Een speekseltest kan in principe ten alle tijden worden afgenomen (net zoals een voorlopig ademonderzoek). In het beleid is echter bepaalt dat het in beginsel alleen gebeurt als er uiterlijke kenmerken zijn van middelengebruik. De politie controleert eerst de psychomotorische functies. De uiterlijke kenmerken zijn gericht op ogen, pupillen, spraak en motoriek. Enkele voorbeelden zijn bloeddoorlopen ogen, grote of kleine pupillen, onsamenhangende taal of onvast ter been.
Over het algemeen zal er pas na het constateren van dergelijke uiterlijke kenmerken overgegaan worden tot een speekseltest. Er hoeft geen verdenking van rijden onder invloed van drugs te zijn. Een speekseltest wordt in beginsel alleen afgenomen indien de politie aanleiding daartoe ziet. Dat noem je een redelijk vermoeden. Ook een hennepgeur kan dat vermoeden opleveren.
Na een ongeluk kan het zijn dat de politie sowieso een test afneemt om te bekijken of je onder invloed was van alcohol, drugs of geneesmiddelen ten tijde van het ongeluk.
Een speekseltest kan in principe ten alle tijden worden afgenomen (net zoals een voorlopig ademonderzoek). In het beleid is echter bepaalt dat het in beginsel alleen gebeurt als er uiterlijke kenmerken zijn van middelengebruik. De politie controleert eerst de psychomotorische functies. De uiterlijke kenmerken zijn gericht op ogen, pupillen, spraak en motoriek. Enkele voorbeelden zijn bloeddoorlopen ogen, grote of kleine pupillen, onsamenhangende taal of onvast ter been.
Over het algemeen zal er pas na het constateren van dergelijke uiterlijke kenmerken overgegaan worden tot een speekseltest. Er hoeft geen verdenking van rijden onder invloed van drugs te zijn. Een speekseltest wordt in beginsel alleen afgenomen indien de politie aanleiding daartoe ziet. Dat noem je een redelijk vermoeden. Ook een hennepgeur kan dat vermoeden opleveren.
Na een ongeluk kan het zijn dat de politie sowieso een test afneemt om te bekijken of je onder invloed was van alcohol, drugs of geneesmiddelen ten tijde van het ongeluk.
Idd. Een maand of 6 geleden had ik een ongeval, gelukkig niemand gewond, behalve een boom die wat schade had aan zijn schors.
Ik was onwel geworden en kwam tegen deze boom tot stilstand.
Auto was geheel ter ziele.
Een voorbijganger begon te schreeuwen dat ik niet weg mocht gaan, omdat "er schade was "
Weggaan kon ik niet eens met dat autowrak..
Ik heb foto's gemaakt aldaar, en heb zelf de politie gebeld die binnen enkele minuten ter plaatse was.
En natuurlijk dan de vraag of ik alcohol had gebruikt, of middelen.
Nee dus.
Er kwam een extra polentenwagen aan, met een blaasapparaat en...blazen natuurlijk.
0.00 was het resultaat. Qua middelen is er in het ziekenhuis nog gekeken alhoewel dit alleen dán pas in een strafzaak gebruikt mag worden als dit door een bevoegd opsporingsambtenaar gevorderd is. En onder zijn toezicht is afgenomen op de wettelijk voorgeschreven manier.
Nooit zómaar, dus!
Ook daar is niets gevonden en ik heb van de zaak an sich niets verder gehoord.
En nu? Op zoek naar een andere auto....