Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInteractie tussen Diphenidine en CBD?

Interactie tussen Diphenidine en CBD?

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een tijdje terug ben ik een nogal interessante post tegen gekomen op Reddit en aangezien ik zelf regelmatig kamp met zeer depressieve gevoelens door mijn genderdysforie wilde ik ook wel eens kijken of dit voor mij zou kunnen helpen. Ik twijfelde in eerste instantie nog wel of het nu wel zo verstandig was om dit soort stoffen daarvoor te gaan gebruiken, maar vandaag voelde ik me zo k*t dat ik besloot om het toch maar te proberen. Ik hebt toen dus op een lege maag 60mg diphenidine (DPH) oraal ingenomen.

Na ongeveer een halfuur begon ik me al wat beter en vrolijker te voelen, alsof de donker wolken langzaam optrokken. Ik ondervond verder geen (andere) anesthetische-, cognitieve-, of psychische effecten. Het leek dus erg goed te werken. Ongeveer een uur na het innemen van de DPH ging ik ontbijten en toen nam ik ook mijn gebruikelijke supplementen in, waaronder mijn magnesium met CBD tabletten. Ongeveer een half uur later (T 1:30 dus) begon ik langzaamaan wat meer van de klassieke disso effecten te voelen. Deze escaleerde nogal hard totdat ik een halfuur later me voor mijn gevoel in een compleet andere dimensie bevond, althans zolang ik mijn ogen dicht had. Gedachtes, herinneringen en emoties lopen allemaal door elkaar heen en in elkaar over. Ik had het gevoel alsof ik gek aan het worden was, maar als ik mijn ogen dan weer open deed viel dat allemaal wel weer mee en kon ik enigszins fatsoenlijk functioneren.

Ongeveer een uur later was de piek wel echt over en weer een uur daarna was ik weer redelijk terug op baseline. Ik had niet echt een afterglow zoals je dat bij psychedelica vaak hebt, maar voelde me nog steeds een stuk beter dan aan het begin van de ochtend.

Ik vond het zelf heel raar hoe dat de effecten ineens zo erg begonnen toe te nemen, vooral aangezien 60mg zo net rond een treshold dosis is (ik heb ook redelijk wat ervaring met DPH vapen (naar verhouding veel grotere dosissen dan dit). En ik vond het ook nogal raar dat deze effecten pas na ongeveer 1.5 uur ineens zo hard begonnen toe te nemen, dus toen ben ik nagegaan wat ik allemaal had gedaan dat hier invloed op zou kunnen hebben en toen kwam ik dus bij de CBD uit. Na wat Googlen vond ik wat informatie over dat CBD en de cannabinoïde receptoren wel invloed hebben op NMDA receptoren en dat CBD bepaalde effecten van Ketamine zou versterken. Ook bij het lezen van wat tripreports zie ik dat mensen die DPH met cannabis combineren extremere effecten ervaren, zelfs bij lagere doseringen.

Is er hier iemand die hier zelf ook ervaring mee heeft en/of er misschien meer van weet?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Van Ketamine is (wetenschappelijk) vrij overtuigend een antidepressieve werking aangetoond. Van veel andere dissociatieven wordt regelmatig een soortgelijke antidepressieve gespeculeerd, al is over deze psychoactieven natuurlijk lang niet zoveel bekend als de wereldwijd breed toegepaste drug Ketamine. Persoonlijk was ik wat minder onder de indruk van Diphenidine maar ik kan mij wel iets voorstellen bij een antidepressieve werking in specifieke context.

