Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRecreatieve stimulanten met weinig serotonine affiniteit?

Recreatieve stimulanten met weinig serotonine affiniteit?

5 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal,

Mijn favoriete stimulant op dit moment is 3-MMC, maar doordat deze nog redelijk werkt op je serotonine gebruik ik het liever niet meer dan eens per maand. Nu ben ik dus opzoek naar een soortgelijke RC stimulant die echter minder op je serotonine werkt waardoor je hem wat vaker (eens per week/twee weken) kunt gebruiken.

Tot nu toe heb ik hexen en ethylphenidaat geprobeerd, maar die deden beide eigenlijk niks voor me qua rush en euforie. Ik werd er voornamelijk erg jittery, anxious en zelf wat warrig van. Tijdens mijn tentamens gebruik ik meestal 2-FMA wat amper euforisch is, maar zelfs dat zorgt voor een plezierigere ervaring (en veel minder side-effects).

Hoewel de farmacologische eigenschappen van RC's vaak niet (uitgebreid) onderzocht zijn wordt verwacht dat zowel hexen als eph voornamelijk werken als reuptake inhibitors. Ik weet niet of het misschien daaraan ligt dat ik er weinig plezier van had, maar met releasers heb ik dus veel betere ervaringen tot nu toe.

Ik denk dus dat ik meer moet gaan kijken naar de gefluoreerde (meth)amfetamine, maar ik weet niet welke daarvan de best optie zou zijn. Of zijn er wellicht nog andere RC's die aan mijn eisen voldoen die niet die niet tot de gefluoreerde (meth)amfetamine behoren?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Waarom geen speed? Speed is een stimulant die stukken minder op je serotonine werkt. Waarom persee een RC?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Waarom denk je precies dat als je een dopamine-agonist gebruikt dat je een drug elke week kan nemen?

Zeker als je met nieuwe psychoactieve stoffen (NPS) gaat experimenteren dan is het onverstandig om dat op regelmatige basis te gaan doen.

Als je dan toch een stimulant zoekt met weinig dopamine-affiniteit, waarom dan niet gewoon amfetamine. Daar is al veel meer over bekend. Bijvoorbeeld hoe het precies werkt (pas op, hier volgt een uitgebreide uitleg van de risico's):

Werking van speed

Amfetamine activeert het orthosympathisch deel van het autonome zenuwstelsel, ook wel de 'vluchtstand' genoemd.

Je lichaam stuurt dan al het bloed naar de spieren (en niet naar de verteringsorganen). De hartslag en bloeddruk worden verhoogd, de ademhaling gaat sneller en dieper (bronchiën in de longen verwijden zich), op celniveau wordt er energie vrijgemaakt uit vetten en eiwitten om direct te verbranden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthosympathisch_zenuwstelsel

Bijwerkingen en risico's

Activatie van de vluchtstand is ook direct wat een deel van het risico oplevert van amfetamine, want je lichaam is eigenlijk niet gewend om 12+ uur in de vluchtstand te staan. Je lichaam krijgt dan geen tijd om te herstellen, geen tijd om voedingsstoffen op te nemen, geen tijd om ziekteverwekkers aan te pakken en ook geen tijd om opgedane indrukken te verwerken tijdens de slaap.

Door de toegenomen hartslag en bloeddruk loop je kans op acute hart- en vaatziekten (embolie, beroerte, hersenbloeding, hartstilstand, aneurysma). Door de toegenomen lichaamstemperatuur loop je kans op overhitting. Door verlies van eetlust en slaaptekort voel je je de dagen daarna nogal kut.

Verder zijn er allerlei aanvullende bijwerkingen. Zo krijg je een droge mond van amfetamine en ga je kaakklemmen / kaakschaatsen (bruxisme). Dat werkt tandbederf in de hand. Mannen kunnen last krijgen van erectiestoornissen (omdat bloed naar de spieren gaat en niet naar de penis). Door grote pupillen kun je wazig zien, door toegenomen spierspanning in de bekkenbodemspier kun je moeilijker plassen, je kunt overmatig gaan zweten, het zweet kan ook een bruine aanslag achterlaten op kleding / beddengoed en het kan anders ruiken dan normaal.

