Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerzoek tot uittkleden door bewaking en politie

Verzoek tot uittkleden door bewaking en politie

3 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag allemaal,

Laatst werd ik er op een festival uitgehaald voor 'extra controle'. Ik moest met twee bewakers mee naar een afgesloten ruimte die mij gelijk vroegen of ik drugs bij mij had. Ik heb gezegd van niet en zij geloofden mij, waardoor ik niet meer dan bij normale controle gefouilleerd hoefde te worden. Ook was er buiten het terrein erg veel politie aanwezig.

Nou vroeg ik mij iets af: als de bewaking van het feest nou erg het vermoeden heeft dat je iets hebt verborgen in bijvoorbeeld je boxer (wat toch wel de meest voor de hand liggende verstopplek is), kunnen ze dan, eventueel samen met politie, jou verzoeken om je uit te kleden? Ben je in dit geval dan verplicht mee te werken aan het onderzoek? Dan ga ik uit van een situatie waarin een bewaker iets zegt als 'ik heb je net iets weg zien stoppen' en dat dus de reden van verdenking is. Kan een agent in samenwerking met bewaking je dus verplichten om je uit te kleden of heb je dan het recht om te weigeren? Ik snap dat je in het geval dat je weigert het feest zult missen, maar dat is beter dan dat ze je oppakken natuurlijk.

Ik vraag dit omdat ik merk dat de controle de laatste tijd veel strenger wordt en je vaker verhalen hoort van mensen die door agenten op een dergelijke manier worden betrapt. Nou heb ik zelf niet het idee dat je verzocht kan worden tot uitkleden wanneer je een feest bezoekt, maar enkele maanden terug is vriend van mij op deze manier opgepakt.

Ik hoop dat iemand hier meer over weet, zodat ik voorbereid kan zijn als zoiets gebeurd en ik heb drugs bij me.
Z
ZilvalLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik wist het antwoord ook niet, dus ik heb even gegoogeld. Helaas is er nog steeds geen duidelijkheid...

De ene bron zegt dit: De wetsbepaling die luidt dat de politie een verdachte ‘aan de kleding’ mag onderzoeken, gaat zover dat de politie de verdachte mag bevelen zich geheel uit te kleden.

Dit stukje was een reactie op een forum op iemand die het zelfde had mee gemaakt:

'Je zegt echter dat je je helemaal moest uitkleden. In dat geval gaat het om fouillering op het lichaam en dat mag enkel wanneer je in de cel zit. Als men echt een fouillering op het lichaam deed, is er dus zeker en vast sprake van machtsmisbruik en ernsitge schending van jouw rechten.'

Er zijn nogal wat grijze gebieden als het gaat om rechten en plichten bij een controle.

Misschien is dit wel even handig om te lezen voor je:
http://www.unity.nl/index.php?page=gepakt-en-nu
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is inderdaad nogal een grijs gebied. Onthoud in ieder geval dat je recht hebt op een respectvolle behandeling en een aparte ruimte bij uitkleden. Meestal doen ze dat niet op festivals maar bij sommige festivals heb je de zogenaamde wasstraat. Als ze drugs bij je vinden ga je door de wasstraat, daar mag je je dus uitkleden en alles wordt onderzocht. Je komt dan gelijk bij de officier van justitie en loopt met een boete/aantekening weer naar buiten.

Je kan het het best in je ondergoed bewaren, ze zullen je niet vragen ook je boxer nog uit te doen en als ze dit wel vragen kun je dit weigeren. Dat kost je waarschijnlijk wel de toegang tot het feest maar dan heb je wel de kans ermee weg te komen.

De pagina van Unity die Zilval noemt bevat verder eigenlijk alles wat je moet weten.

EDIT

De bewaking mag je overigens niet verzoeken uit te kleden!
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor de reacties en de link naar Unity!

Het komt er dus (denk ik) op neer dat je niet verplicht bent mee te werken aan zo'n onderzoek, tenzij er een redelijke verdenking is, bijvoorbeeld wanneer de bewaking al drugs heeft gevonden. 'Iets weg hebben gestopt' lijkt mij dan geen redelijke verdenking. Op zich vind ik uitkleden niet eens een probleem, maar wel als je drugs bij je hebt natuurlijk. Heb is beter als je dan nog kunt weigeren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."