Persoonlijk geloof ik dat er voor de mogelijke antidepressieve effecten van dissociatieven wel iets te zeggen valt. Er zijn echter ook geluiden die stellen dat dissociatieven te verslavend zijn voor dit doeleinde. Ik heb de indruk dat de farmaceutische alternatieven minder wenselijk zijn maar ik wil zelfmedicatie ook niet promoten in verband met clichés die hier vaak aan hangen. Ik hoop dan ook voor je dat je gepaste steun krijgt bij de depressieve klachten die je ervaart.
Spoiler
gomega zei:
Ook bij het lezen van wat tripreports zie ik dat mensen die DPH met cannabis combineren extremere effecten ervaren, zelfs bij lagere doseringen.
Klik om te vergroten...
Van het combineren van cannabis met dissociatieven is wel bekend dat dit een aanzienlijk versterkend effect op elkaar kan hebben. Ik denk echter dat CBD een ander verhaal is. Bij CBD denk ik eerder aan effecten meer vergelijkbaar aan wat ik ervaar wanneer ik Racetams (psychoactieven die op de acteylcholine receptoren inwerken) of Nicotine heb geconsumeerd. Maar ik kan het mis hebben, gokje.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jmths zei:
Van Ketamine is (wetenschappelijk) vrij overtuigend een antidepressieve werking aangetoond. Van veel andere dissociatieven wordt regelmatig een soortgelijke antidepressieve gespeculeerd, al is over deze psychoactieven natuurlijk lang niet zoveel bekend als de wereldwijd breed toegepaste drug Ketamine. Persoonlijk was ik wat minder onder de indruk van Diphenidine maar ik kan mij wel iets voorstellen bij een antidepressieve werking in specifieke context.
Klik om te vergroten...
Ik was inderdaad al op de hoogte van die effecten van Ketamine, dus mede daarom dat ik hier wel mogelijkheden in zag. Aangezien ik hier nog wat DPH had liggen vond ik het 't proberen allicht waard gezien de situatie.
Jmths zei:
Ik heb de indruk dat de farmaceutische alternatieven minder wenselijk zijn maar ik wil zelfmedicatie ook niet promoten in verband met clichés die hier vaak aan hangen.
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf over het algemeen ook niet de grootste fan van zelfmedicatie, maar als je al ruim een halfjaar op een wachtlijst staat en waarschijnlijk nog minstens een halfjaar tot een jaar moet wachten voor je intake, dan moet je op een gegeven moment wat. Dus dan vind ik dit in mijn geval het proberen wel waard aangezien ik weinig alternatieven heb.

Jmths zei:
Van het combineren van cannabis met dissociatieven is wel bekend dat dit een aanzienlijk versterkend effect op elkaar kan hebben. Ik denk echter dat CBD een ander verhaal is. Bij CBD denk ik eerder aan effecten meer vergelijkbaar aan wat ik ervaar wanneer ik Racetams (psychoactieven die op de acteylcholine receptoren inwerken) of Nicotine heb geconsumeerd. Maar ik kan het mis hebben, gokje.
Klik om te vergroten...
CBD op zichzelf is in principe niet psychoactief natuurlijk, althans niet zoals THC dat is. Je zou de effecten in dat opzicht inderdaad wel met racetams kunnen vergelijken. Sommige racetams willen soms ook nog wel psychedelica potentiëren. Ik denk dus, zeker na het vinden van wat wetenschappelijke artikelen over de invloed van activatie van cannabinoïde receptoren op nmda receptoren, dat CBD de effecten in dit geval ook gepotentieerd hebben.

Ik ben in ieder geval van plan de komende dagen in de gaten te houden of er nog merkbare na-effecten zijn en zal binnenkort een keer weer een orale dosis van 60mg proberen, maar dit keer zonder CBD om te kijken of de effecten dan inderdaad een stuk milder zijn. Hopelijk kan dat wat duidelijkheid geven over de eventuele invloed van CBD op het effect van DPH.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Diphenhydramine?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
gomega zei:
Ik was inderdaad al op de hoogte van die effecten van Ketamine, dus mede daarom dat ik hier wel mogelijkheden in zag.
Klik om te vergroten...
Wetenschappelijk onderzoek naar de antidepressieve werking van Ketamine noemt de aanmaak van nieuwe synapsen in het brein als meest significante factor waaraan de antidepressieve werking van Ketamine verklaard kan worden. Er is echter ook een Chinees wetenschappelijk casus onderzoek onder mensen die Ketamine (in de meeste gevallen vrij extreem) misbruikt hebben dat stelt dat Ketamine gebruik hersenschade kan veroorzaken.