Regelmatig gebruik van amfetamine kan leiden tot chronische gezondheidsproblemen zoals staar (vanwege droge ogen en weinig knipperen), tandbederf, depressie, psychose, ziekte van Parkinson, impotentie / seksuele dysfuncties, beschadiging van het neusslijmvlies, en daardoor chronische bloedneuzen, verkoudheid of verminderd reukvermogen. En er kunnen problemen ontstaan met de motoriek vanwege hersenschade, als ook emotionele schommelingen, agressie, paranoia.

Bijwerkingen van nieuwe stimulanten

Eigenlijk alle bovenstaande bijwerkingen gelden in meer of mindere mate ook wel voor andere stimulanten. De risico's worden veroorzaakt door langdurige beïnvloeding van de dopamine- en noradrealinereceptoren. RC-stimulanten doen dat op min of meer dezelfde manier als amfetamine.

Het verschil is dat we niet weten hoe RC-stimulanten worden gemetaboliseerd. We weten niet hoe schadelijk ze precies zijn. Misschien gaat je lever er wel kapot van, of je nieren, of je blaas. Misschien knipt je lichaam de RC-stim wel in kankerverwekkende stukjes en veroorzaakt het over tien jaar multi-orgaanfalen. We weten het niet.

Gezien al die risico's, hoop ik dat je snapt dat stimulanten niet echt geschikt zijn om wekelijks te gebruiken. Ja, dexamfetamine en ritalin worden aan heel veel kinderen chronisch voorgeschreven. Maar het is bekend dat chronisch gebruik met name hart- en vaatziekten veroorzaakt. Daarom wordt het (officieel) niet aan volwassenen voorgeschreven, en om dezelfde reden is amfetamine van de markt gehaald als afslankmiddel.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Allereerst bedankt voor de uitgebreide info, hoewel het meeste voor mij al wel redelijk bekend was.

Waarom denk je precies dat als je een dopamine-agonist gebruikt dat je een drug elke week kan nemen?

Zeker als je met nieuwe psychoactieve stoffen (NPS) gaat experimenteren dan is het onverstandig om dat op regelmatige basis te gaan doen.
Klik om te vergroten...

Ik snap dat er natuurlijk veel risico's vast hangen aan (regelmatig) drugsgebruik. Ik bedoelde dan ook zeker niet te zeggen dat als je een dopamine-agonist gebruikt je je nergens zorgen over hoeft te maken, maar deze stoffen kun je over het algemeen vaker gebruiken dan stoffen die je serotonine uitputten, wat bij 3-MMC wel meer het geval is. Daarom ben ik dus opzoek naar een stof die minder op je serotonine zodat ik die wel eens een keertje tussendoor kan gebruiken en niet bang hoef te zijn dat ik mijn serotonine systeem verpest.

Als je dan toch een stimulant zoekt met weinig dopamine-affiniteit, waarom dan niet gewoon amfetamine. Daar is al veel meer over bekend.
Klik om te vergroten...

Ik neem aan dat je weinig serotonine-affiniteit bedoelt?

De voornaamste redenen dat ik naar een RC zoek zijn dat RC's over het algemeen puurder en van betere kwaliteit zijn, er is meer keuze mogelijkheid doordat verschillende substituties voor net andere effecten zorgen en je kunt er, dat vind ik althans, een stuk makkelijker aankomen. Het klopt dat er meestal minder over bekend is, maar er zijn meestal redelijk wat experience-reports en soms ook wat onderzoeken naar (acute)toxiciteit te vinden waardoor je een redelijke inschatting kan maken hoe gevaarlijk iets is. Vaak zijn de lange termijn effecten niet bekend en lastiger te voorspellen, dus daarin geef ik je volledig gelijk dat met "normale" drugs wat dat betreft minder risico loopt.

