#1
Ik denk dat iedereen die iemand in de familie heeft die een of andere verslaving heeft dit bekend in de oren klinkt. De spelletjes die verslaafden spelen om mensen die het goed voor hebben met de persoon in kwestie tegen zich op te zetten...
Mijn zus (35) "woont" al ruim drie jaar samen met een 26 jaar oudere man die ook gebruikt en bovendien flink handelt. Voor mijn zus een meer dan ideale situatie zou je zeggen. Onlangs zijn we erachter gekomen dat ze bijstandsfraude heeft gepleegd. Ons heeft ze altijd voorgehouden dat ze zich bij deze man had laten inschrijven en dat ze een gezamenlijke uitkering kregen. Nu zijn we erachter gekomen, nu de gemeente S-G een onderzoek naar haar adresgegevens heeft ingesteld omdat ze blijkbaar zonder de sociale dienst hiervan in kennis te hebben gesteld vertrokken is uit de gemeente S.
In S. stond ze blijkbaar ingeschreven bij een klant die dagelijks zijn portie "rotzooi" komt halen bij haar vriend. Ook had ze daar een uitkering bij de gemeentelijke sociale dienst, die netjes iedere maand werd bijgeschreven op de rekening van haar vriend omdat ze zelf niet beschikte over een bankrekening. Van dat geld zag zij geen rooie cent. Hij, zelf ook bijstandsgerechtigde in de gemeente S.G. heeft budgetbeheer. Het geld dat overblijft nadat de budgetbeheerder gas, water, licht, huur etc heeft betaald wordt dan gestort op zijn leefgeldrekening waar, nu blijkt, ook haar uitkering op werd gestort.
Half augustus brak de pleuris uit bij hen. Hals over kop trok mijn zus in bij onze moeder, en wilde niks, maar dan ook niks meer met hem te maken hebben. Heeft zelfs de sleutels naar hem teruggebracht, waar ze flink ruzie heeft gemaakt met hem en zijn bezoekers omdat ze haar betichte van diefstal etc. Daarnaast had ze zelfs al een afscheidsbrief geschreven, want ze zag door hem het leven totaal niet meer zitten. En, het meest opvallende... ze wilde gaan afkicken, had de aanvraag voor de zoveelste keer al gedaan bij Mondriaan, en was wonder boven wonder komen opdragen bij de eerste intake!
Een meer dan goede vriend, die ze drie jaar geleden zonder pardon aan de kant zette zocht ze weer op, en samen hebben ze het voorval uitgepraat. Deze gast heeft zelfs nog een schuld bij een dealer voor haar betaald, omdat ze deze keer toch wel zooooooooooo overtuigend was van haar voornemen. En inderdaad, naar ons gevoel ging ze ook minder gebruiken, raakte niet meer in de stress als je haar iets vroeg waar ze normaal alles deed om de vraag maar te ontwijken. Was opener en eerlijker als ooit tevoren. Kortom ze was iemand die aan het veranderen was. Achteraf gezien dus een onderdeel van het spelletje dat ze nu speelt.
Todat moeder haar te kennen gaf dat ze niet te laat thuis moest zijn omdat ze de dag erna al vroeg naar Mondriaan moest. Ze is toen vertrokken en niet meer teruggekeerd. Gelukkig heeft ze moeder opgegeven als contactpersoon, dus weten we dat ze inderdaad op de afspraak is geweest. Want moeder heeft gebeld met Mondriaan. Maar heeft mijn zus niet meer gezien of gesproken. Ze is eveneens niet op haar verjaardag geweest, ondanks de toezegging aan een tante van mij dat ze zou komen. Die avond is ze zelfs blijven slapen bij haar goede vriend die haar uit de brand heeft geholpen.
Maar, de ochtend daarop heeft hij haar nog 2 tientjes gegeven om wit te halen. Zijn ze samen naar de winkel gegaan en is hij haar uit het oog verloren. Pas de dag erna kreeg hij haar weer telefonisch te pakken en kreeg hij heel simpel te horen dat de situatie nu anders was, en ze weer terug was bij haar vriend, die weleens haar vader zou kunnen zijn. Daarna is er geen enkel telefonisch contact meer geweest, omdat ze gewoonweg de telefoon niet opneemt. Heeft ze haar beste vriend ijskoud geblokkeerd op Facebook en als hij haar probeert te bellen krijgt hij steevast haar vriend aan de lijn die hem bovendien uitmaakt voor een vies psychopathisch ventje omdat hij haar ooit in een ver verleden eens had opgesloten op de slaapkamer nadat ze hem met een ijzeren staaf achterna had gezeten.
