Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet spelletje dat gespeeld wordt... (of niet)

Het spelletje dat gespeeld wordt... (of niet)

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
B
BezorgdiemandLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik denk dat iedereen die iemand in de familie heeft die een of andere verslaving heeft dit bekend in de oren klinkt. De spelletjes die verslaafden spelen om mensen die het goed voor hebben met de persoon in kwestie tegen zich op te zetten...

Mijn zus (35) "woont" al ruim drie jaar samen met een 26 jaar oudere man die ook gebruikt en bovendien flink handelt. Voor mijn zus een meer dan ideale situatie zou je zeggen. Onlangs zijn we erachter gekomen dat ze bijstandsfraude heeft gepleegd. Ons heeft ze altijd voorgehouden dat ze zich bij deze man had laten inschrijven en dat ze een gezamenlijke uitkering kregen. Nu zijn we erachter gekomen, nu de gemeente S-G een onderzoek naar haar adresgegevens heeft ingesteld omdat ze blijkbaar zonder de sociale dienst hiervan in kennis te hebben gesteld vertrokken is uit de gemeente S.

In S. stond ze blijkbaar ingeschreven bij een klant die dagelijks zijn portie "rotzooi" komt halen bij haar vriend. Ook had ze daar een uitkering bij de gemeentelijke sociale dienst, die netjes iedere maand werd bijgeschreven op de rekening van haar vriend omdat ze zelf niet beschikte over een bankrekening. Van dat geld zag zij geen rooie cent. Hij, zelf ook bijstandsgerechtigde in de gemeente S.G. heeft budgetbeheer. Het geld dat overblijft nadat de budgetbeheerder gas, water, licht, huur etc heeft betaald wordt dan gestort op zijn leefgeldrekening waar, nu blijkt, ook haar uitkering op werd gestort.

Half augustus brak de pleuris uit bij hen. Hals over kop trok mijn zus in bij onze moeder, en wilde niks, maar dan ook niks meer met hem te maken hebben. Heeft zelfs de sleutels naar hem teruggebracht, waar ze flink ruzie heeft gemaakt met hem en zijn bezoekers omdat ze haar betichte van diefstal etc. Daarnaast had ze zelfs al een afscheidsbrief geschreven, want ze zag door hem het leven totaal niet meer zitten. En, het meest opvallende... ze wilde gaan afkicken, had de aanvraag voor de zoveelste keer al gedaan bij Mondriaan, en was wonder boven wonder komen opdragen bij de eerste intake!

Een meer dan goede vriend, die ze drie jaar geleden zonder pardon aan de kant zette zocht ze weer op, en samen hebben ze het voorval uitgepraat. Deze gast heeft zelfs nog een schuld bij een dealer voor haar betaald, omdat ze deze keer toch wel zooooooooooo overtuigend was van haar voornemen. En inderdaad, naar ons gevoel ging ze ook minder gebruiken, raakte niet meer in de stress als je haar iets vroeg waar ze normaal alles deed om de vraag maar te ontwijken. Was opener en eerlijker als ooit tevoren. Kortom ze was iemand die aan het veranderen was. Achteraf gezien dus een onderdeel van het spelletje dat ze nu speelt.

Todat moeder haar te kennen gaf dat ze niet te laat thuis moest zijn omdat ze de dag erna al vroeg naar Mondriaan moest. Ze is toen vertrokken en niet meer teruggekeerd. Gelukkig heeft ze moeder opgegeven als contactpersoon, dus weten we dat ze inderdaad op de afspraak is geweest. Want moeder heeft gebeld met Mondriaan. Maar heeft mijn zus niet meer gezien of gesproken. Ze is eveneens niet op haar verjaardag geweest, ondanks de toezegging aan een tante van mij dat ze zou komen. Die avond is ze zelfs blijven slapen bij haar goede vriend die haar uit de brand heeft geholpen.

Maar, de ochtend daarop heeft hij haar nog 2 tientjes gegeven om wit te halen. Zijn ze samen naar de winkel gegaan en is hij haar uit het oog verloren. Pas de dag erna kreeg hij haar weer telefonisch te pakken en kreeg hij heel simpel te horen dat de situatie nu anders was, en ze weer terug was bij haar vriend, die weleens haar vader zou kunnen zijn. Daarna is er geen enkel telefonisch contact meer geweest, omdat ze gewoonweg de telefoon niet opneemt. Heeft ze haar beste vriend ijskoud geblokkeerd op Facebook en als hij haar probeert te bellen krijgt hij steevast haar vriend aan de lijn die hem bovendien uitmaakt voor een vies psychopathisch ventje omdat hij haar ooit in een ver verleden eens had opgesloten op de slaapkamer nadat ze hem met een ijzeren staaf achterna had gezeten.