Wellicht had ik deze post wat anders aan moeten pakken en wat uitgebreider moeten beschrijven waar ik nu precies naar opzoek ben.

Het hoeft voor mij namelijke niet perse een stimulant te zijn. Het probleem is echter dat ik niet hou van (stevige)tripmiddelen. Heb zowel LSD als truffels geprobeerd en was vooral blij toen alles weer over was. Heb niet zozeer een bad trip gehad, maar was gewoon te heftig voor me. Ik heb ook al meerdere keren 2C-C gebruikt(zou minder sterke visuals/halucinaites hebben dan de meeste 2C's) maar daarbij vond ik de euforie behoorlijk tegenvallen en die heeft een iets te kalmerende werking voor waar ik naar opzoek ben. Ik ben zelf niet zo'n fan van de meeste verdovende middelen doordat ik dan vaak erg moe en loom word, wat niet ideaal is tijdens het uitgaan, maar ook niet als ik thuis ben (grote kans dat ik dan gewoon in slaap val). Ik heb ook al meerdere keren 3-MeO-PCE gebruikt, maar die wordt meestal te kalmerend en verdovend voordat je een dosis hebt bereikt die je een echt goed euforisch gevoel geeft. Ook kan ik absoluut niet tegen wiet, al heb ik geen idee waarom, dus dat ik ook geen optie. Dan blijven dus eigenlijk alleen de stimulanten nog over lijkt me, dus vandaar dat ik specifiek naar stimulanten vroeg. Echter als jullie nog andere stoffen kennen die interessant zouden kunnen zijn voor mij dan sta ik daar ook open voor.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
2-FA lijkt redelijk op speed qua effect, maar net iets minder heftig vond ik. 3-FA blijft mijn all time favoriet, zeer vergelijkbaar aan speed maar met een veel groter effect op dopamine waardoor het aanzienlijk meer euforisch is. Helaas is 3-FA voor zover ik weet niet meer te krijgen, soms wordt het aangeboden maar is meestal fake.

gomega zei:
Ik heb ook al meerdere keren 2C-C gebruikt(zou minder sterke visuals/halucinaites hebben dan de meeste 2C's) maar daarbij vond ik de euforie behoorlijk tegenvallen en die heeft een iets te kalmerende werking voor waar ik naar opzoek ben.
Klik om te vergroten...
2C-C is nogal een vreemde eend in de 2C familie, inderdaad nogal kalmerend. 2C-D lijkt meer op 2C-B wat dat betreft, maar dan gewoon minder sterk. Ik vind het te slap persoonlijk, maar als je niet zo van psychedelica bent is het wellicht een optie.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
gomega zei:
Ik neem aan dat je weinig serotonine-affiniteit bedoelt?
Klik om te vergroten...

Ah, ja, sorry. Ik bedoelde weinig serotonine veel dopamine idd.

gomega zei:
Er zijn meestal redelijk wat experience-reports en soms ook wat onderzoeken naar (acute)toxiciteit te vinden waardoor je een redelijke inschatting kan maken hoe gevaarlijk iets is.
Klik om te vergroten...

Experience reports vertellen je eigenlijk alleen maar welk soort effect je kunt verwachten, de werkingsduur, dat soort dingen. Tripreports hebben een enorme positiviteitsbias. Als iemand overlijdt kan die geen report meer schrijven. Vaak schamen mensen zich ook voor bijwerkingen of gezondheidseffecten.

De toxicologietrials of case-studies zeggen nog niks over de hoeveelheid kans die je hebt dat het mis gaat. Daarvoor moet je het aantal incidenten tegenover gebruikscijfers zetten, maar beide data zijn niet beschikbaar in het geval van research chemicals.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."