Ook over onze moeder horen wij nu via hem de meest verschrikkelijke dingen. Met andere woorden ze heeft daar verhalen zitten ophangen die nergens op slaan. Roept telkens dat ze de fouten van haar beste vriend heeft vergeven, maar deze niet is vergeten. Hij heeft het zelfde gedaan en praat er dan ook niet meer over. Dit in tegenstelling tot mijn zus die deze feiten ondanks haar vergiffenis blijft ophalen. Dit tot grote teleurstelling van haar beste maatje die onlangs tegen mij zei "Hoeveel vrachtwagens met 100 kuub zand moet ik nog storten om zand erover te gooien bij haar"?
Dat hij haar wanhopig probeert te bereiken is omdat ze nog zijn huissleutels in bezit heeft. En hij zijn sloten niet 123 kan vervangen omdat dit allemaal contractsloten zijn, waarvan je de sleutels niet zomaar kunt nabestellen. En nieuwe sloten zou een kostenpost inhouden van meer dan € 500,-- omdat het speciale sloten zijn. Maar ze heeft ook de sleutels van de woning van mijn moeder. Tot op heden is het nog goed gegaan, en haar kennende durft ze bij beiden niet naar binnen te komen omdat ze weet dat ze fout is geweest. Maar haar vriend is weer een ander verhaal.
Moeder heeft inmiddels contact opgenomen met Mondriaan, met het verzoek haar absoluut niet toe te laten in het methadonproject. Dit omdat haar vriend ook bekend is daar, en Mondriaan zelfs de hulpverlening bij hem gestaakt heeft omdat men erachter was gekomen dat hij de methadon verkocht. Haar casemanager kent haar vriend, en ging direct akkoord met het verzoek van moeder. Want de kans is groot dat ze wel graag methadon wil hebben, maar niet voor zichzelf maar om te verkopen. Intussen ben ik ook ontzettend kwaad op haar geworden dat ik zelfs overweeg beide aan te geven bij de sociale recherche voor het plegen van bijstandsfraude. Uiteraard iets dat ik liever niet doe dan wel. Maar aangezien ze met haar ranke sensuele lijfje weer misbruik heeft gemaakt van de situatie, en mensen gewoon willens en wetens pijn heeft gedaan die haar hebben geholpen haar schulden bij haar (lees hun) dealer af te lossen. Want een ding is zeker... Dit was een vooraf uitgestippeld plan. Het waren niet HAAR schulden, maar hun schulden.
Men zegt weleens dat twee verslaafden bij elkaar geen lang leven beschoren is. Hij is long patiënt, en moet 24 uur per dag aan de zuurstof. Heeft een gat zo groot als een pingpongbal in zijn longen. Dus vroeg of laat is het met hem toch afgelopen. Maar dit spelletje moet gestopt worden. Maar hoe?
Mijn zus (35) "woont" al ruim drie jaar samen met een 26 jaar oudere man die ook gebruikt en bovendien flink handelt. Voor mijn zus een meer dan ideale situatie zou je zeggen. Onlangs zijn we erachter gekomen dat ze bijstandsfraude heeft gepleegd. Ons heeft ze altijd voorgehouden dat ze zich bij deze man had laten inschrijven en dat ze een gezamenlijke uitkering kregen. Nu zijn we erachter gekomen, nu de gemeente S-G een onderzoek naar haar adresgegevens heeft ingesteld omdat ze blijkbaar zonder de sociale dienst hiervan in kennis te hebben gesteld vertrokken is uit de gemeente S.
In S. stond ze blijkbaar ingeschreven bij een klant die dagelijks zijn portie "rotzooi" komt halen bij haar vriend. Ook had ze daar een uitkering bij de gemeentelijke sociale dienst, die netjes iedere maand werd bijgeschreven op de rekening van haar vriend omdat ze zelf niet beschikte over een bankrekening. Van dat geld zag zij geen rooie cent. Hij, zelf ook bijstandsgerechtigde in de gemeente S.G. heeft budgetbeheer. Het geld dat overblijft nadat de budgetbeheerder gas, water, licht, huur etc heeft betaald wordt dan gestort op zijn leefgeldrekening waar, nu blijkt, ook haar uitkering op werd gestort.
Half augustus brak de pleuris uit bij hen. Hals over kop trok mijn zus in bij onze moeder, en wilde niks, maar dan ook niks meer met hem te maken hebben. Heeft zelfs de sleutels naar hem teruggebracht, waar ze flink ruzie heeft gemaakt met hem en zijn bezoekers omdat ze haar betichte van diefstal etc. Daarnaast had ze zelfs al een afscheidsbrief geschreven, want ze zag door hem het leven totaal niet meer zitten. En, het meest opvallende... ze wilde gaan afkicken, had de aanvraag voor de zoveelste keer al gedaan bij Mondriaan, en was wonder boven wonder komen opdragen bij de eerste intake!
