#1
Zo eenvoudig is het allemaal niet, zo kan je na 1 keer drugs al een angststoornis overhouden terwijl sommige mensen daar nooit last van hebben.Cocaïne en speed verhogen de hoeveelheid dopamine in de synapsspleten van het brein. Op die manier wordt er extra activiteit getriggerd in het beloningscentrum van het brein (de mesolimbische route). Je voelt je zelfverzekerd, energiek en opgewekt. Maar het lichaam is altijd op zoek naar homeostase: een situatie waarin het milieu steeds hetzelfde is. Dus gaan de receptoren voor dopamine zichzelf ongevoeliger maken voor het teveel aan stimulans, door zichzelf gedeeltelijk de cel in te trekken. Dat heet tolerantie. Maar als de cocaïne en/of speed is uitgewerkt dan krijg je daardoor juist het tegenovergestelde effect: je voelt je onzeker, angstig, moe en lusteloos.
Het kan zeker twee weken duren voordat de receptoren zich weer hebben teruggebracht in hun originele positie. Dus dat je na 5 dagen nog last hebt van de klachten, dat kan zeker kloppen. Dit soort stimulerende middelen hebben gewoon een best wel sterke impact op je centraal zenuwstelsel.
Daarnaast zijn cocaïne en amfetamine ook neurotoxisch. Het kan dus gebeuren dat een deel van de zenuwbanen, receptoren of hersencellen beschadigd raakt. Dat kan blijvende klachten veroorzaken. Hoewel ik er gelijk bij moet zeggen dat die blijvende klachten doorgaans pas merkbaar worden na heftig herhaald gebruik over lange periode. Zo kan je aan iemand die verslaafd is aan cocaïne, en elke dag gebruikt, een gedragsverandering beginnen te merken. Die mensen hebben vaak meer last van moodswings, voornamelijk woedeuitbarstingen, maar ook een soort prikkelzucht die een beetje doet denken aan het gedrag van ADHD'ers.
Voor jou zal het allemaal lang nog niet zo ernstig zijn. Als ik je post lees dan klinkt het voor mij alsof je al redelijk wat onderliggende angsten hebt. Kennelijk zit je (nog) niet helemaal lekker in je vel. Als je dan vervolgens middelen neemt die even kort het zelfvertrouwen verhogen, dan krijg je daarna dus last van het tegenovergestelde effect. Je hebt juist last van minder zelfvertrouwen en meer angst dan voordat je de stimulerende middelen nam.
Ik denk dus dat het belangrijk is om te erkennen dat gebruik van stimulerende middelen een soort roofbouw is op je lichaam. Ja, je krijgt er heel kort even wat extra energie en zelfvertrouwen van. Maar die energie en zelfvertrouwen moet je op een later moment weer dubbel terugbetalen.
Jij hebt het over de primaire dip. Na een keer gebruik in 2 jaar 5 of nu zelfs 6 dagen na het gebruik lijkt mij dat er geen sprake meer kan zijn van een primaire dip die dus alleen het aanvullen van tekorten van neurotransmitters betreft.