Ook over onze moeder horen wij nu via hem de meest verschrikkelijke dingen. Met andere woorden ze heeft daar verhalen zitten ophangen die nergens op slaan. Roept telkens dat ze de fouten van haar beste vriend heeft vergeven, maar deze niet is vergeten. Hij heeft het zelfde gedaan en praat er dan ook niet meer over. Dit in tegenstelling tot mijn zus die deze feiten ondanks haar vergiffenis blijft ophalen. Dit tot grote teleurstelling van haar beste maatje die onlangs tegen mij zei "Hoeveel vrachtwagens met 100 kuub zand moet ik nog storten om zand erover te gooien bij haar"?

Dat hij haar wanhopig probeert te bereiken is omdat ze nog zijn huissleutels in bezit heeft. En hij zijn sloten niet 123 kan vervangen omdat dit allemaal contractsloten zijn, waarvan je de sleutels niet zomaar kunt nabestellen. En nieuwe sloten zou een kostenpost inhouden van meer dan € 500,-- omdat het speciale sloten zijn. Maar ze heeft ook de sleutels van de woning van mijn moeder. Tot op heden is het nog goed gegaan, en haar kennende durft ze bij beiden niet naar binnen te komen omdat ze weet dat ze fout is geweest. Maar haar vriend is weer een ander verhaal.

Moeder heeft inmiddels contact opgenomen met Mondriaan, met het verzoek haar absoluut niet toe te laten in het methadonproject. Dit omdat haar vriend ook bekend is daar, en Mondriaan zelfs de hulpverlening bij hem gestaakt heeft omdat men erachter was gekomen dat hij de methadon verkocht. Haar casemanager kent haar vriend, en ging direct akkoord met het verzoek van moeder. Want de kans is groot dat ze wel graag methadon wil hebben, maar niet voor zichzelf maar om te verkopen. Intussen ben ik ook ontzettend kwaad op haar geworden dat ik zelfs overweeg beide aan te geven bij de sociale recherche voor het plegen van bijstandsfraude. Uiteraard iets dat ik liever niet doe dan wel. Maar aangezien ze met haar ranke sensuele lijfje weer misbruik heeft gemaakt van de situatie, en mensen gewoon willens en wetens pijn heeft gedaan die haar hebben geholpen haar schulden bij haar (lees hun) dealer af te lossen. Want een ding is zeker... Dit was een vooraf uitgestippeld plan. Het waren niet HAAR schulden, maar hun schulden.

Men zegt weleens dat twee verslaafden bij elkaar geen lang leven beschoren is. Hij is long patiënt, en moet 24 uur per dag aan de zuurstof. Heeft een gat zo groot als een pingpongbal in zijn longen. Dus vroeg of laat is het met hem toch afgelopen. Maar dit spelletje moet gestopt worden. Maar hoe?
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik werk zelf in de bewindvoering en ik kan je vertellen (wat je zelf ook wel weet wss) dat als je haar nu niet aangeeft bij de sociale dienst dat de belastingfraude alleen maar op gaat lopen. Dat brengt weer met zich mee dat er beslaglegging op haar uitkering gelegd gaat worden. Ik snap dat het moeilijk is om haar aan te geven maar dat is uiteindelijk wel beter voor haar. Ze komen er bij de sociale dienst vroeg of laat toch wel achter.
Enige wat k nog als tip kan geven in haar begeleid te laten wonen. Alleen ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is. Ook is het misschien een idee om haar onder beschermingsbewind te zetten zodat ze minder makkelijk bij haar geld kan en aan haar schulden kan gaan werken. Hier moet ze zelf wel aan meewerken helaas..
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk als je mijn familie zou spreken dat ze een heel ander beeld hebben bij iemand met een verslaving. om mijzelf maar als voorbeeld te noemen.

ik heb veel en goed contact met mijn familie ondanks dat ze best een eindje weg wonen. ik ben eerlijk en open over mijn gebruik, en zij zijn mijn time-out/detox adres. ik doe veel in aan en om huis, omdat daar altijd veel werk te doen is.

met de betaling van mijn verslavingen heb ik niet echt een probleem. ik lieg niet, manipuleer of gebruik niemand en heb vollop werk.

als je dat wel doet om je verslaving te bekostigen, en iedereen om je heen bedriegt of misleid ben je geen verslaafde maar een nare junk.