Een meer dan goede vriend, die ze drie jaar geleden zonder pardon aan de kant zette zocht ze weer op, en samen hebben ze het voorval uitgepraat. Deze gast heeft zelfs nog een schuld bij een dealer voor haar betaald, omdat ze deze keer toch wel zooooooooooo overtuigend was van haar voornemen. En inderdaad, naar ons gevoel ging ze ook minder gebruiken, raakte niet meer in de stress als je haar iets vroeg waar ze normaal alles deed om de vraag maar te ontwijken. Was opener en eerlijker als ooit tevoren. Kortom ze was iemand die aan het veranderen was. Achteraf gezien dus een onderdeel van het spelletje dat ze nu speelt.
Todat moeder haar te kennen gaf dat ze niet te laat thuis moest zijn omdat ze de dag erna al vroeg naar Mondriaan moest. Ze is toen vertrokken en niet meer teruggekeerd. Gelukkig heeft ze moeder opgegeven als contactpersoon, dus weten we dat ze inderdaad op de afspraak is geweest. Want moeder heeft gebeld met Mondriaan. Maar heeft mijn zus niet meer gezien of gesproken. Ze is eveneens niet op haar verjaardag geweest, ondanks de toezegging aan een tante van mij dat ze zou komen. Die avond is ze zelfs blijven slapen bij haar goede vriend die haar uit de brand heeft geholpen.
Maar, de ochtend daarop heeft hij haar nog 2 tientjes gegeven om wit te halen. Zijn ze samen naar de winkel gegaan en is hij haar uit het oog verloren. Pas de dag erna kreeg hij haar weer telefonisch te pakken en kreeg hij heel simpel te horen dat de situatie nu anders was, en ze weer terug was bij haar vriend, die weleens haar vader zou kunnen zijn. Daarna is er geen enkel telefonisch contact meer geweest, omdat ze gewoonweg de telefoon niet opneemt. Heeft ze haar beste vriend ijskoud geblokkeerd op Facebook en als hij haar probeert te bellen krijgt hij steevast haar vriend aan de lijn die hem bovendien uitmaakt voor een vies psychopathisch ventje omdat hij haar ooit in een ver verleden eens had opgesloten op de slaapkamer nadat ze hem met een ijzeren staaf achterna had gezeten.
Ook over onze moeder horen wij nu via hem de meest verschrikkelijke dingen. Met andere woorden ze heeft daar verhalen zitten ophangen die nergens op slaan. Roept telkens dat ze de fouten van haar beste vriend heeft vergeven, maar deze niet is vergeten. Hij heeft het zelfde gedaan en praat er dan ook niet meer over. Dit in tegenstelling tot mijn zus die deze feiten ondanks haar vergiffenis blijft ophalen. Dit tot grote teleurstelling van haar beste maatje die onlangs tegen mij zei "Hoeveel vrachtwagens met 100 kuub zand moet ik nog storten om zand erover te gooien bij haar"?
Dat hij haar wanhopig probeert te bereiken is omdat ze nog zijn huissleutels in bezit heeft. En hij zijn sloten niet 123 kan vervangen omdat dit allemaal contractsloten zijn, waarvan je de sleutels niet zomaar kunt nabestellen. En nieuwe sloten zou een kostenpost inhouden van meer dan € 500,-- omdat het speciale sloten zijn. Maar ze heeft ook de sleutels van de woning van mijn moeder. Tot op heden is het nog goed gegaan, en haar kennende durft ze bij beiden niet naar binnen te komen omdat ze weet dat ze fout is geweest. Maar haar vriend is weer een ander verhaal.
Moeder heeft inmiddels contact opgenomen met Mondriaan, met het verzoek haar absoluut niet toe te laten in het methadonproject. Dit omdat haar vriend ook bekend is daar, en Mondriaan zelfs de hulpverlening bij hem gestaakt heeft omdat men erachter was gekomen dat hij de methadon verkocht. Haar casemanager kent haar vriend, en ging direct akkoord met het verzoek van moeder. Want de kans is groot dat ze wel graag methadon wil hebben, maar niet voor zichzelf maar om te verkopen. Intussen ben ik ook ontzettend kwaad op haar geworden dat ik zelfs overweeg beide aan te geven bij de sociale recherche voor het plegen van bijstandsfraude. Uiteraard iets dat ik liever niet doe dan wel. Maar aangezien ze met haar ranke sensuele lijfje weer misbruik heeft gemaakt van de situatie, en mensen gewoon willens en wetens pijn heeft gedaan die haar hebben geholpen haar schulden bij haar (lees hun) dealer af te lossen. Want een ding is zeker... Dit was een vooraf uitgestippeld plan. Het waren niet HAAR schulden, maar hun schulden.
Men zegt weleens dat twee verslaafden bij elkaar geen lang leven beschoren is. Hij is long patiënt, en moet 24 uur per dag aan de zuurstof. Heeft een gat zo groot als een pingpongbal in zijn longen. Dus vroeg of laat is het met hem toch afgelopen. Maar dit spelletje moet gestopt worden. Maar hoe?