Mits met beleid toegepast geloof ik wel dat het stukje relativering dat Ketamine faciliteert een significant antidepressieve werking kan teweeg brengen.
benzzzy zei:
Diphenhydramine?
Klik om te vergroten...
Diphenidine, het eerste RC dissociatief dat ik ooit online (clearnet / https://) aangeboden heb zien worden.
Spoiler
psychonautwiki.org

Diphenidine

Diphenidine is a lesser-known novel dissociative substance of the diarylethylamine class that produces dissociative and hallucinogenic effects when administered. It is structurally related to methoxphenidine and ephenidine.
psychonautwiki.org psychonautwiki.org
gomega zei:
Ik ben zelf over het algemeen ook niet de grootste fan van zelfmedicatie, maar als je al ruim een halfjaar op een wachtlijst staat en waarschijnlijk nog minstens een halfjaar tot een jaar moet wachten voor je intake, dan moet je op een gegeven moment wat. Dus dan vind ik dit in mijn geval het proberen wel waard aangezien ik weinig alternatieven heb.
Klik om te vergroten...
Het NOS artikel dat ik in mijn vorige reactie linkte noemt ook dat het wetenschappelijk onderzoek naar depressie in Nederland eveneens stelt dat het falen van het systeem als een van de meest significante factoren wordt gezien bij het faciliteren van zelfmoord. Ik vrees er voor dat je niet de enige bent die deze problematiek met het zorgsysteem in Nederland ervaart.

We leven nou eenmaal in tijden waar zelfregulatie, veerkracht en efficiëntie de centrale termen zijn in politieke propaganda.

Persoonlijk heb ik lange tijd 3-MeO-PCE met relatief succes toegepast als antidepressiva. Dit mede omdat 3-MeO-PCE de sterkste serotonine heropname remming vertoond onder dissociatieven. Maar ik kan niet ontkennen dat financieel aspect en beschikbaarheid eveneens een rol speelde in mijn keuze voor 3-MeO-PCE voor deze doelstelling.

In deze tijdsperiode doseerde ik dagelijks 5mg 3-MeO-PCE. Het doseren van 3-MeO-PCE komt vrij nauw. Om die reden loste ik standaard 50mg 3-MeO-PCE op in 10ml (kraan)water wat ik vervolgens makkelijk en snel 0,5mg nauwkeurig kon doseren door een 1ml spuitje / pipetje toe te passen.
Spoiler
www.ebay.com

20Pcs 1ml Disposable Plastic Injector Syringe For Hydroponics Measuring Nutrient 822454726202 | eBay

Capacity: 1ml. 5ml Plastic Syringe with End Tip and Storage Cap 5 Set For Glue Tool Set. Socket Shelf 8 Port Surge Protector Wall Outlet 6 Electrical AC Outlet Extender. 50 Plastic Welding Rods PP/PVC Fairing Welding Sticks 5 Color For Plastic Welder.
www.ebay.com
Relevant om te vermelden is dat bij misbruik 3-MeO-PCE manische aspecten kan vertonen. Dit komt er op neer dat 3-MeO-PCE in de praktijk vergelijkbaar aan gebruik/misbruik van alcohol het beoordelings- en nuanceringsvermogen negatief kan beïnvloeden wat op zijn beurt ook weer misbruik van drugs in de hand kan helpen.
gomega zei:
Ik denk dus, zeker na het vinden van wat wetenschappelijke artikelen over de invloed van activatie van cannabinoïde receptoren op nmda receptoren, dat CBD de effecten in dit geval ook gepotentieerd hebben.
Klik om te vergroten...
CBD kan echter niet eenzijdig als een cannabinoïde agonist omschreven worden. De cannabinoïde receptoren staan dan ook in tegenstelling tot CBD bekend om een antagonistische werking (ofwel het activeren van cannabinoïde receptoren dempt de waarneming van signalen in de hersens / het CZS).

