#1
Ja ik snap hoe testen werkt hoor... dat was mijn punt ook totaal niet waar je nu op in gaat. En je reageert op een topic van 3 jaar oud...Ja, toch weet ik dit niet hoor. A-PVP zal vast nog wel lukken. Maar echt niet per se alle RC's die ooit zijn getest.
De vraag is ook een beetje in hoeverre er doorgetest wordt totdat er uitsluitsel is gegeven om welke stof(fen) het gaat.
Chemisch-analytische apparatuur werkt niet als een soort scanner die vertelt wat er allemaal in je reageerbuisje zit. Je moet actief zoeken naar bepaalde profielen licht (chromatogram). Soms zeggen ze wel eens bij het DIMS (Drugs Informatie en Monitoring Systeem) dat als een bepaald profiel een paar keer is voorgekomen bij het testen, dat die wordt opgenomen in de database en op die manier kan helpen verifiëren bij tests in de toekomst.
Je kan op zekere hoogte ook wel gebruik maken van een database. Maar meestal heb je ook chemisch referentiemateriaal nodig om te bevestigen dat het met zekerheid om een bepaalde stof gaat. Je kan je voorstellen dat het best wel duur is om legaal geproduceerde en chemisch zuivere drugs van bonafide partijen te kopen, en die tegelijkertijd in je apparaat te testen, om te (k)ijken of het daadwerkelijk om dezelfde stof gaat als je vermoedt.
Het DIMS heeft natuurlijk maar beperkt capaciteit voor tests. Dan is het soms makkelijker om niet helemaal door te testen totdat je zeker weet om welke verontreiniging gaat, maar zeg je gewoon 'onbekende stof aangetroffen', kan ik me zo voorstellen. Het kan al snel 800 tot 1200 euro gaan kosten om dat precies te achterhalen wat er allemaal in je sample zit. Daar is natuurlijk geen geld voor.
Ik denk overigens niet dat het altijd zo gaat hoor. Want het DIMS moet natuurlijk wel gevaarlijke verontreinigingen kunnen ontdekken. Dus als er vermoedens zijn dat er mogelijk andere stoffen in zitten die een acuut risico voor de volksgezondheid vormen.
Verder heb ik behoorlijk veel verschillende RC's laten testen en alles werd erkent in hun database, zelfs extreem exotische stofjes. Ze moeten er uiteraard wel naar opzoek, maar ze hebben in ieder geval bij het DIMS dus een zeer uitgebreide database met spectrometrien van exotische stofjes.