ik snap dat je je verhaal wilt doen, maar bedenk wel dat er veel meer verslaafden zijn dan rond zwervende junks.

het lijkt me evident dat je niks voor je zus kan betekenen, omdat alle hulp misbruikt wordt, en dat je je daar machteloos bij voelt. als je behoefte hebt daarover te praten zijn er naast de AA en de NA ook groepen voor familie van verslaafden. u kun denk ik het beste zoeken bij Al-Anon, dat is dus niet de AA.

maar bedenk wel dat stelen, manipuleren en mensen gebruiken karatertrekken zijn, die helaas door veel verslaafden maximaal benut worden. niet elke verslaafde doet dat, dus dat kun je je zus gewoon persoonlijk aanrekenen, en niet achter de verslaving of met wie ze omgaat zoeken.
B
BezorgdiemandLid
01-01-2024, 00:00
#4
JackHerrer zei:
Dat brengt weer met zich mee dat er beslaglegging op haar uitkering gelegd gaat worden.
Klik om te vergroten...
Het is zelfs zo dat ze momenteel helemaal geen uitkering heeft. Van 2012 tot 2015 heeft ze in S. een uitkering gehad. Ze verbleef al die tijd bij haar "vriend" in G. die haar uitkering ontving op zijn rekening. Haar zogenaamde adres in S. was het adres van iemand die vaak bij haar vriend kwam om te roken en rotzooi te kopen. In augustus raakte hun relatie "uit" en is ze vertrokken naar haar moeder eveneens in G. Ze heeft toen haar een eigen rekening geopend omdat ze die niet (meer) had. Bij haar moeder is momenteel haar "post/briefadres" tot eind oktober, dit omdat de gemeente momenteel haar adresgegevens in onderzoek heeft. Echter, op basis van haar postadres bij haar moeder heeft ze in S-G haar uitkering aangevraagd, maar heeft ze verzuimd aanvullende informatie te overhandigen. Kon ook niet want dan zou de leefvormfraude aan het licht komen, omdat haar uitkering op de rekening van haar "vriend" werd gestort. En ja, die woonde niet in S. maar in G.

Inmiddels draait het circus op volle toeren en doen zowel de Sociale Dienst in S-G. als die in S. onderzoek naar leefvormfraude. Ze is zo "slim" geweest om een abonnement op een tv-gids af te sluiten op HAAR naam op het adres van haar vriend in G. En dit bewijsstuk is thans in bezit van beide uitkeringsinstanties.
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dan gaat het heel lastig worden voor je zus. Ze zal forse boetes krijgen want nu moet ze waarschijnlijk die hele belastingfraude terugkrijgen en dan kan ze geen SHV/WSNP traject volgen.
B
BezorgdiemandLid
01-01-2024, 00:00
#6
JackHerrer zei:
Ze zal forse boetes krijgen want nu moet ze waarschijnlijk die hele belastingfraude terugkrijgen en dan kan ze geen SHV/WSNP traject volgen.
Klik om te vergroten...
Haar kennende zal ze daar "lak" aan hebben. Er staat al meer dan negen jaar een scooter van haar ex-vriend op haar naam. Denk je ook maar dat mevrouw er één seconde werk van heeft gemaakt dat ding van haar naam te halen?. De boetes van het onverzekerd hebben van deze scooter zijn op één hand al niet meer te tellen. En dan heb ik het nog niet over de schadevordering van het Waarborgfonds Motorverkeer van inmiddels meer dan € 60.000 als gevolg van een aanrijding (zonder geldig rijbewijs) met letsel in 2008 waar mevrouw met een (overigens niet door haar) gestolen auto betrokken was. De enigste hoop die ik nu nog heb is een gesprek met het Veiligheidshuis om over te gaan tot andere maatregelen.
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jaa erg lastig...
Enige oplossing is onder beschermingsbewind komen. Dan zal er een uiteindelijk een positief budgetplan komen. Zodra dat in orde is en 5 jaar lang geen belastingfraude meer pleegt kan ze beginnen met SHV/WSNP traject beginnen. Maar hier moet je zus wel aan meewerken.
Wat je zou kunnen proberen is het bij de rechter neer te leggen en die kan haar verplichten om onder bewind te komen. Maar ik ben bang dat er dan zaken aan het ligt komen die momenteel nog niet bekend zijn bij de sociale dienst.

voor mulder boetes (CJIB) kan je ook vast komen te zitten helaas.

Helaas kan ik je alleen helpen op het financieele vlak. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."