Bij (Zuid-Amerikaanse) Ayahuasca ceremonies worden sterke concentraties van Cafeïne en L-Theanine in combinatie nog wel eens toegepast. Ik denk (kort door de bocht) dat de meeste mensen niet snel cafeïne zullen toepassen om psychoactieve effecten te dempen. Maar ik heb CBD slechts een paar keer mogen ervaren en mijn kennis rondom is beperkt. Ik ga hier af op (brede) analogie en zoals ik al zei kan ik het dus mis hebben.

Van racetams (drugs die op de acetylcholine receptoren inwerken) heb ik ook wetenschappelijk onderzoek voorbij zien komen dat ze een neutraliserend effect hebben op dissociatieve effecten. Persoonlijk denk ik dat dit neutraliserend effect van racetams op dissoactieven aardig verwaarloosbaar is. Maar wederom een tendens die vanaf bepaald perspectief tegen je hypothese lijkt in te gaan.
gomega zei:
Ik ben in ieder geval van plan de komende dagen in de gaten te houden of er nog merkbare na-effecten zijn en zal binnenkort een keer weer een orale dosis van 60mg proberen, maar dit keer zonder CBD om te kijken of de effecten dan inderdaad een stuk milder zijn.
Klik om te vergroten...
In wetenschappelijk onderzoek naar de antidepressieve werking van Ketamine wordt dan al of één hele sterke dosering geïnjecteerd of er wordt (slechts) 3mg nasaal van het rechts draaiend steroisomeer (Es)Ketamine toegepast. Als de mogelijke antidepressieve werking van Diphenidine dan al je doel is zou ik denk ik eerder een dosering van 30mg Diphenidine aanhouden. Zodat de effecten zogezegd niet al teveel in de weg komen te staan van je dagelijks functioneren. Als je onder de effecten van zelfmedicatie/drugs een beetje in staat bent om de afwas te doen en andere constructieve bezigheden kan uitvoeren denk ik dat dit wel constructieve meerwaarde hebben.
gomega zei:
Hopelijk kan dat wat duidelijkheid geven over de eventuele invloed van CBD op het effect van DPH.
Klik om te vergroten...
Ik ben benieuwd, sterkte en succes gewenst in ieder geval.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jmths zei:
Wetenschappelijk onderzoek naar de antidepressieve werking van Ketamine noemt de aanmaak van nieuwe synapsen in het brein als meest significante factor waaraan de antidepressieve werking van Ketamine verklaard kan worden.
Klik om te vergroten...
Dat dat waarschijnlijk de reden is van de antidepressieve werking wist ik niet, maar ik had wel gelezen dan NMDA antagonisten neurogenesis en neurologische reparatie zouden kunnen faciliteren.
Jmths zei:
Het NOS artikel dat ik in mijn vorige reactie linkte noemt ook dat het wetenschappelijk onderzoek naar depressie in Nederland eveneens stelt dat het falen van het systeem als een van de meest significante factoren wordt gezien bij het faciliteren van zelfmoord. Ik vrees er voor dat je niet de enige bent die deze problematiek met het zorgsysteem in Nederland ervaart.
Klik om te vergroten...
Dat geloof ik best ja. Zeker als het gaat om meer specialistische zorg waar maar weinig psychologen voor zijn en de wachttijden erg lang zijn (wat bij mij dus het geval is). Of ook bij heel complexe problematiek waarbij veel psychologen niet weten wat ze er mee aanmoeten en je dan van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Jmths zei:
CBD kan echter niet eenzijdig als een cannabinoïde agonist omschreven worden. De cannabinoïde receptoren staan dan ook in tegenstelling tot CBD bekend om een antagonistische werking (ofwel het activeren van cannabinoïde receptoren dempt de waarneming van signalen in de hersens / het CZS).
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf niet heel erg thuis in cannabinoïden en dus kan het goed zijn dat ik het mis heb, of misschien heb ik het verkeerd onthouden oid, maar ik meende ergens gelezen te hebben dan CBD de hoeveelheid endocannabinoïde zou doen toenemen wat dus zou leiden tot meer receptor activatie. Maar ik denk nu dat de CBD geen significante rol heeft gespeeld in mijn ervaring.

