Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijden van crisis en spiritualiteit

Tijden van crisis en spiritualiteit

1 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
A
AlakazamLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wordt de afstand tot jezelf groter in tijden van crisis? Neemt de interesse in spiritualiteit af naarmate er meer stress heerst? Dingen als veiligheid en politiek komen natuurlijk een stuk hoger op de prioriteitenlijst te staan in tijden van onrust.

Ik heb gemerkt dat ik tijdens de lockdown gedwongen werd om meer met mezelf bezig te zijn en dus ook vaker met spiritualiteit bezig was. Nu het normale leven weer volop in gang is merk ik dat het me meer moeite kost om hiermee bezig te zijn. Chaos en dingen die energie (en vooral tijd) kosten verstoren mijn motivatie om bezig te zijn met deze zaken, ondanks dat het een van mijn grootste (zo niet de grootste) interesses is.

Volgens mij worden op het forum de laatste maanden (eigenlijk de laatste jaren) ook minder topics rondom dit onderwerp geplaatst, ondanks dat het voor vrijwel iedereen een groot onderdeel is van hun leven. Denken jullie dat dit gewoon een toevalligheid is en er nu relatief weinig mensen op het forum actief zijn waarvan dit een grote interesse is, of is dit een grotere trend door de veranderende wereld? Ik zou namelijk zeggen dat psychedelica en spiritualiteit afgelopen decennium juist weer populairder zijn geworden, hoewel zo'n trend in een korte tijdsspanne van de afgelopen 2 jaar wat lastiger in te schatten is.

Ik hoop op een tijdelijk iets want in mijn ogen was de gedeelde interesse in spiritualiteit een van de grootste charmes van dit forum.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een hele late reactie omdat ik dit topic destijds over het hoofd heb gezien.

Ik denk dat er verschillende "verklaringen" en redenen zijn die samen een complexe set van omstandigheden creëren waardoor de dingen zo gaan zoals ze gaan. Ten eerste denk ik dat het punt waar iemand is tijdens zijn/haar spirituele proces bepaalt op welke manier en in welke mate diegene ermee bezig is. Hoewel iedereen in een spiritueel proces zit, zijn veel mensen hier niet bewust mee bezig/beschouwen ze hun leven niet als zijnde spiritueel. En wanneer je er wel bewust mee bezig bent, zijn daar ook weer verschillende "fases" in denk ik. Ik zet "fases" tussen aanhalingstekens omdat dit woord denk ik impliceert dat het een lineair proces is, terwijl het in de werkelijkheid vaak allesbehalve dat is.

Daarnaast speelt de persoonlijkheid en het bijkomende interessegebied denk ik ook een hele grote rol. Ikzelf bijvoorbeeld heb vaak lange periodes van fascinatie gehad die grensde aan obsessie betreffende dit onderwerp, waardoor ik hier hele boekwerken aan zweefpraat heb neergezet. En ik weet niet hoe dit bij anderen werkt dus ik ga hier niet generaliseren, maar vaak wanneer ikzelf niet écht spiritueel was (simpel gezegd: niet in contact staande met mijn eigen geluk, niet happy was), voelde ik des te meer drang om over dit onderwerp te praten/schrijven. Gek genoeg (of misschien eigenlijk ook niet) nu ik veel meer happy ben, voel ik die drang helemaal niet. Terwijl de interesse in en verwondering over het "fenomeen" alleen maar gegroeid is. Net zoals jij, is het ook mijn grootste interesse. Ik hou zo van het bestaan overpeinzen en me erover verwonderen! En het is in elk aspect van mijn leven. Tijdens mijn studie nu, tijdens mijn wandelingen en fietstochten buiten, tijdens contact met vrienden, familie en andere mensen, ben ik me ervan bewust op de achtergrond en voel ik hoe het deze dingen doordringt en leven, kleur, vreugde geeft. Niet de hele tijd. Soms ben ik het weer even "kwijt" en zit ik in een tijdelijke wolk/depressie. En dan komt op zo'n moment soms ook weer die oude drang van veel teveel spirituele youtube filmpjes kijken, om eigenlijk te ontsnappen aan die depressie. Maar het besef dat er geen ontsnapping is van die gevoelens en ontsnappen daarvan alleen maar uitstel van executie is, is dieper ingedaald, waardoor ik makkelijker uit zo'n dip 'snap'.

Maar dat ben ik dus. Daarnaast denk ik ook dat er op de grotere schaal, qua posts over spiritualiteit op Drugsforum, veel afhangt van de huidige leden van het forum. Er zijn bijvoorbeeld tijden geweest dat hier best veel psychonauten zaten. Dat is nu veel minder zo (lijkt het voor mij tenminste), wat zou kunnen verklaren dat er minder wordt gepraat over existentiële zaken. Als lid van 8 jaar nu, merk ik dat er veel verschillende perioden zijn geweest op DF, met leden met verschillende interesses. Voor hetzelfde komt het weer terug. Ik hoop het. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."