend.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Nihilist88
Ik vind het een zeer interessant onderwerp. Kan zelf ook wat toevoegen, ik vind het wel moeilijk om door je teksten te komen.

Ik denk als je alinea's toe gaat passen, meer mensen het lezen en hopelijk ook meer reagerenm
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
@Nihilist88
Ik vind het een zeer interessant onderwerp. Kan zelf ook wat toevoegen, ik vind het wel moeilijk om door je teksten te komen.

Ik denk als je alinea's toe gaat passen, meer mensen het lezen en hopelijk ook meer reagerenm
Klik om te vergroten...
I know, de neiging om ellelange teksten te typen, wat het lezen echt niet lekker maakt, is ferm werkpunt v mij. Maar dat is het verlengde v gesprekken in real life, doordrammen, mensen, moeten me vaak temperen, ik ratel anders als sneltrein verder.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wauw. Wat voor droom heb ik nou meegemaakt!

Context:

Ik heb laatst een studio microfoon gekocht en ken iemand die ook bezig is met content maken, dus ook met dat soort dingen bezig is.

Droom:

(Ik herriner me begin van de droom nooit. Nu ineens zo'n beetje wel!)

Ik was vroeger toen ik puber was fan van het VPRO programma Zomergasten. Voor de mensen die dat niet kennen, dat is drie uur lang dat er gepraat wordt op tv en dan dat er scènes van tv en films worden laten zien. Ik stelde voor de grap voor om zelf zoiets te maken genaamd "Nep Zomergasten" met iemand.

Ik was op een leuk terras met mooi weer in de oude haven van Rotterdam. Het was voor mijn begrip echt een goeie productie geweest dat het lullig is geweest dat ik mijn thuis microfoon dan bleef gebruiken. Vluchtig ging het gesprek langs waar het me lukte om niet als vriend het gesprek te voeren (best saai. Elke podcast in de wereld is dat zo'n beetje) maar echt als een goeie interviewer met een unieke kant. Verschil tussen mijn Zomergasten en de echte? Dat er op het terras gerookt kon worden!

Nu kwam het leukste gedeelte:

De gast verraste me met een film die ze zelf had gemaakt! Het was een mooi (zelf)portret over seks. Maar echt gewoon cool om naar te kijken! Ik vond het niet eens geil maar was wel super trots op haar! Fucking goed geschoten, mooie beelden. Een soort coming-of-age of rebound verhaal die ze heeft meegemaakt en in plaats van te strugglen over seks (was eerst een ding voor haar) heeft ze het zo fucking mooi embraced dat ze zo'n mooie film heeft kunnen maken! De film liet in het begin echt model achtige mannen (met idem maten) en vrouwen zien maar werd snel allerlei shots van de gemiddelde vrouw die in hun element gewoon mooi feminisme liet zien. Die zichzelf gewoon ook lieten zien. Zonder dat het ordinair was. Iets wat decennia geleden ook heel mooi in beeld kon worden gebracht bijvoorbeeld tijdens de tweede feministische revolutie in dit land maar tegenwoordig niet meer bestaat omdat we (weer) fucking preuts zijn geworden. Google bijvoorbeeld maar naar de naakte vrouw op de poster van de PSP of iemand die naakt de krant las op de Nederlandse TV in de jaren 60 door de VPRO. Echt van dat soort kwaliteit en niveau.

De film begon toen ik al in de bus zat. Ik was bellend in een nagesprek met de gast en in de bus werd ik door de film ingezogen. Toen de film eenmaal klaar was werd ik er compleet uitgezogen en was ik in een bus waar ik verder van huis was dan normaal. Ik stap de bus uit en was in een fictieve treinstation vlakbij Leiden en pakte een trein van een fictief bedrijf.

Toen werd ik wakker. Nog nooit gedacht dat ik dit zou meemaken maar ik voelde me echt even Jelle Brandt Corstius. Waarom hem? Omdat de film die ik keek leek op de film die gast Erik van Lieshout koos in 2011 genaamd Los Angeles. Ik had scènes ervan gezien in Zomergasten waar ik echt verliefd op was en nam de film op. Toendertijd deed je dat op een harde schijf en kwam Zomergasten en helemaal de films niet op uitzending gemist. Dus ik nam het op en wou het op een passende tijd terugkijken. Maar mijn vader had de film verwijderd want hij dacht dat hij het per ongeluk had opgenomen!

Dus ik was blij met m'n droom. Het is nu 2022, kan ik vast wel huren ergens. Maar nee. Los Angeles uit 2004 staat niet eens de trailer op YouTube. Geen Wikipedia pagina ervan. Geen IMDb pagina ervan. Niks. Ik ga zo nog in de film winkel van Apple een poging doen maar anders moet ik het maar accepteren. Ik kan de film nooit meer in mijn leven zien. Het bestaat niet eens op het internet. :'( (edit: alleen dit kan ik ervan nog zien: https://sarahmorris.com/single_films/los-angeles-extract/ )

Dus daarom dat ik mijn droom ook zo beschrijf. Want met terugwerkende kracht is het me echt heel dierbaar. Ook omdat de gast waar ik mee was in mijn droom in het echt qua seks echt in de knoop zit door persoonlijke redenen. Ik hoorde dat het wat beter ging laatst maar het is me dierbaar en droom dat ze me ooit mag verrassen zoals ze dat deed zoals in mijn droom. Weer onbevreesd en vrij zijn op seksueel gebied.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."