Ik heb eerder deze week namelijk een dosis van ~30mg oraal ingenomen (zonder CBD te gebruiken die dag) en hoewel de ervaring nu minder heftig was dan de vorige keer, ervoer ik toch weer redelijk wat effecten. 30mg ligt best wel aardig onder de threshold dose (van PW), dus dit verbaasde mij toch wel weer. Wellicht dat ik 'last' heb van sensitization? Dat is in ieder geval de enige mogelijk verklaring die ik op dit moment weet.

Wat betreft de anti-depressieve werking lijkt het in eerste instantie wel een positief effect te hebben, maar het is op dit moment nog lastig te zeggen of dat inderdaad door de DPH komt of niet. Het kan namelijk ook placebo-effect zijn, al zou ik het in dat geval alsnog wel effectief noemen aangezien ik het uiteindelijk neem om mij (mentaal) beter te voelen. Het kan echter ook zo zijn dat ik me wat beter voel doordat mijn (redelijk milde) benzo withdrawal rond die tijd tot een einde kwam.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jmths zei:
Bij (Zuid-Amerikaanse) Ayahuasca ceremonies worden sterke concentraties van Cafeïne en L-Theanine in combinatie nog wel eens toegepast. Ik denk (kort door de bocht) dat de meeste mensen niet snel cafeïne zullen toepassen om psychoactieve effecten te dempen. Maar ik heb CBD slechts een paar keer mogen ervaren en mijn kennis rondom is beperkt. Ik ga hier af op (brede) analogie en zoals ik al zei kan ik het dus mis hebben.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik zeer regelmatig L-Theanine en kan vertellen dat deze het omgekeerde effect heeft van disso's. Theanine verbeterd de communicatie van de NMDA receptoren juist, terwijl disso's deze hinderen/blokkeren denk ik. Als ik dus functioneel wil zijn gebruik ik soms het volgende: 1-2mg O-PCE, 1.5 gram L-Tyrosine & 250 - 400mg L-Theanine.

De theanine helpt tegen de (ongewenste in dit geval) dissociatie. De tyrosine stimuleert light zonder de trillerigheid die caffeine mij geeft, en de O-PCE helpt met de negatieve effecten, comedown en motivatie. Voor mensen met depressie dus nog een extra voordeel.

Dan over CBD/wiet: Normale wiet (Hoog THC/Laag CBD) vind ik een heel erg negatief effect hebben op dissociatieven. Het versterkt de dissociatie echt extreem zonder de positieve effecten te helpen. Ik ga geloven in waanbeelden en krijg lichte angstige gevoelens. Heb meermaal gehallucineerd dat ik overleed aan de combi van deze twee. Hele rare lichamelijke effecten. Bodyload van de wiet werd ook erg versterkt. Aanzienlijk meer psychedelisch dan de middelen opzichzelf maar zonder inzichten/nuttigheid.

Dan over CBD: Hoewel ik nooit zelf deze twee heb gecombineerd weet ik dat er verschil zit tussen CBD. Er word nu onderzocht of CBD opzichzelf überhaupt effect heeft. Er word gespeculeerd dat full spectrum CBD wiet het enige is wat echt helpt, en in deze wiet zit altijd een klein deel andere cannabinoïde (waaronder THC en andere psychoactieve stoffen). Er word door veel mensen geklaagd dat CBD pillen (dingen die ze bij de appie verkopen met 5mg) geen echt effect hebben. Ik durf dus niet te zeggen of dit placebo is of niet. Hier is nog niet genoeg over bekend, en misschien werkt het dus alleen in combinatie.

