Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom gapen we

Waarom gapen we

11 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
e
enlightmentLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ook een leuk feitje:
Als je een gaap op voelt komen en dan je tong aanraakt, hoef je niet meer te gapen.
Probeer het allemaal maar eens uit mensen als je het niet gelooft.
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als ik methadon in neem moet ik altijd gapen ook al ben ik niet ziek.Waarom gaan we gapen als we ziek zijn of methadon in nemen.Weet iemand dat?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb dat ook vaak tijdens een paddotrip, geen flauw idee hoe het komt.
Wel benieuwd naar ook :)
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
kraakhelder! :)
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bbcarla zei:
Als ik methadon in neem moet ik altijd gapen ook al ben ik niet ziek.Waarom gaan we gapen als we ziek zijn of methadon in nemen.Weet iemand dat?
Klik om te vergroten...

In het kort: zuurstofgebrek vanwege een 'moe' lichaam. Of zodanig ontspannen bent dat je minder diep ademt. Uitegbreider:

Je gaapt omdat je lucht te kort hebt, je haalt minder diep adem als je moe bent/lichaam moe is. Dan komt er een gaap waarin je het tekort weer aanvult door grote ademhaling. Komt er op neer dat je je luchtgebrek hebt vanwege een moe lichaam/brein.

Weet dit nog als de dag van gister toen we het uitgelegd kregen :)

Ook als je je niet moe voelt maar te weinig ademhaalt komt er ook een gaap.

Volgende keer als je een gaap voelt aankomen neem dan eens diep adem rustig, je zal merken dat je dan vaak niet hoeft te gapen / je het (tijdelijk) uitstelt.

Groet!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geeuwreflex

Je hebt idd wel bepaalde momenten waarop mensen meer gapen, maar wáárom is dus blijkbaar nog niet helemaal bekend. Wat 25tolife zegt klopt dan dus niet...

MAAR. Dat zegt Wikipedia. En Wikipedia is geen wetenschappelijk bewijs en mag je dus eigenlijk ook niet geloven, haha.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geeuwreflex

Je hebt idd wel bepaalde momenten waarop mensen meer gapen, maar wáárom is dus blijkbaar nog niet helemaal bekend. Wat 25tolife zegt klopt dan dus niet...

MAAR. Dat zegt Wikipedia. En Wikipedia is geen wetenschappelijk bewijs en mag je dus eigenlijk ook niet geloven, haha.
Klik om te vergroten...

Lekker dan, word / werd het verkeerd op school uitgelegd :P

Dank voor je toevoeging!
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
enlightment zei:
Ook een leuk feitje:
Als je een gaap op voelt komen en dan je tong aanraakt, hoef je niet meer te gapen.
Probeer het allemaal maar eens uit mensen als je het niet gelooft.
Klik om te vergroten...

KLOPT :rock: :rock: :rock:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#9
mandragora zei:
enlightment zei:
Ook een leuk feitje:
Als je een gaap op voelt komen en dan je tong aanraakt, hoef je niet meer te gapen.
Probeer het allemaal maar eens uit mensen als je het niet gelooft.
Klik om te vergroten...

KLOPT :rock: :rock: :rock:
Klik om te vergroten...

Ga ik morgen ook eens proberen, hoewel ik er wel bij toe wil voegen dat een reguliere (dieper in en uit en inademen praktisch een soort mediteren) ademhaling mij heeft goed helpt.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nog een leuke:

Gapen kan behoorlijk aanstekelijk zijn. Zien gapen, of erover lezen, doet een aanzienlijk deel (ongeveer de helft) van de mensen onbedwingbaar gapen.
Klik om te vergroten...

Wie van jullie moest gapen bij het lezen van de Wiki pagina? :grin: Ik 1x :P
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat is volgens mij mede oorzakelijk door je spiegelneuronen. Hihi.
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik moet het echt voor de gaap opkomt doen want als de gaap maar een beetje aan de gang of op komt dan hou ik hem niet meer tegen als ik met mijn vinger mijn tong aan raak.
Maar blijf ik met de vraag zitten waarom ik moet gapen als een idioot als ik mijn methadon in heb genomen.Of wanneer ik ziek begin te worden dan ga je ook gapen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."