Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLeefstijl, opvoeding en burn-out

Leefstijl, opvoeding en burn-out

7 antwoorden
820 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Overigens heb ik een gemeenschappelijk moestuin waar ik lekker los zou kunnen gaan en allemaal kumbaya hippiedippie lekker je eigen eten maken van van zaadje tot bord. Maar...... ik kan niet zo goed opschieten met de mensen met wie ik die moestuin moet doen dus dan koop ik maar liever een magnetronmaaltijd :tearsofjoy:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Mooi betoog houdt Jason hier. Ook fijn dat hij gewoon de bullshit aanwijst met hele eenvoudige argumenten.
Klik om te vergroten...
Ja dat is wel knap he, hoe hij het duidelijk kan uitleggen in een paar woorden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bram Bakker spreekt (grotendeels 😄) wijze woorden. En er valt ook nog genoeg te lachen. Ik heb er van genoten.

N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja ik denk ook dat de meeste mensen geen antidepressiva nodig hebben als ze hun eigen moestuintje hebben om in te tuinieren, en dan gezamenlijk lekker wat koken voor de avond. Maar door economische groei zijn we met zijn allen bezig met dingen die er op zichzelf niet toe doen, zodat we geld kunnen krijgen waarmee we de dingen te doen die er wel toe doen. Die prestatiedruk levert dan zoveel stress op dat we producten van allerlei bedrijven nodig hebben om ons weer beter te voelen.

Bram Bakker is wel lekker kritisch op de leefstijl, maar daar kan nog een kritiek bij op de economische structuren die onze leefstijl produceert. Wat dat betreft ben ik wel fan van Jason Hickel.

_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Maar door economische groei zijn we met zijn allen bezig met dingen die er op zichzelf niet toe doen, zodat we geld kunnen krijgen waarmee we de dingen te doen die er wel toe doen.
Klik om te vergroten...
Ik zal het filmpje even kijken. Op zich klinkt dit wel goed, alleen denk ik dat het soms ook is: nutteloos werk om geld te verdienen om onzin mee te kopen. Niet dat ik nooit onzinninge dingen koop, maar ik heb wel de indruk dat het allemaal steeds sneller, groter, luxer enz. moet voor een aanzienlijk deel van de Nederlanders. Maar nou heb ik ook best een dystopisch beeld van de huidige maatschappij op dat gebied. Ik krijg steeds meer weerstand tegen aandeelhouders die alleen maar meer willen, mensen die steeds meer zaken als investering gaan zien, etc.

Voor wat betreft dat volkstuintje: zeker weten. Terug naar de eenvoud (zei hij terwijl hij via z'n laptop op drugsforum zat :tongueout:).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ja ik denk ook dat de meeste mensen geen antidepressiva nodig hebben als ze hun eigen moestuintje hebben om in te tuinieren, en dan gezamenlijk lekker wat koken voor de avond. Maar door economische groei zijn we met zijn allen bezig met dingen die er op zichzelf niet toe doen, zodat we geld kunnen krijgen waarmee we de dingen te doen die er wel toe doen. Die prestatiedruk levert dan zoveel stress op dat we producten van allerlei bedrijven nodig hebben om ons weer beter te voelen.

Bram Bakker is wel lekker kritisch op de leefstijl, maar daar kan nog een kritiek bij op de economische structuren die onze leefstijl produceert. Wat dat betreft ben ik wel fan van Jason Hickel.

Klik om te vergroten...
Mooi betoog houdt Jason hier. Ook fijn dat hij gewoon de bullshit aanwijst met hele eenvoudige argumenten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Ik zal het filmpje even kijken. Op zich klinkt dit wel goed, alleen denk ik dat het soms ook is: nutteloos werk om geld te verdienen om onzin mee te kopen. Niet dat ik nooit onzinninge dingen koop, maar ik heb wel de indruk dat het allemaal steeds sneller, groter, luxer enz. moet voor een aanzienlijk deel van de Nederlanders. Maar nou heb ik ook best een dystopisch beeld van de huidige maatschappij op dat gebied. Ik krijg steeds meer weerstand tegen aandeelhouders die alleen maar meer willen, mensen die steeds meer zaken als investering gaan zien, etc.

Voor wat betreft dat volkstuintje: zeker weten. Terug naar de eenvoud (zei hij terwijl hij via z'n laptop op drugsforum zat :tongueout:).
Klik om te vergroten...
Haha ja maar waarom willen mensen nutteloze dingen?

Dat is ook grotendeels omdat je wordt aangepraat dat je het nodig hebt. Iedere verkoper weet dat je je product zo moet verpakken dat iemand wel gek moet zijn om het níet te willen. Het is een voordeel voor jezelf om product X te kopen!

En daar zit dus een gekke kronkel. Want we hebben van onszelf het idee dat de wil om iets te kopen of de zin om iets te hebben vanuit onszelf komt. Terwijl die eigenlijk wordt opgelegd door een bedrijf wat een product aanbiedt.

Dus ja, ik denk dat we beter kunnen gaan kijken naar wat we nou eigenlijk daadwerkelijk nodig hebben. Dan vrees ik dat een computer inderdaad niet heel hoog op het lijstje staat :grimacing:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."