Hallo,
Ik ben een man van 26 en in het verleden heel vaak periodes gehad waarin ik drank extreem misbruikte. Soms periodes van een maand, maar ook wel van een jaar. De afgelopen jaren is het vallen en opstaan, maar niet meer zo heftig als toen ik 19/20 was. Ik en een vriendin van mij zijn sinds een paar maanden heel close geworden, zo close dat we verliefd op elkaar zijn en het liefst elke dag bij elkaar zijn. Er gaat geen dag voorbij dat we niet aan elkaar denken en we zien elkaar gemiddeld 4 keer per week. Als we elkaar niet zien appen we. Nu is er een "probleem" ontstaan: Ik ben gestopt met drinken. We zopen vaak veel als we met elkaar waren, ik gebruikte soms ipv alcohol keta of ghb. Sinds vorige maand is het drinken voor de 1000ste keer weer compleet uit de hand gelopen bij mij, een extreme binge van een week lang icm met veel ket en veel bromazolam. Wat resulteerde in black-outs, beschamend gedrag, extreme paniekaanvallen, onzekerheid, bizarre katers, 8 uur s'ochtends weer bij de slijter staan, verlatingsangst en zelfs suïcidale gedachtes. Ik ben nu 2 weken van de drank af en heb net weer 250mg refusal genomen wat bij mij 7 dagen effectief is. Ik voel mij een stuk beter, minder twijfels, minder angstig, meer steady. We hebben ook veel minder drank of drugs gerelateerde ruzies nu ik alleen in het weekend nog onder invloed ben. De periode dat ik van god los was hadden we eigenlijk heel vaak ruzie, veel huilen ook.
Pas nu ik ervan af ben is het me opgevallen dat zij ook een stevige drinker is, dat had ik eigenlijk nooit door misschien omdat we samen in die roes zaten. Ze drinkt een fles wijn per dag, altijd icm hash, steeds vaker ook met pep. De laatste 2 middelen boeien mij niet zo maar telkens die fles en die geur die uit haar mond komt triggert mij enorm. Ik kan het haar niet kwalijk nemen dat ik een alcoholist ben die door haar getriggert wordt en het dus ook absoluut niet verbieden. Ik ben daarnaast sowieso niet van mensen op gebruik wijzen als ze er zelf content mee zijn. Ze wist nog niet of ze bereid was niet te drinken als we samen waren omdat ik haar afgelopen maanden vaak heb belazerd en teleurgesteld met extreem keta gebruik en ze dus niet echt een reden ziet om nu naar mijn pijpen te dansen wat ik volkomen begrijp.
Sinds gisteren heeft ze haar huis verhuurd en is ze in haar camper gaan wonen, ze heeft geen idee waar ze heen gaat en voor hoe lang. Het feit dat ik geen idee ga hebben waar ze is de komende periode doet uiteraard pijn maar dit is haar droom en haar beslissing. Ze kon mij wel verzekeren dat we elkaar nog elke week gaan zien en ze max een uur rijden van Amsterdam blijft. ik ben er vrijwel zeker van dat ze niet gaat minderen met drinken want reizen en drinken en zomer gaat hand in hand. Ik weet zeker dat het niet goed met mij afloopt als ik haar vaak ga bezoeken en ik weer terugval. En ik ben zo bang voor die klote drank het sloopt me echt mentaal totdat ik niet meer wil. Nou drinken al mijn vrienden ook aardig wat maar ik vind het toch anders als ik met haar alleen ben en ik in die lucht zit tijdens het knuffelen/zoenen/vrijen etc.
Mijn vraag is: Moet ik afstand van haar nemen? Zij wilt dat ik met haar mee ga op reis, maar dat gaat gewoon niet ik moet mezelf beschermen van de fles hoe kut ik dat ook vind. Ik weet dat ik het niet bij 1 biertje/wijntje houdt en ga aan de gladiators en sterke drank, en als het op is haal ik nieuwe. Ik WIL echt niet meer terug naar de ellende die het telkens langzaam maar zeker weer veroorzaakt. Ik ben tot dusverre door het gaatje gegaan afgelopen binge dat ik nu zelfs als echte feestganger festivals of avondjes met vrienden af zeg. Ik zie het niet zo zitten om telkens voordat we elkaar zien te moeten vragen of er al een slok in zit en of ze nog van plan is meer te drinken.. Dat autoritaire spelletje helpt niet echt mee aan een gezonde relatie lijkt mij.. Ik weet het even niet meer. Aan de ene kant ben ik misschien over een maand sterk genoeg dat het me niks meer doet, aan de andere kant voel ik dat ik nu voor mezelf moet kiezen. Maar het zou zo fijn zijn als er een tussenweg is en we van elkaar kunnen blijven genieten!
Groeten