Het probleem is de onbekendheid van diphenidine en ook dus de onbekende interactie met andere middelen. Over ketamine en CBD vind ik op reddit iemand die dit zegt: "CBD inhibits CYP3A4. Mixing the two has definitely increased the dissociative effects of ketamine for me". Misschien dus toch geen handige combi.. L-Theanine is misschien je nieuwe CBD, super goedkoop, niet verslavend en heeft een fijner effect dan CBD naar mijn mening. Theanine is de stof in thee waar je rustig van word (angstremmen, ontspannen van alpha waves in het brein waardoor je ook helderder nadenkt). Niet verwarren met Theïne (gewoon caffeine), want deze stof bestaat niet en is dezelfde stof in koffie. Theanine werkt ook nog neuroprotectie in sommige gevallen.

Theanine zit het meeste in groene thee. 30mg per kop ongeveer.

Oh trouwens OP, DPH is de afkorting voor een andere drug: Diphenhydramine (slaapmiddel/delirant)
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stonologie zei:
Theanine verbeterd de communicatie van de NMDA receptoren juist, terwijl disso's deze hinderen/blokkeren denk ik.
Klik om te vergroten...
Mensen zijn altijd wel enthousiast over L-Theanine ja. Zelf ben ik al zo'n 10 jaar (overwegend groene) thee enthousiast, thuis staat er eigenlijk standaard een pot groene thee op tafel of het bureau. Waterkoker die tot 80C gaat (gekocht op Tweakers, Xiao Mi), glazen theepot met ijzeren filter waar losse thee in kan.
Stonologie zei:
1-2mg O-PCE, 1.5 gram L-Tyrosine & 250 - 400mg L-Theanine.
Klik om te vergroten...
Klinkt op zich wel goed hé. Afwegen lijkt mij alleen een beetje een gedoe. Zelf ben ik ook wel fan van het zogezegd 'microdoseren' van dissociatieven. Al probeer ik de laatste tijd een beetje nuchter te blijven.

L-Tyrosine kun je eigenlijk niet mis mee gaan, een aminozuur.

Stonologie zei:
Er word nu onderzocht of CBD opzichzelf überhaupt effect heeft.
Klik om te vergroten...
Veel mensen vinden de effecten wat twijfelachtig maar tegen epilepsie vind ik dat het toch wel indrukwekkend gebleken, de werking blijft mij ook wat wazig al heb ik mij er nooit echt in verdiept. Beetje breed spectrum aan alkaloïden (plantaardige psychoactieven) kan denk ik ook geen kwaad inderdaad.
Stonologie zei:
L-Theanine is misschien je nieuwe CBD, super goedkoop, niet verslavend en heeft een fijner effect dan CBD naar mijn mening.
Klik om te vergroten...
L-Theanine is altijd al populair geweest, de antioxidanten van groene thee kun je ook genoeg over vinden. L-Theanine is echter dacht ik wat lastiger grootschalig te produceren. Iets minder potent in gewicht ook als cafeïne en het wordt ook dubbel zo snel afgebroken als cafeïne. Voornaamste probleem is dat er niet genoeg van is en het dus ook relatief prijzig is was mijn indruk.

Ik heb al een paar jaar een flinke bouwvakkersdoos L-Theanine staan, bijzonder leuk spul inderdaad. Voordat ik mij volledig stortte op Research Chemicals heb ik ook een periode gehad waarin ik gefascineerd was door plantaardige psychoactieven. Ik heb in de kelder nog wat grappige dingen liggen zoals een zak Blauwe Lotus extract x100 dat ik destijds op de Duitse Ebay op de kop had getikt. Flinke plak Afrikaanse Droomwortel en nog wat andere dingen. Lijkt mij eerlijk gezegd wel heel interessant om die interesse nog weer eens op te pakken. Uiteindelijk is drugs natuurlijk gebaseerde op wat we in de natuur tegen komen.

Blauwe Lotus (extract) blijft wel grappig en interessant spul. De Kava Kava waarvan ik nog wat zakken poeder heb liggen is natuurlijk ook geinig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."