Je hoort van alles over de RC's. Ze zouden uit China of India komen of uit een of ander obscuur labaratorium in een breaking bad achtige omgeving. Ik zelf denk dat er ergens een Walter White achtig figuur rondloopt die verantwoordelijk is voor de productie. Laatst zijn wel veel stoffen verboden. Hier enkele van mijn favo RC's en mijn opinie:
Cathinonen: ik denk dat alle Cathinonen zoals 2MMC en 4MPD geimporteerd worden uit Aziƫ.
Tryptamines zoals 5-MeO DMT en 4 Ho Met worden denk ik gewoon hier gemaakt.
Arylcyclohexylamine zouden uit India kunnen komen. Ik zie gewoon dat vele chemicals op vreemde Chinese sites of op IndiaMart worden aangeboden maar geen idee wat er achter zit. Zouden net zo goed oplichters kunnen zijn die flink cashen en niks opsturen.
O-DSMT en Benzodiazepines wordt denk ik ook gewoon geimporteerd als poeier en daarna tot pillen gedrukt.
Iedereen met leuke ideeƫn en theorien is welkom haha ben gewoon benieuwd wat de bron is van deze spulletjes. Worden ze gewoon tussen de MDMA en speed labs toegevoegd of wat is er allemaal aan de hand?
Er zijn een aantal verschillende organisaties die research chemicals leveren. Maar die hebben een enorm schimmig netwerk van producenten, distributeurs, en leveranciers van grondstoffen. Daardoor weten eigenlijk alleen de mensen die in de rc-handel zitten met wie ze allemaal zaken doen.
De grondlegger van de research chemicals is natuurlijk Alexander Shulgin. Tussen de jaren '60 en '90 heeft hij ruim 200 nieuwe psychedelica uitgevonden, Ʃn op zichzelf uitgeprobeerd. Zijn avonturen heeft hij opgeschreven in de boeken PIHKAL en TIHKAL, waarin ook de 'recepten' staan waarmee hij de drugs heeft gesynthetiseerd, alsmede tripreports over zijn ervaringen. Er is ook een hele goede documentaire over Alexander Shulgin uitgebracht: Dirty Pictures.
Een ander publiek figuur is Dr. Zee: een Israƫlische wiskundige die naar eigen zeggen tientallen cathinones (zoals 3-MMC) heeft uitgevonden. Dr. Zee is wel wat schimmiger te werk gegaan. Zijn uitvindingen waren overduidelijk bedoeld om snel grote hoeveelheden drugs te produceren en die op de grijze markt te verkopen. Waar Shulgin nog op zoek was naar therapeutische middelen die de connectie tussen mensen bevorderde, wilde Dr. Zee gewoon heel veel drugs maken en produceren (naar eigen zeggen om bijvoorbeeld de prestaties helpen te verhogen, maar heel overtuigend heb ik dat nooit gevonden).
Een ander uniek inkijkje in de rc-handel komt van VICE. Hamilton Morris heeft een mini-docu gemaakt over een rc-lab. Ze kregen toegang tot het lab doordat ze net deden alsof ze een videoclip gingen opnemen.
The Guardian heeft ook een keer een inkijkje gegeven in hoe research chemicals geproduceerd en verkocht worden in China:
Chinese factories are mass producing novel psychoactive substances that mimic banned substances, destined for an eager market in the US and UK
www.theguardian.com
Tegenwoordig zit er in Limburg ook een producent van research chemicals die ik niet mag noemen op dit forum. Die producent levert alleen in bulk, en is het meest bekend om de lysergamides. Naar mijn weten is het ook de enige producent van rc-lysergamides (LSD-achtige stoffen) ter wereld. Sinds een paar jaar is de producent ook een reeks andere stoffen gaan produceren: dissociatieven (zoals 2-FDCK, MXIPR, en 3-HO-PCP), diazepinen (zoals norflurazepam), fenetylamines (zoals 2-FMA en 2C-B-FLY), tryptamines (zoals 4-HO-MiPT), en andere stoffen zoals mephedrene en 4F-MPH.
Het is bij deze groothandel alleen niet bekend of ze alle stoffen zelf produceren in Limburg, of dat ze ook rc's inkopen vanuit andere landen.
De Duitse tak van VICE had een tijdje terug een heel interessant inkijkje in hun lab:
Die mini-docu heeft alleen wel geleid tot een politie-inval in hun pand. De website was een paar weken 'seized' door de Amerikaanse autoriteiten, en ik vermoed dat een aantal verdachten zijn uitgeleverd aan de Amerikaanse autoriteiten. Het is namelijk volgens de Amerikaanse wet verboden om drugs naar de VS op te sturen. Dat is iets waarvoor je vanuit Nederland uitgeleverd kan worden en in de VS veroordeeld.
Vandaar dus ook dat die handel zo schimmig is..